Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sekä VM että HS ovat sivuuttaneet Costa Smeraldan aika tehokkaasti. Hesarissa ainoastaan yksi, kisan päätyttyä ilmestynyt lyhyt juttu, jonka sisältö oli käytännössä se, että "Toivonen voitti". VM:n kisaraportti oli kirjoitettu (tai ainakin muokattu) Korsikan tapahtumien jälkeen, joten sekään ei liiemmin informaatiota tarjonnut.

Sinänsä harmi, että vuonna 1986 yksikään suomalaisyhtiö ei ollut Sardiniassa tekemässä myöskään videokoostetta. 1984 paikalla olivat sekä VideoStyle että A-Markkinointi (myöh. GTV) ja vuotta myöhemmin jälleen VideoStyle. Olisiko syynä ollut se, että toisin kuin 1984 ja 1985, vuonna 1986 kisassa ei tainnut olla juurikaan suomalaisia yksityiskuljettajia mukana?

edit. Samaan aikaan Costa Smeraldan kanssa on ollut käynnissä jääkiekon MM-kisat sekä silloisen suurlajin painin EM-kisat. Nämä on ovat syöneet varmaan HS:n kiinnostusta ja resursseja rallikilpailuun, joka ei kuulunut edes MM-sarjaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Taas löytyi yksi mielenkiintoinen ja lisää kysymyksiä herättävä yksityiskohta. Henkka ei Korsikan kuumudessa ole myöskään mitä ilmeisimmin pitänyt kypärähuppua ollenkaan päässä, ainoastaan "roikottanut" kaulalla, ja näin korvat ja kypärän kuulokkeet on todennäköisesti olleet jatkuvasti suoraan kosketuksissa toisiinsa. Jatkuvassa koko päivän hikoilussa tämä olisi saattanut olla vielä omiaan lisäämään riskiä kuulokkeiden vaurioitumisesta.





Kypärähupun puuttuminen saattaa selittää klipin Henkasta pätkän lähdössä asettelemassa kypärää pitkään juuri oikeaan kohtaan mukavuuden kannalta. Oliko kypärä täysin Henkan oma vai mahdollisesti Costa Smeraldan reissulta jäänyt lainakypärä, joka ei ollut täysin oikeaa kokoa Henkalle?




Henkan päähän on myös erehdyttävästi muotoutunut sellainen kolo tässä huoltoklipissä, joka voisi johtua siitä, että liian tiukka kypärä on ollut suoraan kosketuksissa päähän ilman kypärähuppua pitkän aikaa.




Tässä kuvassa näkee selvästi Henkan korvaan muotoutuneen jännän punoituksen, joka saattaa johtua siitä, että osa korvasta on ollut pitkään painautuneena suoraan kuuloketta vasten.




Yleensä Henkalla totuttuun tapaan kypärähuppu aina päässä oli, mutta ehkä Korsikan kuumuus sai Henkan jättämään hupun pois päästä. Tai ehkä avokypärä oli lainakypärä ja vähän liian pieni Henkalle.

1985 RAC


1986 Monte




Myös tästä kuvasta näkee hyvin kun vertaa RAC ja Monte-kuviin, että huppu on ollut Korsikalla pätkilläkin vain kaulan edessä.





Tässä VideoStylen haastatteluklipissä näkyy myös hyvin kaulalla roikkuva huppu.



Jotenkin alkaa vähän heräämään pieni epäilys, että RAC:n ja Monten kuvissa näkyvälle Henkan omalle umpikypärälle on käynyt Costa Smeraldassa jotain ja Henkka olisi joutunut pakon sanelemana ottamaan lainakypäränä tuon avokypärän käyttöön. Kypärä on ollut hieman liian pieni, Henkka ei ole pitänyt kypärähuppua päässä ja hikoillut pätkillä todella paljon, korvat suoraan tiukasti painautuneena kuulokkeita vasten. Lopulta EK17:llä Henkka ei ole enää kuullut nuotteja kosteuden aiheuttaman vian takia. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mysteeri senkun tiivistyy entisestään. Sanoisin, että ellei jopa täysin sama, niin täysin samanlainen avokypärä oli Alénilla päässä kertaluontoisesti -86 Safarissa.

Alén 1986 Safari:



Toivonen 1986 Korsika:



Alén 1986 Safari:



Toivonen 1986 Korsika:



Tuo Henkan Korsika-kypärä on todennäköisesti ollut joku tallin oma varakypärä, joka kulkenut kisoissa mukana. Alén ottanut juuri saman yksilön tai sitten vastaavanlaisen Safarissa käyttöön, koska halunnut paremmin hengittävän kypärän päähän tuohon kisaan. Markulla itsellään oli taas oma umpikypärä käytössä Korsikalla. Markku siirtyi myöhemmin kesällä kokonaan avokypärään, mutta täysin erilaiseen kypärään kuin tuo Safarissa ja Korsikalla nähty malli.

Olisikohan tuo ollut joitain testikuljettaja Giorgio Piantan varakypäriä. Henkan kypärälle on käynyt Costa Smeraldassa hyvin todennäköisesti jotain, ehkä jopa kadonnut. Costa Smeralda ja Korsika ovat olleet niin lähellä toisiaan, että Henkka ajanut sitten Korsikankin tuolla kypärällä. Kypärä on vain kaiken todistusaineiston perusteella ollut todennäköisesti hieman liian pieni Henkalle.

Markun Korsika-kypärä:



Markun avokypärä 1986 Uudesta-Seelannista:
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Mulla kävi sellainen ajatus mielessä että avaavatko he tässä suoralla auton kattoventtiilit? Tuossa pitkällä suoralla olisi aikaa siihen toimenpiteeseen jos ovat jostain syystä olleet kiinni pätkän alusta lähtien.

Tämähän selviää jos on kuva/videomateriaalia tältä pätkältä ennen tuota suoraa.. siitä näkisi että ovatko ne olleet auki vai kiinni ennen suoraa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Luulen, että Lancian tasoisella tallilla on varaa hankkia kuljettajalle ihan sopivan kokoinen kypärä.
Markun Uuden-Seelannin kypärä lienee samaa mallia, mutta ilman visiiriä. Merkki lienee GPA.

Minusta myös näyttää, että Creston käsi on korkeammalla, kuin Henkan naama ja käden asento näyttäisi sille, että jotain rassataan katossa. Ihan ei selvää saa onko kattoläpät auki suoran alussa.
Toisaalta miksi olisivat olleet kiinni? Sateen uhka?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mulla kävi sellainen ajatus mielessä että avaavatko he tässä suoralla auton kattoventtiilit?
Ei. Laitoin kontrastit "tappiin", zoomasin ohjaamoon ja hidastin videonopeuden n. neljännekseen. Sen perusteella uskallan sanoa satavarman oman mielipiteeni, että miehet viittoilevat toisilleen.

Kädet eivät missään vaiheessa käy kattoluukkuskenaarioon nähden riittävän korkealla ja aina kun Cresto kääntää päätä on kypärä kohdistettu suoraan Henkkaa kohti, ei ylöspäin. Huomattavaa myös rytmi jossa miehet nostavat käsiä. Sergio nostaa käden kun näkee Henkan käden ylhäällä...Henkka laskee käden kun Sergio nostaa käden ylös.

Sergio nostaa jälkimmäisellä kerralla ensin käden ensimmäistä kertaa korkeammalle, ehkä koska Henkan käsi on myös pystyssä sillä hetkellä ja jotta Henkka näkisi sen takaa Sergion merkin. Ensimmäisellä viittomiskerralla Sergion käsi on huomattavasti matalemmalla, eikä käy lähelläkään kattoa.

Ehkä kaikista paljastavin hetki, että kyse on juuri viittoilusta on se, että Henkan laskettua käden alas, Sergio myös pudottaa oman kätensä korkeutta, mutta pitää kuitenkin käden edelleen ylhäällä hetken aikaa matalemmalla korkeudella, ennen kuin vetää sen lopullisesti alas. Sergion pystyssä olevat sormet voi myös mielestäni juuri ja juuri erottaa aivan viittomisen lopussa.

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tässä vielä viittoilu vertailtuna pariin 100% varmistettuun tapaukseen, jossa kypäräpuhelimet on hajonneet:




McRae 1996 Indonesia



Bertelli 2016 Korsika
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Sergio Cresto

Lisää arkistoja selatessa on tullut, ainakin itselleni, hieman vielä uutta tietoa liittyen Sergio Creston valintaan Henkan kartanlukijaksi. Lähde on Sergio Creston haastattelu helmikuulta 1986 italialaiselle Rombo-lehdelle: http://www.henritoivonen.it/index.php?option=com_content&view=article&id=12:qma-perche-cosi-forti-i-finlandesiq-rombo-11-febbreaio-1986-nd7&catid=5:a-sergio-cresto&Itemid=14

Pauli Toivonenhan on jo tämänsuuntaista toki tahollaan onnettomuuden jälkeen puhunut, mutta tässä haastattelussa Cresto itse vahvistaa, että hän oli nimenomaan Lancia-tallin valinta Henkan vierelle, ei millään tavalla Henkan oma valinta. Cresto myös itse myöntää, että Henkka ei myöskään alkuun ilmeisesti ollut kovin hyvillä mielin tästä työnantajan sanelemasta kartturivalinnasta. Pauli Toivonen sanoi asiasta niinkin jyrkästi, että Creston valinta olisi ollut Henkalle "vastenmielinen". Cresto sai kuulla huhuja hänen mahdollisesta istuttamisestaan Henkan pariksi jo 1985 kesällä, kun Henkka oli vielä toipilaana Costa Smeraldan onnettomuuden jäljiltä. Lancia kävi ensimmäisiä keskusteluja ja tunnusteluja Creston kanssa aiheesta 1985 San Remon aikaan.

