Tämä lyhyt Lotus-pesti oli kyllä viimeinen mahis, mikä Heikin uralle huipputalleihin tarjoutui. Vaikka hän ajaisi vielä 5-7 vuotta F1-sarjassa, niin hän on kuitenkin nyt jo 32-vuotias eli sarjan neljän vanhimman kuskin joukossa (?). Ei tuon ikäisenä enää voida mistään urakehityksestä puhua, kun suuntana on auringonlasku.
Optimistikaan ei voi haaveilla kuin mahdollisuudesta taistella jäännöspisteistä. Siellä on jo nyt Heikkiä parempia kuskeja, jotka ovat jumissa keskisarjassa ja taistelevat joka vuosi edes pysyäkseen mukana, sillä tallien taloustilanne on niin heikko. Olipa ratkaisu rahaongelmiin sitten kulujen karsiminen tai kansainvälisen talouden elpyminen, niin sen realisoitumiseen menee vielä useita vuosia. Heikki ei voi vain istua odottelemassa ja katsoa, kun vuodet vierivät ohi.
Minä pidän lähes varmana sitä, että Caterham jää Kovalaisen viimeiseksi talliksi, tapahtuipa ihan mitä tahansa. (Kovalainen oli vain vuokralla Lotuksella ja edelleen Caterhamin miehiä.) Oli ehdottomasti oikea päätös rimpuilla tällä kaudella mukana satunnaisena perjantaikuskina, koska kenties juuri sen ansiosta hän sai tämän Lotus-sijaisuuden ja myös petrasi mahdollisuuksia ensi kauden Caterham-soppariin.
Pakko kuitenkin ihmetellä sitä, että kun nyt pitäisi jo olla Kovalaisellekin selvää, ettei hänen uransa tule etenemään Caterhamilta mihinkään ja Caterham saattaa olla tuomittu peränpitäjäksi, niin mikä on Heikin henkilökohtainen motiivi sarjassa rimpuiluun? Kovalaisen kaltaiselle kuskille on varmasti kysyntää ns. pappasarjoissa kuten DTM:ssä tai GT-sarjoissa. Siellä saisi ajaa oikeasti kilpaa. Caterhamilla se ei ole mahdollista, kun hitaimmatkin vastustajat katoavat horisonttiin jo lämmittelykierroksella.