Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Juu, taitaa realiteetit olla ne että 8 vanhaa tiimiä ajaa omassa sarjassaan, ja uusilla sitten oma sarja... Jos Lotus sijoittuis tallipisteissä 9. sijalle, ja Heikki pinnistäis tulokastallien kuskeista korkeimmalle eli 17. sijalle, se olis jo aika loistava suoritus. Kaikki siitä eteenpäin on jo plussaa.

2011 voi asettaa sitten tietenkin jo hieman kovempia odotuksia.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Juu, taitaa realiteetit olla ne että 8 vanhaa tiimiä ajaa omassa sarjassaan, ja uusilla sitten oma sarja... Jos Lotus sijoittuis tallipisteissä 9. sijalle, ja Heikki pinnistäis tulokastallien kuskeista korkeimmalle eli 17. sijalle, se olis jo aika loistava suoritus. Kaikki siitä eteenpäin on jo plussaa.

2011 voi asettaa sitten tietenkin jo hieman kovempia odotuksia.
Niinpä, veikkaan ettei suurin osa edes tämän foorumin kirjoittelijoista ole oikein tajunnut miten suuri ero on Mäkin ja Lotuksen välillä. Hyvä että Heikki sai vielä jatkaa F1-uraansa mutta nyt on näiden sinivalkoisten lasien läpi katsovien syytä myöntää että normipenkkiurheilijan käsitys siitä miten Heikki ajoi Mäkillä oli aivan oikea, Lotus-pesti kuvastaa Heikin tämän hetkistä markkina-arvoa ja puheet Mersuista yms. olivat vain toiveunta. Itse asiassa näinhän kävi Kiminkin kohdalla, suuri osa meistä tiesi jo kesällä että Alonso tulee ja täällä näitä totuuden puhujia pidettiin ihan vitseinä ja trolleina.

Nyt on kuitenkin Heikillä vielä mahdollisuus näyttää jollakin tavalla että hän on parempi kuljettaja kuin viimeiset kaksi vuotta näyttivät, sääli vaan että kalusto on niin huono.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Suomalaisten taru F1:ssä jatkuu sittenkin, tosin itse en sitä epäillytkään. Pudotus McLarenilta tosin oli kovempi kuin osasin odottaa. Ensi kaudella Heikki Johannes Kovalainen taistellee sijoista 19.-22. Trullin, Sennan ja toisen Campos-kuljettajan kanssa (lieneekö sitten Maldonado vai de la Rosa). Vanhojen tiimien vauhtiin ei liene asiaa, mutta toisaalta CFD-suunniteltu Virgin ja USF1 eivät ennakkoon vakuuta. Joka tapauksessa edestä pitäisi keskeyttää vähintään 9 auton, jotta pisteille olisi asiaa.

Kovalaisen ura saattaa ureta vielä alempaan (tai miksei pienellä munkilla ylempäänkin) keskikastiin, mikä tosin edellyttää Trullin lyömistä tai Lotuksen nopeaa kehittymistä mainitun tasoiseksi talliksi. Ja vaikka Heikki ei mikään huono kuljettaja olekaan, sitä ei voi kiistää, etteikö Jarno Trulli olisi selvinnyt ajastaan todellisen huippukuljettajan tallikaverin paremmin. Näkisin siis, että Trulli on ennakkosuosikki.

Ja Jumala Lotus-kuljettajia tennisvammoilta varjelkoon. Fauzy, ei herraisä... :nope:
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Juu, taitaa realiteetit olla ne että 8 vanhaa tiimiä ajaa omassa sarjassaan, ja uusilla sitten oma sarja... Jos Lotus sijoittuis tallipisteissä 9. sijalle, ja Heikki pinnistäis tulokastallien kuskeista korkeimmalle eli 17. sijalle, se olis jo aika loistava suoritus. Kaikki siitä eteenpäin on jo plussaa.

2011 voi asettaa sitten tietenkin jo hieman kovempia odotuksia.
Jonkunasteisena ihmeenä pidän jos joku uusista talleista on alle 2 sekunnin päässä kärjestä kauden alussa. Siis näistä uusista ketkä eivät osta jonkun nykyisen tallin autoa.
Kauden lopussa sitten on eri juttu, kun kärjen kehitys hidastuu sinne sadasosien viilaamiseen voi uudet tallit päästä lähemmäs jos resursseja riittää kehitystyöhön.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Sen ymmärrän, ettei Kovalainen halunnut katsoa Renault-korttia loppuun saakka, koska niin epäselvä ja -varma tilanne siellä on.

