BBC:n mukaan Heikki lukkojarrutti renkaansa neliöksi, jonka jälkeen pyysi tallin ottamaan hänet aikeisemmin sisään.Kyllä täytyy sanoa että Heikin Bahrainin kisa torpedoitiin jo tallin puolestakin aika tehokkaasti. Alkuun kovat renkaat - tankki täyteen - ensimmäinen stoppi silti ensimmäisten joukossa. T
Jep, olisi ihan mielenkiintoista kuulla jokin perustelu niille koville renkaille. Käsittääkseni lähes kaikki lähtivät kisaan pehmeillä riippumatta bensamäärästä.Kyllä täytyy sanoa että Heikin Bahrainin kisa torpedoitiin jo tallin puolestakin aika tehokkaasti. Alkuun kovat renkaat - tankki täyteen - ensimmäinen stoppi silti ensimmäisten joukossa.
Ja onko tälle asialle muuta faktaa tueksi kuin brittiläisen tv-kanavan selostajien mielipiteet?BBC:n mukaan Heikki lukkojarrutti renkaansa neliöksi, jonka jälkeen pyysi tallin ottamaan hänet aikeisemmin sisään.
Eihän tuo ilmeisesti pahempia virheitä tehnyt. Valittaa vaan että vauhti ei riitä. Erityisen p*skamaiselta kuulostaa kun auto kuulemma toimii kaikin puolin hyvin. Mistä sitä vauhtia sitten löytyy. Olisi edes joku selkeä vika siinä romussa.Valitettavasti on sanottava, että jos ei vakuuta talli niin ei kyllä vakuuta myöskään Heikki. Huippusurkea kisa alusta loppuun.
Ilman järjetöntä bensakuormaa ja kovilla renkailla aloitettua kilpailua Kovalainen olisi taistelut Bahrainissa pistesijoista. Talli kuitenkin halusi ajattaa Kovalaista kovilla renkailla, jotta selviää kannattaako kovempi seos laittaa Hamiltonille 2 stintille vai vasta lyhyemmälle 3 stintille. Siitä ei toisaalta pääse mihinkään, että toinen sektori oli Kovalaisella hidas koko viikonlopun eikä Hamiltonin vauhtiin näin olisi hyvälläkään taktiikalla ollut asiaa.Eihän tuo ilmeisesti pahempia virheitä tehnyt. Valittaa vaan että vauhti ei riitä. Erityisen p*skamaiselta kuulostaa kun auto kuulemma toimii kaikin puolin hyvin. Mistä sitä vauhtia sitten löytyy. Olisi edes joku selkeä vika siinä romussa.
Sekä bensakuorma että rengasseos olivat tallin virheitä ja ne maksoivat Kovalaiselle alussa vähintään 1,5 sekunttia per kierros (todellisuudessa ero oli lähempänä 2 sekunttia). Tottakai tuolla taktiikalla menetetään sijoituksia jo ensimmäisellä kierroksella. Tämä painavalla autolla pelleily on se taktiikka, jolla McLaren on ajattanut Kovalaista melkein jokaisessa kilpailussa. Tallin luottamuksesta taktiikan erinomaisuuteen kertoo se, ettei Hamiltonia vahingossakaan laiteta samalla taktiikalla liikenteeseen.Turha kovien renkaiden valintaa alkuun minään rengastestinä Hamiltonille on pitää. Tarkoitus oli ajaa pitkä stintti ja normaalitilanteessa renkaat olisivat alkaneet toimia pitemmälle mentäessä, mutta ero oli vielä ennakoituakin suurempi. Lopulta toki väärä ratkaisu, mutta täysin perusteltu bensakuorman takia. Ratkaisu toki korosti tuloksen huonoutta, mutta paljon saa Heikki omaankin piikkiin ottaa. Mikä se startti oli taas olevinaan?
Tää oli kisan paras hetki pikeen ja ruupenin taistelun ohellaKyllä sillä Heikillä sitä vauhtia löytyy:
Miten niin ei ole testannut, eikös sitä kokeiltu Kiinan harjoituksissa? Mutta kokeiltiinko nyt Bahrainin harjoituksissa ollenkaan? Tarkoittaako Heikki testaamista kisaoloissa?Heikki Kovalaisen Bahrainin Grand Prix -toiveet murskaantuivat kahteen vika-arvioon.
Ensinnä Kainuun mies päätti olla käyttämättä McLarenin tarjoamaa uutta etusiipeä lauantain aika-ajossa. Toiseksi Kovalainen uskoi kovien renkaiden kestävän raskaalla bensiinimäärällä paremmin kilpailun ensimmäisessä pitkässä vedossa.
- Siihen ne menivät mahdollisuudet. Olisi ehkä sittenkin kannattanut ottaa uusi etusiipi aika-ajoon, mutta kun en ole sillä testannut, katsoin paremmaksi jatkaa vanhalla.
Heikki ilmeisesti ottaa vähän omaan piikkiinsä tuota rengasvalintaa, mutta ei kuitenkaan erittele kuinka paljon talli vaikutti valintaan.- Kilpailussa painavan auto logiikka kovilla kumeilla oli, että sen stintin lopussa minulla vielä renkaat kestäisivät, kun muut menevät edestä varikolle. Se yllätti pahasti, kun kova kumi ei toiminut ollenkaan. En olisi perjantain harjoitusten jälkeen osannut odottaa tällaista, Kovalainen huokaili.
On se ny kumma kun pitää antaa vielä tasoitusta tallikaverille käyttämällä vanhaa siipeä, kyllähän sen nyt täältä kotisohvaltakin näki että takkiin alkoi tulla heti kun kaverilla oli uusi siipi ja Heikillä ei.Australian avauskisassa Kovalainen pysyi vielä hyvin maailmanmestari Lewis Hamiltonin vauhdissa ja oli välillä nopeampikin. Nyt Bahrainissa Heikki ei ehtinyt britin kyytiin.
- Ehkä se uusi etusiipi antoi Lewisille vähän etulyöntiä. Ei se ero suuri ollut - 2-3 kymmenystä. En tuntenut sen johtuvan siitä, että autoni olisi ollut huono tai jossain mutkassa olisi tullut enemmän takkiin.
- Tunnen olevani paremmassa iskussa ja autokin tuntuu ihan hyvältä. Siksi en ole huolestunut. Olen lähempänä Lewisia kuin viime vuonna, paikka paikoin nopeampikin. Kyllä se antaa minulle luottamusta jatkoon.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:742:1:2009-04-26,104:34:607166,1:0:0:0:0:0:Espanjaan McLaren saa uuden lattian lisäksi myös vieläkin uudemman etusiiven.
- Tämä Lewisilla nyt ollut etusiipi jää minulta kokonaan välistä pois. Toivottavasti uusi toimii heti hyvin. Paljon muutakin uutta siihen pakettiin sitten tulee, Kovalainen selvitti.
Kaipa se tämän kauden muistaakseni kattaa ?Mihin saakka se sopimus nyt olikaan?