Perjantain toisessa harjoituksessa Ferrarit olivat sijoilla 10 ja 15, Kimi parempana Ferrari-kuljettajana. McLarenit löytyivät toisessa harjoituksessa sijoilta 13 ja 14, Hamilton vaivaiset seitsemän sekunnin sadasosaa Kovalaista nopeampana.
Lewis vaikuttaa todella pettyneeltä McLareninsa vauhtiin, eikä Heikkikään tunnu kovin optimistiselta. Kimi taas näyttää uskovan, että jotkut häntä edellä olleet kuljettajat ajelivat kevyemmillä bensakuormilla (Williams? Renault? Toro Rosso?), jolloin Ferrarit olisivat lauantaina lähempänä kärkeä.
McLarenkin on tällä kaudella keskittynyt perjantain harjoituksissa kisasäätöjen hakemiseen, ja aika-ajosäätöjä on etsitty vasta lauantain aamuharjoituksissa. Heikki näyttäisi Barcelonassa olevan hyvin lähellä Lewisin vauhtia, ainakin selvästi lähempänä kuin kaksi viikkoa sitten Bahrainissa. Barcelonassahan Heikilläkin on samanlainen uusi etusiipi kuin Lewisilla.
Molemmat Toyotat olivat perjantain toisessa harjoituksessa Ferrareiden ja McLareneiden takana, vaikka aika-ajoissa ne todennäköisesti löytyvät kärkipäästä. Näin ollen Heikillä tulee huomenna olemaan tosi vaikea tehtävä yrittäessään saada autonsa mukaan aika-ajojen kolmanteen osioon.
Luin hiljattain BMW-tallin selityksen siitä, miksi he ovat päättäneet olla käyttämättä KERS-järjestelmää Barcelonassa. KERS kuulemma vaikeuttaa kilpailukykyisen tasapainon löytämistä autoon erityisesti sellaisilla radoilla joissa on nopeita mutkia, kuten Barcelonassa. Myös raskaalla polttoainekuormalla ajettaessa KERS-järjestelmä kuulemma vaikeuttaa vauhdikkaiden kisasäätöjen löytämistä.
McLaren ja Ferrari ovat ilmeisesti ainoat F1-tallit, jotka käyttävät KERS:iä Barcelonassa. Jos tuo edellä mainittu kommentti KERS-systeemin haitoista raskaalla bensakuormalla ajettaessa pitää paikkansa, niin täytyy todella toivoa että Heikki onnistuu lauantaina taistelemaan autonsa aika-ajojen kolmanteen osioon asti. McLarenillahan on tapana tankata Heikin auto täyteen polttoainetta aina kun Heikki putoaa pois aika-ajojen kolmannelta osiolta. Ja sitten voi yleensä heittää kaiken toivon pisteille sijoittumisesta. (Kiinan sadekilpailu oli kuitenkin poikkeus sääntöön.)
Olisi todella kiva nähdä kerrankin Heikki ja Lewis kilpailussa samoilla polttoainekuormilla ja samankaltaisilla strategioilla. Uskon edelleen vakaasti, että Heikiltä löytyy sellaisissa olosuhteissa niin lahjakkuutta kuin ajotaitoakin taistella tasapuolisesti tallikaveriaan vastaan.