Toinen juttu, mikä aiheeseen liittyen tuli mieleen, on se, että Alen ei ainakaan ole julkisuudessa kertonut olleensa tietoinen Henkan mahdollisista kypäräpuhelinongelmista,
vaikka oli tämän kanssa ehtinyt ilmeisesti muutaman sanan vielä Corten tauollakin vaihtaa. Jossain youtube-filmissä on tosin hämäävästi sekoitettu Corten tauon kuviin ja tunnelmiin pätkä Lancian asuntoautosta, jossa Henkka ja Markku ovat jutulla. Käsittääkseni tuo tilanne on kuitenkin rallin ensimmäiseltä päivältä.
Olen myös vahvasti siinä uskossa, että asuntoautoklippi olisi kuvattu ensimmäisenä päivänä.
Markun lisäksi kukaan muukaan Lancia-tiimin jäsen ei ole tietääkseni koskaan puhunut mitään mahdollisista kypäräpuhelinongelmista. Hyvin todennäköistä kuitenkin, että Henkka tai Sergio, jompi kumpi tai molemmat, olisivat jollekin tiimin jäsenelle Corten tauolla asiasta maininneet. Sekin pieni mahdollisuus tietysti on, etenkin jos maininta on tehty vain yhdelle henkilölle jotenkin nopeasti ohimennen, että se on pian unohtunut onnettomuuden aiheuttaman shokin myötä. Tällainen yksityiskohta olisi siis saattanut tavallaan kokonaan unohtua ja hautautua kaiken muun hässäkän alle...vaikka onnettomuuden syiden pohtimisen kannaltahan tuo olisi tietysti äärimmäisen oleellista tietoa.
Markku ja myös suuri osa muista Lancian tiimijäsenistä ovat kuitenkin itse onnettomuuspaikalla olleet todistamassa omilla silmillään sen verran rankkoja asioita, että en ihmettelisi yhtään jos muistikuvat Korsikan reissulta ovat hyvinkin pian alkaneet värittyä hieman uuteen muotoon. Todella rajuissa jutuissa kuitenkin ihmismieli saattaa tavallaan alkaa suojelemaan itseään ja "poistaa" kokonaan tiettyjä muistoja. Taisi vuosia sitten olla tässäkin ketjussa pohdiskelua, että esim. Kivimäki on sekoittanut omiin muistikuviinsa Henkan onnettomuudesta jonkin verran Salosen ulosajoa edellispäivältä. Varmasti ralliautoilijan ammatin jatkamisenkin kannalta hyödyllistä, että ne tietyt välähdykset Korsikalta olisivat tavallaan kokonaan pyyhkiytyneet kovalevyltä pois ja siten hyvin mahdollista, että muistot koko Korsikan reissulta ovat vuosien saatossa menneet vähän uuteen muotoon. Tämän väritysefektin takia suhtautuisin pienellä varauksella siihen, että juuri miltä taukopaikalta tietty Alénin muistikuva tai tarina sitten loppujen lopuksi onkaan. Kaikella kunnioituksella siis Markkua kohtaan, mutta pitäen kuitenkin mielessä ihmismielen rajavaisuudet ja erikoisuudet muistamisen suhteen jo ilman sitä, että yhtälöön lisätään todella traumaattisia kokemuksia. Markun muistot voi olla Corten taukopaikalta, mutta voi toisaalta hyvin olla jostain muualtakin.
Jos spekuloidaan kypäräpuhelimilla lisää...kuten jo B-ryhmä topikissa tuli käsiteltyä, Henkkahan ajoi EK17:lle todella hurjat pohjat kun tahti siihen asti oli ollut verrattain "maltillista" ja "kontrolloidumpaa". Pohjat Henkka toki nakutti aamun ensimmäistä lukuunottamatta jokaiselle päivän pätkälle, mutta ei lähellekkään EK17 tahtiin. Tässä Henkan pohjat EK:ille 14-17 sekunti/kilometri tahtiin laskettuna:
EK14: 0,25s/km
EK15: 0,27s/km
EK16: 0,15s/km
EK17:
0,81s/km
Onhan tuossa aika huima piikki EK17 kohdalla, Henkka kiristi todella paljon. Tuota ei voi edes selittää sillä, että Saby olisi jostain syystä ajanut tuon pätkän erityisen huonosti, koska Biasion ajoi lähes Sabyn tahtia koko päivän ja jäi aivan yhtälailla Henkasta EK17:llä. Tietysti on mahdollista, että Henkka jo etukäteen todella päätti tietoisesti hyökätä EK17:llä oli tilanne rallissa mikä hyvänsä...mutta sitten toisaalta mietin kanssa mahdollista skenaariota että kypäräpuhelimet olisivat todella hajonneet ja Henkka tavallaan olisi näin horjutettu pois siltä omalta "mukavuusalueelta" ja kontrolloidusta vauhdinpidosta, joka oli jo hyväksi ehditty toteamaan.
Täytyy muistaa, että EK17 oli todella pitkä (lähes 60 kilometriä) ja jos kypäräpuhelimet on menneet heti alussa, on Henkka varmasti alkanut automaattisesti puristamaan ja hyökkäämään paljon enemmän, peläten että Saby saavuttaa häntä muuten todella paljon jos hän ei laita kaikkea peliin. Johtohan oli ennen tuota pätkää muistaakseni n. kaksi minuuttia ja tuon ajan Korsikan mittapuulla se ei ollut vielä mikään superjohto. Se vanha rytmi ja kontrolloitu vauhdinpitäminen olisi Henkalta jokatapauksessa kadonnut kypäräpuhelinten hajotessa. Niin hullulta kuin se tavallaan kuulostaakin, on myös mahdollista, että kypäräpuhelinten hajoaminen olisi saattanut sparrata Henkan tuohon haamuaikaan. Toki myös riskinottoa on ollut pelissä mukana huomattavasti aikaisempia pätkiä enemmän.
Viimeistään Corten taukopaikalla Henkka onkin saanut tietää, että Saby jäikin EK17:llä sekuntikaupalla ja hän on sen tiedon myötä voinutkin hengähtää ja todeta etteihän tässä mitään hätää lopulta olekkaan. EK18:lle Henkka on joka tapauksessa, ainakin hyvin todennäköisesti, startannut paljon rauhallisemmalla otteella. Tosiaan Cortesta lähdettäessä enää alle 90 pätkäkilometriä iltapuulle, joka -86 Korsikan mittapuulla ei ole ollut enää mikään iso urakka.
Jäi vaivaamaan mistä olin aikanaan lukenut silminnäkijähavainnon EK18:lla ohjaamossa näkyvistä viittomisista ja löysin lopulta senkin lähteen, eli 1986 toukokuun painos italialaisesta TuttoRally-lehdestä:
http://www.henritoivonen.it/index.php?option=com_content&view=article&id=147:lisola-stregata-tuttorally-maggio-1986&catid=11:lincidente-fatale-tour-de-corse&Itemid=19
Ilmeisesti juuri onnettomuusklipin kuvaaja (?) on nähnyt ohjaamosta "strange gestures", ennen auton suistumista tieltä. Tuntuu hyvin erikoiselta, että hän olisi useamman sadan metrin päästä kyennyt silmänräpäyksessä tällaisen havainnon tekemään. Ellei hän ole sitten todellakin saanut zoomattuna kuvanauhalle jo sitä kun Henkka saapuu paikalle kallion takaa ja kelaillut nauhalta onnettomuuden alkuosaa. En kyllä sitten tällaisessa tapauksessa ymmärtäisi, että minkä ihmeen takia nauhan alkuosaa ei olisi ikinä julkisuudessa näytetty. Hämmentävä kommentti joka tapauksessa. Sivuhuomiona...mielenkiintoista että jo toukokuussa 1986 raportoitiin, että Henkka löytyi auton ulkopuolelta. Toinen mielenkiintoinen huomio, että Lancian helikopteri olisi ollut paikalla jo ennen Biasionia ja Ninni Russo olisi kehottanut helikopterista käsin Mikiä hidastamaan/pysähtymään onnettomuuspaikalle.
Harmi, että Henkasta on ilmeisesti julkisuudessa vain yksi kunnon keskellä pätkää kuvattu ajoklippi EK17:ltä tai 18:lta. Ja juuri siinä yhdessä ainoassa klipissä näkyy selvästi viittomista ohjaamossa, joka näyttää siltä kuin kypäräpuhelimet olisivat pois pelistä. Kyllähän tuo kysymyksiä väkisinkin herättää, kun tiedetään millaisessa mutkassa onnettomuus tapahtui.