Törni sanoi:
Ehkä menee. Mutta et sinä sitä aivan niin alunperin tarkoittanut (muutenhan olisit sanonut sen niin), vaikka nyt tunnut paskat housuissa jälkikäteen sitä niin selittävän. Eikä se ole enää uskottavaa.
Hohhoijaa hyvä Törni, meidän pikku kaappimoralisti. Et viittis tulla mun vaippoja vaihtamaan? Mulla on oma tapani esittää asiat, ja jos sinä luet asiat niinkuin haluat ne nähdä, niin se on sinun ongelmasi, ei minun. Sehän kertoo vain omasta ajattelumaailmastasi.
Inhimillisellä tasollahan tollanen ihmisen, tai useampien ihmisten kuolema on aina tragedia. On niitä kuolleita sitten miljoona tai kuus, niin ei sillä oo mun mielestä kauheesti merkitystä; paljon niitä on joka tapauksessa. Mut mä oon viimeaikoina alkanut miettimään, että onks se oikeesti edes tarkotus, että meillä kaikilla olis kivaa, ja yritettäis kaikessa ajatella muiden parasta? Luoks se lopulta mitään hyvää, vai pureeks se itteään lopulta omaan nilkkaan? Kaikki tasa-arvot ja humanismit sun muuta on hirveen kivoja asioita, ja niiden takana on helppo elää ittensä kanssa. Mut onks sillä loppujen lopuks mitään saavutettavissa, joka myös käytännössä toteutuis? Ja ennenkaikkea, miks toi tasa-arvoisuus ei sitten ulotu myös talousasioihin? Jos sä meet kukkahattutädille, joka on huolestunut vaikkapa Fazerin lakupaperin kääreestä kertomaan, että et viittis vähän tasa-arvoistaa tota omaisuuttas, niin ei se sitä kiinosta. Se tasa-arvon raja tulee siinä vastaan.
Mun mielestäni, mikäli Hitler olis voittanut ton sodan, olis moni asia toisin. Olisko ne meidän kannalta paremmin; sitä ei pysty sanomaan, mutta toisin ne olis. Nyt meillä on vallalla yksilökeskeinen ajattelu, yksilön oikeudet hakkaa yhteisön edut koska hyvänsä. Onks se hyvä juttu koknaisuuden kannalta vai ei? Demokratia, tuo suuri länsimainen evankeliumi, taas on mun mielestä lähinnä kaiken muutoksen jarru. Liikaa intressipiirejä jotka vetää eri suuntiin aiheutta sen, ettei mihinkään konkreettiseen kyetä. Ajattelee nyt vaikka tota uhkaavaan ilmastonmuutokseen reagoimista, miten siitä suorituis esimerkiks natsisaksa verrattuna meidän demokraattiseen ihanneyhteiskuntaan? Varmasti eri tavalla.
Oliks holocausti hyvä juttu? Ei ollut. Mutta on ihan varma, ettei sillä oo loppupeleissä mitään merkitystä oliko sitä vai ei. Samantyyppisiä ihmisten massamurhia on tehty sen jälkeenkin, ja niihin nähden ton holocaustin merkitys on aika suhteeton. Erinomaisen hyvin hvyäksi käytetty.