Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin ja jos videokameran pesässä ollut nauha on ollutkin ihan alussa.Ainakin c-kaseteissa on alussa se kirkas osuus ja sitten ruskealle vasta alkaa tarttua ääntä.. Ne muutamat sekunnit voi olla joskus hyvinkin merkittäviä..:rolleyes:
Ei muuten ole yhtään pöllömpi skenaario tuokaan. Siinä on kukaties käyty Corten Sestosta hakemassa uudenkarhea BASF:n 180-minuuttinen ennen pätkälle lähtöä ja rec-nappulaa on painettu about silloin, kun Henkan S4:n ääni on alkanut todella kuulua selkeämmin. Tuloshan olisi kutakuinkin tuossa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
J-M Latvala kommentoi jossakin hiljattain tuota Henkan onnettomuutta ja pohdiskeli tuollaista tilannetta, jos kaasu hirttäisi kiinni. Sanoi, että kytkimen painaminen tuossa tilanteessa keskellä mutkaa aiheuttaa perän karkaamisen alta. Ja varmaan jarrupoljin pohjaan keskellä mutkaa kaasu pohjassa pyrkisi tekemään saman. Tuossa varmaan selitys, miksi Henkan auto lähti rajuun luisuun mutkassa.
 

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
150
J-M Latvala kommentoi jossakin hiljattain tuota Henkan onnettomuutta ja pohdiskeli tuollaista tilannetta, jos kaasu hirttäisi kiinni. Sanoi, että kytkimen painaminen tuossa tilanteessa keskellä mutkaa aiheuttaa perän karkaamisen alta. Ja varmaan jarrupoljin pohjaan keskellä mutkaa kaasu pohjassa pyrkisi tekemään saman. Tuossa varmaan selitys, miksi Henkan auto lähti rajuun luisuun mutkassa.
Miten kun Henrillähän oli vaihdelaatikkomurheita kisan aikaan,niin jos se propleema ilmeni uudelleen? Vaihtaminen meni mönkään ja auto lähti lapasesta sen seurauksena?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Kypäräpuhelimet hajalla?

B-ryhmä topikissa tuli puhetta mahdollisesta skenaariosta, että onnettomuus olisi johtunut kypäräpuhelimien toimimattomuudesta. Teoria on tähän asti perustunut pitkälti siihen, että onnettomuusmutka on sellainen jossa nuotteihin liittyvä väärinkäsitys olisi erityinen vaarallinen ja siihen, että silminnäkijähavainnon mukaan ohjaamosta olisi näkynyt erikoista viittelyä juuri ennen onnettomuutta. Mutta koska ennen onnettomuutta olevaa videokuvaa ei EK18:lta ole ilmaantunut paitsi pätkän lähdöstä, tuolle havainnolle ei ole saatu vahvistusta.

Kävin arkistoja hieman läpi ja koitin varmistaa ettei EK18:lta ennen onnettomuutta tosiaan ole missään klippiä, joka olisi mennyt jostain syystä täysin ohi. En löytänyt uutta EK18:aan liittyen, mutta tein sattumalta uuden mielenkiintoisen havainnon onnettomuutta edeltävältä EK:lta ja ehkä koko rallin pisimmältä suoralta. Tämä on ainoa klippi Henkasta jonka tiedän varmuudella olevan EK17:ltä ja samalla myös aivan viimeisimpiä ajoklippejä mitä Henkasta ylipäätään on. Kannattaa laittaa äänet kokonaan mutelle ja keskittää katse tarkasti ohjaamoon koko klipin ajaksi.
http://www.youtube.com/watch?v=HCWgqx4LknM&t=17m34s