Olisikohan 1985 Costa Smeraldan tapahtumat saaneet aikaan joitain huolia Lancialla ja, että Henkka tarvitsee lähitulevaisuudessa tallin "oman kartturin", jolle voi tarvittaessa antaa tiukkojakin ohjeita Henkan suitsimisesta kilpailun aikana. Täytyy ottaa kuitenkin huomioon tilanne jossa elettiin 1985 kesällä. Henkka oli ajanut yhteensä viisi kisaa Lancialle, joista kolmessa romuttanut auton, viimeisessä tapauksessa melkein hengenvaarallisesti. Bettega oli juuri kuollut ja Lancialla varmasti alettiin vähän huolestumaan Henkan ulosajoista tuossa kohtaa. Juha Piironen tuli kuitenkin mitä ilmeisimmin hyvin juttuun italialaisten kanssa. Jäänyt mieleen videot jossa mies puhuu mekaanikoille italiaa ja olihan hän tallissa vielä kaksi stinttiä Kankkusenkin kanssa A-ryhmän aikakaudella. Eli mistään Piirosen ja Lancia-tallin välisestä välirikosta tuskin tuossa kuitenkaan oli kyse. Olin kuitenkin ollut aiemmin siinä käsityksessä, että Piironen olisi antanut Henkalle omatoimisesti pakit ja Cresto olisi ilmestynyt kuvioihin vasta sen jälkeen. Ilmeisesti Piironen olisi sitten kuitenkin joka tapauksessa korvattu Crestolla 1986 kaudeksi, vaikka olisi halunnutkin jäädä Henkan kartanlukijaksi.

Luulen, että Lancia jollain tasolla halusi lisätä kontrollin tunnettaan Henkasta. Tähän liittyen tulee mieleen Subarun sanelema kartturinvaihdos Colin McRaelle, Colinin romuttaessa autoja jatkuvasti -96 kesällä. Mutta siinä oli myös taustalla Derek Ringerin jonkinlainen välirikko Subaru-tiimin kanssa. Korsikan onnettomuuden jälkeenhän, Pauli Toivonen tosiaan ihmetteli julkisuudessa juuri tätä Sergio Creston "väkisin" istuttamista Henkan vierelle. Creston kanssa yhteistyön alettua joulukuussa 1985, Cresto itsekin tuossa haastattelussa myöntää, että Henkka oli alkuun epäröivä hänen suhteensa ja pelkäsi, että talli haluaa pitää häntä jotenkin aisoissa "oman" italiaa puhuvan kartturin myötä. Henkka toi myös nämä omat huolensa Sergiolle esille, mutta Cresto vakuutteli Henkalle, että hän tulee pitämään ensisijaisesti Henkan puolta asioissa. Henkan pelot ilmeisesti karisivat nopeasti ja miehillä kaiken olemassaolevan todistusaineiston perusteella synkkasi oikein hyvin. Yhtenä uutena mielenkiintoisena seikkana vielä, Cresto myös itse vahvistaa tuossa Rombon haastattelussa sitä käsitystä, että Henkan nuotit olisivat olleet melko yksinkertaiset, 80-luvun mittapuullekin.

Kevään 1986 edetessä Cresto alkoi ilmeisesti kuitenkin kokea touhun liian vaaralliseksi ja puhui Korsikan alla jo mahdollisesta lopettamisesta. Pari päivää Costa Smeraldan jälkeen, 20.4.1986 Cresto oli kirjannut surullisenkuuluisan testamenttinsa, jossa toivoi polttohautausta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Muutama vuosi sitten oli joku tribuutti juttu Vauhdin Maailmassa Henkasta, siinä muistaakseni oli juttua Henkan nuoteista jossa oli esim, sellainen erikoisuus että mutka kerrottiin sen mukaan kuinka kovaa siihen ajetaan eikä sen mukaan mikä mutkan jyrkkyys on.

Eli esim, jos on kaksi hidasta risteystä peräkkäin ja ensimmäisessä risteyksessä on vauhti jouduttu ottamaan pois oli seuraava risteys täys vaikka mutka onkin jyrkkä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan nyannsina tuosta kypärä-asiasta, niin ilmeisesti Henkka luopui avokypärän käytöstä San Remon 1980 jälkeen, ja käytti sellaista ennen Costa Smeraldaa ainoastaan vuoden 1984 Akropoliksessa.

Cresto haiskahtaa kyllä kieltämättä - jopa ilman aikalaisten muisteluja - ns. tallin valinnalta. Jos ajattelee miehen uraprofiilia ennen Henkkaa, niin kyllähän siitä väkisinkin paistaa jonkinmoinen suosio Italian Tehtaankadun, eli Torinon silmissä. Ei jonkun Andruet'n kyytiin Montessa istuteta ihan ketä tahansa perus-jamppaa. Noh, sinänsähän tällainen vähättely Creston suuntaan on jokseenkin törkeää, sillä kaiken todistusaineiston perusteella kyseessä on kuitenkin ollut raudan luja ammattimies, joka oman kohtalonsa kannalta sattui vaan olemaan väärässä paikassa väärään aikaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Muutama vuosi sitten oli joku tribuutti juttu Vauhdin Maailmassa Henkasta, siinä muistaakseni oli juttua Henkan nuoteista jossa oli esim, sellainen erikoisuus että mutka kerrottiin sen mukaan kuinka kovaa siihen ajetaan eikä sen mukaan mikä mutkan jyrkkyys on.

Eli esim, jos on kaksi hidasta risteystä peräkkäin ja ensimmäisessä risteyksessä on vauhti jouduttu ottamaan pois oli seuraava risteys täys vaikka mutka onkin jyrkkä.
Jep, muistan jutun kanssa. Eli kaikki mutkat oli Henkan nuottikielellä luokiteltu arvioidun mutkassa vaadittavan kaasupolkimen asennon mukaan, ei mutkan jyrkkyyden mukaan. "Täys" tai "flat" tarkoitti Henkan nuottikielellä aina sitä, että lappu kanssa myös pysyi tiukasti lattiassa aina kun tämä nuotti tuli.

Voisi äkkiä kuvitella, että tuolla tyylillä tehdyt nuotit eivät olisi parhaat mahdolliset yllättävissä kelioloissa kuten kaatosateessa, kovassa sumussa jne...tai yleensä tilanteissa joissa odottamattomia muuttujia tulee kuvioon mukaan rallin aikana. Tosin, Henkka ajoi aivan maagisen ajon 1986 Montessa ja sehän kisa on pelkkää haastavaa ja muuttuvaa olosuhdetta. Sitä voi sitten tietysti spekuloida tuliko se nuottisysteemin avulla, vai siitä huolimatta.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
sinänsähän tällainen vähättely Creston suuntaan on jokseenkin törkeää, sillä kaiken todistusaineiston perusteella kyseessä on kuitenkin ollut raudan luja ammattimies, joka oman kohtalonsa kannalta sattui vaan olemaan väärässä paikassa väärään aikaan.
Jep, Cresto on kuitenkin myös ralliautoilun Euroopan mestari vuosimallia 1984, joka tuli erittäin mielenkiintoisen hahmon, eli Carlo Caponen kartanlukijana. Capone lopetti ralliuransa yllättäen suoraan huipulta, vain 27-vuotiaana Euroopan mestaruus kauteen 1984. Hauskana yhteensattumana, Cresto kertoi tuossa Rombon haastattelussa ottaneensa Henkan kanssa pariin kertaan yhteen 1984 kaudella, kun miehet ajoivat toisiaan vastaan Euroopan mestaruudesta. Ilmeisesti molemmilla kerroilla oli kyse jossain pölyssä ajamisesta, jossa toinen osapuoli ei antanut tarpeeksi nopeasti tietä.

Ja kuten jo tuossa aiemmassa Cresto-viestissä toin esille, alun epävarmuuksista kun oltiin päästy yli, niin yhteistyö Henkan kanssa ilmeisesti toimi loistavasti ja voittivathan miehet heti ensimmäisen yhteisen rallinsa. Ei kovin montaa tällaista tapausta tule MM-tasolta näin suoralta kädeltä mieleen. Kankkunen voitti heti ensimmäiset rallit Gristin ja Giraudetin kanssa 1993, sekä Auriol myös Giraudetin kanssa 1995. Erittäin harvinaista tuo kuitenkin joka tapauksessa on.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä on ihan mielenkiintoisia vaihtoehtoja tuotu esiin onnettomuuden syistä ja kieltämättä tuo kypäräpuhelinten rikkoutuminen kuulostaa täysin mahdolliselta syyltä. Mutta edelleen sisäpiiri pitää lähes varmana syynä kaasupolkimen juuttumista täysille kierroksille. Olisi mielenkiintoista tietää, mihin tuo vahva oletus perustuu. Onko palaneen Lancian teknisessä tutkinnassa pystytty löytämään todiste tästä vai mihin he tuon väitteen perustavat? Tuskin he sitä niin vakuuttuneesti sanovat, jos kaikki olisi pelkkää spekulaatiota sen vuoksi, että sama vika on toistunut Lancioissa joskus ennenkin.
Jos kypäräpuhelimet rikkoutuivat ek17:lla, sitä ei tosiaan olisi ehtinyt korjata ennen onnettomuus-ek:ta. Motorsport magazinen sivuilla mainitaan, että Corten kokoomatauko oli 20 min, eikä ilmeisesti varsinaista huoltoa ole ollut. Samassa yhteydessä mainitaan, että Henkka ja Alen ehtivät Lancian motorhomessa nukkumaan lyhyet päiväunet ennen ek18:aa.
https://www.motorsportmagazine.com/archive/article/august-2011/80/corner-corsica-forever-finnish-0
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
216
Korsikan rallin kisaraportti Vauhdin maailma 6-86:

"Ensimmäinen Etappi
Alusta lähtien alkoi tapahtua. Heti ekalla pätkällä Salonen otti Alenin kiinni; hän kertoi kypäräpuhelimien olevan epäkunnossa."


