Hockenheimin GP

  • Viestiketjun aloittaja Mie-
  • Aloituspäivämäärä

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Maranelloman:
Ihmettelen hieman täälläkin esiintyvää taivastelua Schumin hitaudesta. Kaverihan ajaa mielestäni juuri niin, kuin tässä tilanteessa pitääkin. Riskejä vältellen ja varmat pisteet poimien. Ilman noita rengasongelmia taktiikka olisi eilenkin tuottanut lähes maksimipisteet. Tarkoitus ei ole tässä tilanteessa varmaankaan maksimoida katsojien viihtyvyyttä, vaan voittaa MM-titteli.
Tällä kertaa on yhdyttävä mielipiteeseen. Montoyan vauhtiin ei alun perinkään ollut mahdollisuuksia ja kun kolme kilpakumppania oli ulkona kisasta oli Schumi heikohkosta startista huolimatta jo neljäs. Tuokin tila oli tuomassa viisi arvokasta MM-pistettä jolloin Montoyakin oli pääsemässä "vain" yhdeksän pisteen päähän.

Varsinaiseen ohitusyritykseen Alonsosta Schumi ei kyennyt joten hän jätti tuon taistelun sikseen. Sitten Alonso kuitenkin mokasi ja Trullin hidastellessa Schumin oli ensi kertaa järkeä yrittää ohitusta. Hän teki sen ja oli tuomassa sikäli maksimipisteitä sillä Montoyan vauhtiin ei olisi mitään asiaa ollut. Rengasrikko onkin sitten asia erikseen, voi olla että se siinä seikkailussa radan ulkopuolella tuli.

Ei Schumi mitään henkeäsalpaavaa kisaa ajanut mutta suorituksena oli sikäli täydellinen että ilman rengasmurheita olisi tullut kahdeksan MM-pistettä, eli sen mihin tuossa olikin mahdollisuudet. Ei se mikään ovela kisa ollut mutta se mihin nyt kykeni. Voittoon ei mitään asiaa ollut.

<small>[ 04-08-2003, 12:54: Message edited by: Mie- ]</small>
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Mie-:
Maranelloman:
Ihmettelen hieman täälläkin esiintyvää taivastelua Schumin hitaudesta. Kaverihan ajaa mielestäni juuri niin, kuin tässä tilanteessa pitääkin. Riskejä vältellen ja varmat pisteet poimien. Ilman noita rengasongelmia taktiikka olisi eilenkin tuottanut lähes maksimipisteet. Tarkoitus ei ole tässä tilanteessa varmaankaan maksimoida katsojien viihtyvyyttä, vaan voittaa MM-titteli.
Ei Schumi mitään henkeäsalpaavaa kisaa ajanut mutta suorituksena oli sikäli täydellinen että ilman rengasmurheita olisi tullut kahdeksan MM-pistettä, eli sen mihin tuossa olikin mahdollisuudet. Ei se mikään ovela kisa ollut mutta se mihin nyt kykeni. Voittoon ei mitään asiaa ollut.
Noiden eri kommenttien perusteella Ferrari otti taktiikanvaihdoksessa tietoisen riskin juuri mitä renkaisiin tulee. Eli en väittäisi Ferrarin välttelevän kaikin keinoin niitä riskejä. Eilen otettiin riski ja siitä saatiin maksaa kuusi pistettä. Riskittömällä ajolla ja alkuperäisellä taktiikalla pisteitä olisi kenties tullut enemmän.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Kaikkein parhaiten Schumin vauhdista kai olisi voinut jotain sanoa, jos olisi nähnyt Rubenin ajavan ensimmäistä mutkaa pidemmälle. Samalla olisi nähnyt hieman niitten renkaiden eroa. Nyt tuo Maikkelin esitys jäi hieman tuossa suhteessa vertailukelvottomaksi.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Hocke sekoitti pakkaa reilusti. Ja kuten tunnettua, ensimmäinen hämmentäjä oli Ralf. Kun rinnakkain on koko lailla uskalias Kimi, ennenkin toheloinut Rubens ja äkkinäinen Ralf niin toki pienelle kaaokselle on siemen kylvetty. Vaikka rangaistus oli kova, niin Ralfille se ilman muuta kuului jos kelle. Hänelle arvaamattoman ja jyrkän linjanvaihdon takia jolla hän selvästi yritti puolustaa asemiaan Barrichelloa vastaan ja varoi puolestaan Montoyaa ja muita toisella puolellaan. Tuo linjanvaihto vain oli täysin muista piittaamaton jollaista toki on nähty muiltakin - nyt se nähtiin vain sopimattomassa tilassa.

Ja tuomariston kuultavana Ralf ilmeisesti lipsautti asenteensa heidän tietoon - joten aivan ansiosta tukistus tulee. Samalla Ralf hautasi mestaruuskamppailuun osallistusmispilettinsä ja joutuu kohta tilanteen eteen jossa hänen on autettava hyvää ”ystäväänsä” Montoyaa veljeänsä vastaan. Vaikka Michael on näyttänyt että härskiydelläkin pärjätään niin nyt opit eivät kannattaneet. Vielä irvokkammalta tuo näytti, kun Weber tuuletti Kimin keskeytykselle.

Mutta kolarointeihin taipuvainen Barrichello se vasta höynähtäneeltä vaikutti, väittäessään Kimiä syylliseksi kolariin. Oli muka liian uskaliasta yrittää ulkokautta hänestä ohi. No - ehkä tuosta kuultaa läpi brassin jo etukäteen omaksuma asenne omassa apupojan roolissaan. Valitettavaa, että tuota saa soveltaa radallakin.

Kimin osakkeet mestaruuteen laskivat jälleen kahden pisteen ja yhden jäljellä olevan mahdollisuuden verran. Eniten, Ferrarin luotettavuuden lisäksi esteitä mestaruudelle tekee Williamsin huippukunto ja McLarenin vanhan auton elvyttämistoimenpiteiden ehtyminen. Näissä asetelmissa tuo pytty ei ole ollenkaan todennäköinen - huolimatta siitä, että Kimi on jo nytkin tehnyt vuodestaan sensaation. Eipä olisi viime vuonna uskonut tälläistä pohdittavan.

Nyt näyttää siltä, että Montoya matkaa kohti mestaruutta. 2,5cm leveämmillä eturenkailla matkaakin lujaa. Ei ollenkaan huono vaihtoehto mestariksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämä kausi näyttää menevän todella vaihtelevissa ja tasaisissa merkeissä. Joskus nämä kaudet vaan menee tällä tavalla, että MM-taistossa ei erotu yksi tai kaksi kärkinimeä, vaan mukana on monia tyyppejä. Harvoinhan näitä nähdään ja varmasti uusilla säännöillä on tähän ollut jotain vaikutusta.

Nyt kuitenkin pistää silmään Montoyan tasaisuus monacosta lähtien. Sijat 1-3-2-2-2-1 on todella kova sarja tällaisena vuotena, jolloin edes Michael Schumacher ei kykene keräämään tasaisesti huippusijoja. Jotenkin vain kuuluisi kauden tähän astisen kaavaan, että tuo Montoyan tasainen sarja katkeaisi. Seuraavana on Unkari, joka ei kyllä Montylle sovi ollenkaan, äijä on ollut siellä todella hidas. Lisäksi Juan-Pablo on aikeisemmissa mestaruussarjoissa ollut vastaavissa tilanteissa ja silloin on nähty uskomattomia virheitä. Ei sillä, että Pablo ei voisi Unkarissa voittaa tai että hän varmuudella tekisi joitain virheitä jäljellä olevissa kisoissa. Sanon vaan nämä asiat, siksi että Montoyasta ollaa leivottu vahvin mestaruuskandidaatti ilman että ollaan nähty mahdollisia uhkakuvia. Niitä kuitenkin on, kuten Montoya sanoi itsekkin. Mitä vain voi tapahtua.

Itse uskon, että Williams ei voita Unkarissa varsinkin jos Ralfin rangaistus jää voimaan.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
kristian.s:
Maranelloman:
Ihmettelen hieman täälläkin esiintyvää taivastelua Schumin hitaudesta. Kaverihan ajaa mielestäni juuri niin, kuin tässä tilanteessa pitääkin. Riskejä vältellen ja varmat pisteet poimien. Ilman noita rengasongelmia taktiikka olisi eilenkin tuottanut lähes maksimipisteet. Tarkoitus ei ole tässä tilanteessa varmaankaan maksimoida katsojien viihtyvyyttä, vaan voittaa MM-titteli.
Tietenkin MM-titteli on se tärkein asia tässä vaiheessa, ei osakilpailuvoitot. Vähän ollaan kuitenkin hakusessa kun puhutaan Schumin uskomattomasta mummoilusta ja epäonnesta sekä Montoyan satumaisesta tuurista. Kun Schumilla on allaan vasta toiseksi tai kolmanneksi paras auto sarjassa on meno sen kaltaista, eli suhteellisen vaisua. Montoyalla on allaan tämän hetken paras auto ja tulokset ovat sen mukaisia. Ei tässä mistään tuureista ole kyse. En usko, että Schumin varmistelu johtuu siitä, että hänellä on ovelaa pelisilmää vaan siitä, että alla on "hidas" auto.

Niin ja ennen kuin joku ehtii sanomaan niin kyllä, tiedän kuka johtaa tällä hetkellä kumpaakin MM-sarjaa.
Olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Osalla tämän foorumin kirjoittajista ongelmana tuntuukin olevan se, että he elävät vielä vuotta 2002. Tänä päivänä tilanne vaan on se, että Ferrarin paketti ei yksinkertaisesti ole enää paras kuin korkeintaan muutamilla radoilla ja sopivilla keleillä. Williams on se talli, joka dominoi lopuissa kisoissa. Ja kuten eilenkin nähtiin, ylivoimaisesti. Näin ollen Schumin näennäinen vaisuus johtuu osaltaan taktiikasta (taistelu eilen kakkospaikasta), mutta osaltaan myös kalustosta (ei mitään mahdollisuuksia kisan voittoon). Mennäänkö näin sitten kauden loppuun asti, se on taas aivan toinen juttu. Se mistä Williamsin huima ylivoima taas johtuu, sen varmaan jokainen haluaisi tietää. Jos siihen nyt sitten mitään kovin yksinkertaista ratkaisua on olemassakaan?
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
mikæl:

Nyt näyttää siltä, että Montoya matkaa kohti mestaruutta. 2,5cm leveämmillä eturenkailla matkaakin lujaa. Ei ollenkaan huono vaihtoehto mestariksi.
Ei niin, Schumin jälkeen heti toiseksi paras.
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
pmv:
Sanon vaan nämä asiat, siksi että Montoyasta ollaa leivottu vahvin mestaruuskandidaatti ilman että ollaan nähty mahdollisia uhkakuvia. Niitä kuitenkin on, kuten Montoya sanoi itsekkin. Mitä vain voi tapahtua.

Itse uskon, että Williams ei voita Unkarissa varsinkin jos Ralfin rangaistus jää voimaan.
Nämä seikat on tietty hyvä ottaa huomioon. Kuten nähtiin Silverstonessakin ei Williamsin ylivoimasta ollut tietoakaan. Radat sekoittavat tilannetta, mikä on todella piristävää. Mikäli ennakot pitävät paikkansa siinä, ettei Williamsin paketti sovi täydellisesti Unkariin on siinä McLarenin paikka onnistua. Muuten on olemassa se vaara, että Schumi ottaa kenties ratkaisevan voiton, vaikka kolme viimeistä rataa suosivatkin todennäköisesti Williamsia. Se edellyttää Schumilta kuitenkin sijoituksia kolmen parhaan joukkoon loppukauden kisoissa.

Asetelmat ovat siinäkin mielessä jännittävät, että Ferrarilla tuntuu tällä hetkellä olevan vasta kolmanneksi nopein auto. Siltikin Schumi on vahvoilla MM-taistossa. Periaatteessa hän kestäisi edelleenkin yhden epäonnistumisen kun taas muiden (JPM:n ja KR:n) on onnistuttava täydellisesti.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
MM-taisto on tasainen, onneksi. Ihmeellisen paljon on suoritustasot (ei niinkään kuskeilla vaan tiimeillä toisiinsa nähden) vaihdellu.

1. MSchumi : surkea alkukausi, todella vahva kevät, heikko kesä yhtä valopilkkua lukuunottamatta
2. Montoya : Hyvä startti vuodelle sitten surkeaa pitkään. Loppukevät ja kesä MM-vauhtia
3. Räikkönen : Todella vahva aloitus, kevät vahvaa, SURKEA kesä.

Lopputuloksena tuosta sillisalaatista saadaan tasainen taulukko. Täysin eri juttu on että miten tästä nyt mennään eteenpäin. Kimin epäonni voisi jo kääntyä, Montoyalle voi hyvinkin tulla taas yksi tai kaksi huonompaa kisaa (vai kuinka moni olisi uskonut että Ralf voittaa kaks kisaa putkeen jonka jälkeen 2*0p). Schumi on kerännyt kyllä tasaisesti pisteitä viime aikoina mutta sijoitukset eivät ole olleet mairittelevia (ainakaan viisinkertaiselle maailmanmestarille ja MM-sarjan johtajalle). Ehkäpä Unkarissa Ferrari viimein jättäisi Schumin matkan varrelle ja Kimi kääntää laskusuhdanteensa voittamalla kisan. Montoya säestää OK-sijoituksella jolloin ollaankin tilanteessa että MM-sarjan kolme kärkimiestä on pisteen kahden sisällä mentäessä kolmeen viimeiseen kisaan. Se olisi todella herkullinen lähtökohta!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Maranelloman:
Ihmettelen hieman täälläkin esiintyvää taivastelua Schumin hitaudesta. Kaverihan ajaa mielestäni juuri niin, kuin tässä tilanteessa pitääkin. Riskejä vältellen ja varmat pisteet poimien. Ilman noita rengasongelmia taktiikka olisi eilenkin tuottanut lähes maksimipisteet. Tarkoitus ei ole tässä tilanteessa varmaankaan maksimoida katsojien viihtyvyyttä, vaan voittaa MM-titteli.
Ihan oikeassa olet ettei kannata mm-johdossa riskeerata.

Mutta jotenkin siinä ajamisessa on jotain sellaista, mitä Häkällä oli viimeisella kaudellaan. Ei ollut tappofiilistä ajamisessa. doubtful
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Yksi alue, johon Ferrarin myös tulisi ehdottomasti panostaa on starttiautomatiikka. Vaikka Schumin ja Rubensin reaktioajat olisivat miten surkeita (miksei muuten F-1:ssä ilmoiteta reaktioaikoja kuten esim. kiihdytysajoissa?), hieman parempaan lopputulokseen luulisi päästävän. Eilenkin autoja suhahteli molempien kuskien ohi niin oikealta kuin vasemmaltakin puolelta. Eikä tämä tämä ollut ensimmäinen kerta. Jos katsotaan vaikka Renaultia, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tosin Renaultilla taitaakin nykyään vaikuttaa se Ferrarin entinen puolalainen bittinikkari.

<small>[ 04-08-2003, 13:53: Message edited by: Maranelloman ]</small>
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
mikæl:
Hocke sekoitti pakkaa reilusti. Ja kuten tunnettua, ensimmäinen hämmentäjä oli Ralf. Kun rinnakkain on koko lailla uskalias Kimi, ennenkin toheloinut Rubens ja äkkinäinen Ralf niin toki pienelle kaaokselle on siemen kylvetty.
Nämä kaksi heeboa ovat aikoinaan olleet innoittaja Ruupeni-otsikoinille. Kaikkihan muistanevat erään kauden alun, joka alkoi näiden kahdan starttikolarilla. :D
 

sebuz

New member
Liittynyt
4.8.2003
Viestit
2
Sijainti
Helsinki
kristian.s:
pmv:
No voihan se Trulli olla kova maratoonari ja triatholinsti, mutta taitaa tuon f1-kisan aiheuttamat rasitukset olla vähän erilaisia.

No varmaan joku väkisinurheilija tyrmää tämänkin ajatuksen.
Niin, Montoya sen sijaan on tunnettu siitä ettei juuri puntteja nostele ja oli tuossa taannoin vissiin laihdutuskuurilla Williamsin määräyksestä. Hyvin hän kuitenkin näyttää jaksavan noissa kisoissa, joten vähän ihmetyttää tuo Trullin tilanne, koska kyllähän peruskunto on todella vahva hänellä. Olisiko ajoasento ollut jotenkin huono ja jokin lihas ollut sitten ihan jumissa? Vähän siltä ainakin näytti Trullin liikkeistä päätellen.
Trullin hitauteen taisi tosiaan olla fyysisiäkin syitä, eikä hitaus siis johtunut pelkästään renkaiden kulumisesta. Näin mies itse ainakin kommentoi oloaan kisan jälkeisessä lehdistötilaisuudessa (Jarno ilmaantui paikalle TV-osuuden jälkeen):
"Jarno, nice to see you here. You obviously found it fairly exhausting.
Jarno TRULLI: Let’s say it wasn’t very easy yesterday and today because I have had a fever so everything made my life a little bit more difficult."
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Maranelloman:
Yksi alue, johon Ferrarin myös tulisi ehdottomasti panostaa on starttiautomatiikka. Vaikka Schumin ja Rubensin reaktioajat olisivat miten surkeita (miksei muuten F-1:ssä ilmoiteta reaktioaikoja kuten esim. kiihdytysajoissa?), hieman parempaan lopputulokseen luulisi päästävän. Eilenkin autoja suhahteli molempien kuskien ohi niin oikealta kuin vasemmaltakin puolelta. Eikä tämä tämä ollut ensimmäinen kerta. Jos katsotaan vaikka Renaultia, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Tosin Renaultilla taitaakin nykyään vaikuttaa se Ferrarin entinen puolalainen bittinikkari.
Olet oikeassa. Neljän kärkitiimin starttijärjestelmistä Ferrarin on selkeästi heikoin. Schumacherkin alkoi katselemaan sivulle että ketä menee ohi kun auto oli liikkunu kaks metriä. Ja olihan David Schumin perässä jo eka mutkaan mentäessä vaikka lähtöpaikoilla taisi olla eroa vähän enemmänkin kuin yksi rivi.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Eikö alun kolarilla voi olla mitään osaa tai arpaa kolariin? Ainakin Hesarissa Bridgen edustaja arvioi ensimmäisen kurvin romun aiheuttaneen rengasrikon, rikkohan tapahtui lähes kierroksen alussa.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Ferrarin starttijärjestelmä on tosiaan yllättävän heikko, muilla kärkitalleilla se on huomattavasti parempi. Hankaluuksia tulee jos Ferrarit saa yhtä surkeita lähtöjä Unkarissakin jossa ohittelu ei tunnetusti helppoa ole. Outoa myöntää, mutta Ferrari on se tiimi jonka pitää töitä ehkä eniten kärkitalleista tehdä, McLarenin ohella. McLarenia tosin helpottaa tuo rengastilanne.

Alkaa muodostua kliseeksi, mutta Unkarin kisa on jälleen kerran suuntaa antava. Ainakin se osoittaa sen onko Kimillä muutakin kuin teoreettisiä mahdollisuuksia mestaruuteen.
 

Mikkis

Well-known member
Liittynyt
28.3.2000
Viestit
339
Sijainti
Turku
<small>[ 04-08-2003, 18:40: Message edited by: Mikkis ]</small>
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Jones:
Maranelloman:
Ihmettelen hieman täälläkin esiintyvää taivastelua Schumin hitaudesta. Kaverihan ajaa mielestäni juuri niin, kuin tässä tilanteessa pitääkin. Riskejä vältellen ja varmat pisteet poimien. Ilman noita rengasongelmia taktiikka olisi eilenkin tuottanut lähes maksimipisteet. Tarkoitus ei ole tässä tilanteessa varmaankaan maksimoida katsojien viihtyvyyttä, vaan voittaa MM-titteli.
Ihan oikeassa olet ettei kannata mm-johdossa riskeerata.

Mutta jotenkin siinä ajamisessa on jotain sellaista, mitä Häkällä oli viimeisella kaudellaan. Ei ollut tappofiilistä ajamisessa. doubtful
Tuo vertaus Häkän viimeiseen kauteen ... se muuten on käynyt mullakin mielessä. Jos Schumi häviäisi tämän vuoden mestaruuden, niin olisi mielenkiintoista nähdä olisiko sillä mitään vaikutusta joko 1. ajamiseen loppu-uran aikana tai 2. siihen että ura loppuisikin jo suunniteltua aiemmin. Nopeastihan se Häkälläkin tapahtui kun lumipalloefekti alkoi ...

Tosin njoo, eipä Schumilla sentään likimainkaan niin surkeaa mäihää ja keskestysputkea ole kuin mitä Häkälle silloin muodostui aikanaan yuck

<small>[ 04-08-2003, 22:55: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Hyvällä autolla meno näyttäisi varmaankin ihan erilaiselta kuin nyt. Siltikin jos katsoo vaikkapa kausia 97-98. Harvoin Schumi silloin vajosi harmaaseen massaan vaikka parempi auto olikin toisella tiimillä. Sanokaa mitä sanotte niin tällä kaudella Schumista on ehdottomasti nähty uusi puoli. Puoli, joka ei taistele samalla tavalla kuin se nuorempi Schumi vielä muutama vuosi sitten. En sano etteikö hän tuosta vielä nousisi, mutta tällaisena näkisin tilanteen nyt. Varmaankin nuo kolme viimeisintä maailmanmestaruutta vaikuttavat ajoon jotenkin kun alla on vasta sarjan toiseksi tai kolmanneksi paras auto. Samaahan on puhuttu Häkkisestä: ennen vuotta 98 Häkkinen jaksoi painaa eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta. Vuoden 2000 jälkeen motivaatiota ei enää riittänyt kun MM karkasi käsistä ja auto oli epäluotettava. Toki Schumin tilanne on täysin erilainen tällä hetkellä, johtaahan hän kuljettajien MM-sarjaa.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Barrichello on kyllä kyykyttänyt Leukaa vauhdillisesti joten ei se kyllä ihan iskussa ole. Vaikka se muuta sanoo niin jos sillä on kuitenkin maha täynnä tai sitten vaan viiraa tällä hetkellä jostain syystä päästä. Mene ja tiedä sanoisi maailman paras F1 selostaja.
 
Ylös