Sergio Cresto antaa selvästi koko pitkän suoran ajan käsimerkein Henkalle jotain ohjeita, välillä katsoen Henkkaa. Myöhemmin suoralla Henkkakin nostaa selvästi käden ylös Sergiolle kuin varmistaakseen jotain. Sergio katsoo Henkkaa ja nostaa taas käsimerkin ylös Henkalle ennen mutkaa. Mietin ensin, että Sergio jostain syystä laskisi ja näyttäisi sormilla Henkalle etäisyyttä pitkän suoran päässä olevaan neulansilmään. Mutta koska Henkkakin nostaa pitkäksi aikaa käden ylös, miehet katsovat toisiaan ja Sergio nostaa taas käsimerkin ylös, tuo näyttää siltä kuin Sergio näyttäisi myös mutkan jyrkkyyttä sormilla Henkalle ja Henkka ikään kuin varmistaisi vielä oikean nuotin kun aikaa on.

Jos kypäräpuhelimet ovat tosiaan hajonneet niin olisihan nuo Henkan pohjat EK17:lle uskomaton suoritus. Ei toki mahdoton, rallin historia tuntee joitain yksittäisiä suorituksia kun vauhti vaan jostain syystä paranee entisestään ilman kypäräpuhelimia tai kokonaan ilman kartturin panosta. Mutta jos kypäräpuhelimet oli hajalla, niin olisihan tuossa kuitenkin ollut Corten huolto välissä jossa tällaisen ongelman olisi luullut voivan laittaa kuntoon?

Oli miten oli, omaan silmään tuo näyttää vahvasti juuri sellaiselta liikehdinnältä ohjaamossa, että kypäräpuhelimet on pois pelistä ja omalta osaltaan vahvistaa silminnäkijähavaintoa EK18:lta. Toisin kuin EK17:ltä, Henkasta on minuuttikaupalla kuvaa pitkin EK16:ta ja minkäänlaisia viittomisia ohjaamossa ei sillä pätkällä näy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä huomio! Missä kohtaa EK17:ää tuo pitkä suora on? Olisiko puhelimet voineet hajota vasta pätkän lopulla, sitten korjattu tauolla ja kuitenkin taas hajonneet?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Hyvä huomio! Missä kohtaa EK17:ää tuo pitkä suora on? Olisiko puhelimet voineet hajota vasta pätkän lopulla, sitten korjattu tauolla ja kuitenkin taas hajonneet?
Tuosta on kyllä vielä melkoinen matka pätkän maaliin, n. 40 kilometriä. Tarkka sijainti:
https://www.google.fi/maps/@42.2095867,9.4610117,3a,15y,344.61h,89.6t/data=!3m6!1e1!3m4!1sFXcvCDKGWu9eIrt_7U8w7A!2e0!7i13312!8i6656

En tiedä ihan tarkalleen mistä pätkä on alkanut, mutta pätkän maalista on videokuvaa (ei Henkasta kylläkään valitettavasti) ja se on ollut tarkalleen tässä kohtaa:
https://www.google.fi/maps/@42.2862576,9.2114064,3a,21.5y,268.07h,89.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQV9QWTtsev9rRaVMmIUVVA!2e0!7i13312!8i6656

Kuva Henkasta etumerkillä on otettu suunnilleen tästä kohtaa:
https://www.google.fi/maps/@42.2869354,9.2118455,3a,39.7y,40.72h,84.07t/data=!3m6!1e1!3m4!1skR5vuyMyBYAei4K-mG9E4Q!2e0!7i13312!8i6656



Mutta joo hyvä huomio sen suhteen, että olisihan vika voinut pian uusiutuakkin, vaikka se olisi saatu tauolla korjattua.

Tässä yksi nimimiehelle sattunut ulosajo joka johtui juuri kypäräpuhelinten hajoamisesta. Colin McRae, 1996 Indonesia ja melkein päivälleen tasan 10 vuotta Henkan onnettomuuden jälkeen. Colin johti kisaa kolmella ja puolella minuutilla, mitään kiirettä ei ollut, mutta kisa päättyi väärinkäsityksestä johtuneeseen rajuun ulosajoon.
http://www.youtube.com/watch?v=XlU2Tks2uXg&t=6m29s
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
No johan oli bongaus :eek!: Sen olen tiennyt että tuo kyseinen klippi on EK17:lta (Ragnotti vaihtaa samassa paikassa renkaan vuoden 1985 kisassa) ja täten yksi viimeisiä jollei jopa viimeinen julkisessa levityksessä ollut liikkuva kuva Henkasta pätkällä, mutta enpäs ollut ikinä tuota viittoilua huomannut. Hämmentävä havainto kerrassaan. Jos tarkkoja ollaan, niin Cortessahan ei ollut huoltoa, vaan kokoomatauko, joten huoltoaikaa ei lähtökohtaisesti ollut yhtään sen enempää kuin pätkien välissä muutenkaan. Ja Korsikallahan aikataulut oli perinteisesti vedetty aika tiukaksi. Henkka ei toki tuossa haastattelussa mainitse moisesta ongelmasta sanallakaan, muttä sehän ei tarkoita etteikö sellaista olisi voinut olla. Minkä takia VideoStyle ei voinut olla tuolla Corten tauolla ottamassa Henkan kommentit päivän ekojen pätkien jälkeen... :wall:

edit. Koska Suomessa ei päivälehdet ilmestyneet 2.5.1986, ei Henkan ekan päivän ylivoimaisesta suorituksesta päästy koskaan täällä uutisoimaan.

 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Jos tarkkoja ollaan, niin Cortessahan ei ollut huoltoa, vaan kokoomatauko, joten huoltoaikaa ei lähtökohtaisesti ollut yhtään sen enempää kuin pätkien välissä muutenkaan.
Aaaaaa, erittäin hyvä tarkennus! :thumbup: Olen nähnyt videokuvaa Corten tauolta kun kaikki autot on nätisti yhdessä parkissa, mutta enpä osannut yhdistää sitä heti tähän kohtaan.

Minkä takia VideoStyle ei voinut olla tuolla Corten tauolla ottamassa Henkan kommentit päivän ekojen pätkien jälkeen... :wall:
Älä muuta sano. Jos spekuloidaan aiheella lisää ja oletetaan, että kypäräpuhelimet oli hajalla...VideoStylelle Henkka olisi siitä melkein satavarmasti kertonut, kuten aina kertasi tarkkaan kaikki tekniset viat. Toisaalta ranskalaiselle naisreportterille hän ei sitä välttämättä ole halunnut kertoa, etenkin jos Henkka on ajatellut naisen menevän seuraavaksi haastattelemaan Sabya ja samalla kertomaan Brunolle Henkan ongelmista. Muistan, että joku analysoi Henkan mieltä ilmiselvästi painaneen jonkin asian tuossa viimeisessä Corten haastattelussa, jota hän ei halunnut tuoda naisreportterille esille, mutta en uskalla lähteä analysoimaan siihen liittyen enempää.

Ilmeisesti viimeinen pätkä jossa VideoStyle oli kuvaamassa ennen onnettomuutta oli EK16 ja Vatasen -85 paikka. He ilmeisesti saapuivat kuitenkin myöhässä paikalle ja missasivat Henkan suorituksen kokonaan. Näin viimeiseksi VideoStylen klipiksi Henkasta jäi lyhyt kovavauhtinen klippi EK15:ltä.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Koska aihe ei kerta kaikkiaan suostu nyt jättämään rauhaan, niin vielä yksi kommentti onnettomuusolosuhteisiin liittyen. Monesti huomaa oletettavan, että Henkka ja kilpakumppaninsa olivat aivan rättiväsyneitä Korsikan rääkkiin tuolla kohtalokkaalla onnettomuushetkellä. Väittämättä etteikö asia voisi näin olla, täytyy kuitenkin huomata, että tuo perjantain lenkki oli jo lähtökohtaisesti kisan helpoin – tai ainakin lyhyin. Alunperin tuolle päivälle oli suunniteltu 294,90 EK-kilometriä, joista päivän avauksen peruminen pudotti heti 27,90 km pois. Corten päivätauon jälkeen kilpailijoilla olisi itseasiassa ollut enää kolme pätkää ajettavana ennen yön yli kestävää taukoa: surullisen kuuluisa EK18 Corte-Taverna (26,70 km), EK19 Moltifao-Speloncato (38,20 km) ja EK20 Corbara-Calenzana (23,90km) – käytännössä siis identtinen ohjelma vuoteen 1985 nähden. Kaikki kolme ovat Korsikan mittapuulla vielä pituudeltaankin sangen maltillisia. Eli, vaikka Korsika kiistämättä aivan tolkuton rääkki kuskeille on ollutkin, niin voisi kuvitella, että Henkan tai kenenkään muunkaan vireystila ei ole ainakaan tästä syystä ollut heikoimmillaan tuolloin perjantai-iltapäivästä. Kolme pätkää pakettiin ja sitten ansaitulle levolle Calviin. Jos eilisen pohjalta haluaa vielä jatkospekuloida, niin olisiko Henkka voinut ajatella, että kun johtoa on melkein kolme minuuttia, menee päivän vikat pätkät (88,80 km) tarvittaessa helposti ilman nuottejakin eikä siksi pitänyt asiasta sen kummempaa meteliä taukopaikalla? Eikä myöskään ole ennen tai jälkeen Cortea vaatimalla vaatinut asiaa korjattavaksi jos hintana olisi ollut AT-minuutteja? Sabylta olisi ollut varaa ottaa takkiin melkein 2s/km ja sitten lauantaina, kisan viimeisenä ja pisimpänä päivänä (423,28 km) ratkaista peli kaiken ollessa kunnossa, jos sellaiseen olisi edes ollut tarvetta. Toinen juttu, mikä aiheeseen liittyen tuli mieleen, on se, että Alen ei ainakaan ole julkisuudessa kertonut olleensa tietoinen Henkan mahdollisista kypäräpuhelinongelmista, vaikka oli tämän kanssa ehtinyt ilmeisesti muutaman sanan vielä Corten tauollakin vaihtaa. Jossain youtube-filmissä on tosin hämäävästi sekoitettu Corten tauon kuviin ja tunnelmiin pätkä Lancian asuntoautosta, jossa Henkka ja Markku ovat jutulla. Käsittääkseni tuo tilanne on kuitenkin rallin ensimmäiseltä päivältä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Toinen juttu, mikä aiheeseen liittyen tuli mieleen, on se, että Alen ei ainakaan ole julkisuudessa kertonut olleensa tietoinen Henkan mahdollisista kypäräpuhelinongelmista, vaikka oli tämän kanssa ehtinyt ilmeisesti muutaman sanan vielä Corten tauollakin vaihtaa. Jossain youtube-filmissä on tosin hämäävästi sekoitettu Corten tauon kuviin ja tunnelmiin pätkä Lancian asuntoautosta, jossa Henkka ja Markku ovat jutulla. Käsittääkseni tuo tilanne on kuitenkin rallin ensimmäiseltä päivältä.
Olen myös vahvasti siinä uskossa, että asuntoautoklippi olisi kuvattu ensimmäisenä päivänä.

Markun lisäksi kukaan muukaan Lancia-tiimin jäsen ei ole tietääkseni koskaan puhunut mitään mahdollisista kypäräpuhelinongelmista. Hyvin todennäköistä kuitenkin, että Henkka tai Sergio, jompi kumpi tai molemmat, olisivat jollekin tiimin jäsenelle Corten tauolla asiasta maininneet. Sekin pieni mahdollisuus tietysti on, etenkin jos maininta on tehty vain yhdelle henkilölle jotenkin nopeasti ohimennen, että se on pian unohtunut onnettomuuden aiheuttaman shokin myötä. Tällainen yksityiskohta olisi siis saattanut tavallaan kokonaan unohtua ja hautautua kaiken muun hässäkän alle...vaikka onnettomuuden syiden pohtimisen kannaltahan tuo olisi tietysti äärimmäisen oleellista tietoa.

Markku ja myös suuri osa muista Lancian tiimijäsenistä ovat kuitenkin itse onnettomuuspaikalla olleet todistamassa omilla silmillään sen verran rankkoja asioita, että en ihmettelisi yhtään jos muistikuvat Korsikan reissulta ovat hyvinkin pian alkaneet värittyä hieman uuteen muotoon. Todella rajuissa jutuissa kuitenkin ihmismieli saattaa tavallaan alkaa suojelemaan itseään ja "poistaa" kokonaan tiettyjä muistoja. Taisi vuosia sitten olla tässäkin ketjussa pohdiskelua, että esim. Kivimäki on sekoittanut omiin muistikuviinsa Henkan onnettomuudesta jonkin verran Salosen ulosajoa edellispäivältä. Varmasti ralliautoilijan ammatin jatkamisenkin kannalta hyödyllistä, että ne tietyt välähdykset Korsikalta olisivat tavallaan kokonaan pyyhkiytyneet kovalevyltä pois ja siten hyvin mahdollista, että muistot koko Korsikan reissulta ovat vuosien saatossa menneet vähän uuteen muotoon. Tämän väritysefektin takia suhtautuisin pienellä varauksella siihen, että juuri miltä taukopaikalta tietty Alénin muistikuva tai tarina sitten loppujen lopuksi onkaan. Kaikella kunnioituksella siis Markkua kohtaan, mutta pitäen kuitenkin mielessä ihmismielen rajavaisuudet ja erikoisuudet muistamisen suhteen jo ilman sitä, että yhtälöön lisätään todella traumaattisia kokemuksia. Markun muistot voi olla Corten taukopaikalta, mutta voi toisaalta hyvin olla jostain muualtakin.

Jos spekuloidaan kypäräpuhelimilla lisää...kuten jo B-ryhmä topikissa tuli käsiteltyä, Henkkahan ajoi EK17:lle todella hurjat pohjat kun tahti siihen asti oli ollut verrattain "maltillista" ja "kontrolloidumpaa". Pohjat Henkka toki nakutti aamun ensimmäistä lukuunottamatta jokaiselle päivän pätkälle, mutta ei lähellekkään EK17 tahtiin. Tässä Henkan pohjat EK:ille 14-17 sekunti/kilometri tahtiin laskettuna:

EK14: 0,25s/km
EK15: 0,27s/km
EK16: 0,15s/km
EK17: 0,81s/km

Onhan tuossa aika huima piikki EK17 kohdalla, Henkka kiristi todella paljon. Tuota ei voi edes selittää sillä, että Saby olisi jostain syystä ajanut tuon pätkän erityisen huonosti, koska Biasion ajoi lähes Sabyn tahtia koko päivän ja jäi aivan yhtälailla Henkasta EK17:llä. Tietysti on mahdollista, että Henkka jo etukäteen todella päätti tietoisesti hyökätä EK17:llä oli tilanne rallissa mikä hyvänsä...mutta sitten toisaalta mietin kanssa mahdollista skenaariota että kypäräpuhelimet olisivat todella hajonneet ja Henkka tavallaan olisi näin horjutettu pois siltä omalta "mukavuusalueelta" ja kontrolloidusta vauhdinpidosta, joka oli jo hyväksi ehditty toteamaan.

Täytyy muistaa, että EK17 oli todella pitkä (lähes 60 kilometriä) ja jos kypäräpuhelimet on menneet heti alussa, on Henkka varmasti alkanut automaattisesti puristamaan ja hyökkäämään paljon enemmän, peläten että Saby saavuttaa häntä muuten todella paljon jos hän ei laita kaikkea peliin. Johtohan oli ennen tuota pätkää muistaakseni n. kaksi minuuttia ja tuon ajan Korsikan mittapuulla se ei ollut vielä mikään superjohto. Se vanha rytmi ja kontrolloitu vauhdinpitäminen olisi Henkalta jokatapauksessa kadonnut kypäräpuhelinten hajotessa. Niin hullulta kuin se tavallaan kuulostaakin, on myös mahdollista, että kypäräpuhelinten hajoaminen olisi saattanut sparrata Henkan tuohon haamuaikaan. Toki myös riskinottoa on ollut pelissä mukana huomattavasti aikaisempia pätkiä enemmän.

Viimeistään Corten taukopaikalla Henkka onkin saanut tietää, että Saby jäikin EK17:llä sekuntikaupalla ja hän on sen tiedon myötä voinutkin hengähtää ja todeta etteihän tässä mitään hätää lopulta olekkaan. EK18:lle Henkka on joka tapauksessa, ainakin hyvin todennäköisesti, startannut paljon rauhallisemmalla otteella. Tosiaan Cortesta lähdettäessä enää alle 90 pätkäkilometriä iltapuulle, joka -86 Korsikan mittapuulla ei ole ollut enää mikään iso urakka.

Jäi vaivaamaan mistä olin aikanaan lukenut silminnäkijähavainnon EK18:lla ohjaamossa näkyvistä viittomisista ja löysin lopulta senkin lähteen, eli 1986 toukokuun painos italialaisesta TuttoRally-lehdestä:
http://www.henritoivonen.it/index.php?option=com_content&view=article&id=147:lisola-stregata-tuttorally-maggio-1986&catid=11:lincidente-fatale-tour-de-corse&Itemid=19

Ilmeisesti juuri onnettomuusklipin kuvaaja (?) on nähnyt ohjaamosta "strange gestures", ennen auton suistumista tieltä. Tuntuu hyvin erikoiselta, että hän olisi useamman sadan metrin päästä kyennyt silmänräpäyksessä tällaisen havainnon tekemään. Ellei hän ole sitten todellakin saanut zoomattuna kuvanauhalle jo sitä kun Henkka saapuu paikalle kallion takaa ja kelaillut nauhalta onnettomuuden alkuosaa. En kyllä sitten tällaisessa tapauksessa ymmärtäisi, että minkä ihmeen takia nauhan alkuosaa ei olisi ikinä julkisuudessa näytetty. Hämmentävä kommentti joka tapauksessa. Sivuhuomiona...mielenkiintoista että jo toukokuussa 1986 raportoitiin, että Henkka löytyi auton ulkopuolelta. Toinen mielenkiintoinen huomio, että Lancian helikopteri olisi ollut paikalla jo ennen Biasionia ja Ninni Russo olisi kehottanut helikopterista käsin Mikiä hidastamaan/pysähtymään onnettomuuspaikalle.

Harmi, että Henkasta on ilmeisesti julkisuudessa vain yksi kunnon keskellä pätkää kuvattu ajoklippi EK17:ltä tai 18:lta. Ja juuri siinä yhdessä ainoassa klipissä näkyy selvästi viittomista ohjaamossa, joka näyttää siltä kuin kypäräpuhelimet olisivat pois pelistä. Kyllähän tuo kysymyksiä väkisinkin herättää, kun tiedetään millaisessa mutkassa onnettomuus tapahtui.
 

Mergus

New member
Liittynyt
23.12.2018
Viestit
2
Mielenkiintoinen pohdinta tuo kypäräpuhelinten toimimattomuus, mutta kuvittelisin ainakin itse että tuossa tapauksessa Henkka/Cresto olisi jotain asiasta maininnut ainakin jollekkin nelikosta Alen/Kiiki/Biasion/Siviero, kun todennäköisesti kuitenkin ovat Corten tauolla jotain sanoja vaihtaneet. Voisi ainakin kuvitella että joku nelikosta olisi käynyt jotakin Henkalle juttelemassa huomioiden edellisen pätkän huikeat pohjat, jolloin voisi kuvitella että tälläinen asia varmasti siinä yhteydessä olisi tullut herkästi mainittua.

Toki Alenhan on ainakin oman käsitykseni mukaan ollut kohtalaisen pidättyväinen spekuloimaan mitään tuon onnettomuuden syistä. Tai mieleeni tulee nopeasti ainakin seuraavat tuoreet jutut, joissa ei juurikaan ota kantaa onnettomuuden syihin. En tiedä/muista onko Markku koskaan oikein mitään spekuloinut onnettomuuden syistä?

https://www.iltalehti.fi/ralli/a/2016050121487898

https://www.iltalehti.fi/ralli/a/2016050121488383

Toisaalta sitten taas Kiiki on muistellut esim. Miika Wuorelan "Ralliteiden kapellimestarit" kirjassa, että hänen mielestään kaasun hirttäminen kiinni olisi se loogisin selitys tapahtuneelle (toki tarinan uskottavuutta/muistikuvien tarkkutta syö se että tässäkin Kiiki muistelee heidän tulleen ensimmäisenä onnettomuuspaikalle). Mutta olettaisin että jos Alen olisi saanut tietää tuosta puhelinten toimimattomuudesta, niin olisi tästä varmaankin myös Kiikille maininnut, jolloin taas tuntuisi oudolta että Kiiki kertoisi itse uskovansa eniten kaasun hirttämiseen kiinni, eikä edes mainitsisi tuollaista puhelinten toimimattomuutta, joka Korsikalla helposti voisi johtaa ulosajoon.

Lisäksi olettaisin ainakin Henkan ymmärtäneen kuinka vaarallista juuri Korsikalla olisi jatkaa ilman puhelimia muistaen juurikin Vatasen 1984 casen ja edellisen vuoden tapahtumat Bettegan osalta

Toki jotainhan autossa selkeästi huidottiin, ja tuskin ihan maisemia ihasteltiin, joten joku looginen selityshän sillekin pitäisi keksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Missäs muuten auton kypäräpuhelinten keskusyksikkö sijaitsee?
Selvää on, että Crestolla on käsi pystyssä ja katsekin sivulle. Myös Henkan käsi nousee suoran lopussa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
...pitäen kuitenkin mielessä ihmismielen rajavaisuudet ja erikoisuudet muistamisen suhteen jo ilman sitä, että yhtälöön lisätään todella traumaattisia kokemuksia. Markun muistot voi olla Corten taukopaikalta, mutta voi toisaalta hyvin olla jostain muualtakin.
En viitsinyt koko postausta lainata, mutta word joka kohtaan. Kuten Kivimäen muistelut onnettomuuspaikalle saapumisesta (joissa neljäntenä paikalle saapuminen on vaihtunut ensimmäisenä saapumiseksi) osoittavat, aika ja tapahtumien olosuhteet eivät ole omiaan vahvistamaan totuudenmukaisia muistikuvia. Ja tämä on sanottu ilman pienintäkään kritiikkiä - näin se vaan menee.

Onhan tuossa aika huima piikki EK17 kohdalla, Henkka kiristi todella paljon. Tuota ei voi edes selittää sillä, että Saby olisi jostain syystä ajanut tuon pätkän erityisen huonosti, koska Biasion ajoi lähes Sabyn tahtia koko päivän ja jäi aivan yhtälailla Henkasta EK17:llä.
Joo, ei tuo millään selity sillä, että Saby tai Biasion tai vaikka molemmat olisivat ajaneet jotenkin tasoaan huonommin. Myös Chatriot ja Alen hävisivät Henkalle ihan "linjassa" heihin nähden.

Täytyy muistaa, että EK17 oli todella pitkä (lähes 60 kilometriä) ja jos kypäräpuhelimet on menneet heti alussa, on Henkka varmasti alkanut automaattisesti puristamaan ja hyökkäämään paljon enemmän, peläten että Saby saavuttaa häntä muuten todella paljon jos hän ei laita kaikkea peliin. Johtohan oli ennen tuota pätkää muistaakseni n. kaksi minuuttia ja tuon ajan Korsikan mittapuulla se ei ollut vielä mikään superjohto.
1.57 oli Henkan johto ennen tuota pätkää, eli ei tosiaan mikään "peli on selvä" tyyppinen kaula 80-luvun Korsikalla. Ja ensimmäisenä reitillä ollut Henkka ei välttämättä ollut saanut vielä kovinkaan täsmällistä tietoa päivän ekojen pätkien tuloksista.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Muokkasin pikaisesti viittomisklipin värejä niin, että kädet ja kypärät erottuisivat vähän alkuperäistä videota paremmin. Tässä muutama kuvakaappaus:


Cresto näyttää jotain käsimerkkiä Henkalle samalla katsoen Henkkaa.




Creston laskettua käden alas, Henkka nostaa käden ylös ikään kuin varmistakseen oikean merkin.




Huomattuaan tämän Cresto nostaa taas käden ylös. Molempien miesten kädet on ylhäällä tässä kohtaa.




Creston nostettua käden taas ylös, Henkka laskee pian oman kätensä alas. Henkan pää on vielä kääntynyt hieman oikealle, Creston kättä kohti. Cresto valmistautuu jo seuraavaan nuottiin, pitäen samalla käsimerkkiä ylhäällä Henkalle hetken aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
https://www.is.fi/ralli/art-2000001247391.html

Tossa näkyy auton kattoa sisältäpäin. Mikä tuo laatikko katossa sitten on siinä kuskin ja kartturin välissä? Johto sarjaa sinne menee. Suunnillee saman moista johtoa näyttää olevan tossa henkan kypärän sisässä kiepillä.
Tuossa kohtaa on kattoventtiilit. Johdon näköiset liittyy niiden kattoläppien auki pitämiseen ja "laatikko" näyttäisi olevan jonkinnäköistä vaahtomuovia, jolla ohjataan ilmaa kuskille.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Asialla ei välttämättä ole mitään yhteyttä mihinkään, mutta Henkkahan oli juuri alkanut myös ajamaan uudella kypärämallilla. Henkka oli ajanut ilmeisesti käytännössä koko uransa umpikypärällä, mutta siirtyikin yllättäen paria viikkoa aikaisemmin kesken Costa Smeralda -rallin käyttämään uutta avokypärää, joka oli myös päässä Korsikalla. Pitää yrittää kaivella arkistoja, jos jostain löytyisi 1986 Costa Smeraldasta Henkan kommentteja kypäräasiaan liittyen. Erityisen mielenkiintoista tuosta tekee juuri se seikka, että jokin sai Henkan vaihtamaan kypärää kesken kisan. Oliko silloin jo kypäräpuhelinongelmia vai halusiko Henkka vain kypärän joka hengittää paremmin?

Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta voisiko todella kova ja jatkuva hikoilu myös ajan myötä vaurioittaa kypäräpuhelimia? Ja etenkin nyt kun siis mietitään 80-luvun kypäräpuhelimia eikä välttämättä 2010-luvun vehkeitä. Jos jossain kisassa on hiki virrannut, niin -86 Korsikalla. Alén hikoili 1986 Akropoliksen harjoituksissa niin paljon, että kuulokkeen ja korvan väliin jäi tavallaan jumiin vettä, joka ei päässyt poistumaan. Markun korva otti tuosta lopulta itseensä niin paljon, että kuulo meni kokonaan siitä kyseisestä korvasta hetkeksi aikaa.
 
Ylös