Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri - kaudella 2012

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Eli tilanne on nyt se että pitääkin olla tyytyväinen jossa Heikki ajaa ensi vuonna Catterhamilla:eek!: Näin se vaan muuttuu muutaman viikon aikana.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Eli tilanne on nyt se että pitääkin olla tyytyväinen jossa Heikki ajaa ensi vuonna Catterhamilla:eek!: Näin se vaan muuttuu muutaman viikon aikana.
Joo näin se (valitettavasti) on. Tai ainakin Heikki saa olla tyytyväinen mikäli saa palkkaa Caterhammilta. Onhan tuo ollut selvää jo varmaan kuukauden päivät.

Väitän, että Heikin F1-uran pelastaa enää kaatosade Interlagosissa, jossa Heikki onnistuu nappaamaan 12. sijan kolareiden sävyttämässä kilpailussa. Olen toki mielelläni väärässä.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Heikki 10.-11. sijalle

Itsekkin näen asian niin että Heikin Caterhamin jatkon voi vain mahdollisesti pelastaa sijat 10. tai 11. jommassakummassa viimeisistä kisoista. Tietytty parempikin olisi joku sija 5.-10 välillä.

Siinä mielessä Heikin omissa käsissä tuo jatko.

Sellaista mitin että aika hyvin Heikki manageerasi itseään. Heti kun Heikki palkkasi maailmanlaajuisen Sports Manageerausfirman niin tallipaikka lähti alta pois?!?!
 
Viimeksi muokattu:

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
eiks heikin pitänyt olla yksi arvostetuimmista kuskeista varikolla? Niin se äkkiä muuttuu kun ei edes fernandes halua sitä enää
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
eiks heikin pitänyt olla yksi arvostetuimmista kuskeista varikolla? Niin se äkkiä muuttuu kun ei edes fernandes halua sitä enää
Niinhän tuosta ollaan kesän aikana uutisoitu. Olisiko vain Heikin ja MTV3-formulatiimin mielstä näin? Ehkei F1-varikkosuoralla olla oltu ihan samaa mieltä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toisaalta Heikistä huokuu kuva, että paluu Suomeen saattaisi olla mielissä jopa lähiaikoina, mikäli tuo tyttikselle käy.
Juurihan se pari viikkoa sitten kertoi, että suunnittelevat Abu Dhabiin muuttoa. Ja en kyllä oikein usko, että Heikki haluaisi tulla Suomeen kuuntelemaan kaikenmaailman kadunmiesten mielipiteitä ja känniläisten avautumisia...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Sellaista mitin että aika hyvin Heikki manageerasi itseään. Heti kun Heikki palkkasi maailmanlaajuisen Sports Manageerausfirman niin tallipaikka lähti alta pois?!?!
Heikkin kannattaisi harkita managerin uraan, on pidetty positiivinen mies varikolla. Manageritoimistoista täytyy muistaa että haluavat oman siivunsa päältä joka on luokkaa 20% ja tästä syystä pyynnöt nousevat vääjäämättä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Itsekkin näen asian niin että Heikin Caterhamin jatkon voi vain mahdollisesti pelastaa sijat 10. tai 11. jommassakummassa viimeisistä kisoista. Tietytty parempikin olisi joku sija 5.-10 välillä.

Siinä mielessä Heikin omissa käsissä tuo jatko.
Vielä parempi olisi sijat 1.-4.

No saivartelu sikseen, 12. sija olisi se tavoite ja sekin lähes tavoittamattomissa, tarvitaan hyvin erikoislaatuinen (kolaririkas) kisa tuuriturva-autolla. Ei ole omissa käsissä. Vaikka tulisi kauden paras aika-ajo niin kisamitalla Toro Rossot tulevat kuitenkin ohi. Kolareita, niistä on Heikin jatko tehty.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
eiks heikin pitänyt olla yksi arvostetuimmista kuskeista varikolla? Niin se äkkiä muuttuu kun ei edes fernandes halua sitä enää
Tuskinpa Heikki on koskaan kuulunut varikon arvostetuimpiin kuskeihin, kun hävisi tallikaverilleen McLarenilla. Renaultilla ja Fernandesin tallissa Kovalainen on tosin voittanut tallikaverinsa, joten ei taida kuulua myöskään varikon vähiten arvostettuihin kuskeihin. Mika Salohan väitti kesällä, että Ferrarilla harkittiin vakavasti Massan korvaamista Kovalaisella kaudeksi 2013, mutta Massa sai jatkopestin kun paransi suoritustasoaan.