"Korsikahan on ainut MM-ralli, jossa autot lähetetään matkaan yhden minuutin välein. Salonen joutui huomaamaan useammin kuin kerran, että hän pystyi ottamaan Alenin kiinni pätkällä, olipa sitten kypäräpuhelinhäiriöitä tai ei."
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
545
Sijainti
pk.seutu
Onko tietoa, kenet Henkka itse olisi halunnut kartanlukijakseen Piirosen lähdettyä?
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Korsikan rallin kisaraportti Vauhdin maailma 6-86:

"Ensimmäinen Etappi
Alusta lähtien alkoi tapahtua. Heti ekalla pätkällä Salonen otti Alenin kiinni; hän kertoi kypäräpuhelimien olevan epäkunnossa."


"Korsikahan on ainut MM-ralli, jossa autot lähetetään matkaan yhden minuutin välein. Salonen joutui huomaamaan useammin kuin kerran, että hän pystyi ottamaan Alenin kiinni pätkällä, olipa sitten kypäräpuhelinhäiriöitä tai ei."
Oho! Tätä juttua en tiennytkään. Eihän tuo ainakaan nyt yhtään vähennä kysymysmerkkejä 1986 Korsikaan ja Lancian kypäräpuhelimiin liittyen.

- Tallikaverilla kypäräpuhelimet hajalla ensimmäisenä päivänä.
- Selvä klippi Creston viittoilusta ohjaamossa EK17:llä.
- Onnettomuusklipin kuvaajan epämääräiset havainnot viittoilusta ohjaamossa juuri ennen ulosajoa. Tarkka quote: "It seemed to me that Toivonen did strange gestures with his arm, as if to ward off an insect inside the cockpit".
- Kovalla kädellä pätkitty onnettomuusklippi, joka alkaa liian myöhään tällaisten havaintojen tekemiseen.
- Mystisesti Henkasta ei lähes mitään videomateriaalia EK:ilta 17 ja 18.
- Lancia kiristi Henkan leskeä allekirjoittamaan paperin, jossa lupaa olla syyttämättä Lanciaa onnettomuudesta.

Erikoisia yhteensattumia, jotka tuntuu vaan päivä päivältä lisääntyvän, mitä enemmän vuosia kuluu uusien yksityiskohtien putkahtaessa julkisuuteen ja mitä enemmän tätä aihetta tutkii ja eri yksityiskohtia yhdistelee toisiinsa. Tässä vielä tämän topikin syövereistä kolme vanhaa lainausta, jotka ovat joutuneet täysin uuteen valoon tällä viikolla:

...totuutena puhuttiin Lancian kumppaneineen tutkinnallisiin syihin vedoten keränneen paikalla olleilta kuvaajilta kaiken video ja kuva materiaalin jossa näkyi ulosajo... ...Yksi videopätkä pääsi kuitenkin mafian miehiltä karkuun ja levisi tv yhtiöille.
Muistan nähneeni sen kerran, jonkun sateliittikanavan uutisissa, muutaman sekunnin klippi, joka oli kuvattu sisäkurvin penkalta... ...Se näytettiin kerran ja senjälkeen sitä ei ole näkynyt missään. Huhun mukaan sen näyttäminen kiellettiin arvovaltaiselta taholta ja materiaali pyydettiin tuhoamaan.
Tänään haastattelin erästä rallivaikuttajaa, joka kertoi minulle, että on nähnyt Henkan onnettomuudesta videon, joka on kuvattu auton tulosuunnasta ja jossa näkyy kuinka auto törmää siihen matalaan muuriin ja lentää sen yli. Ko. henkilö on melko varma, että kyse oli nuottivirheestä, niin suoraan auto kuulemma meni...Samoin hän muisteli kuulleensa, että tilanne oli tallentunut useammallekin eri filmille, mutta ne oli kaikki takavarikoitu Lancialle.
Itse olen taipuvainen uskomaan, että tilanteesta on talletettu useampikin video. Henkilö, joka kertoi nähneensä sen tulosuunnasta kuvatun videon, sanoi nähneensä sen melko pian onnettomuuden jälkeen. Hän oli myös Toivosten perhetuttu. Kertoi videoiden (5 - 6 kpl) sittemmin päätyneen Lancialle. Hänelle video oli näytetty siksi, että hän alan asiantuntijana antaisi oman näkemyksensä ulosajon syystä. Se oli selkeä, eli nuottivirhe.
Kyllähän tässä alkaa väkisinkin mielikuvitus lähtemään laukalle, vaikka kuinka yrittää pitää foliohattua tiukasti vielä pois päästä. Kieltämättä ihmismielikin on sellainen, että se hakee ja tekee yhteyksiä asioista, joilla ei välttämättä ole todellisuudessa mitään yhteyttä toisiinsa. Mutta...The Truth Is Out There.



Onko tietoa, kenet Henkka itse olisi halunnut kartanlukijakseen Piirosen lähdettyä?
Vaikea sanoa. Voi olla, että Henkka ei ole edes ehtinyt sellaista asiaa missään kohtaa miettimään, jos Piironen on lähtenyt Henkalle yllättäen ja tallilla ollut heti välittömästi Henkalle uusi kartturi valmiina takataskussa.

Itsellä tuli nyt ensin mieleen, että Fred Gallagher olisi voinut siirtyä takaisin Henkan pariksi 1986 kaudelle, Piirosen siirryttyä Kankkusen pariksi. Toistakymmentä vuotta sitten Gallagher kertoi kv-rallifoorumilla minkä takia yhteistyö Henkan kanssa päättyi 1983...mutta enää en tarinaa ihan tarkalleen valitettavasti muista. Olen kuitenkin melko varma, että Gallagherilla olisi mennyt sukset jotenkin ristiin silloisen pääsponssin eli Rothmansin kanssa, enemmänkin kuin Henkan kanssa. Henkkahan jatkoi Rothmansille ajoa vielä 1984 Porschella ja tämä olisi ollut sitten se miesten "välirikon" perimmäinen syy ja tehnyt yhteistyön jatkamisesta silloin mahdottoman. Gallagher tosin myös antoi ymmärtää foorumilla, että Henkka itsekään ei aina olisi ollut se kaikista helpoin työpari. Gallagher toki antoi vähän saman suuntaisia kommentteja myös Legenda-dokkarissa, vaikka noin pääpiirteittäin tietysti melko lämpimästi Henkasta puhuikin.

Voi olla, että Gallagher ei olisi lähtenyt takaisin Henkan pariksi, ainakaan vielä 1986 kaudeksi, vaikka paikkaa olisi hänelle tarjottukin (en usko, että koskaan tarjottiin). Muistaakseni Gallagher kertoi foorumilla Toyotan leivissä vietettyjen vuosien (1984-1991) olleen hänen uransa parasta aikaa. Voipi olla, että juuri tuosta syystä Gallagher ei sitten halunnut siirtyä myöskään Kankkusen kanssa Peugeotille 1986.

Tässä yksi potentiaalinen skenaario miten tuo Henkan kartturikuvio on mennyt:

1. Piironen on alkanut viimeistään 1985 Katalonian mällin + Henkan sen hetken suhdesotkuihin mukaan joutumisen myötä, miettimään yhteistyön jatkamisen järkevyyttä.

2. Tietääkseni Kankkunen teki sopimuksen Peugeotin kanssa marraskuun alkupuolella 1985, Norsunluurannikon rallin aikoihin tai pian sen jälkeen. Eli puhutaan ehkä max viikosta tai kahdesta 1985 Katalonian tapahtumien jälkeen, kun Kankkusella oli sopimus Peugeotin kanssa taskussa.

3. Fred Gallagher on ilmoittanut Kankkuselle, että haluaa jäädä Toyotalle. Näin Kankkunen joutui etsimään uuden kartturin 1986 kaudeksi. Gallagher siirtyi ajamaan Waldegårdin kanssa 1986.

4. Piironen saa tietää Kankkusen kartturitarpeesta, tekee lopullisesti päätöksen Henkan kanssa yhteistyön lopettamisesta ja siirtyy ajamaan Kankkusen kanssa 1986.

5. Tämä on unelmatilanne Lancialle, koska näyttää siltä, että Piironen olisi korvattu joka tapauksessa Crestolla 1986 kaudeksi. Lancian ei näin tarvitse katkaista Henkan ja Piirosen suhdetta, vaan miehet tekivät sen itse juuri sopivalla hetkellä Lancian kannalta.

6. Henkka ei näin missään vaiheessa edes kerkiä miettimään tai etsimään uutta kartturia itselleen. Lancia esittelee Henkalle hänen uuden kartturinsa 1986 kaudeksi, välittömästi kun saa tietää Piirosen ja Henkan yhteistyön päättyneen.

Ja lisätään nyt siis vielä loppuun, että tämä skenaario on puhtaasti omaa mutuilua, joka perustuu omiin muistikuviin vuosien varrella julkisuudessa liikkuneista jutuista. Olen koittanut yhdistellä tarinoita toisiinsa tähän skenaarioon. Voin muistaa asioita väärin ja osa seikoista voi olla täysin metsässä. Valaiskoon ja korjatkoon joku, jolla on enemmän tietoa tähän kuvioon liittyen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistan lukeneeni Ralliteiden kapellimestarit -kirjasta, että Gallagherin ja Todtin välit olivat tulehtuneet, joten Kankkusen piti etsiä uusi kartturi päästäkseen ajamaan Pösöä. Muistelen lukeneeni myös, että Piironen olisi ollut myös tuolloin itse jo lähtökuopissa Henkan onnettomuusherkkyyden takia.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Itseäni häiritsee tässä sunnattomasti se, että heti onnettomuuden jälkeen on käsittämättömän helposti ikään kuin tyydytty siihen, että "totuutta ei saada koskaan selville". Ja viittaan tällä nimenomaan median toimintaan. Vaikka Lanciaan kohdistuvat "mafiajutut" kuulostavatkin lähtökohtaisesti enemmän mielikuvituksen tuotteelta kuin miltään muulta, niin väkisin herää epäilys, josko niissä sittenkin olisi jotain perää - niin hämmentävän vähän tuntuu olleen silloin kenelläkään haluja lähteä selvittämään onnettomuuden syytä. Toki, aika oli silloin toisenlainen, eikä toimittajakunnalta odotettukaan sellaista tiedon haastamista kuin nykyään. Mutta siitäkin huolimatta, tapauksen merkittävyyden huomioon ottaen omituista.

Mitä mahdollisiin takavarikoituihin onnettomuusvideoihin tulee, niin niihin suhtauden melko skeptisesti. Jos mutkan välittömässä läheisyydessä olisi ylipäänsä ollut ihmisiä, niin he olisivat todennäköisesti ainakin yrittäneet pelastaa auton miehistöä tai vähintäänkin pysäyttäneet Sabyn onnettomuuspaikalle. Takuulla Henkasta on kuva- ja videomateriaalia EK18:n ensimmäisiltä kilometreiltä, sitä pidän täysin selvänä, mutta onko syy niiden julkaisemattomuudelle sitten Lancian painostus vai yksinkertaisesti se, ettei materiaalia ole kukaan lähtenyt erikseen kyselemään?

Onnettomuudestahan tehtiin ranskalaisviranomaisten taholta jonkinlainen tutkintaraportti, jonka voisi kuvitella olevan ihan julkinen dokumentti. Se olisi erittäin mielenkiintoista nähdä, sillä siinä joudutaan ottamaan kantaa mm. näihin silminnäkijäkysymyksiin.

Nämä Ayrton-Anan viime aikojen briljantit havainnot ja salapoliisityö osaltaan vain alleviivaavat sitä, miten luokattoman huonosti asiaan perehdyttiin heti tuoreeltaan. Tyydittiin yksinkertaisiin selityksiin, eikä ammuttu selvästi virheellisiä väittämiä (kuten esim. että Henkka oli onnettomuushetkellä kuumeessa) alas. Tietysti kesällä 1986 youtubessa oli vähän vähemmän videoita kuin tänä päivänä, mutta Suomen de facto kansallislajin sen hetkisen ehkä suurimman tähden poismeno epäselvissä olosuhteissa oli sen luokan uutinen ja tragedia, että Korsikalle olisi pitänyt lähettää joku iskuryhmä tutkimaan ja selvittämään se, mihin viralliset tahot eivät mukamas löytäneet vastausta.

e. Laitoin muuten eräälle ranskalaisfoorumille tässä männä viikolla kysymyksen/pyynnön liittyen Henkka-matskuun juuri erikoiskokeilta 17 ja 18. Vastauksia on kertynyt tähän mennessä kokonaista 0 kpl.
 
Viimeksi muokattu:

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Ei hätää, Aleksi löytää totuuden: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006311109.html

Minusta Henri Toivonen oli ennen kaikkea kilpa-autoilija, en nyt ehkä ensimmäisenä nimittäisi playboyksi tai ainakaan rääväsuuksi. Joka tapauksessa Henkka on legenda enkä oikein tiedä toivonko tuon leffan koskaan valmistuvan, varsinkaan Aleksi Mäkelän tekemänä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Mitä mahdollisiin takavarikoituihin onnettomuusvideoihin tulee, niin niihin suhtauden melko skeptisesti. Jos mutkan välittömässä läheisyydessä olisi ylipäänsä ollut ihmisiä, niin he olisivat todennäköisesti ainakin yrittäneet pelastaa auton miehistöä tai vähintäänkin pysäyttäneet Sabyn onnettomuuspaikalle.
Jep, tämä ei täsmää skenaarioon mutkassa, tai välittömästi sitä ennen olleisiin videokuvaajiin. Ei ainakaan siihen, että paikalla olisi ollut useampikin kuvaaja. Yksittäisen ja yksinäisen kuvaajan voisin juuri ja juuri uskoa. Lähtöväli on ollut vain minuutti ja ehkä shokkireaktio olisi voinut aiheuttaa jonkinlaisen jäätymisen ja potentiaalinen kuvaaja olisi vain jäänyt kuvaamaan tulipaloa ylhäältä kalliolta, eikä ole älynnyt pysäyttää Sabya. Hyvin epätodennäköistä, mutta toki mahdollista. Täytyy ottaa huomioon, että onnettomuusvideon perusteella voidaan sanoa ihan faktana, että sen kuvaaja ei liikkunut vähintään 2-3 minuuttiin paikaltaan yhtään mihinkään (Biasion (?) juoksemassa varoittamaan mutkassa). Tuollaisen onnettomuuden todistaminen voi joillain aiheuttaa täydellisen jäätymisen. Onnettomuusmutkassa olevia kuvaajia vastaan toki sotii myös se fakta, että onnettomuusklipissä ei näy "ylimääräisiä" hahmoja missään vaiheessa, kun ollaan vielä alkuperäisellä kuvauspaikalla vastapuolella rinnettä. Toki videon rankka pätkiminen vaikeuttaa aukottomien havaintojen tekemistä...tässäkin asiassa.

Jos lähdetään sillä olettamuksella, että seuraava otos aivan tulipalon vieressä on kuvattu samasta kamerasta kuin onnettomuus, tässä kohtaa onnettomuudesta on täytynyt kulua vähintään 4-5 minuuttia, kun otetaan huomioon se fakta, että tuo kamera ei ole voinut lähteä liikkumaan kohti onnettomuuspaikkaa, kuin aikaisintaan n. 3 minuuttia onnettomuudesta. Tietä pitkin etäisyyttä onnettomuuden kuvauspaikasta tuohon seuraavan otoksen kuvauspaikkaan on n. 300 metriä. Jos tämä otos ei ole samasta kamerasta, niin sittenhän paikalla on automaattisesti ollut useita kuvaajia.



Tässä otoksessa näkyykin jo sitten "ylimääräisiä" hahmoja, kuten tuo tummatakkinen henkilö, joka kävelee mutkan suunnasta kohti onnettomuuspaikkaa. Tästä klipistä saa myös hyvän käsityksen siitä, kuinka pitkällä mutkan jälkeen Lancia vasta lopullisesti tieltä putosi. Ottaen huomioon onnettomuusmutkan profiilin, huomattavasti yliohjautuvan tieltäsuistumiskulman, jäljet tiessä jotka kertovat Lancian tasapainoilleen hetken aikaa aivan tieltä putoamisen rajamailla jne jne...siitä saisi pitkän viestin minkä takia kaasupoljinteoria ontuu mielestäni pahasti, mutta se onkin sitten jonkun toisen viestin aihe se. Jos oletetaan, että tämä on kuvattu samasta kamerasta kuin ulosajo, tämän otoksen kuvaushetkellä Chatriotin ja Alénin on täytynyt jo ehtiä pysähtymään paikalle kallion taakse, mutkan alkupäähän. Alue näyttää kuitenkin melko tyhjältä ottaen huomioon, että onnettomuudesta on väkisinkin se 4-5 minuuttia täytynyt vähintään kulua tässä kohtaa, jos kuvaajia onnettomuuspaikalla oli vain yksi. Yhden ja saman kameran teorialla sanoisin, että 4 minuuttia onnettomuushetkestä tähän otokseen on ehdoton minimi.

Itseäni häiritsee tässä sunnattomasti se, että heti onnettomuuden jälkeen on käsittämättömän helposti ikään kuin tyydytty siihen, että "totuutta ei saada koskaan selville". Ja viittaan tällä nimenomaan median toimintaan
Word. Juuri tämä kohta hämää tässä keississä kovasti. Ehkä maailma oli 80-luvulla sitten tosiaan niin erilainen, ettei tällaisia onnettomuuksia niin kiinnostanut edes tutkia samanlaisella innolla? Alkuperäinen onnettomuusfilmi ja sen kuvaaja olisi pitänyt ottaa tarkkaan syyntiin välittömästi. Mutta en tiedä saiko Suomen media silloin edes missään vaiheessa mitään tietoa, että onnettomuudesta oli jonkinlaista videomateriaalia olemassa? Perustuen siihen mihin tyyliin onnettomuudesta on kirjoitettu vielä ainakin 90-luvun folkloressa, veikkaan että ei saanut. Nyt 33 vuotta myöhemmin on paljon haasteellisempi, ellei mahdoton tehtävä selvittää kuvaajan henkilöllisyys, leikkasiko videota TV-yhtiö vai myös joku muu taho, miten leikattiin, miksi leikattiin, päivämäärä ja ohjelma jossa onnettomuusvideo on ensimmäisen kerran näytetty julkisuudessa jne...

Vaikkei yhtään lisää freimejä videon alussa olisi koskaan ollutkaan, tuo video voisi silti kokonaisuudessaan antaa paljon uutta raakaa dataa tapahtumien kulusta, joka ei perustuisi yli 30 vuotta vanhoihin muistikuviin. Nyt video on leikattu niin, että lähes välittömästi auton hulmahdettua liekkeihin hypätään ajassa eteenpäin, aivan kuin auton hulmahduksen jälkeenkin olisi lähes välittömästi tapahtunut jotain jossa on peittelemistä. Näkyykö videolla Henkka pyrkimässä autosta ulos? Leikkasiko kuvaaja itse omaa materiaaliaan ettei joudu mahdollisesti mistään syytteeseen, koska ei todistetusti liikkunut paikaltaan mihinkään ainakaan 2-3 minuuttiin? Tällaisia todennäköisesti täysin älyttömiä ja turhiakin kysymyksiä herää, pelkästään siksi, että videota on niin turhauttavasti pätkitty...toki jos tuolta kuvaajan lokaatiosta olisi jotain liikettä nähty, luulisi, että välittömästi oltaisiin sillä hetkellä lähdetty juoksemaan kohti onnettomuuspaikkaa. Vaikka pelastustoimet olisivatkin olleet täysin toivoton tehtävä joka tapauksessa. Itse en henkilökohtaisesti usko, että Henkka on päässyt autosta ulos omin voimin, mutta sekin on sitten jonkun toisen viestin aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös