Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Ei näytä Hessun kannalta hyvältä. Hamilton ajoi taas lähes podium-paikasta ja Heikki.. No propsit siitä ettei selittele.

Vettel/Rosberg kaksikosta taitaa tulla toinen Mersun mies ens kaudelle ellei sävel ala muuttua.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2476
Kyllä täytyy sanoa että Heikin Bahrainin kisa torpedoitiin jo tallin puolestakin aika tehokkaasti. Alkuun kovat renkaat - tankki täyteen - ensimmäinen stoppi silti ensimmäisten joukossa. Taisi olla vain koekaniinina kovien renkaiden testaamiseen Lewisiä varten, kun tälle radiollakin informoitiin kisan aikana näiden renkaiden hitaudesta. Vauhdin puolesta en osaa sanoa juuta enkä jaata kun en kierrosaikoja seuranut, mutta kyllä nämä järjettömät taktiikat sen varmisti, että olisi Heikki ajanut miten hyvin tahansa, ei hänellä Lewisin vauhtiin olisi asiaa ollut.
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Kyllä täytyy sanoa että Heikin Bahrainin kisa torpedoitiin jo tallin puolestakin aika tehokkaasti. Alkuun kovat renkaat - tankki täyteen - ensimmäinen stoppi silti ensimmäisten joukossa. T
BBC:n mukaan Heikki lukkojarrutti renkaansa neliöksi, jonka jälkeen pyysi tallin ottamaan hänet aikeisemmin sisään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miksi talli pisti Heikin ajamaan alussa rengastestiä Hamiltonille?:doubtful::thumbfh::nope:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kyllä täytyy sanoa että Heikin Bahrainin kisa torpedoitiin jo tallin puolestakin aika tehokkaasti. Alkuun kovat renkaat - tankki täyteen - ensimmäinen stoppi silti ensimmäisten joukossa.
Jep, olisi ihan mielenkiintoista kuulla jokin perustelu niille koville renkaille. Käsittääkseni lähes kaikki lähtivät kisaan pehmeillä riippumatta bensamäärästä.

Heikki ajoi ensimmäiseen mutkaan ulkolinjalla oikein rauhallisesti. Tavoite oli varmaankin aloittaa rauhallisesti ilman kummempaa hämminkiä, mutta sitten tuli se pikku pusu ja sen jälkeen alkoi tulla autoa ohi oikealta ja vasemmalta, joko auton vaurioista tai renkaista johtuen. Kisa olikin jo siinä vaiheessa aika pitkälti taputeltu.

En menisi ihan niin pitkälle että sanoisin Heikin alisuorittaneen viimeiset 1,5 vuotta, mutta syystä tai toisesta juuri tällaisista kisoista on tullut vähän liian tuttuja. Heikin löytää parin kierroksen ajan sieltä joukon keskeltä, mutta sen jälkeen miestä ei enää näy TV-kuvissa kuin korkeintaan varikkokäyntien aikana. Eli kilpailu menee jostain syystä usein aika värittömäksi ja tasapaksuksi. Joko autolla ei voi hyökätä tai sitten jos hyökätään, renkaat ovat pian entiset. Tai sitten on jo kättelyssä niin raskaalla autolla liikkeellä, että pelkässä kilpailijoiden pitämisessä takana on täysi työ.

Hmh. Ei tosiaan jäänyt juuri kerrottavaa lapsenlapsille tästäkään viikonlopusta. Espanjassa oli viime vuonna hyvä vauhti niin kauan kuin vanteet kesti, toivottavasti tänä vuonna päästään vähintään samaan. :rolleyes:

Edit: Se piti vielä mainita, että nyt kun saadaan lauantaisin ne autojen painot tietoon, täytyy seurailla lähteekö Heikki koskaan tällä kaudella alle 660 kilon painoisena kisaan. Mikäli aina lähdetään raskaalla autolla riippumatta lähtöruudusta ja lähes aina tulokset ovat samaa luokkaa kuin tänään, voisi olla joskus ihan järkevää kokeilla vähän kevyempää autoa ja hyökkäävämpää taktiikkaa vaikkei tulosodote olisikaan silloin paras mahdollinen. Jos se vaan tallille millään sopii. :rolleyes:

Edit2: Laitanpa tähän vähän seurantaa noista Kovalaisen auton painoista.

Kilpailu / Auton paino / Paino suhteessa muihin (1. = painavin)

Australia / 690,6kg / 2.
Malesia / 688,9kg / 2.
Kiina / 697,0kg / 2.
Bahrain / 678,5kg / 5.
 
Viimeksi muokattu:

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Valitettavasti on sanottava, että jos ei vakuuta talli niin ei kyllä vakuuta myöskään Heikki. Huippusurkea kisa alusta loppuun.
Eihän tuo ilmeisesti pahempia virheitä tehnyt. Valittaa vaan että vauhti ei riitä. Erityisen p*skamaiselta kuulostaa kun auto kuulemma toimii kaikin puolin hyvin. Mistä sitä vauhtia sitten löytyy. Olisi edes joku selkeä vika siinä romussa.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Eihän tuo ilmeisesti pahempia virheitä tehnyt. Valittaa vaan että vauhti ei riitä. Erityisen p*skamaiselta kuulostaa kun auto kuulemma toimii kaikin puolin hyvin. Mistä sitä vauhtia sitten löytyy. Olisi edes joku selkeä vika siinä romussa.
Ilman järjetöntä bensakuormaa ja kovilla renkailla aloitettua kilpailua Kovalainen olisi taistelut Bahrainissa pistesijoista. Talli kuitenkin halusi ajattaa Kovalaista kovilla renkailla, jotta selviää kannattaako kovempi seos laittaa Hamiltonille 2 stintille vai vasta lyhyemmälle 3 stintille. Siitä ei toisaalta pääse mihinkään, että toinen sektori oli Kovalaisella hidas koko viikonlopun eikä Hamiltonin vauhtiin näin olisi hyvälläkään taktiikalla ollut asiaa.

Jos Kovalainen saa Espanjassa aloittaa kilpailun pienemmällä bensakuormalla tulos on varmasti vielä parempi kuin Kiinassa. Pahoin kuitenkin pelkään, että Kovalainen on yksi kaikkein raskaimmista autoista, lukuun ottamatta jotain 1 stopin taktiikkaan tähtäävää BWM tai FI autoa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Turha kovien renkaiden valintaa alkuun minään rengastestinä Hamiltonille on pitää. Tarkoitus oli ajaa pitkä stintti ja normaalitilanteessa renkaat olisivat alkaneet toimia pitemmälle mentäessä, mutta ero oli vielä ennakoituakin suurempi. Lopulta toki väärä ratkaisu, mutta täysin perusteltu bensakuorman takia. Ratkaisu toki korosti tuloksen huonoutta, mutta paljon saa Heikki omaankin piikkiin ottaa. Mikä se startti oli taas olevinaan?
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Luulisi kyllä olevan syytä säätää taktiikan kanssa, eihän mäkki muuten pysty mitenkään taistelemaan tallipisteistä.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Turha kovien renkaiden valintaa alkuun minään rengastestinä Hamiltonille on pitää. Tarkoitus oli ajaa pitkä stintti ja normaalitilanteessa renkaat olisivat alkaneet toimia pitemmälle mentäessä, mutta ero oli vielä ennakoituakin suurempi. Lopulta toki väärä ratkaisu, mutta täysin perusteltu bensakuorman takia. Ratkaisu toki korosti tuloksen huonoutta, mutta paljon saa Heikki omaankin piikkiin ottaa. Mikä se startti oli taas olevinaan?
Sekä bensakuorma että rengasseos olivat tallin virheitä ja ne maksoivat Kovalaiselle alussa vähintään 1,5 sekunttia per kierros (todellisuudessa ero oli lähempänä 2 sekunttia). Tottakai tuolla taktiikalla menetetään sijoituksia jo ensimmäisellä kierroksella. Tämä painavalla autolla pelleily on se taktiikka, jolla McLaren on ajattanut Kovalaista melkein jokaisessa kilpailussa. Tallin luottamuksesta taktiikan erinomaisuuteen kertoo se, ettei Hamiltonia vahingossakaan laiteta samalla taktiikalla liikenteeseen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyllä sillä Heikillä sitä vauhtia löytyy:

 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Jahas, jahas, nyt oli Heikkikin kisan jälkeen sitä mieltä että ehkä sittenkin olisi kannattanut ottaa se uusi siipi:

Heikki Kovalaisen Bahrainin Grand Prix -toiveet murskaantuivat kahteen vika-arvioon.

Ensinnä Kainuun mies päätti olla käyttämättä McLarenin tarjoamaa uutta etusiipeä lauantain aika-ajossa. Toiseksi Kovalainen uskoi kovien renkaiden kestävän raskaalla bensiinimäärällä paremmin kilpailun ensimmäisessä pitkässä vedossa.

- Siihen ne menivät mahdollisuudet. Olisi ehkä sittenkin kannattanut ottaa uusi etusiipi aika-ajoon, mutta kun en ole sillä testannut, katsoin paremmaksi jatkaa vanhalla.
Miten niin ei ole testannut, eikös sitä kokeiltu Kiinan harjoituksissa? Mutta kokeiltiinko nyt Bahrainin harjoituksissa ollenkaan? Tarkoittaako Heikki testaamista kisaoloissa?

- Kilpailussa painavan auto logiikka kovilla kumeilla oli, että sen stintin lopussa minulla vielä renkaat kestäisivät, kun muut menevät edestä varikolle. Se yllätti pahasti, kun kova kumi ei toiminut ollenkaan. En olisi perjantain harjoitusten jälkeen osannut odottaa tällaista, Kovalainen huokaili.
Heikki ilmeisesti ottaa vähän omaan piikkiinsä tuota rengasvalintaa, mutta ei kuitenkaan erittele kuinka paljon talli vaikutti valintaan.

Australian avauskisassa Kovalainen pysyi vielä hyvin maailmanmestari Lewis Hamiltonin vauhdissa ja oli välillä nopeampikin. Nyt Bahrainissa Heikki ei ehtinyt britin kyytiin.

- Ehkä se uusi etusiipi antoi Lewisille vähän etulyöntiä. Ei se ero suuri ollut - 2-3 kymmenystä. En tuntenut sen johtuvan siitä, että autoni olisi ollut huono tai jossain mutkassa olisi tullut enemmän takkiin.

- Tunnen olevani paremmassa iskussa ja autokin tuntuu ihan hyvältä. Siksi en ole huolestunut. Olen lähempänä Lewisia kuin viime vuonna, paikka paikoin nopeampikin. Kyllä se antaa minulle luottamusta jatkoon.
On se ny kumma kun pitää antaa vielä tasoitusta tallikaverille käyttämällä vanhaa siipeä, kyllähän sen nyt täältä kotisohvaltakin näki että takkiin alkoi tulla heti kun kaverilla oli uusi siipi ja Heikillä ei.

Barcelonaan tulevassa autossa on sitten jo kolmas etusiipi tälle kaudelle, eli Heikillä jäi nyt kokonaan hyödyntämättä Kiinan ja Bahrainin etusiipi. Jospa nyt Heikki kuitenkin ottaa kaikki päivitykset käyttöön.

Espanjaan McLaren saa uuden lattian lisäksi myös vieläkin uudemman etusiiven.

- Tämä Lewisilla nyt ollut etusiipi jää minulta kokonaan välistä pois. Toivottavasti uusi toimii heti hyvin. Paljon muutakin uutta siihen pakettiin sitten tulee, Kovalainen selvitti.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:35:0:0:0;4:36:0:0:0;4:34:742:1:2009-04-26,104:34:607166,1:0:0:0:0:0:
 

justF1fan

Well-known member
Liittynyt
20.3.2006
Viestit
167
Kovasti olen toivonut Heikin menestystä, mutta jos tässä yrittää ilman sinivalkoisia laseja katsoa, niin kyllä se Heikki jää Hamiltonille enemmän jalkoihin kuin David jäi Mikalle. Varmaan kuitenkin ihan samanlainen suosimisero on tässä kuin aiemmassa parivaljakossa toisinpäin.
Joten en oikein jaksa uskoa että enää 2011 Heikki ajaisi mersua, hyvä jos ensi vuonnakaan. Mihin saakka se sopimus nyt olikaan? Jos Vettelin saavat ostettua niin varmaan tulee tilalle, jos eivät niin Nico.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Mitähän moderaattorit sanoisi sellaiseen ehdotukseen että aina, eli 5-15 kertaa päivässä kun joku akaa arpomaan tulevien vuosien kuskimarkkinoita niin se saisi 2 viikkoa bannia? :D
Tai vastaavasti postaus redirectoitaisiin suoraan suomi24:ään.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
miksi itkeä raskaasta bensakuormasta ja sen aiheuttamasta hitaudesta, jos avausmutkassa kuitenkin aina kolisee?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ei Heikki ajollaan ole loistanut, mutta enemmän minä olen pettynyt ainaiseen hissukkaan joka koko ajan nielee kaikki omalaatuiset taktiikat. Kyllä noin erikoisilla bensalasteilla pitäisi näyttää jo närkästyksensä eikä hyväksyä kaikkea - pistää hieman Alonsoa peliin ja vaatia omia oikeuksiaan.

Se nyt olisi ihan ensimmäinen askel - etä pitää tallissa puolensa. Jos jos ei pysty, niin tallista pois.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös