Hockenheimin GP

  • Viestiketjun aloittaja Mie-
  • Aloituspäivämäärä

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Wasserschwein:
Siihen loppui Ralfin ja Räkän mestaruuden tavoittelu. :(
No Kimin tilanne on edelleen lähes sama kuin ennen Saksan kisaa! Schummelin toinen sija olisi tehny tilanteesta todella hankalan, mutta nyt se on edelleen kohtuullinen!
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Ohhoh :) Halffi saanu rangaistuksen siitä kolarin aiheuttamisesta. Starttipaikkaa 10 ruutua taaksepäin seuraavassa (Unkarin) GP:ssä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Halffi tais tippua pois MM-taistosta. Maikkarin mukaan +10 sijaa Unkarin aa:ssa!
-Edit- Pentele, Shammy oli nopeempi, mutta kerrotaan ekana se, että Villianssi valittaa päätöksestä!
Ett silleen!!!!!!!1

<small>[ 03-08-2003, 19:01: Message edited by: jaska ]</small>
 

Kossu

Well-known member
Liittynyt
20.3.2002
Viestit
101
Ferrari 4ever:
No hyvä sentään, että Kimi "Emmätiiämitään" Räikkönen ja Ralf Schumacher ajoi ulos. Montoya onkin tällä hetkellä se suurin uhka MM-taistossa.
Ja se että ferrarin suorituskyky tuntuu aika onnettomalle wiliamsiin nähden, hyvä niin. yuck
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv:
Onpa vain melkoinen rata-autoilija tuo Ralf Schumacher kun on aikaisemminkin aiheuttanut onnettomuuksia. Mitä sille pitäisi tehdä?
Unkarissa 10 ruutua taaksepäin lähtöruudukossa! Kisatuomaristo on antanut tuomion, jonka mukaan Ralf on syyllinen lähtökolariin!

EDIT: Shammy ja Jaska kertoivatkin tuon jo!

<small>[ 03-08-2003, 19:26: Message edited by: patriot ]</small>
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Tuo Schumi-Trulli tilanne osoitti sen, mikä on noitten asfaltoitujen turva-alueitten heikkous. Mieluummin laittaisivat vaikkapa pari metriä nurmikkoa ja sen jälkeen sitten asfalttia, niin ei pääsisi hyötymään tuossa.

Itävallan kisassahan nähtiin, että ensimmäisen mutkan turva-alueen asfaltointi johti siihen, että mutkassa ajettiin selvästi radan ulkopuolelta.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ferrari 4ever:
No hyvä sentään, että Kimi "Emmätiiämitään" Räikkönen ja Ralf Schumacher ajoi ulos. Montoya onkin tällä hetkellä se suurin uhka MM-taistossa.
Hieman outoa ajatella tuolla tavalla. Eikö olisi Schummelin etu, että kaikki kolme päävastustajaa ajaisivat kisaa toisiaan vastaan ja söisivät toisiltaan pisteitä?
Montoya sai nyt täyden potin ilman mitään vastusta. Schumilla on kuitenkin vielä sellainen etumatka, ettei voitoista ole pakko ajaa, jotta mestaruus pysyy Maranellossa.

Williams-kuskit ja nyt varsinkin Montoya ovat todella suuri uhka Schumin mestaruushaaveille. Williams on nopein auto tällähetkellä. Ylivoimaisesti.

McLarenin eväät alkavat olla syöty vanhan auton osalta. Kimi ajaa vanhaa koslaa jopa sen suorituskyvyn yläpuolella, mutta vauhti ei yksinkertaisesti riitä. Ilman Schumin rengasrikkoa olisi McLaren ollut siinä tilantessa, että uusi auto olisi pitänyt ottaa riskillä mukaan kenties jo Unkarin GP:hen, koska silloin Kimin olisi pitänyt voittaa kaikki loput GP:t mestaruushaaveiden elossa pitämiseksi. Sillä oletuksella tietysti, että MP4-18 läpäisi vihdoin ja viimmein FIAn törmäystestin.

No, nyt kävi näin ja hyvä niin. MP4-17D on kuitenkin se auto, joka melko suurella todennäköisyydellä päästää maaliin asti useammin, huomattavasti useammin.

Tänään tuli muuten täyteen kaksi vuotta siitä, kun Schumacher on viimeksi keskeyttänyt tekniseen vikaan. Viime kertahan tuli juuri Saksan GP:ssa Hockenheimilla kaudella 2001. Sen tilastokeskeytysenkin on pakko tulla jossain välissä ja toivottavasti Kimi pystyy silloin kahmaisemaan kunnon pistepotin.
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Ralf syyllinen lähtökolariin: 10 ruutua taaksepäin Unkarissa
03.08.2003 19:55

Formula ykkösten Saksan GP:n tuomaristo on todennut Williamsin Ralf Schumacherin syylliseksi kilpailun lähtösuoran kolariin, joka päätti Ralfin lisäksi myös Kimi Räikkösen ja Rubens Barrichellon kisan. Williams-talli on ilmoittanut valittavansa rangaistuksesta.

Rangaistuksena Ralf Schumacherin lähtöruutua tullaan pudottamaan kymmenen pykälää taaksepäin seuraavana vuorossa olevassa osakilpailussa Unkarin GP:ssä. Jos Ralf siis ajaa Unkarin aika-ajoissa esimerkiksi paalupaikalle, starttaa hän kisaan 11. ruudusta.

Viidennestä ruudusta matkaan lähtenyt Kimi Räikkönen nousi Saksan GP:n lähtösuoralla kolmannesta ruudusta startanneen Ferrarin Rubens Barrichellon rinnalle. Samassa rintamassa ajoi myös toisesta ruudusta startannut Ralf Schumacher. Yllättäen vasemmalle kaartanut Ralf ahdisti Barrichellon Räikkösen auton kylkeen. Seurauksena oli kolari, joka päätti koko kolmikon kisan.

Saksan GP:n tuomaristo kuuli rytäkässä mukana olleita kuljettajia kisan jälkeen. Tuomaristo katsoi onnettomuuden Ralfin syyksi.
- Ralf Schumacher siirtyi tilanteessa vasemmalle, jotta olisi saanut paremman ajolinjan ensimmäiseen mutkaan. Hän myönsi, ettei kiinnittänyt tilanteessa huomiota siihen, missä muut kuljettajat menivät. Tuomaristo on täysin varma, että Ralf Schumacherin auto osui autoon numero 2 (Rubens Barrichello), joka tämän jälkeen osui autoon numero 6 (Kimi Räikkönen). Sekä Barrichello että Räikkönen joutuivat tilanteeseen, johon he eivät voineet itse vaikuttaa. Kisatuomaristo on päättänyt langettaa Ralf Schumacherille rangaistuksen, joka pudottaa hänen lähtöruutuaan kymmenen pykälää taaksepäin seuraavana vuorossa olevassa osakilpailussa, kisatuomariston päätöksessä luki.

-Yritin vain säilyttää asemani, en tehnyt nopeita ajolinjan muutoksia, jonka takia muiden olisi pitänyt tehdä minulle tilaa, Schumacher totesi kisan jälkeen.
-Minulla ei ollut lainkaan tilaa väistää mihinkään ja paiskauduin päin rengasvallia. En tiedä ketä tässä pitäisi syytellä, eikä sillä ole mitään merkitystä, sillä asialle ei jälkikäteen voi mitään. Onneksi olen kunnossa, vaikka vähän on hakattu olo, Räikkönen tunnusti.

Kolarin jälkeen Räikkönen kävi lääkintäkeskuksessa röntgenkuvassa, jonka mukaan kolari ei aiheuttanut vakavia vammoja. Tallin fysioterapeutin Mark Arnallin mukaan Räikkösen niska oli täräyksestä johtuen jäykkänä. Hän oli saanut myös iskun, joka oli kipeyttänyt vasemman reiden.

Tämä on toinen kerta, kun formula ykkösissä käytetään seuraavan kisan lähtöruutua pudottavaa rangaistusta. Edellisen kerran rangaistusta käytettiin viime vuoden Italian GP:ssä kolaroineen Felipe Massan kohdalla.

(MTV3-STT)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
molde:
- Kilpailun tuomaristosta, joka ei määrännyt punaista lippua ensimmäisellä kierroksella
Tuominen sitä taisi kanssa huutaa siinä startin jälkeen, mutta johan tuo on tullut tässä viime aikoina aivan selväksi, että kisaa ei keskeytetä enää kovin herkästi. Tapahtunut jonkinmoinen muutos tuossa käytännössä. Ilmeisesti radan pitäisi olla tukossa tai tapahtua joku loukkaantuminen ennen kuin punaista lippua aletaan kaivelemaan esiin.
 

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Tuo Michaelin ohitus Jarnosta oli hiukan kyseenalainen, koska hän pisti kaikki neljä rengastaan ajoradan ulkopuolelle saaden siitä hyödyn ohittamiseen. Kaukaa hakien sen vois melkein rinnastaa oikaisuun mutkassa..
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Asfaltoidut turva-alueet ovat syvältä!

Pahimmassa tapauksessa kuski hyötyy siitä, kuten Schumi ja muutenkin jos teet virheen niin se ei paljon kostaudu jos turva-alueet on asfalttoitu!
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Juu nuo asfalttiturva-alueet ovat tosiaankin ihan perseestä. Ei ole vissiin sitten mitään sääntöpykälää joka kieltäi tuollaiset ohitukset? Ainakin minusta on epäreilua että radan ulkopuolista aluetta saa käyttää ohituksissa hyväkseen. No saipahan Schumi siitä tavallaan kuitenkin rangaistuksen wink
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Topikin aloitusviestissäni totesin lähtökolareita olleen tällä kaudella yllättävän vähän. Nyt sitten sellainen tuli - ja tietenkin mukana oli sitten Kimi. Halfin MM-haaveet voi tässä vaiheessa jo kuopata. Ennen kisaa pelkäsin kisan olevan täydellistä Williams-dominointia ja ettei muilla olisi mitään mahdollisuuksia. No, päivän ykkönen tuskin jäikään kenellekään epäselväksi.

Schumi pääsi sitten jälleen kuin varkain kakkoseksi, tässä vaiheessa julistin Schumin vievän MM:n jälleen kerran kun ero Kimiin oli suurentumassa ratkaisevasti ja Montoyakin oli kaventamassa eroa ainoastaan kahdella pisteellä. Mutta sitten... ei onni hymyile aina edes Maranellon punaiselle orille eikä Schumillekaan. MM-taistelun kannalta tämä tekee vain hyvää. Montoya tosin näyttäisi nyt olevan todella vahva ehdokas mestariksi, joskin Kimillä on ihan yhtä lailla mahdollisuudet. Tämän päiväinen kisa osoitti että mitä tahansa voi tapahtua. Tässä vaiheessa voisi ruveta jossittelemaan Kimin MM-tilanteen suhteen mutta jätän väliin jottei kukaan vetäisi herneitä nenään wink

Mitä muuten kisaan tulee niin DC ajoi jälleen suhteellisen hyvän kisan, joskin tuurilla oli tänään oma, ratkaiseva osansa. Davidin ongelma tuntuukin juuri olevan aika-ajot, toivottavasti ne natsaa loppukaudesta kuntoon. Rellut pärjäsi niin ikään yllättävän hyvin, joskin jälleen kerran on todettava että kolme pahaa kilpailijaa keskeytti heti lähdössä.

Kaikki on todellakin auki. Omasta mielestäni Montoya on vahvin ehdokas mestariksi vaikka Schumi johtaakin MM-pisteissä. Niin ylivoimaista Williamsin vauhti tänään oli. Kimillä on niin ikään vielä kaikki mahdollisuudet mestaruuteen. Vaikka vauhti ei tunnukaan riittävän tällä hetkellä niin tämän päiväinen kisa osoitti juuri että kaikki on mahdollista.

Montoyan tilannetta lisäksi helpottaa se, että ensi kisassa Ralf starttaa ensi kisaan kymmenen ruutua aika-ajosuoritusta huonompana, olettaen ettei Williamsin protesti mene läpi. Uskoisin että Williams ei tässä vaiheessa tallimääräyksiä vielä käyttäisi joten Montoyan tilanne helpottui sikäli, nimittäin jos ensi kisa menee huomattavasti paremmin kuin Ralfilla alkanee Williamskin käyttämään tallimääräyksiä. Loppukausi menee varsin mielenkiintoiseksi.
 

Enrique

Well-known member
Liittynyt
18.12.2002
Viestit
1913
Harmi että Ralfin mestaruus mahdollisuudet meni.Tästä lähtien hänen tehtävänsä on varmaan vaan syödä vastustajien pisteitä.Pitää kumminkin toivoa että Williamsin protesti menee läpi.

Uskomattomasti ajoi Toyotat enpä olis uskonu.Hyvä että Button sai taas piseen.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Wasserschwein:
Siihen loppui Ralfin ja Räkän mestaruuden tavoittelu. :(

Positiivista on kuitenkin se, että Montoya voi ihan oikeasti alkaa ahdistella Schumia jos Schumin meno on jatkossakin yhtä vaisua kuin parissa viime kisassa. Ja tallipisteissä tilanne vasta onkin mielenkiintoinen.

Ralffia mahtaa vituttaa kun omasta virheestä johtuen tallikaverilla on nyt 12 pistettä enemmän. :D
Nyt kun MS ja Monty ovat MM-jahdin ykkösnimet, en pitäisi ihan mahdottomana sellaistakaan skenaariota, että voitontavoittelussa alkaa "pelti" kohta kolisemaan. Ja jos sattuisi käymään vielä niin, että JPM ja MS eliminoivat toisensa jo Unkarissa, piikkipaikka MM-sarjassa saattaisi taas vaihtua(, etenkin jos RS:n rangaistus säilyy).

Jossain tuollaisessa kai se Kimin tsäänssi enää on.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Niin, ja kukapa saattoi odottaa että Schumin vasen takarengas tyhjenee vain muutamaa kierrosta ennen maalia ja sijoitus vaihtuu toisesta seitsemänneksi? Vaikka monesti tuntuu ettei noille käy nykyään enää mitään ihmeellisyyksiä kisan lopussa, niin on tuo varsin mahdollista kuten tämän päiväinen kisa todisti.

Kaikki on mahdollista, vaikka Kimin ero Schumiin ja McLarenin hitaus Williamsiin verrattuna tuntuvatkin suurilta. Yksi kisa voi muuttaa tilanteen täysin toiseen suuntaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Niin no, ottakaa huomioon, että tuon Schumin ongelman todennäkösesti aiheutti nurmikolla ajo. Kimin tilannetta helpottaa se, että Unkari ainakin todennäkösesti suosii Micheliinejä....

Sitten kaikki hehkuttaa Willianssin nopeutta... Mutta ne oli 3 stopilla (luultavasti Half kanssa) ja muut kärkitallit 2lle...
Ett silleen!!!!!!!
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
jaska:
Sitten kaikki hehkuttaa Willianssin nopeutta... Mutta ne oli 3 stopilla (luultavasti Half kanssa) ja muut kärkitallit 2lle...
Eikös muilla tuo toinen varikkostoppi kestänyt sen 10-11 sekuntia kun Montyn vastaava kesti vain 6 sekuntia, jolloin kyse oli ihan puhtaasta taktiikanvaihdosta? Montyn toinen stoppi taisi tulla myös jonkun verran aiemmin kuin muiden. Voi tosin olla että muilla talleilla tuo oli alun perinkin suunniteltua, mistäs tuota tietää. Montylla moiseen ei ollut taasen tarvetta, kun mies niin ylivoimainen oli.

Toisin sanoen siis kaikilla kärkitalleista taisi lähdettäessä kisaan olla yhtä paljon bensaa.

<small>[ 03-08-2003, 22:55: Message edited by: Mie- ]</small>
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kärkitallit lähtivät kisaan jokseenkin samoilla bensamäärillä. Mielestäni muut vaihtoivat kolmesta kahteen stoppiin, kaikki tulivat ensimmäiseen stoppiin kuitenkin melko aikaisin. Tietysti toinen vaihtoehto on että ajettiin kahdella stopilla jossa ensimmäinen stintti oli varsin lyhyt. Montoya ajoi kuitenkin puhtaasti kolmella stopilla.

Noilla pysähdysten määrillä ei kuitenkaan ole juuri mitään merkitystä. Montoya voitti kisan minuutilla, joka taktiikkansa ansiosta tai siitä huolimatta. Se kertoo jo jotain vauhdista.
 
Ylös