Heikki Kovalainen 2013 - testikuskista keikkakuskiksi

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Paljon tietysti huippuaikoina vaikutti myös bensataktiikoiden käyttö Heikkiä vastaan kahta kertaa lukuunottamatta jolloin Heikki lähti kevyellä tankilla kilpailuun. Joka tapauksessa alustavasti Heikin todella kilpailukykyisistä/voittotaisteluun mahdollistavasta ajoista muistuu mieleen Monza 2008.
Mielestäni tämä on juuri näitä seliseli-juttuja, jotka erottavat huiput hyvistä. En pysty osoittamaan sormella, miten jossain yksittäisessä tapauksessa olisi pitänyt toimia toisin, mutta se nyt vain on niin, että tavalla taikka toisella ne menestyjät vaan saavat asiat kääntymään itselleen suotuisasti. Tässäkin voidaan toki sanoa, että "minkäs Heikki sille mahtaa jos talli päättää niin taikka näin", mutta se on juuri sitä selittelyä, jota oikean tuloksentekijän ei tarvitse harrastaa. Jos Heikki olisi oikea tuloksentekijä, ei hän a) olisi joutunut tuollaiseen tilanteeseen ja b) vaikka olisikin, olisi pystynyt kääntämään sen paremmaksi.

Tätä vastaavaa virttä ovat veisanneet / voisivat veisata niin monet lahjakkaat kuljettajat, ettei kukaan pysy luvussa. "Kyllähän minä muuten, mutta kun..."
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Mielestäni tämä on juuri näitä seliseli-juttuja, jotka erottavat huiput hyvistä. En pysty osoittamaan sormella, miten jossain yksittäisessä tapauksessa olisi pitänyt toimia toisin, mutta se nyt vain on niin, että tavalla taikka toisella ne menestyjät vaan saavat asiat kääntymään itselleen suotuisasti. Tässäkin voidaan toki sanoa, että "minkäs Heikki sille mahtaa jos talli päättää niin taikka näin", mutta se on juuri sitä selittelyä, jota oikean tuloksentekijän ei tarvitse harrastaa. Jos Heikki olisi oikea tuloksentekijä, ei hän a) olisi joutunut tuollaiseen tilanteeseen ja b) vaikka olisikin, olisi pystynyt kääntämään sen paremmaksi.

Tätä vastaavaa virttä ovat veisanneet / voisivat veisata niin monet lahjakkaat kuljettajat, ettei kukaan pysy luvussa. "Kyllähän minä muuten, mutta kun..."
Tämä on hyvä kaava. Päättää vaan kukin asiantuntija itse sen omassa päässään että kuka kuski on oikeasti lahjakas (eli sen selitykset kelpaa) ja kuka taas ei ole lahjakas (eli selitykset on vain turhia selittelyjä.)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tämä on hyvä kaava. Päättää vaan kukin asiantuntija itse sen omassa päässään että kuka kuski on oikeasti lahjakas (eli sen selitykset kelpaa) ja kuka taas ei ole lahjakas (eli selitykset on vain turhia selittelyjä.)
Lahjakkuudesta tässä ei nimenomaan ole ollut puhetta. Jos luet taaksepäin, sanoin päinvastoin, että lahjakkuus ei ole se erottava tekijä merkittävässä määrin huipun ja hyvän välillä vaan kyky tehdä tulosta. Huipun (= menestyjän) ei nimenomaan siis tarvitse selitellä, koska tulokset puhuvat puolestaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä oli juuri näin. Kyseinen kilpailu osoitti sen, minkälaisia Heikin kisat olisivat Mäkillä saattaneet olla useamminkin, jos häntä ei aika-ajoissa olisi yleensä taktikoitu ruutuihin 6-8.
Heikin ongelma McLarenilla oli epätasainen kisavauhti, ei lähtöruutu. Pudotus oli pienempää kun ei tarvinnut lähteä niin ylhaalta. Tallin kannalta ymmärrettävä taktiikka, ettei Hamiltonin tarvitse hukata aikaa Heikin takana. Jos sitä vauhtia olisi, olisi sijat parantuneet viimeistään varikkostoppien aikana niinkuin Kimillä, mutta valitettavasti sellaista atakkia ei ollut Heikin menossa että niin olisi käynyt.

