Korsikan rallin kisaraportti Vauhdin maailma 6-86:
"Ensimmäinen Etappi
Alusta lähtien alkoi tapahtua. Heti ekalla pätkällä Salonen otti Alenin kiinni; hän kertoi kypäräpuhelimien olevan epäkunnossa."
"Korsikahan on ainut MM-ralli, jossa autot lähetetään matkaan yhden minuutin välein. Salonen joutui huomaamaan useammin kuin kerran, että hän pystyi ottamaan Alenin kiinni pätkällä, olipa sitten kypäräpuhelinhäiriöitä tai ei."
Oho! Tätä juttua en tiennytkään. Eihän tuo ainakaan nyt yhtään vähennä kysymysmerkkejä 1986 Korsikaan ja Lancian kypäräpuhelimiin liittyen.
- Tallikaverilla kypäräpuhelimet hajalla ensimmäisenä päivänä.
- Selvä klippi Creston viittoilusta ohjaamossa EK17:llä.
- Onnettomuusklipin kuvaajan epämääräiset havainnot viittoilusta ohjaamossa juuri ennen ulosajoa. Tarkka quote: "It seemed to me that Toivonen did strange gestures with his arm, as if to ward off an insect inside the cockpit".
- Kovalla kädellä pätkitty onnettomuusklippi, joka alkaa liian myöhään tällaisten havaintojen tekemiseen.
- Mystisesti Henkasta ei lähes mitään videomateriaalia EK:ilta 17 ja 18.
- Lancia kiristi Henkan leskeä allekirjoittamaan paperin, jossa lupaa olla syyttämättä Lanciaa onnettomuudesta.
Erikoisia yhteensattumia, jotka tuntuu vaan päivä päivältä lisääntyvän, mitä enemmän vuosia kuluu uusien yksityiskohtien putkahtaessa julkisuuteen ja mitä enemmän tätä aihetta tutkii ja eri yksityiskohtia yhdistelee toisiinsa. Tässä vielä tämän topikin syövereistä kolme vanhaa lainausta, jotka ovat joutuneet täysin uuteen valoon tällä viikolla:
...totuutena puhuttiin Lancian kumppaneineen tutkinnallisiin syihin vedoten keränneen paikalla olleilta kuvaajilta kaiken video ja kuva materiaalin jossa näkyi ulosajo... ...Yksi videopätkä pääsi kuitenkin mafian miehiltä karkuun ja levisi tv yhtiöille.
Muistan nähneeni sen kerran, jonkun sateliittikanavan uutisissa, muutaman sekunnin klippi, joka oli kuvattu sisäkurvin penkalta... ...Se näytettiin kerran ja senjälkeen sitä ei ole näkynyt missään. Huhun mukaan sen näyttäminen kiellettiin arvovaltaiselta taholta ja materiaali pyydettiin tuhoamaan.
Tänään haastattelin erästä rallivaikuttajaa, joka kertoi minulle, että on nähnyt Henkan onnettomuudesta videon, joka on kuvattu auton tulosuunnasta ja jossa näkyy kuinka auto törmää siihen matalaan muuriin ja lentää sen yli. Ko. henkilö on melko varma, että kyse oli nuottivirheestä, niin suoraan auto kuulemma meni...Samoin hän muisteli kuulleensa, että tilanne oli tallentunut useammallekin eri filmille, mutta ne oli kaikki takavarikoitu Lancialle.
Itse olen taipuvainen uskomaan, että tilanteesta on talletettu useampikin video. Henkilö, joka kertoi nähneensä sen tulosuunnasta kuvatun videon, sanoi nähneensä sen melko pian onnettomuuden jälkeen. Hän oli myös Toivosten perhetuttu. Kertoi videoiden (5 - 6 kpl) sittemmin päätyneen Lancialle. Hänelle video oli näytetty siksi, että hän alan asiantuntijana antaisi oman näkemyksensä ulosajon syystä. Se oli selkeä, eli nuottivirhe.
Kyllähän tässä alkaa väkisinkin mielikuvitus lähtemään laukalle, vaikka kuinka yrittää pitää foliohattua tiukasti vielä pois päästä. Kieltämättä ihmismielikin on sellainen, että se hakee ja tekee yhteyksiä asioista, joilla ei välttämättä ole todellisuudessa mitään yhteyttä toisiinsa. Mutta...The Truth Is Out There.
Onko tietoa, kenet Henkka itse olisi halunnut kartanlukijakseen Piirosen lähdettyä?
Vaikea sanoa. Voi olla, että Henkka ei ole edes ehtinyt sellaista asiaa missään kohtaa miettimään, jos Piironen on lähtenyt Henkalle yllättäen ja tallilla ollut heti välittömästi Henkalle uusi kartturi valmiina takataskussa.
Itsellä tuli nyt ensin mieleen, että Fred Gallagher olisi voinut siirtyä takaisin Henkan pariksi 1986 kaudelle, Piirosen siirryttyä Kankkusen pariksi. Toistakymmentä vuotta sitten Gallagher kertoi kv-rallifoorumilla minkä takia yhteistyö Henkan kanssa päättyi 1983...mutta enää en tarinaa ihan tarkalleen valitettavasti muista. Olen kuitenkin melko varma, että Gallagherilla olisi mennyt sukset jotenkin ristiin silloisen pääsponssin eli Rothmansin kanssa, enemmänkin kuin Henkan kanssa. Henkkahan jatkoi Rothmansille ajoa vielä 1984 Porschella ja tämä olisi ollut sitten se miesten "välirikon" perimmäinen syy ja tehnyt yhteistyön jatkamisesta silloin mahdottoman. Gallagher tosin myös antoi ymmärtää foorumilla, että Henkka itsekään ei aina olisi ollut se kaikista helpoin työpari. Gallagher toki antoi vähän saman suuntaisia kommentteja myös Legenda-dokkarissa, vaikka noin pääpiirteittäin tietysti melko lämpimästi Henkasta puhuikin.
Voi olla, että Gallagher ei olisi lähtenyt takaisin Henkan pariksi, ainakaan vielä 1986 kaudeksi, vaikka paikkaa olisi hänelle tarjottukin (en usko, että koskaan tarjottiin). Muistaakseni Gallagher kertoi foorumilla Toyotan leivissä vietettyjen vuosien (1984-1991) olleen hänen uransa parasta aikaa. Voipi olla, että juuri tuosta syystä Gallagher ei sitten halunnut siirtyä myöskään Kankkusen kanssa Peugeotille 1986.
Tässä yksi potentiaalinen skenaario miten tuo Henkan kartturikuvio on mennyt:
1. Piironen on alkanut viimeistään 1985 Katalonian mällin + Henkan sen hetken suhdesotkuihin mukaan joutumisen myötä, miettimään yhteistyön jatkamisen järkevyyttä.
2. Tietääkseni Kankkunen teki sopimuksen Peugeotin kanssa marraskuun alkupuolella 1985, Norsunluurannikon rallin aikoihin tai pian sen jälkeen. Eli puhutaan ehkä max viikosta tai kahdesta 1985 Katalonian tapahtumien jälkeen, kun Kankkusella oli sopimus Peugeotin kanssa taskussa.
3. Fred Gallagher on ilmoittanut Kankkuselle, että haluaa jäädä Toyotalle. Näin Kankkunen joutui etsimään uuden kartturin 1986 kaudeksi. Gallagher siirtyi ajamaan Waldegårdin kanssa 1986.
4. Piironen saa tietää Kankkusen kartturitarpeesta, tekee lopullisesti päätöksen Henkan kanssa yhteistyön lopettamisesta ja siirtyy ajamaan Kankkusen kanssa 1986.
5. Tämä on unelmatilanne Lancialle, koska näyttää siltä, että Piironen olisi korvattu joka tapauksessa Crestolla 1986 kaudeksi. Lancian ei näin tarvitse katkaista Henkan ja Piirosen suhdetta, vaan miehet tekivät sen itse juuri sopivalla hetkellä Lancian kannalta.
6. Henkka ei näin missään vaiheessa edes kerkiä miettimään tai etsimään uutta kartturia itselleen. Lancia esittelee Henkalle hänen uuden kartturinsa 1986 kaudeksi, välittömästi kun saa tietää Piirosen ja Henkan yhteistyön päättyneen.
Ja lisätään nyt siis vielä loppuun, että tämä skenaario on puhtaasti omaa mutuilua, joka perustuu omiin muistikuviin vuosien varrella julkisuudessa liikkuneista jutuista. Olen koittanut yhdistellä tarinoita toisiinsa tähän skenaarioon. Voin muistaa asioita väärin ja osa seikoista voi olla täysin metsässä. Valaiskoon ja korjatkoon joku, jolla on enemmän tietoa tähän kuvioon liittyen.