Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4106
Sijainti
Salo
Kuinkakohan tarkat ja perusteelliset ruumiinavaukset vainajille tehtiin? Tutkittiinko esim. että olivatko hengittäneet savua, eli olivatko hengissä auton syttyessä tuleen.
Vai todettiinko vain, että kuolleita ovat, ja keissi mappiin.
Ylipäätään siitä, oliko jompi kumpi auton ulkopuolella tai olivatko vyötettyinä vielä palon alkaessa, tiedot ovat tarkimmillaankin lähinnä anekdotaalisella tasolla.

Mitä pelastusyksikkö on nähnyt, ei ole juurikaan vuotanut.
 

karreinen

New member
Liittynyt
7.3.2023
Viestit
2
Tosta "vanteesta" saattaa nousta víelä keskustelua :unsure:
Aivan totta 🤔 en huomannu ees töissä kattoo mitä osia oli mutta tosiaan vannehhan se. Näyttäs suuresti omaan silmään että johonki on osunut ja voimaa saa olla että repeää noin että, pultit tulee läpi
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
821
Sijainti
Piilosa
Aivan totta 🤔 en huomannu ees töissä kattoo mitä osia oli mutta tosiaan vannehhan se. Näyttäs suuresti omaan silmään että johonki on osunut ja voimaa saa olla että repeää noin että, pultit tulee läpi
Jossain sillä on kynnetty, ilman että rengas on suojannut, ja tulipaloon ei ole osallistunut.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2789
Sijainti
JKL
Jossain sillä on kynnetty, ilman että rengas on suojannut, ja tulipaloon ei ole osallistunut.
Täälläkin niitä kuvia siitä tiestä ollut onnettomuuden jälkeen ja siinä ei vanteen jälkeä näy. Pelkät neljän renkaan aiheuttamat kumin luisujäljet. Jos rengas/vanne olisi ollut rikki niin assuun olisi varmasti jäänyt raapimisjälkiä ja nyt niitä siis ei näy. Vanne on voinut hajota sitten osumasta puuhun tai kiviin tms siinä vaiheessa kun auto ollut jo pois tieltä ja siinä vaiheessa mennyt tuohon kuntoon... Eli ei nähdäkseni ole voinut millään olla vaikuttavana tekijänä onnettomuuteen.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
496
Täälläkin niitä kuvia siitä tiestä ollut onnettomuuden jälkeen ja siinä ei vanteen jälkeä näy. Pelkät neljän renkaan aiheuttamat kumin luisujäljet. Jos rengas/vanne olisi ollut rikki niin assuun olisi varmasti jäänyt raapimisjälkiä ja nyt niitä siis ei näy. Vanne on voinut hajota sitten osumasta puuhun tai kiviin tms siinä vaiheessa kun auto ollut jo pois tieltä ja siinä vaiheessa mennyt tuohon kuntoon... Eli ei nähdäkseni ole voinut millään olla vaikuttavana tekijänä onnettomuuteen.
Tai vanteen omannut kulma on ollut ilmassa osuman jälkeen aina rotkoon päätymiseen asti. Mutta minä en tätä keissiä kovin yksityiskohtaisesti tunne, joten joku varmaan osannee tyrmätä tämän teorian, että onko se kyseisessä paikassa ollut mitenkään mahdollista. Tulipahan vain mieleen.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1202
Kuinka varmaa on että nuo osat ovat nimenomaan Toivosen autosta, eivätkä jostain satunnaisesta Opelista?
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
678
Kuinka varmaa on että nuo osat ovat nimenomaan Toivosen autosta, eivätkä jostain satunnaisesta Opelista?
Jep, vähän sen oloinen paikka oli muutenkin, että sinne on saattanut mahdollisesti joku muukin joskus sukeltaa kuin Toivosen Lancia...
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
69
Jossain onnettomuuspaikan kuvissa on tuo syyläri näkynyt loppuraadosta irrallaan, eli on se sinne voinut hinausautolta jäädä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4557
Sijainti
Askew Road
Tuolla sivuilla oli ainakin itselle ennennäkömättömiä kuvia onnettomuuspaikalta.

On muuten todella komeita kuvia muutenkin tuolla. Osa toki wanhoja tuttuja, mutta on kyllä rariteettejakin.

Esim. vuoden 1983 Rally di Monzasta ei ole liian monta kuvaa ollut kierrossa (yleensä ne Henkan Ferrari-kuvat ovat pari viikkoa aiemmin ajetusta Rallye di San Marinosta). Ja myös Lancian kauden 1985 julkistamistilaisuus, josta tämä ja tämä ovat, ansaitsee maininnan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Kukakohan tavaroiden kerääjä/ omistaja on:unsure:.
Tulipalo paikalta nämä muut osat voisi ollakkin, mutta vanne ei näytä kyllä siltä että olisi mustunu tai sulanu samalla tavalla kun muissa kuvissa näkyvät mangnesium vanteet. Tosin autoa nostaessa siinä ei enään tainnu olla jäljellä kun taka vanteista toinen. Etupään vanteet on tainnu hävitä palossa, mutta toinen taka ripustus on hajonnut joko puihin osuessa tai jossain muussa kohtaa. Voisihan se olla takavanteesta, jos se on lentäny vähä sivummalle tulipalo paikasta.
Siinä ulosajo videolla näkyy jotain lentävän metsään ennen ulosajoa, mutta tuskin se on mikään vanteen osa sentään on.
No on se vaan ihme, että tähänkin vielä putkahtelee uutta kuva materiaalia…
 

Rutajärvi

Member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
9
Amjayes2 on tehnyt loistavan "dokumentin" Henkasta.
Kiitos tästä.

Draamojen talvi ja kevät 1986.
Monte Carlon pakolieskoista korkeuksien Challenger-räjähdykseen.
Ruotsinrallin hirmupakkasista Sveavägenin hyytyneeseen verilammikkoon.
Portugalin ja Costa Smeraldan kevään sinisen kirkkauden kautta Tsernobylin kuoleman pilveen.

Ja, Välimeren puiden jo kukkiessa Korsika.
Pääskynlennon päässä olisi ollut kesä.
 
Liittynyt
16.3.2023
Viestit
20
Hi everyone, sorry for the English language but I'm totally 0 with the Finnish! (I'm Italian)
The whole 3d has been very informative and has been a real pleasure to feel the passion that people all over the world still has for Henri and Sergio, even if in 2026 will be 40 years since that tragedy. I want to make my points to the whole discussion and the argument.

1 moments before the crash, referring to the only clip we have of the accident, you can see a big dust cloud. This is my first question: from what direction did the dust come from?
in the pic I attach the dust is on the left side of the image, it could be from the straight before the corner (but, was it the case, I think people should have found traces on the road, and the only "dust" you find from a previous straight point of view of the corner is only about some gravel on the right), or, and I think it's what happened, is the dust that the S4 did project in the air when the first tyres touched off the road section (but... had the car oversteered in the terrain, for sure it had to leave traces, and I don't think someone refers to something like this). So the dust maybe comes to the left from the right (the S4 trying to do the corner and trying to proceed in the direction of the internal side of the road), BUT

2 question number 2, if the dust did come from right to the left (with the car, that you can "see" in the video doing, obviously, from left to the right), how could the S4 appear to exit the road, I'm talking about the "falling" moment, from right to the left? The only reconstruction I could imagine is that the S4, for some reason, did arrive too fast or simply "long" into the corner, than it went (or Toivo tried to oversteer the car) oversteered (and you have the tire signs on the asphalt), than Toivo countersteered or tried to counterstered when the right side tyres went over the road section, but the car regained traction and directed itself to the right. If the starting oversteer did end in a 360 with the car finally going off the road I think that we still could have seen the front of the car going off as you can see in the video, but with a left to the right direction.

3 every possibilities is imho simply unmatchable with the lack of tyre signs on the asphalt. I mean, no desperate signs of breaking, and the car oversteer signs are not so strong. This is the real part of the mystery. At some point I've read that the S4 did touch the internal wall of the corner, but I think it's a misunderstanding on people referring to the "stone wall" that is immediately on the right, when the road fall into the green.

4 even with long distance recordings you can hear Group B's engine sounds but (and maybe these mountain roads and valley used to play as amplifiers, but in this case, even if the corner had a dramatic action, I cannot year some engine sounds. Was it switched off?

5 hope that one day the "other" video that seems to exists (or did exist?) shows us the real dynamic of the accident. Henri was, is, and forever will be an Hero and and inspiration, the Ayrton Senna of the Rally History and, pure speed speaking, the greatest talent ever in WRC and one of the greatest in the whole motorsport history.
 

Liitetiedostot

Ylös