Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Joo eipä ollu hääppönen kisa taaskaan... Perus Kovalaista. Lähellä oli ettei olis taas jääny ekaan kierrokseen kisa mutta ei pahemmin Heikki kolhinu. Kyllä tää alkaa pikku hiljaa jo haiskahtaa de la Rosan heiniltä.
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Tai vastaavasti postaus redirectoitaisiin suoraan suomi24:ään.
Postiini kun viittasit, niin mainittakoon se, että tuo kuskispekulointi oli sivulauseessa. Itse pääpointti postissa oli se, että jos näin jatkuu, niin varmaan loppuu hommat. Sivulauseessahan voi spekuloida sitten vähän topicin ulkopuolelle. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin sinun postisi ei liittynyt mitenkään koko threadin otsikkoon, joten mihinkäs sellaiset kuuluu. :doubtful:

Ja ettei omalta osalta kokonaan menisi aiheen ohi, niin voisiko olla Heikin etusiipivalinta siksi tuollainen, että Heikki ajatteli edellisen kisan nopeusetunsa olleen etusiiven ansiota, ja yritti toistaa sitä nyt? Tosiasiassa uusi siipi on parempi, pikemminkin Hamilton ei ollut kovin hyvä sateella, kuten ei edelliselläkään sadekerralla, tai ei vain saanut säätöjä toimimaan uusille osille, ja nyt kävi niinkuin kävi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämähän on tätä McLarenin toimintaperiaatetta oikein äärimmilleen vietynä. Onhan noita kummallisuuksia nähty ties kuinka paljon. Eihän tuossa ammattimiehen auta muuta kuin hyväksyä tallin toimet. Se, että nyt Heikki pohtii tuota etusiiven valintaa, on erikoista. Pitäisi miettiä niitä perusteita, miksi Heikki on tehnyt valintansa. Miten inssit johdattelee noita asioita? Tuntuu että Heikilläkin on toiminnasta enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Julkinen itkeminen ei auta, kun siitä leimautuu vain huonoksi häviäjäksi. Toki selvää on, että f1-tiimeissä on lähes aina ollut ykkös-kakkoskuski asetelma. McLarenillahan näin ei ole koskaan ollut, koska se on maailman urheilullisin tiimi, joka ei koskaan ole tehnyt mitään väärää.

Taktiikoita on hyvä pitää silmällä. Heikin suurimmiksi virheiksi laskisin McLaren-aikana heikot otteet avauskierrosten taisteluissa. On jotenkin ollut turhan arka niissä, siinä on sitten tullut usein ongelmia. Toisaalta sitten kun on ruvennyt yrittämään, niin henk. koht. epäonnistumisia on tullut. Mutta kyllä noilla raskailla bensakuormillakin on ollut osansa näissä ongelmissa. Kevyemmällä autolla huomattavasti helpompi hyökätä ekoihin mutkiin.
 

jokaka

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
53
Heikki ei kyllä julkisesti alennu kohtaloaan itkemään vaan ottaa hommia omaan piikkiinsä. Joskus kyllä pieni kritiikki tallia kohtaankin olisi hyväksi.

TURUN SANOMISSA 27.4
- Kilpailussa painavan auto logiikka kovilla kumeilla oli, että sen stintin lopussa minulla vielä renkaat kestäisivät, kun muut menevät edestä varikolle. Se yllätti pahasti, kun kova kumi ei toiminut ollenkaan. En olisi perjantain harjoitusten jälkeen osannut odottaa tällaista, Kovalainen huokaili.


Australian avauskisassa Kovalainen pysyi vielä hyvin maailmanmestari Lewis Hamiltonin vauhdissa ja oli välillä nopeampikin. Nyt Bahrainissa Heikki ei ehtinyt britin kyytiin.

- Ehkä se uusi etusiipi antoi Lewisille vähän etulyöntiä. Ei se ero suuri ollut - 2-3 kymmenystä. En tuntenut sen johtuvan siitä, että autoni olisi ollut huono tai jossain mutkassa olisi tullut enemmän takkiin.

- Tunnen olevani paremmassa iskussa ja autokin tuntuu ihan hyvältä. Siksi en ole huolestunut. Olen lähempänä Lewisia kuin viime vuonna, paikka paikoin nopeampikin. Kyllä se antaa minulle luottamusta jatkoon.


Etusiivestä aiheutuva ero ei Heikin mielestä ole suuri? Aikana kun 20 kuskia voi ajojaksolla olla alle 2s. sisällä! Tuntee olevansa iskussa, autokin on hyvä? Lähempänä Lewisia? Australiassa ja Malesiassa kyllä, mutta entä sen jälkeen? Varsinkin kun näissä kisoissa jäi kisavauhti testaamatta.

Toivottavasti Espanjaan ymmärtää ottaa kaikki mahdolliset uudet lelut avuksi ja käyttää simulaattoriaikansa hyödyllisesti ennen seuraavaa GP:tä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Heikin paras vauhti oli läpi koko Bahrainin GP-viikonlopun noin neljä sekunnin kymmenystä Lewisin parasta vauhtia hitaampaa. Siitä johtuen Heikki putosi aika-ajojen kolmannelta osiolta. Siitä johtuen taas McLaren antoi Heikille erilaisen strategian kuin Lewisille. Ja siitä strategiasta johtuen Heikki sai raskaan polttoainekuorman ja väärät renkaat ja juuttui heti kilpailun alussa ruuhkaan menettäen mahdollisuutensa taistella pistesijoista. :(

Toivottavasti Heikki on taas Barcelonassa samassa vauhdissa Lewisin kanssa -- silloin voisi päätellä, että Bahrainin notkahdus johtui etusiivestä tai muusta vastaavasta teknisestä syystä. Neljä osakilpailua on nyt joka tapauksessa takana ja kolmetoista vielä edessä. Eli hyvin vielä ennättää Koviskin parantaa suoritustasoaan ja kammeta itsensä mukaan maailmanmestaruuskamppailuun, kunhan vaan vauhti paranee suhteessa tallikaveriin.


Bahrainin GP, McLaren-kuljettajien välisen eron kehittyminen
(Lewis oli Heikin edellä koko kilpailun ajan, lähdöstä maaliin):

Kierros 1: 9.303 sekuntia
Kierros 2: 15.958
Kierros 3: 18.087
Kierros 4: 20.611
Kierros 5: 23.135
Kierros 6: 25.443
Kierros 7: 27.510
Kierros 8: 29.469
Kierros 9: 31.501
Kierros 10: 33.589
Kierros 11: 35.644
Kierros 12: 40.741
(Heikki varikolle)
Kierros 13: 1:04.689
Kierros 14: 1:06.299
Kierros 15: 1:05.699
(Lewis varikolle)
Kierros 16: 43.313
Kierros 17: 43.943
Kierros 18: 44.711
Kierros 19: 45.333
Kierros 20: 45.004
Kierros 21: 45.122
Kierros 22: 46.170
Kierros 23: 46.487
Kierros 24: 46.992
Kierros 25: 47.077
Kierros 26: 47.718
Kierros 27: 47.658
Kierros 28: 48.113
Kierros 29: 48.327
Kierros 30: 48.370
Kierros 31: 48.393
Kierros 32: 48.730
Kierros 33: 49.526
Kierros 34: 51.062
Kierros 35: 51.747
Kierros 36: 53.296
Kierros 37: 54.640
(Lewis ensin varikolle, sitten Heikki heti perässä)
Kierros 38: 55.245
Kierros 39: 56.584
Kierros 40: 57.204
Kierros 41: 57.964
Kierros 42: 58.571
Kierros 43: 58.922
Kierros 44: 58.880
Kierros 45: 58.737
Kierros 46: 58.655
Kierros 47: 58.419
Kierros 48: 58.494
Kierros 49: 57.993
Kierros 50: 57.417
Kierros 51: 56.899
Kierros 52: 56.432
Kierros 53: 55.918
Kierros 54: 55.331
Kierros 55: 54.857
Kierros 56: 54.952
Kierros 57: 55.728

Lewis ajoi maaliin 55.728 sekuntia Heikkiä nopeammin.


Heikin nopein kierrosaika (kierros 54): 1:35.520
Lewisin nopein kierrosaika (kierros 13): 1:34.915
Erotus: 0.605 sekuntia

Viiden nopeimman kierrosajan keskiarvot:
Heikki: 1:35.663
Lewis: 1:35.308
Erotus: 0.355 sekuntia

Kymmenen nopeimman kierrosajan keskiarvot:
Heikki: 1:35.798
Lewis: 1:35.451
Erotus: 0.347 sekuntia

Viidentoista nopeimman kierrosajan keskiarvot:
Heikki: 1:35.948
Lewis: 1:35.547
Erotus: 0.401 sekuntia

Kahdenkymmenen nopeimman kierrosajan keskiarvot:
Heikki: 1:36.051
Lewis: 1:35.630
Erotus: 0.421 sekuntia

Kahdenkymmenenviiden nopeimman kierrosajan keskiarvot:
Heikki: 1:36.137
Lewis: 1:35.713
Erotus: 0.424 sekuntia
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
TS: " - Tunnen olevani paremmassa iskussa ja autokin tuntuu ihan hyvältä. Siksi en ole huolestunut. Olen lähempänä Lewisia kuin viime vuonna, paikka paikoin nopeampikin. Kyllä se antaa minulle luottamusta jatkoon."

Kyllä tuosta kuultaa pieni asenneongelma, tietyn realismin lisäksi. Kyllä itsetunto pitäisi olla korkeammalla.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mitenpä se Heikki pystyisi pitämään puoliaan tuollaista mafiaa vastaan. Ei niin mitenkään. Hamilton isineen ja roneineen on sellainen paketti ettei pahemmin kannata vastustaa tai käy kuten Alonsolle kävi. Heikin tapauksessa se vain tarkoittaisi formula uran loppua.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitenpä se Heikki pystyisi pitämään puoliaan tuollaista mafiaa vastaan. Ei niin mitenkään. Hamilton isineen ja roneineen on sellainen paketti ettei pahemmin kannata vastustaa tai käy kuten Alonsolle kävi. Heikin tapauksessa se vain tarkoittaisi formula uran loppua.
Niinpä, paha sanoa - jos on näinkin. Melko paljon kuitenkin aina ottaa omalle kontolleen eikä laita edes rivienväliin pettymystään tallin toimista.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Kovalainen ei ole ajanut oikeastaan yhtään sellaista säväyttävää kisaa jossa olisi ajanut agressiivisesti, tehnyt hienoja ohituksia ja ollut nopeutensa puolesta "tulessa". Parhaat kisat ollut sellaisia jossa on körötellyt tankki täynnä "varman, hyvän suorituksen". Eiköhän tuo saa tehdä tilaa Rosbergille tai Vettelille. Uskon kyllä silti että ura tulee jatkumaan McLarenin jälkeenkin ykkösissä, koska surkea kuski kyseessä kuitenkaan ei ole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kovalainen ei ole ajanut oikeastaan yhtään sellaista säväyttävää kisaa jossa olisi ajanut agressiivisesti, tehnyt hienoja ohituksia ja ollut nopeutensa puolesta "tulessa".
McLarenilla. Ihan näyttävästihän Heikki pisti Kimille Japanissa 2007 kampoihin Renaultilla.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Kovalainen teki viime kaudella eniten ohituksia koko sirkuksessa. Hienoista en tiedä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kovalainen teki viime kaudella eniten ohituksia koko sirkuksessa. Hienoista en tiedä.
Lähtöruuduilla on tietenkin merkitystä tähän. Mutta Heikki lähti top 10:n ulkopuolelta vain kerran, Hamilton ja Räikkönen kahdesti. Muut sitten enmmän, paitsi Massa, jonka huonoin starttiruutu oli 9.

Heikillä oli 3. paras keskimääräinen lähtöruutu, eli parempi kuin Kimillä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Heikin alkaisi olla jo aika alkaa valittaa ja itkeä siitä millaista kohtelua talliltaan saa. Osa porukasta väittää, että Heikki tekee oikein kestäessään kohteluaan ja toimiessaan tallinsa ehdoilla.

Väitetään myös, että Heikki leimautuisi vain itkupilliksi ja luuseriksi, jos alkaisi avautumaan. Kuitenkin Fernando Alonso avautui kohtelustaan ja pisti Lewikselle kampoihin. Jotkut varmasti Fernandoa pitävät tämän käytöksen ansiosta itkupillinä ja valittajana, mutta kuitenkin yleisesti häntä pidetään yhtenä parhaista, ellei jopa parhaana kuljettana tämän hetken ykkösissä. Heikkiä aletaan pikkuhiljaa pitää ainoastaan hitaana. Ei siinä paljon hyvät suoritukset ennen McLaren-aikakautta enää paina, jos Lewikselta ottaa 100-0 takkiin koko ajan, ja kertoo selitykseksi ainostaan sen, että kaikki tuntuu hyvältä ja sujuu hyvin, mutta ei vain nopeus riitä. Siinähän hän myöntää itsekin suoraan olevansa paljon tallikaveriaan Hamiltonia hitaampi. Keksisi edes jotain selityksiä tuolle hitaudelleen, että joku voisi edes kuvitella että surkeat suoritukset johtuvat jostain muusta kuin miehestä itsestään.

Jos Heikki meinaa ykkösissä töitä saada vielä McLarenin jälkeenkin, pitäisi suoritusten parantua huomattavasti. Nimittäin vaikka kuinka sanotaan, että McLaren haluaa juuri Heikin kaltaisen kiltin kakkoskuskin, niin ei McLaren miestä enää kauaa noilla suorituksilla katsele. Kakkoskuskiksi löytyy varmasti nopeampiakin kavereita. Toisaalta taas mikään muukaan huipputalli tai edes keskikastin talli ei palkkaa Heikkiä noilla suorituksilla.

Jos Heikin hitaus johtuu juuri tallista, eikä miehestä itsestään, niin olisi aika alkaa "itkeä" ja vaatia kovaan ääneen tasa-arvoista kohtelua. Vaikka sillä sitten saisikin ikuisen itkupillin maineen. Mutta jos sillä tavalla saisi tuloksensa nousuun, niin olisi se sen arvoista. Nopea itkupilli on kuitenkin aina huomattavasti parempi kuin hidas nössykkä. Ja jos Heikki alkaisi saada tasa-arvoista kohtelua ja sen myötä pärjätä, todistaisi hän myös samalla että itku tuli aiheesta. Toisaalta, jos itkeminenkään ei auttaisi millään tapaa, vaan Heikki jatkaisi kyntämistään (joko puhtaasti oman hitautensa tai edelleen jatkuvan tallin epäsuosion ansiosta) leimautuisi hän todellakin ikuiseksi itkupilliksi. Tilanne vain alkaa olla se, ettei Heikillä enää ole paljon hävittävää. :nope:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Kovalainen teki viime kaudella eniten ohituksia koko sirkuksessa. Hienoista en tiedä.
Heipä Hei UP taas, oli varmaan ikävä mua :D

Joo on ohiteltu mutta on sieltä tultu Heikistä ohikin molemmilta puolin joten kyllä syytäkin tulla ohituksia. Tän taulukon mukaan talukon mukaan Heikki ja Massa menettänyt eniten sijoja viime kaudella
 
Viimeksi muokattu:

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Jos Heikin hitaus johtuu juuri tallista, eikä miehestä itsestään, niin olisi aika alkaa "itkeä" ja vaatia kovaan ääneen tasa-arvoista kohtelua.
Tuossa oli niin paljon mutua että ei viitsi kaikkea kommentoida. Puhetta ja spekulaatiota kyllä maailmaan mahtuu, F1 on suorastaan täynnä sellaista. Kuka se sanoikaan että "tässä lajissa olet niin juuri hyvä kuin on viimeinen kommenttisi". Jos McLaren ei hauku Heikkiä niin eipä hätää, F1 forum hoitaa asian ja antaa sille potkut Mclarenin puolesta. Ja vieläpä jokaisen epäonnistumisen jälkeen erikseen. Miksi McLaren ei hauku Heikkiä julkisuudessa? En tiedä mutta ehkä siellä käytetään sekin energia eteenpäin kehittymiseen. Tuottaisikohan pitkäjänteinen työ suuremmalla todennäköisyydellä tuloksia kuin kuskin vaihtaminen yhtenään jos ei ole edes mitään perusteita olettaa että DeLa Rosa tai joku muu tekee homman sen paremmin? Entä jos Kovalaisen telemetriassa näkyy että jätkällä on lämä tiskissä aina silloin kun Hamiltonillakin mutta auto vaan menee hitaammin? Ratkeaako ongelma antamalla miehelle potkut? Suomalainen yritysjohtaja toteaisi varmaan kulttuurimme mukaisesti että onpas paskat pomot, vaihdetaan duunarit ja eikun YT:t päälle.
Meillä on toki ei-maksavina katsojina oikeus tehdä johtopäätöksemme kuljettajan tuloksista ihan millä perusteilla haluamme. Siihenpä ne oikeudet onneksi sitten loppuvatkin.
Kysytään nyt kuitenkin että oletko sinä menestynyt työelämässä paremmin sen ansiosta että olet haukkunut työnantajaasi julkisuudessa? Onko tämä mahdollisesti parantanut työnsaantimahdollisuuksia jatkossa?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tuossa oli niin paljon mutua että ei viitsi kaikkea kommentoida. Puhetta ja spekulaatiota kyllä maailmaan mahtuu, F1 on suorastaan täynnä sellaista. Kuka se sanoikaan että "tässä lajissa olet niin juuri hyvä kuin on viimeinen kommenttisi". Jos McLaren ei hauku Heikkiä niin eipä hätää, F1 forum hoitaa asian ja antaa sille potkut Mclarenin puolesta. Ja vieläpä jokaisen epäonnistumisen jälkeen erikseen. Miksi McLaren ei hauku Heikkiä julkisuudessa? En tiedä mutta ehkä siellä käytetään sekin energia eteenpäin kehittymiseen. Tuottaisikohan pitkäjänteinen työ suuremmalla todennäköisyydellä tuloksia kuin kuskin vaihtaminen yhtenään jos ei ole edes mitään perusteita olettaa että DeLa Rosa tai joku muu tekee homman sen paremmin? Entä jos Kovalaisen telemetriassa näkyy että jätkällä on lämä tiskissä aina silloin kun Hamiltonillakin mutta auto vaan menee hitaammin? Ratkeaako ongelma antamalla miehelle potkut? Suomalainen yritysjohtaja toteaisi varmaan kulttuurimme mukaisesti että onpas paskat pomot, vaihdetaan duunarit ja eikun YT:t päälle.
Meillä on toki ei-maksavina katsojina oikeus tehdä johtopäätöksemme kuljettajan tuloksista ihan millä perusteilla haluamme. Siihenpä ne oikeudet onneksi sitten loppuvatkin.
Kysytään nyt kuitenkin että oletko sinä menestynyt työelämässä paremmin sen ansiosta että olet haukkunut työnantajaasi julkisuudessa? Onko tämä mahdollisesti parantanut työnsaantimahdollisuuksia jatkossa?
Tuollaiset työntekijät kuin Kovalainen tunnettaan työelämässä mikki hiirenä. Pomo tarjoo suosikki työntekijälleen päivästä toiseen paremmat duunit ja antaa tälle mikki hiirelle kaikki paskaduunit, ja vielä kaupan päälle hankkii suosikille uudet hienot työkalut ja heittää mikki hiirelle antiikkisen vanhat työkalut. Mutta mikki hiiren mielipidettä kysyessä, tilanne on fantastinen eikä haittaa häntä yhtään. Mikki Hiiri sitten kehuskelee baarissa kuinka fantastisessa asemassa hän on työssään ja kuinka tasavertaista heidän työpaikallaan on.

No joo aika tyhmää verrata työelämään mutta urheilussa se nyt on aina mennyt niin että jos ei tuu tulosta nii sitten pelaaja/kuljettaja/valmentaja tai jokin muu vaihtoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Heikin hitaus johtuu juuri tallista, eikä miehestä itsestään, niin olisi aika alkaa "itkeä" ja vaatia kovaan ääneen tasa-arvoista kohtelua. Vaikka sillä sitten saisikin ikuisen itkupillin maineen. Mutta jos sillä tavalla saisi tuloksensa nousuun, niin olisi se sen arvoista.
Eihän Heikki sillä tuloksia saisi nousuun, vaan tiimin epäsuosion ja potkut kauden päätteeksi (a la Alonso). Vahvemmassa asemassa olevalle on aika turha uhitella, koska jää aina kakkoseksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Uskon, että Heikille löytyy paikka f1:stä myös McLaren-pestin jälkeen. Voi olla että pitävätkin ukkoa laarenilla pitkään. Kyllähän ne siellä oikeasti tietää miehen nopeuden. Jos vielä "team-player" roolin ottaminen on tuota luokkaa, niin kyseessähän on varmasti parhaimpia mahdollisia ratkaisuja kuskiksi. Jos Hamilton vaihtaa tiimiä, voi Heikin nostaa ykköskuskiksi....silti on mahdollista ottaa joku toinen(Vettel) ykköskuskin paikalle!


Mutta varmaan Red Bullilla tai Rellulla voisivat Heikin ottaa talleihinsa, onhan noilla miehestä kokemusta niin paljon. Jos Flaviolla olisi mahdollisuus nyt päättää, että korvaisiko Piquetin Heikillä, niin veikkaisin että ottaisi Heikin...
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Jos Flaviolla olisi mahdollisuus nyt päättää, että korvaisiko Piquetin Heikillä, niin veikkaisin että ottaisi Heikin...
Flaviolla jos kellä olisi ja olisi ollut tuohon mahdollisuus koska hän on Heikin manageri. Flavio vaan on pelimies. Hän näki Heikin potentiaalin, kasvatti siitä F1 kuskin, neuvotteli sille hyvät sopimukset McLarenilta ja tienaa nyt Heikillä rahaa.
Ei ole järkevääkään pitää omaa suojattiaan pidempään välttämättä omassa tallissaan, siitä tulee helposti monenlaisia eturistiriitoja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös