McLaren-kuljettajien keskinäistä vertailua aika-ajojen menestyksen perusteella:
2008
Aika-ajojen 1. osio: Heikki 7 - Lewis 11
Aika-ajojen 2. osio: Heikki 8 - Lewis 10
Aika-ajojen 3. osio: Heikki 5 - Lewis 13
2009
Aika-ajojen 1. osio: Heikki 2 - Lewis 3
Aika-ajojen 2. osio: Heikki 1 - Lewis 4
(Espanjan GP:ssa Heikki ei päässyt toiselle osiolle asti.)
(Lewis on 2009 päässyt kolmannelle osiolle 2 kertaa, Kiinan ja Bahrainin GP:ssa, Heikki ei kertaakaan.)
McLaren antoi vuonna 2008 Lewisille vähän ylimääräistä tasoitusta aika-ajojen kolmannella osiolla ajattamalla Heikkiä raskaammalla polttoainekuormalla. Joidenkin arvioiden mukaan Heikki olisi kuitenkin pärjännyt 2008 aika-ajojen kolmannella osiolla jopa hieman Lewisia paremmin polttoainemääriin suhteutettuna. Mikäli näissä arvioissa on perää, voidaan vuoden 2008 perusteella päätellä että Heikki pärjäisi Lewisiin verrattuna sitä paremmin, mitä pidemmälle Heikki selviää aika-ajoissa.
Vuoden 2009 aika-ajojen tulokset eivät välttämättä ole ristiriidassa tämän arvion kanssa. Heikki näyttäisi löytävän parhaat säädöt autoonsa hieman hitaammin kuin Lewis, jolloin McLarenin kadoksissa olleesta vauhdista on aika-ajoissa ollut suhteellisesti enemmän haittaa Heikille kuin Lewisille. Heikki ei ole tänä vuonna päässyt parantamaan suoritustaan aika-ajojen mittaan samalla tavalla kuin 2008, koska Heikki ei ole vielä 2009 päässyt kertaakaan kolmannelle osiolle ja on kerran pudonnut pois toiseltakin osiolta.
Tämä on huolestuttava havainto loppukautta ajatellen. Heikin pitäisi ehdottomasti löytää uutta mojoa aika-ajosuorituksiinsa. Erityisesti Heikin pitäisi löytää jo aika-ajojen ensimmäiselle osiolle yhtä hyvät säädöt kuin Lewisilla, tai muuten saattaa tie seuraaville osioille katketa ja joutuu starttaamaan kilpailuun lähtöruudukon häntäpäästä (kuten Heikille kävi Barcelonassa). Toisaalta mikäli McLaren löytää autoonsa lisää vauhtia muihin talleihin verrattuna, niin tästä saattaisi olle Heikille suhteessa enemmän hyötyä kuin Lewisille -- erityisesti aika-ajojen osalta.
McLarenilla tunnutaan yleisesti uskovan, että Monacon GP:n rata suosii heidän autoaan. Monacossa menestys aika-ajoissa on ratkaiseva, joten täytyy vain toivoa että McLaren kulkee lujaa Monacossa ja Heikki löytää hyvät säädöt autoonsa jo aika-ajojen ensimmäisellä osiolla. Silloin päästäisiin näkemään päteekö tänäkin vuonna viime vuodesta hahmottuva trendi, jossa Heikin suoritukset vaan paranevat jatkuvasti aika-ajojen edistyessä.