Pitää muistaa se, että yleinen mielipide ei ole sama asia kuin totuus. Usein on lauma ihmisiä, jotka nimenomaan omaksuvat yleisen mielipiteen, koska yleensä ihmisluonteeseen sopii, että joukossa on mukavempi olla, kun on samaa mieltä toisten kanssa.
Itse olen seurannut Heikki Kovalaisen uraa vain GP2:sta alkaen. Silloin hän oli mielestäni ehdottomasti sarjan huippukuski, kenties jopa paras.
Miksi sitten F1:ssä ei ole tullut nyt hyviä näyttöjä, kun kuitenkin GP2:ssa sujui se yksi kausiverraten hyvin! Uskoisin, että nykypäivänä monista tiukoista säännöistä johtuen F1-auton räätälöinti on äärimmäisen yksilöllistä. Auton sopimiseksi kuljettajalle vaaditaan enemmän kuin vain se, että laitetaan autoon "oikeat säädöt". Aiemmin kun FIA ei ollut vielä aloittanut tätä huimaa muutosnopeutta ja kaiken karsimista ja sotkemista, oli auto enemmän yksi möhkäle, johon ei niin pienet seikat vaikuttaneet kuin nykyään. En tiedä onko asia näin, mutta voisin kuvitella.
Tällä hetkellä saattaa sarjassa olla kuljettajia, jotka kärsivät pelkästään siitä, että ajetaan Bridgestonen kumeilla, kun taas joillekin se voi sopia paremmin. Heidfeldin on sanottu olevan eräs tällainen, jonka ajotyyliin nykypäivän F1 ei sovi? Kimin suorituskin voisi olla paljon parempi, mikäli Michelinit olisivat Ferrarissa alla, Massan kenties taas huonompi? Tietenkin vaatisi aivan järjetöntä määrää datan läpikäymistä ja matematiikkaa, että näitä voisi todistella. Mutta voi niitä jossakin määrin peilata siihen, mitä oli ennen ja mitä on nyt. Pelkästään GP2:ssa Kovalaisen näytöt antoivat silloin minulle sen pohjan, että tämä kuljettaja osaa kaikin tarvittavin keinoin autoa viedä. Jos taas verrataan esimerkiksi samalla kaudella 2005 Nelson Piquetin ajoon, joka oli aivan hirvittävää katseltavaa. Eikä se paljon parempaa ole nykyäänkään.
Nähdäänhän se nyt, että McLaren ei kulje mihinkään, vaikka on suuri organisaatio takana. David Coulthard on mm. sanonut, että McLaren pystyy rakentamaan uuden auton kuukaudessa. Autoa kuitenkaan ei saada kulkemaan millään, koska se on suunniteltu niin paljon ohi siitä, mitä tämän päivän säännöt edellyttäisivät, eikä McLaren ole tietoinen siitä, mikä tämä taikanappula olisi - KERS se ei ole. Samalla tavalla voidaan ajatella, että kuljettajan ajotyyli on erittäin ratkaisevassa asemassa yhtä lailla. Kun lisäksi tiedetään, että maailmanmestari Hamilton ajaa samassa tiimissä, jota on paapottu jo vuosikausia, ei liene puhetta siitä, kenen ehdoilla autoa suunnitellaan. Tämänhän Heikki on sivulauseissa myöntänytkin. Tietenkin on sääli, että kilpaurheilu on mennyt tällaiseksi ydinfysiikaksi, jossa auto on entistä suuremmassa roolissa, vaikkakin erot tiimien välillä ovat tasaantuneet huomattavasti. Yhtä lailla Nelson Piquet kärsii tällä hetkellä kakkosmiehen asemasta jumaloitavan Alonson tiimikaverina. Kenties Rubens Barrichellokin, joka on mielestäni tällä hetkellä maailman aliarvostetuin F1-kuljettaja ikinä. Jos miehet laitetaan karting-radalle ajamaan päiväksi, ei ole montaa, jotka pystyvät hänet haastamaan, Kimi kenties.
Omasta mielestäni myös Heikki Kovalainen on eräs tämän hetken aliarvostetuimpia kuljettajia, ainakin suomalaisten keskuudessa.
Itse olen seurannut Heikki Kovalaisen uraa vain GP2:sta alkaen. Silloin hän oli mielestäni ehdottomasti sarjan huippukuski, kenties jopa paras.
Miksi sitten F1:ssä ei ole tullut nyt hyviä näyttöjä, kun kuitenkin GP2:ssa sujui se yksi kausiverraten hyvin! Uskoisin, että nykypäivänä monista tiukoista säännöistä johtuen F1-auton räätälöinti on äärimmäisen yksilöllistä. Auton sopimiseksi kuljettajalle vaaditaan enemmän kuin vain se, että laitetaan autoon "oikeat säädöt". Aiemmin kun FIA ei ollut vielä aloittanut tätä huimaa muutosnopeutta ja kaiken karsimista ja sotkemista, oli auto enemmän yksi möhkäle, johon ei niin pienet seikat vaikuttaneet kuin nykyään. En tiedä onko asia näin, mutta voisin kuvitella.
Tällä hetkellä saattaa sarjassa olla kuljettajia, jotka kärsivät pelkästään siitä, että ajetaan Bridgestonen kumeilla, kun taas joillekin se voi sopia paremmin. Heidfeldin on sanottu olevan eräs tällainen, jonka ajotyyliin nykypäivän F1 ei sovi? Kimin suorituskin voisi olla paljon parempi, mikäli Michelinit olisivat Ferrarissa alla, Massan kenties taas huonompi? Tietenkin vaatisi aivan järjetöntä määrää datan läpikäymistä ja matematiikkaa, että näitä voisi todistella. Mutta voi niitä jossakin määrin peilata siihen, mitä oli ennen ja mitä on nyt. Pelkästään GP2:ssa Kovalaisen näytöt antoivat silloin minulle sen pohjan, että tämä kuljettaja osaa kaikin tarvittavin keinoin autoa viedä. Jos taas verrataan esimerkiksi samalla kaudella 2005 Nelson Piquetin ajoon, joka oli aivan hirvittävää katseltavaa. Eikä se paljon parempaa ole nykyäänkään.
Nähdäänhän se nyt, että McLaren ei kulje mihinkään, vaikka on suuri organisaatio takana. David Coulthard on mm. sanonut, että McLaren pystyy rakentamaan uuden auton kuukaudessa. Autoa kuitenkaan ei saada kulkemaan millään, koska se on suunniteltu niin paljon ohi siitä, mitä tämän päivän säännöt edellyttäisivät, eikä McLaren ole tietoinen siitä, mikä tämä taikanappula olisi - KERS se ei ole. Samalla tavalla voidaan ajatella, että kuljettajan ajotyyli on erittäin ratkaisevassa asemassa yhtä lailla. Kun lisäksi tiedetään, että maailmanmestari Hamilton ajaa samassa tiimissä, jota on paapottu jo vuosikausia, ei liene puhetta siitä, kenen ehdoilla autoa suunnitellaan. Tämänhän Heikki on sivulauseissa myöntänytkin. Tietenkin on sääli, että kilpaurheilu on mennyt tällaiseksi ydinfysiikaksi, jossa auto on entistä suuremmassa roolissa, vaikkakin erot tiimien välillä ovat tasaantuneet huomattavasti. Yhtä lailla Nelson Piquet kärsii tällä hetkellä kakkosmiehen asemasta jumaloitavan Alonson tiimikaverina. Kenties Rubens Barrichellokin, joka on mielestäni tällä hetkellä maailman aliarvostetuin F1-kuljettaja ikinä. Jos miehet laitetaan karting-radalle ajamaan päiväksi, ei ole montaa, jotka pystyvät hänet haastamaan, Kimi kenties.
Omasta mielestäni myös Heikki Kovalainen on eräs tämän hetken aliarvostetuimpia kuljettajia, ainakin suomalaisten keskuudessa.