Singaporessa Tony Fernandes vihjaili aika-ajojen jälkeen, että Kovalaisen jatkopestistä Caterhamilla saatetaan ilmoittaa parin viikon kuluessa. Heti seuraavana päivänä Singaporen kisassa Timo Glock nosti Marussian Caterhamin ohi valmistajien kilpailussa, mikä on ilmeisesti vaikuttanut siihen että Heikin jatkopestistä ei ole kuulunut mitään, ja Kovalainen itsekin myöntää uransa saattavan päättyä tähän kauteen.

Fernandes haluaa siis selvästikin palkata Kovalaisen, mutta jos Caterham häviää Marussialle valmistajien kilpailussa, niin Caterhamin budjetti tarvitsee kahden maksukuskin tuomia sponsorirahoja. Jos Caterham kuitenkin onnistuu ohittamaan Marussian nappaamalla vähintään sijan 12 Austinissa tai Brasiliassa, niin tallin taloustilanne paranee, ja Heikillä on hyvät saumat jatkaa ensi kaudellakin Caterham-kuskina.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Fernandes haluaa siis selvästikin palkata Kovalaisen, mutta jos Caterham häviää Marussialle valmistajien kilpailussa, niin Caterhamin budjetti tarvitsee kahden maksukuskin tuomia sponsorirahoja. Jos Caterham kuitenkin onnistuu ohittamaan Marussian nappaamalla vähintään sijan 12 Austinissa tai Brasiliassa, niin tallin taloustilanne paranee, ja Heikillä on hyvät saumat jatkaa ensi kaudellakin Caterham-kuskina.
Fernandesin pitäisi löytää a) hyvä ja kokenut kuljettaja, joka tuo rahaa mukanaan tai b) neuvotella Heikin palkka hyvin pieneksi ja pitää hänet. On se nyt nähty jo monta kertaa mitä kokemattomat kuljettajat voivat saada aikaiseksi. Tuhoa voi tulla vähintään sen sponsori-paketin verran ja jos paikka parempiin sijoituksiin tulee niin kokenut kuljettaja hyödyntää sen varmemmin.

Nyt kun Heikilläkin on varmasti hieman pelko perseessä F1-paikan menettämisestä niin tuo vaihtoehto b) saattaa olla mahdollinen.

Kuka voisi olla potentiaalinen vaihtoehto a)? Sutil? Onko Buemilla tai Alkusuharilla rahaa takanaan? Kaikilla edellä mainituilla on vuoden tauko rasitteena... Charles Pic? Onko sillä joku sponsori? Sennalla voisi olla rahaa niin paljon, että saadaan Heikinkin tingitty palkka maksettua...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskinpa Heikki on koskaan kuulunut varikon arvostetuimpiin kuskeihin, kun hävisi tallikaverilleen McLarenilla. Renaultilla ja Fernandesin tallissa Kovalainen on tosin voittanut tallikaverinsa, joten ei taida kuulua myöskään varikon vähiten arvostettuihin kuskeihin.
Autosportin tallipäälliköille tekemässä kyselyssä Heikki sijoittui 2011 Top10:iin (sijalle 9.). Aikaisempien vuosien tuloksista muuten selviää, ettei Kimiäkään ole rankattu kuudetta sijaa paremmaksi. Se muuttunee tämänvuotisessa rankkauksessa.
Kuka voisi olla potentiaalinen vaihtoehto a)? Sutil? Onko Buemilla tai Alkusuharilla rahaa takanaan? Kaikilla edellä mainituilla on vuoden tauko rasitteena... Charles Pic? Onko sillä joku sponsori? Sennalla voisi olla rahaa niin paljon, että saadaan Heikinkin tingitty palkka maksettua...
Sutililla on Medion, Alguersuarilla Repsol ja La Caixa, Picillä IDEC.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Autosportin tallipäälliköille tekemässä kyselyssä Heikki sijoittui 2011 Top10:iin (sijalle 9.). Aikaisempien vuosien tuloksista muuten selviää, ettei Kimiäkään ole rankattu kuudetta sijaa paremmaksi. Se muuttunee tämänvuotisessa rankkauksessa.
Tuollakin listalla löytyvät Di Resta ja Sutil Kovalaisen yläpuolelta. Lisäksi F-ykkösiin on sittemmin tullut nuoria kuskeja, jotka ovat tällä kaudella päässeet antamaan näyttöjä ajotaidoistaan Caterhamia kilpailukykyisemmillä autoilla. Perez pääsi ensi kaudeksi McLarenille tämänvuotisten näyttöjensä ansiosta, ja Hulk pestattiin Perezin tilalle Sauberille. Di Resta jatkanee Force Indialla, ja Sutil lienee sponsorirahoineen mukana tavoittelemassa Di Restan tallikaverin paikkaa.

Ajotaitojen arvostamisen lisäksi talleissa arvostetaan lisääntyvässä määrin kuskien tuomia sponsorituliaisia, joita Heikillä ei ole tarjota. Jos Kovalaisella olisi tukenaan tuollaiset 5 miljoonaa sponsorirahaa, niin ajotaitojen ja sponsorituliaisten muodostama yhteispaketti tekisi Heikistä paljon nykyistä kilpailukykyisemmän vaihtoehdon kuskimarkkinoilla.

McLaren-vuodet pudottivat kuitenkin kiistatta Kovalaisen ajotaitojen arvostusta, joten Heikin nykyisestä vaikeasta tilanteesta voinee syyttää osin huonoja ajosuorituksia McLarenilla ja toisaalta taas tallien kiristynyttä taloustilannetta. Fernandesin talli ei ole saanut aikaiseksi niin kilpailukykyistä autoa, että Heikki olisi päässyt riittävän vakuuttavasti todistamaan ajosuoritustensa parantuneen sitten McLaren-aikojen. Jos Caterhamin autolla olisi tällä kaudella voinut ajaa keskiryhmän vauhtia, niin Kovalaisen Petrovia paremmat aika-ajosuoritukset ja terävämmät kisastartit olisivat näkyneet paremmin lopputuloksissa. Nyt Petrovin ja Kovalaisen kisatulokset ovat kuitenkin olleet samaa tasoa, joten selkeät näytöt Heikin ajotaidoista ovat tavallaan jääneet tällä kaudella piiloon.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Miks täällä muuten puhutaan vielä Fernandesista? Eikö sen lähdön myötä viimeinenkin Kovalaisen tukija lähtenyt?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuollakin listalla löytyvät Di Resta ja Sutil Kovalaisen yläpuolelta. Lisäksi F-ykkösiin on sittemmin tullut nuoria kuskeja, jotka ovat tällä kaudella päässeet antamaan näyttöjä ajotaidoistaan Caterhamia kilpailukykyisemmillä autoilla. Perez pääsi ensi kaudeksi McLarenille tämänvuotisten näyttöjensä ansiosta, ja Hulk pestattiin Perezin tilalle Sauberille. Di Resta jatkanee Force Indialla, ja Sutil lienee sponsorirahoineen mukana tavoittelemassa Di Restan tallikaverin paikkaa.
Nuo mainitut eivät tulleet "sittemmin", vaikka Hulk toki vuoden huililta palasikin. Ainut ykkösiin Heikkiä kilpailukykyisemmällä autolla tuon listauksen jälkeen tullut nuori kuski on Vergne. Toinen tämän vuoden debytantti on Pic. Muut ovat tulleet ykkösiin ennen viime joulukuuta (ja siis tuota listaa).
Ajotaitojen arvostamisen lisäksi talleissa arvostetaan lisääntyvässä määrin kuskien tuomia sponsorituliaisia, joita Heikillä ei ole tarjota. Jos Kovalaisella olisi tukenaan tuollaiset 5 miljoonaa sponsorirahaa, niin ajotaitojen ja sponsorituliaisten muodostama yhteispaketti tekisi Heikistä paljon nykyistä kilpailukykyisemmän vaihtoehdon kuskimarkkinoilla.
Toki sponsoripaketilla on tallipaikan kannalta merkitystä, mutta siitä ei ollut kyse tuossa tallipäälliköiden top10-listassa enkä usko junnu146:nkaan sitä hakeneen, vaan nimenomaan ajotaitojen arvostusta.
McLaren-vuodet pudottivat kuitenkin kiistatta Kovalaisen ajotaitojen arvostusta, joten Heikin nykyisestä vaikeasta tilanteesta voinee syyttää osin huonoja ajosuorituksia McLarenilla ja toisaalta taas tallien kiristynyttä taloustilannetta.
2008 Heikki oli samaisella listalla sijalla 8. 2009 toki tippui kärkikymmeniköstä, joten jälkimmäisen vuoden voinee katsoa arvostusta vahingoittaneen. 2008 ei vielä mikään katastrofi ollut. Caterhamilla Heikki saikin viime vuonna melkein sen menettämänsä arvostuksen takaisin. Ja se on aika hyvin jämätallissa ajettaessa.
Fernandesin talli ei ole saanut aikaiseksi niin kilpailukykyistä autoa, että Heikki olisi päässyt riittävän vakuuttavasti todistamaan ajosuoritustensa parantuneen sitten McLaren-aikojen. Jos Caterhamin autolla olisi tällä kaudella voinut ajaa keskiryhmän vauhtia, niin Kovalaisen Petrovia paremmat aika-ajosuoritukset ja terävämmät kisastartit olisivat näkyneet paremmin lopputuloksissa. Nyt Petrovin ja Kovalaisen kisatulokset ovat kuitenkin olleet samaa tasoa, joten selkeät näytöt Heikin ajotaidoista ovat tavallaan jääneet tällä kaudella piiloon.
Jos me täällä foorumilla osaamme katsoa tulosten taakse, niin kyllä ne tallipäällikötkin osaavat.
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Miks täällä muuten puhutaan vielä Fernandesista? Eikö sen lähdön myötä viimeinenkin Kovalaisen tukija lähtenyt?
Fernandes on edelleen yksi Caterham F1-tallin pääomistajista, ja näyttelee jatkossakin pääroolia tallin rahoituksen hankkimisessa. Caterhamin isoimmat sponsorit on hankittu Fernandesin AirAsia-bisnesten kautta, ja Fernandesin osittain omistamat QPR ja AirAsia sponsoroivat myös Caterhamia.

Ja Kovalaisen jatkosopimuksessahan lienee pitkälti kyse siitä, riittääkö tallin budjetti Heikin palkkaamiseen vai täytyykö pestata kaksi maksukuskia.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2678
Toki sponsoripaketilla on tallipaikan kannalta merkitystä, mutta siitä ei ollut kyse tuossa tallipäälliköiden top10-listassa enkä usko junnu146:nkaan sitä hakeneen, vaan nimenomaan ajotaitojen arvostusta.
Kysyi eikö Fernandeskaan enää halua arvostettuna aiemmin pidettyä Kovalaista. Tallipaikkojen jaosta siis ensisijaisesti keskustellaan, sekä ajotaitojen arvostuksesta osana tätä valintaprosessia.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Kovalainen muuten kommentoi fotan fanitilaisuudessa jotakin tähän suuntaan:

Alexander Rossilta kysyttiin mitä tekee ensi kaudella ja hän vastasi ettei tiedä vielä ja jatkokysymyksenä kysyttiin onko kisakuskin paikka mahdollinen ja hän sanoi jtn ettei usko.
Heikki huikkasi tuohon, että jos hän ajaa niin minä en tiedä mitä teen ensi kaudella.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Kovalainen heitti tuon jutun puolittaisena vitsinä, viitaten siihen että Caterham on Formuloissa ainoa vaihtoehto. Rossi puolestaan kertoi, ettei F1-kisakuskin paikka ole tähtäimessä ensi vuodelle vaan pienemmissä formuloissa jatkaminen.

Kovalainen heitti myös, että ellei aja formuloissa, niin sitten korkeintaan F-Cuppia Escortilla (kukaan paikalla olleista tuskin ymmärsi asiasta yhtään mitään).
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6754
Sijainti
Täällähä mä
Kovalainen heitti tuon jutun puolittaisena vitsinä, viitaten siihen että Caterham on Formuloissa ainoa vaihtoehto. Rossi puolestaan kertoi, ettei F1-kisakuskin paikka ole tähtäimessä ensi vuodelle vaan pienemmissä formuloissa jatkaminen.

Kovalainen heitti myös, että ellei aja formuloissa, niin sitten korkeintaan F-Cuppia Escortilla (kukaan paikalla olleista tuskin ymmärsi asiasta yhtään mitään).
Jep laitoin vaan ulkomuistista + kun ei tahtonut kunnolla kuulla mitä sanoivat. Mutta siis kelasin vaan, että olisiko caterhamilla jo toisen kuskin paikka mennyt , mutta toinen vapaana.
 
Ylös