Liian selittelyn ongelma on että tulokset alkavat aina vaan tuntumaan huonommilta. Kun luvataan ja luvataan mutta muutosta parempaan ei tapahdu ja aina joutuu pettymään uudelleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Naurettavaa kun välillä täälläkin vedetään esiin "Tuonne formuloihin pääsee vain murto-osa maailman ihmisistä" kortti.
Mitäs naurettavaa siinä on? Avaruudessakin on käynyt enemmän väkeä kuin ajanut F1:n MM-sarjassa.
Kovalaisen kisavauhti oli ihan hirveää, vaikkei mies itse eikä Mustakarikaan sitä suostu myöntämään.
Pitääkö Kovalaisen soimata itseään juuri sinun valitsemin sanakääntein, kun tämäkään ei näytä kelpaavan:
MTV3
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Lahjakkuudesta tässä ei nimenomaan ole ollut puhetta. Jos luet taaksepäin, sanoin päinvastoin, että lahjakkuus ei ole se erottava tekijä merkittävässä määrin huipun ja hyvän välillä vaan kyky tehdä tulosta. Huipun (= menestyjän) ei nimenomaan siis tarvitse selitellä, koska tulokset puhuvat puolestaan.
Kuullostaa aika salaperäiseltä tuo "kyky tehdä tulosta". Millaisista osatekijöistä se koostuu, ja onko se opittavissa?

Onko esim. Romain Grosjeanilla kyky tehdä tuloksia, ja jos on niin oliko se olemassa jo viime vuonna vai oppiko Grossu sen vasta tänä vuonna? Viime vuonna useimmat asiantuntijat ennustivat Grosjeanin F1-uran jäävän lyhyeksi, ja vielä tämänkin vuoden puolivälissä monet suosittelivat ranskiksen erottamista. Loppukaudella Grosjean on kuitenkin tehnyt tuloksia varsin vakuuttavasti.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mitäs naurettavaa siinä on? Avaruudessakin on käynyt enemmän väkeä kuin ajanut F1:n MM-sarjassa.
Onko näin?

As of November 6, 2013, a total of 536 people from 38 countries have gone into space according to the FAI guideline (543 people have qualified when including the US Department of Defense classification).
This list is accurate up to and including the 2013 Brazilian Grand Prix. Drivers who only participated in Friday practice and who were not actually entered for the race are not included. Under this system Daniel Ricciardo became the 800th driver to take part in a World Championship event at the 2011 British Grand Prix.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Liian selittelyn ongelma on että tulokset alkavat aina vaan tuntumaan huonommilta. Kun luvataan ja luvataan mutta muutosta parempaan ei tapahdu ja aina joutuu pettymään uudelleen.
Ainakaan minulle Heikki ei ole luvannut yhtään mitään. Enkä siis ole pettynyt. Eri asia on se jos mies on asettanut itselleen liian kovia tavoitteita. Suomalaisen kilpaurheilijan ainoa tavoite kun saa olla "lähden tekemään parhaani ja katsotaan mihin se riittää". Muu on ylimielisyyttä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Jotenkin tuntuu, että korvien välistä se ongelma löytyy näihin suorituksiin. Aika lailla tuli mieleen Heikin uran ensimmäisen kisan mahalasku tästä Brasilian GP:stä. Samalla lailla silloinkin kaikki näytti hyvältä, testeissä vauhtia löytyi, mutta tositoimiin ryhdyttäessä meni kyllä melkoiseksi räpeltämiseksi. Pari spinnausta kun olisi vielä tullut nyt Brasiliassa niin olisi ollut aika yksi yhteen.

Harmi homma kaiken kaikkiaan. Debyyttikausi ja toinen Caterham-kausi antoivat itsellenikin uskoa, ettei Hege ole lainkaan niin kehno kuljettaja kuin mitä 08-09 -kaudet antoivat ymmärtää. Viime kausi olikin sitten aika pettymys kun Petrov laittoi suht tasapäisesti kampoihin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ainakaan minulle Heikki ei ole luvannut yhtään mitään. Enkä siis ole pettynyt. Eri asia on se jos mies on asettanut itselleen liian kovia tavoitteita.
Maikkari kyllä on luvannut kuun taivaalta moneen otteeseen. Ja sitä olen itsekin toivonut :eek:

Mutta jotenkin tuollaiset kommentit kuin vaikkapa Mustakarin viimeisimmät, joiden totuuspohja on olematon, saa aikaan ikävän tulosten surkutteluolon. Parempi olla rehellisesti hidas kuin selityksissä nopea.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Mitäs naurettavaa siinä on? Avaruudessakin on käynyt enemmän väkeä kuin ajanut F1:n MM-sarjassa.
[/url]
Todellakin naurettavaa, huomioidaan että olemme kuitenkin F1-aiheisella keskustelufoorumilla.

Taisin mainita jo aikaisemmin että noihin ympyröihin ei huonot kuskit edes pääse.

Menee samaan luokkaan lentävän lauseen kanssa "Tee itse paremmin"
Toimii kyllä jossain työpaikalta kasatun puulaaki kortteli-liigan sählyssä jne.
Mutta tuolla ollaan AMMATTIurheilijoina edustamassa autourheilun kuninkuusluokkaa.

Näin teoriatasolla lasken itseni yhdeksi palkanmaksajaksi monien monien miljoonien ihmisten tavoin, ei tuolla ilman yleisöä ja tv-kameroita ajettaisi.
Ehkä vähäsen hakeutuu aiheesta mutta en väitä Hessua keskinkertaiseksi kuljettajaksi vaan keskinkertaiseksi F1-kuljettajaksi.

Näin Räikkös-fanina:
Jos Kimin ensi kausi tulisikin olemaan floppi ja täydellinen nöyryytys Alonsolta niin ei todellakaan käy mielessä käydä puolustautumaan että kuinka harva ihminen yleensä edes pääsee ajamaan tuolla tasolla.
Kyllä silloin alan mielummin vääntämään vaikka sen piikkiin floppia että Kimiltä jäi tällä kaudella kaksi kilpailua väliin ja siksi ei voi olettaa Kimin onnistuvan, tai sitten vain häviän vähin äänin täältä :eek:
Tosin tähän skenaarioon en kyllä usko :alppu:
 

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Vaikka me tietysti tuijotamme silmät tapilllaan Heikin suorituksia ja analysoimme pakkomielteisesti syitä ja seurauksia niin välillä kannattaa muistaa sekin että siellä voi olla vain yksi mestari per vuosi ja kaikki muut ovat häviäjiä.
Ja huom! Jokaisessa tallissa on ihan joka ikinen vuosi kuljettaja joka häviää omalle tallikaverille!! Sille ainoalle johon sen suorituksia viime kädessä verrataan!! Niinkuin se iänikuinen klisee sanoo.
Joka toinen kuski joka ainoa vuosi häviää tallikaverilleen! Aika mieletöntä.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Johan on vääntöä. Kyllä minä ainakin olen pettynyt Heikin suorituksiin Lotuksella, kuin myös Fisin suorituksiin aikoinaan ferrarilla. Häkkisen Mikakin näyttää olevan pettynyt.

Mutta on niin vaikea arvioida olisiko kukaan muu suoriutunut tuon paremmin.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ainakaan minulle Heikki ei ole luvannut yhtään mitään. Enkä siis ole pettynyt. Eri asia on se jos mies on asettanut itselleen liian kovia tavoitteita. Suomalaisen kilpaurheilijan ainoa tavoite kun saa olla "lähden tekemään parhaani ja katsotaan mihin se riittää". Muu on ylimielisyyttä.
Anteeksi offtopic, mutta kyllä mua syö kun kuulen noi sanat joltain olympialaisiin lähtevältä urheilijalta, tai toinen on "Lähden hakemaan kokemusta". Heti tietää että jaa tältä on turha odottaa yhtään mitään. Vittuako ne sinne edes lähtee jos ei ole aikomustakaan voittaa. Voittamisen pitää aina olla tavoite, ei sitä muuten ikinä voittajaksi kasveta.

Ja Heikkiin, ehkä tässä onkin yksi niistä monista syistä miksi Heikin tulos Lotuksella jäi vaisuksi.
Ajattelin todella, että jos tekisin 95 prosentin suorituksen hyvällä autolla, pääsisin silti pisteille.
Ei sinne lähetä tekemään 95% suoritusta jo keikkaa mietittäessä tai tulos tippuu helposti 80 prosentiin. http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/565135/Kovalainen+iloinen+Lotusvisiitista
 
Viimeksi muokattu:

J.O

Well-known member
Liittynyt
22.10.2007
Viestit
141
Ja muistin virkistämiseksi, Fisichellahan oli aivan yhtä surkea Ferrari-kisoissaan, vaikka oli ajanut koko kauden ennen sitä.
Siihenhän se loppui Fisiconkin ura, kisakuskina ainakin.
Fisichellahan oli kahdessa viimeisessä Ferrari-kisassaan jopa koko aika-ajon hitain. Ei kyllä antanut todellista kuvaa miehen kyvyistä.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Ja Heikkiin, ehkä tässä onkin yksi niistä monista syistä miksi Heikin tulos Lotuksella jäi vaisuksi.
Ajattelin todella, että jos tekisin 95 prosentin suorituksen hyvällä autolla, pääsisin silti pisteille.
Ei sinne lähetä tekemään 95% suoritusta jo keikkaa mietittäessä tai tulos tippuu helposti 80 prosentiin. http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/565135/Kovalainen+iloinen+Lotusvisiitista
Tuskinpa 95% oli Heikin tavoite pestin hyväksyessään. Totesipahan vaan jälkeenpäin Turun Sanomille, että uskoi pystyvänsä ajamaan Lotuksen tapaisella nopealla autolla kelvollisen tuloksen siinäkin tapauksessa, ettei oma ajosuoritus onnistuisi sataprosenttisesti.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tuskinpa 95% oli Heikin tavoite pestin hyväksyessään. Totesipahan vaan jälkeenpäin Turun Sanomille, että uskoi pystyvänsä ajamaan Lotuksen tapaisella nopealla autolla kelvollisen tuloksen siinäkin tapauksessa, ettei oma ajosuoritus onnistuisi sataprosenttisesti.
Noin se lienee. Siisi tavoite ei voi olla 95%, vaan 95% on jo jonkinasteinen epäonnistuminen.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös