Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Miksei muuteta koko sarjaa toimimaan tosi-tv periaatteella kun sitä kerran tunnutaan täällä kannattavan? Jokaisen kisan jälkeen tallikaverilleen hävinnyt tipahtaa pois. Kauden viimeisessä kisassa ajaisi vain kaksi jäljelle jäänyttä. Ja niidenkin paremmuus ratkaistaisiin tekstiviestiäänestyksellä. ;)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Buttonkin olisi joutanut aikapäiviä sitten pois formuloista, kun hävisi pisteissä ensin Ralfille, joka hänkin olisi joutanut pois hävittyään Trullille (joka ei pärjännyt Alonsolle ja olisi joutanut pois) ja Montoyalle (jouti pois kun ei Kimille pärjännyt)..ja Kimi kanssa pois, kun hävisi ensimmäiset kaudet ensin Heidfeldille ja sitten Coulthardille. Sitten Fisichellallekin meni Button häviämään, mutta Fisikin olisi joutanut pois jo aikapäiviä sitten hävittyään pari kautta putkeen Alonsolle.
:D


Jos aina heti heivataan tallikaverilleen pari kymppää häviävä kuski hiiteen, formuloissa kuskien taso olis heikompi. Siellä olis muutama dominaattori ja puolet paikoista vaihtuis joka vuosi joillekin keskitason GP2 kuskeille...

Jos useamman vuoden tulee pataan tallikaveriltaan, olis kiva välillä nähdä jossain toisessa tallissa. Heikki kuitenkin rookiena päihitti Fisichellan, ettei nyt ihan avuton heittopussi ole kyseessä. Hankala tilanne varmaan olla brittitallissa ja tallikaverina tallin itsensä kasvattama brittilahjakkuus, kun Alonsoakin tilanne otti kupoliin.

Varmasti pärjäisi Heikki hyvin jollain automerkkitallilla Glockien tai Heidfeldien tallikaverina.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Näkemykseni vuodesta toiseen tallikaverilleen häviävien kuljettajien pudottamisesta pois formula ykkösistä ei näytä saavuttaneen suurta suosiota tällä foorumilla. Mutta itse kuljettajat kyllä tuntuvat haastatteluissa korostavan tämän tästä, että toive voitoista on heille se suurin kannustin jatkamaan formuloissa.

Kimi Räikkönen on monessa haastattelussa ilmaissut selvin sanoin näkemyksensä, että pistesijoista kamppailu ei kiinnosta häntä pätkääkään. "Voitto tai ei mitään" on ollut Kimin motto jo useamman vuoden ajan.

Heikkikin on useammassa haastattelussa todennut, ettei hän halua olla mikään kakkoskuski, vaan tähtää McLarenilla jatkuvasti Lewisin voittamiseen.

Omalta kohdaltani olen huomannut, että kun suomalaiskuskit voittavat tai ainakin kipuavat palkintopallille, niin lajin seuraaminen tuntuu mielenkiintoiselta. Jos taas suomalaiset eivät menesty, niin Formula 1 menttää kummasti kiinnostustaan ja käytän enemmän aikaa muihin aktiviteetteihin. En ole yrittänyt analysoida miksi näin on, mutta niin se vaan näyttää olevan.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Täytyy ymmärtää lajia seuraavien armottomia vaatimuksia. Ollaan kuitenkin totuttu viimeisen 10v aikana että suomalaiset kuskit voittaa maailmanmestaruuksia.
Niinpä samaa odotetaan penkkiurheilijoiden piirissä tietysti myös Heikiltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Perjantain toisessa harjoituksessa Ferrarit olivat sijoilla 10 ja 15, Kimi parempana Ferrari-kuljettajana. McLarenit löytyivät toisessa harjoituksessa sijoilta 13 ja 14, Hamilton vaivaiset seitsemän sekunnin sadasosaa Kovalaista nopeampana.

Lewis vaikuttaa todella pettyneeltä McLareninsa vauhtiin, eikä Heikkikään tunnu kovin optimistiselta. Kimi taas näyttää uskovan, että jotkut häntä edellä olleet kuljettajat ajelivat kevyemmillä bensakuormilla (Williams? Renault? Toro Rosso?), jolloin Ferrarit olisivat lauantaina lähempänä kärkeä.

McLarenkin on tällä kaudella keskittynyt perjantain harjoituksissa kisasäätöjen hakemiseen, ja aika-ajosäätöjä on etsitty vasta lauantain aamuharjoituksissa. Heikki näyttäisi Barcelonassa olevan hyvin lähellä Lewisin vauhtia, ainakin selvästi lähempänä kuin kaksi viikkoa sitten Bahrainissa. Barcelonassahan Heikilläkin on samanlainen uusi etusiipi kuin Lewisilla.

Molemmat Toyotat olivat perjantain toisessa harjoituksessa Ferrareiden ja McLareneiden takana, vaikka aika-ajoissa ne todennäköisesti löytyvät kärkipäästä. Näin ollen Heikillä tulee huomenna olemaan tosi vaikea tehtävä yrittäessään saada autonsa mukaan aika-ajojen kolmanteen osioon.

Luin hiljattain BMW-tallin selityksen siitä, miksi he ovat päättäneet olla käyttämättä KERS-järjestelmää Barcelonassa. KERS kuulemma vaikeuttaa kilpailukykyisen tasapainon löytämistä autoon erityisesti sellaisilla radoilla joissa on nopeita mutkia, kuten Barcelonassa. Myös raskaalla polttoainekuormalla ajettaessa KERS-järjestelmä kuulemma vaikeuttaa vauhdikkaiden kisasäätöjen löytämistä.

McLaren ja Ferrari ovat ilmeisesti ainoat F1-tallit, jotka käyttävät KERS:iä Barcelonassa. Jos tuo edellä mainittu kommentti KERS-systeemin haitoista raskaalla bensakuormalla ajettaessa pitää paikkansa, niin täytyy todella toivoa että Heikki onnistuu lauantaina taistelemaan autonsa aika-ajojen kolmanteen osioon asti. McLarenillahan on tapana tankata Heikin auto täyteen polttoainetta aina kun Heikki putoaa pois aika-ajojen kolmannelta osiolta. Ja sitten voi yleensä heittää kaiken toivon pisteille sijoittumisesta. (Kiinan sadekilpailu oli kuitenkin poikkeus sääntöön.)

Olisi todella kiva nähdä kerrankin Heikki ja Lewis kilpailussa samoilla polttoainekuormilla ja samankaltaisilla strategioilla. Uskon edelleen vakaasti, että Heikiltä löytyy sellaisissa olosuhteissa niin lahjakkuutta kuin ajotaitoakin taistella tasapuolisesti tallikaveriaan vastaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Uskon edelleen vakaasti, että Heikiltä löytyy sellaisissa olosuhteissa niin lahjakkuutta kuin ajotaitoakin taistella tasapuolisesti tallikaveriaan vastaan.
Ku löytyis vielä sellainen autokin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Voi voi voi. Olipas todella surkea aika-ajosuoritus Heikiltä. Vaikka odotukset eivät etukäteen ehkä ihan taivaissa olleetkaan, niin silti tämä aika-ajo oli iso pettymys.

Perjantain toisessa harjoituksessa kisa-asetuksia haettaessa Heikki oli vielä samassa vauhdissa Lewisin kanssa, ja lauantain aamuharjoituksessakaan Heikki ei ollut kuin vajaat kaksi kymmenystä tallikaveriaan hitaampi. Mutta sitten aika-ajoissa Heikki olikin yhtäkkiä lähes seitsemän kymmenystä Lewisia jäljessä ja sijoituksena oli vähemmän mairitteleva kahdeksastoista lähtöruutu. Eipä tällaisesta suorituksesta paljon muuta myönteistä osaa sanoa, kuin että jatkossa pitäisi olla helppoa panna paremmaksi. Ainakaan ei ole enää mahdollista sijoittua kovin monta sijaa huonommin. :(

Heikki ja Lewis lähtevät taas erilaisilla taktiikoilla kilpailuun. Poikkeuksellista kuitenkin on, että Lewisilla on tällä kertaa vaihteeksi 26 kiloa Heikkiä enemmän polttoainelastia. Jos KERS auttaa Heikkiä ottamaan lentävän lähdön, niin kevyen polttoainelastin ja tuoreiden pehmeiden renkaiden (joita Heikillä sattuneesta syystä johtuen pitäisi olla vielä varastossa) avulla Heikki ehkä onnistuu nostamaan sijoitustaan jonkin verran ennen ensimmäistä varikkokäyntiä. Nopealla autolla tällaisesta taktiikasta saattaisi olla hyötyäkin, mutta eipä taida olla McLaren tänä viikonloppuna nopeimpien autojen joukossa.

Kimi tekee epäilemättä sunnuntaina monta komeaa ohitusta, joten jotain hupia sentään on tiedossa. Toivottavasti Kimi pyyhkäisee Hamiltonin ohi jo lähtösuoralla. :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo eikä Whitmarssikaan pomppinu riemusta, oikein toimittu kun antaa vähä noottia Heikinki suuntaan..
 

Väisäskä

Toist pualt aitaa
Liittynyt
20.8.2007
Viestit
198
Sijainti
Sydney Australia
Noh katotaan sitten kisoissa.
Jos Lewis on nopee, niin Heikkikin on, mutta ei koskaan vaan pääse ohi.
No jos Lewis ei sotke polkimia sekasin. :rolleyes::rolleyes:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Barselonassa Heikille erinomainen startti ja 11 tilalle Räikkösen perään. Tekniikka kuitenkin petti ennen kuin kilpailussa päästiin alkua pidemmälle. Ilman teknistä vikaa Kovalaisella olisi ollut mahdollisuuksia pisteille. Sitä on vaikeata sanoa, miteh Hamiltonin kanssa olisi käynyt, sillä bensamäärät olivat niin erilaisia.

Toivottavasti Kovalainen pääsee kilpailuun kevyellä autolla myös jatkossa. Selvästi sujuu startti näin paremmin. Ei Hamiltonkaan pystynyt startissa painavalla autolla puolustamaan sijoitustaan.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Joo, hyvä pointti että nyt kun oli bensamäärät toisinpäin, yllättäen Heikillä olikin parempi startti ja Hamilton jäi jalkoihin..
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Toivottavasti Kovalainen pääsee kilpailuun kevyellä autolla myös jatkossa. Selvästi sujuu startti näin paremmin. Ei Hamiltonkaan pystynyt startissa painavalla autolla puolustamaan sijoitustaan.
Jokainen hieman vähemmän sinivalkolaseilla lajia seuraava ymmärtää, että polttoainekokeilu oli vain testinä, että pystyykö kiistaton ykköskuski-hamilton hyödyntämään millään tavalla painavaa bensalastia. Näin ei käynyt ja helppo-heikki selvästi hyötyi kevyemmästä polttoainekuormasta, joten lähes varmuudella heikille ei tätä etua tulla loppukaudesta antamaan, sillä tallin etu on luonnollisesti pelata kaikki edut lewikselle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Martin Whitmarshin analyysi Barcelonan GP:n startista:
"Lewis made a great start"
"Heikki made a decent start"

http://www.mclaren.com/f1season/2009/spain/index.php

Eli Lewisin startti oli "erinomainen", kun Heikin startti oli puolestaan "kelvollinen". Jep, jep. :p

Toivon kyllä jatkossakin kohtuullisia bensakuormia ja lisää "kelvollisia" startteja Kovikselle.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
On se Heikki todellakin melkoinen ilopilleri, kun taas tuli melkoinen takaisku tämän päiväisessä kisassa, mutta kaveri pystyy vain sanomaan ettei kannata murehtia. Itselläni olisi ainakin tänään viimeistään mennyt hermo. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Martin Whitmarshin analyysi Barcelonan GP:n startista:
"Lewis made a great start"
"Heikki made a decent start"

Eli Lewisin startti oli "erinomainen", kun Heikin startti oli puolestaan "kelvollinen". Jep, jep. :p
Ymmärsitkö lainkaan lukemaasi ja näkemääsi? Lewis todellakin sai "viivalta" loistavan startin ja oli nopeasti Piquet'n rinnalla, mutta tämä kiilasi Lewisin nurmikolle, josta johtuen kiihdytys meni siihen. Ihan kuten Whitmarsh kertoo, jos lukee yhtään pitemmälle.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Eikä ollut Heikinkään startti yhtään huonompi, mutta Lewisin startti vaan esitetään Whitmarshin kommentissa jostain syystä erinomaisempana.

Vaikka onhan asia tietysti niinkin, että kissa kiitoksella elää. Kumpikaan kuljettaja ei onnistunut tuomaan Barcelonan GP:stä lisää pisteitä McLarenille.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
On se Heikki todellakin melkoinen ilopilleri, kun taas tuli melkoinen takaisku tämän päiväisessä kisassa, mutta kaveri pystyy vain sanomaan ettei kannata murehtia. Itselläni olisi ainakin tänään viimeistään mennyt hermo. :eek:
Tuntuu kyllä, että Heikki pyrkii psyykkaamaan itseään näissä haastatteluissa. Ei sillä, ajatus on ihan oikea ja asenne huomattavasti parempi kuin väliin viime kaudella tai olikohan nyt Bahrainin jälkeen, kun pettymys tosissaan paistoi miehen kasvoilta ja yleisolemus oli mustanpuhuva. Sen verran nopsaan kuitenkin edetään, ettei epäonnistumisissa roikkuminen auta yhtään.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Heikki nyt vaan on niin pro. Mitä tuolla meuhkaamaan ja kypärää viskomaan niinkuin nämä latinot. Kun on parhaansa tehnyt niin enempää ei voi tehdä.
Ihan samat erot ukkojen välillä on lätkässäkin. Toiset huitoo vähän väliä mailalla ja nyrkeillä ja tuhlaa siihen energiansa. Sitten on nämä Teemut Kurrit ja Sakut jotka käy tuikkaamassa maalin ja jos ei mene niin ei sitten ja keskitytään seuraavaan tilanteeseen. :)
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toiset huitoo vähän väliä mailalla ja nyrkeillä ja tuhlaa siihen energiansa. Sitten on nämä Teemut Kurrit ja Sakut jotka käy tuikkaamassa maalin ja jos ei mene niin ei sitten ja keskitytään seuraavaan tilanteeseen. :)
Ensiksi mainitusta porukasta esimerkistä käy vaikkapa Rick Nash, Dany Heatley ja muutamat muut "hieman" Koivua ja nyky-Selännettä kovemmat kaverit ;)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kisan alussa Oskari ja JJ kertoivat Heikin jutelleen varikolla auton vaatimasta ajotyylistä, ja netissäkin on siitä juttua:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/05/875478

MP4-24-autolla täytyy tulla jarrutuksiin renkaat kohtisuoraan ajolinjaan nähden ja jarruttaa ja sitten vasta kääntää sisään mutkaan. Muussa tapauksessa renkaat menevät lukkoon. Se ei ole Kovalaiselle luontainen jarrutustyyli.

- Heikki tykkäisi jarruttaa vähän aikaisemmin, käyttää pehmeämpää, pidempää jarrutusta ja jarruttaa mutkaan sisään saakka. Eli kääntää rattia samaan aikaan ja jarruttaa mutkaan sisään. Tällä autolla pystyy tekemään ainoastaan lyhyitä, teräviä jarrutuksia, jotka pitää tehdä suorassa linjassa. Se ei sovi Heikin ajotyyliin, MTV3:n F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto kertoi.

Järvilehdon mukaan näin merkittävät ajotyylin muutokset ovat vaikeita toteutettavia.

- Ei ajotyyliään pysty hirveästi muuttamaan, ellei aja hirveästi testejä, mikä ei ole tänä päivänä mahdollista. Se kostautuu Heikille nyt.
Eli auton käyttäytyminen kuulostaa hyvin samalta kuin viime vuonna. Tosin viime vuonna ei ongelmana ollut ehkä niinkään renkaan lukkiutumiset, vaan takarenkaiden nopeampi kuluminen Heikin ajotyylillä.. vaikuttaa kuitenkin siltä että auto on nytkin perimmiltään juuri Hamiltonin ajotyylille sopiva. Kyllähän Heikki toki harjoitteli jo viimeisen puoliskon viime kaudesta sitä ajotyyliä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös