Ralf syyllinen lähtökolariin: 10 ruutua taaksepäin Unkarissa
03.08.2003 19:55
Formula ykkösten Saksan GP:n tuomaristo on todennut Williamsin Ralf Schumacherin syylliseksi kilpailun lähtösuoran kolariin, joka päätti Ralfin lisäksi myös Kimi Räikkösen ja Rubens Barrichellon kisan. Williams-talli on ilmoittanut valittavansa rangaistuksesta.
Rangaistuksena Ralf Schumacherin lähtöruutua tullaan pudottamaan kymmenen pykälää taaksepäin seuraavana vuorossa olevassa osakilpailussa Unkarin GP:ssä. Jos Ralf siis ajaa Unkarin aika-ajoissa esimerkiksi paalupaikalle, starttaa hän kisaan 11. ruudusta.
Viidennestä ruudusta matkaan lähtenyt Kimi Räikkönen nousi Saksan GP:n lähtösuoralla kolmannesta ruudusta startanneen Ferrarin Rubens Barrichellon rinnalle. Samassa rintamassa ajoi myös toisesta ruudusta startannut Ralf Schumacher. Yllättäen vasemmalle kaartanut Ralf ahdisti Barrichellon Räikkösen auton kylkeen. Seurauksena oli kolari, joka päätti koko kolmikon kisan.
Saksan GP:n tuomaristo kuuli rytäkässä mukana olleita kuljettajia kisan jälkeen. Tuomaristo katsoi onnettomuuden Ralfin syyksi.
- Ralf Schumacher siirtyi tilanteessa vasemmalle, jotta olisi saanut paremman ajolinjan ensimmäiseen mutkaan. Hän myönsi, ettei kiinnittänyt tilanteessa huomiota siihen, missä muut kuljettajat menivät. Tuomaristo on täysin varma, että Ralf Schumacherin auto osui autoon numero 2 (Rubens Barrichello), joka tämän jälkeen osui autoon numero 6 (Kimi Räikkönen). Sekä Barrichello että Räikkönen joutuivat tilanteeseen, johon he eivät voineet itse vaikuttaa. Kisatuomaristo on päättänyt langettaa Ralf Schumacherille rangaistuksen, joka pudottaa hänen lähtöruutuaan kymmenen pykälää taaksepäin seuraavana vuorossa olevassa osakilpailussa, kisatuomariston päätöksessä luki.
-Yritin vain säilyttää asemani, en tehnyt nopeita ajolinjan muutoksia, jonka takia muiden olisi pitänyt tehdä minulle tilaa, Schumacher totesi kisan jälkeen.
-Minulla ei ollut lainkaan tilaa väistää mihinkään ja paiskauduin päin rengasvallia. En tiedä ketä tässä pitäisi syytellä, eikä sillä ole mitään merkitystä, sillä asialle ei jälkikäteen voi mitään. Onneksi olen kunnossa, vaikka vähän on hakattu olo, Räikkönen tunnusti.
Kolarin jälkeen Räikkönen kävi lääkintäkeskuksessa röntgenkuvassa, jonka mukaan kolari ei aiheuttanut vakavia vammoja. Tallin fysioterapeutin Mark Arnallin mukaan Räikkösen niska oli täräyksestä johtuen jäykkänä. Hän oli saanut myös iskun, joka oli kipeyttänyt vasemman reiden.
Tämä on toinen kerta, kun formula ykkösissä käytetään seuraavan kisan lähtöruutua pudottavaa rangaistusta. Edellisen kerran rangaistusta käytettiin viime vuoden Italian GP:ssä kolaroineen Felipe Massan kohdalla.
(MTV3-STT)