Mutta miksi, oi miksi, Kovalainen ei jäänyt katsomaan, miten Sauberin kanssa käy?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Sen ymmärrän, ettei Kovalainen halunnut katsoa Renault-korttia loppuun saakka, koska niin epäselvä ja -varma tilanne siellä on.

Mutta miksi, oi miksi, Kovalainen ei jäänyt katsomaan, miten Sauberin kanssa käy?
Ite näkisin että Lotus oli enään ainoa vaihtoehto vaikka ehtisi jo sanomaan ettei Lotus kiinnosta, se on varmaa. Varmaan Toyotan kanssa oli neuvotteluja mutta Toyota pakkasi kamat ja lähti. Mersulle ei mitään asiaa. Sauber ehkä liian myöhään kuvioihin tai sitten eivät olleet kiinnostuneita Kovalaisen palveluksista. Sitten jäi käteen enään Rellu ja Lotus kortit ja niistä päätti sitten valita Lotuksen Rellun sijaan joka epävarma.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Sen ymmärrän, ettei Kovalainen halunnut katsoa Renault-korttia loppuun saakka, koska niin epäselvä ja -varma tilanne siellä on.

Mutta miksi, oi miksi, Kovalainen ei jäänyt katsomaan, miten Sauberin kanssa käy?
Koska tallin vanhana tuttuna Heidfeldillä oli/on paremmat saumat Sauber-pestiin ja toiseen autoon istutetaan rahapussia (Petrov, Kobayashi).

Renault-pesti taisi käydä suhteellisen epätodennäköiseksi, kun uudet omistajat haluavat valita Kubican rinnalle oman kuskinsa, jolloin markkinoinnin (esim. tämä kiinalainen tai Petrov) ja/tai rahoituksen (=rahapussi) näkökulmat korostunevat aikalailla. Ja Toyota-saumat luonnollisesti katosivat tallin olemassaolon päättyessä.

Ja vaikka täällä ainakin eräät kovasti "tietävätkin", ettei Heikillä ollut mitään saumaa Mercedekselle, niin sitäpä me emme varmaksi tiedä. Jos nimittäin Scumi :)p) jättääkin tulematta, alkaa Mercedeksellä olla varteenotettavat kuskivaihtoehdot vähissä, rajoittuen lähinnä Heidfeldiin, joka ei ole mitenkään optimivalinta (uhka saada saksalaisleima kansanvälisen imagon sijaan, Heidfeldin BMW-historia, yms.). Mutta sillä nyt ei tarvitse spekuloida sen enempää, kun Heikki ajaa Lotuksella, Schumacher Mercedeksellä ja Heidi Sauberilla. :)
 
Viimeksi muokattu:

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Eikös muuten Mersu maksanut Heidin ajelut ihan Ykkösiin asti, mutta ilmoitti sitten tylysti, ettei tämä tulke koskaan ajamaan Mäkillä?
Ainakin West/McLaren olivat miehen taustalla F3- ja F3000-ajoilta, en tiedä sitten oliko myös Mercedes näissä kuvioissa mukana (probably). Lisäksi 1999 Heidi ajoi Mercedeksellä Le Mansissa (Webber oli muuten toinen tallikavereista).

Eli sinällään Mercedes GP:n kuskinpestiä väijyy paalupaikailta ja kakkosruudusta kaksi saksalaiskuskia, joilla on yhteistä historiaa Mercedeksen kanssa ennen ykkösiä. Hieman hidas response time siis tässä Mercedeksen nuorten kuljettajien kehitysohjelmassa. :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikös muuten Mersu maksanut Heidin ajelut ihan Ykkösiin asti, mutta ilmoitti sitten tylysti, ettei tämä tulke koskaan ajamaan Mäkillä?
Nick oli Norbert Haugin löytö, mutta West Junior Teamin jäsen, joten kai pääosa rahasta tuli tupakkifirmalta. F3- ja F3000-tasoilla Nick ajoi McLarenin ja Westin tukemana, mutta muilla kuin Mersumoottorisilla autoilla. 1998 Heidfeld oli lisäksi McLarenin testikuski ja 1999 ajoi Mersua Le Mansissa. Siihen yhteistyö sitten jostain syystä lopahti. "Tylystä ilmoituksesta" en ole kuullut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun mielestä suht merkityksettömiä nuo vanhat suhteet junioriformuloista. Se oli sitä aikaa ja tämä on tätä. Junioreissa tehtiin juniorityötä ja saatiin sitä kautta pr:ää. Sopparit päättyi ja tiet erkanivat, eikä mahdollisessa yhteenpaluussa varmasti nuo vanhat kuviot ratkaise vaan uudet kilpailulliset ja pr-perusteet.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
No mikäs siinä, jos ihan tosissaan ja "todellakin" olet sitä mieltä, "ettei suurin osa edes tämän foorumin kirjoittelijoista ole oikein tajunnut miten suuri ero on Mäkin ja Lotuksen välillä." Ei muuta kuin foliohattua päähään, ettei "suurin osa" foorumilaisista hoksaa tätä suurta ja syvää asiantuntijuutta osoittavaa oivallusta. :D Ensi kaudella sitten varmaankin tämä foorumi varmaankin sitten tulvii ihmetteleviä viestejä siitä, "miten Heikki pärjää tuolla Lotuksella niin huonosti kun sehän on miltei Mäkki" :D

Ihan vaan vinkiksi: pieni reality check voisi tehdä terää. Tsekkaapa vaikka tämän päivän Iltalehden paperiversiosta, kuinka pienet odotukset Iltalehden nettiversion lukijoilla on Heikin ja Lotuksen ensi kauden menestyksen suhteen. Sen jälkeen voit pohtia, sattuisikohan F1-forumin kävijöiden (saati kirjoittelijoiden) enemmistö nyt kuitenkin olemaan vielä hieman Iltalehden lukijoita paremmin perillä formula ykkösistä? :rolleyes:

JVR sanoi:
Onko tietoa Heikin palkasta? Varmaan palkka putookin tuntuvasti Mclarenin ajoilta, josta Iltalehti jo uutisoi... Oliskos ihan parin miljoonan paikkeilla.
Tuossa tämän päivän Iltalehden paperiversiosta oli tuosta palkkakuvioista lisää. Lehden mukaan Heikin uusi vuosipalkka olisi 1,5 milliä tai hieman alle. McLarenilla palkka kuulemma oli Iltalehden tietojen mukaan 6 millin luokkaa. Sitten kun tuon suhteuttaa siihen huhuun, että Mercedes olisi tarjoamassa Schumille about seitsemän millin vuosipalkkaa niin huomaa kuinka turhaa ja järjetöntä noilla palkkakuvioilla spekulointi ylipäätään edes on. :doubtful:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Tuossa tämän päivän Iltalehden paperiversiosta oli tuosta palkkakuvioista lisää. Lehden mukaan Heikin uusi vuosipalkka olisi 1,5 milliä tai hieman alle. McLarenilla palkka kuulemma oli Iltalehden tietojen mukaan 6 millin luokkaa. Sitten kun tuon suhteuttaa siihen huhuun, että Mercedes olisi tarjoamassa Schumille about seitsemän millin vuosipalkkaa niin huomaa kuinka turhaa ja järjetöntä noilla palkkakuvioilla spekulointi ylipäätään edes on. :doubtful:
No ainakaan ei Flavio-setä pääse enää rohmuamaan leijonanosaa Heikin palkasta, kun Suomussalmen mies neuvotteli Lotus-diilinsä omin nokkinensa. :)

Ja Flavio-sedän manageroidessa sopimusneuvotteluissa keskityttiin epäilemättä enemmän palkkapussin suuruuteen kuin sellaisiin pikkuasioihin, että sopimuksessa pitäisi olla pykälä kehityspalikoiden osumisesta tasapuolisesti molempiin autoihin. Nyt kun viurusilmä Whitmarsh kusi häikäilemättä Heikkiä linssiin paskapuheillaan McLaren-kuskien tasa-arvoisesta kohtelusta, niin Heikin itselleen neuvottelemassa Lotus-sopimuksessa on takuulla maininta tästäkin asiasta.

Ja saattaa siellä Lotus-sopimuksessa olla jotain sellaistakin, että Heikki pääsisi halutessaan kokeilemaan kausien välillä rallin ajamista. Joskus tällaiset pikkuasiat saattavat olla kuljettajan motivaation kannalta jopa tärkeämpiä tekijöitä kuin miljoonien laskeskelu. ;)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
No mikäs siinä, jos ihan tosissaan ja "todellakin" olet sitä mieltä, "ettei suurin osa edes tämän foorumin kirjoittelijoista ole oikein tajunnut miten suuri ero on Mäkin ja Lotuksen välillä." Ei muuta kuin foliohattua päähään, ettei "suurin osa" foorumilaisista hoksaa tätä suurta ja syvää asiantuntijuutta osoittavaa oivallusta. :D Ensi kaudella sitten varmaankin tämä foorumi varmaankin sitten tulvii ihmetteleviä viestejä siitä, "miten Heikki pärjää tuolla Lotuksella niin huonosti kun sehän on miltei Mäkki" :D

Ihan vaan vinkiksi: pieni reality check voisi tehdä terää. Tsekkaapa vaikka tämän päivän Iltalehden paperiversiosta, kuinka pienet odotukset Iltalehden nettiversion lukijoilla on Heikin ja Lotuksen ensi kauden menestyksen suhteen. Sen jälkeen voit pohtia, sattuisikohan F1-forumin kävijöiden (saati kirjoittelijoiden) enemmistö nyt kuitenkin olemaan vielä hieman Iltalehden lukijoita paremmin perillä formula ykkösistä? :rolleyes:



Tuossa tämän päivän Iltalehden paperiversiosta oli tuosta palkkakuvioista lisää. Lehden mukaan Heikin uusi vuosipalkka olisi 1,5 milliä tai hieman alle. McLarenilla palkka kuulemma oli Iltalehden tietojen mukaan 6 millin luokkaa. Sitten kun tuon suhteuttaa siihen huhuun, että Mercedes olisi tarjoamassa Schumille about seitsemän millin vuosipalkkaa niin huomaa kuinka turhaa ja järjetöntä noilla palkkakuvioilla spekulointi ylipäätään edes on. :doubtful:
Ehkä vähän kärjistin mutta foorumilta poimittua:

"Voi olla parin vuoden päästä voittaja-auto"

"parempi kuin Sauber"

"Paljon parempaa tallia ei olisi voinut irrota kun kaikki autonvalmistajat kilvan kaikkosivat sarjasta"

"Cosworth on todella kilpailukykyinen"

"Onko hiukan sama jos mensi force indialle"
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Ehkä vähän kärjistin mutta foorumilta poimittua:

"Voi olla parin vuoden päästä voittaja-auto"

"parempi kuin Sauber"

"Paljon parempaa tallia ei olisi voinut irrota kun kaikki autonvalmistajat kilvan kaikkosivat sarjasta"

"Cosworth on todella kilpailukykyinen"

"Onko hiukan sama jos mensi force indialle"
Luepa minun Cosworth kommentti uudelleen, ennen kuin alat laittamaan tuollaista listaa. Itse sanoin, ettei moottorin tehoista tiedä kukaan. Toiset sanoo, että Cosworth on surkea, toiset taas kilpailukykyinen. Mitä minä olen itse väittänyt?

Lisäkommenttina tuosta parhaasta mahdollisesta tallista: jäljellä oli Renault, Sauber, Lotus ja USF1. Muiden tallien paikat on jo täytetty. Mikä noista on sitten parempi kuin Lotus? Renault tallin tulevaisuus on hämärän peitossa, Sauberin ympärillä on enemmän kuin yksi kysymysmerkki ja USF1 tuskin osallistuu ensikaudella. Minusta ainakin Heikin valinta oli ihan ok, ellei jopa paras.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos Cosworth uutena moottorina on vapaa lierroslukurajoituksesta, on se todennäköisesti tehokkain. Mutta ajettavuus ja varsinkin polttoaineenkulutus on suurempaa, jolloin täyttä tehoa ei välttämättä voi kaikissa kisoissa käyttää, jollei auton tankki vedä tarpeeksi. Myös kestävyys on todennäköisesti paljon huonompi, kuin muissa moottoreissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Lisäkommenttina tuosta parhaasta mahdollisesta tallista: jäljellä oli Renault, Sauber, Lotus ja USF1. Muiden tallien paikat on jo täytetty. Mikä noista on sitten parempi kuin Lotus? Renault tallin tulevaisuus on hämärän peitossa, Sauberin ympärillä on enemmän kuin yksi kysymysmerkki ja USF1 tuskin osallistuu ensikaudella. Minusta ainakin Heikin valinta oli ihan ok, ellei jopa paras.
Olen samaa mieltä, Heikki teki hyvän valinnan. Kaudella 2010 Lotus rämpii häntäpäässä, mutta tiimillä on rahoitus kunnossa ja tekninen porukka vaikuttaa laadukkaalta (suurin osa kaudella 2009 F-ykkösissä työskennelleitä), joten kyllä Lotus tulee vielä nousemaan lähtökuopastaan. :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös