Erottaako nämä liitot toisistaan joku muu kuin liitossa olevien sukupuoli tai määrä? Jos ei erota, miksi niille pitäisi olla eri nimet? Tällä hetkellähän rekisteröity parisuhde ei oikeuta adoptioon eikä se käy yhteisen sukunimen ottamisen perusteeksi.
Siinäpä kysymys, jota juuri käsittelin ylempänä. Liittoja ei erota muut kuin mainitsemasi asiat. Kysymys onkin nimenomaan siitä, mikä on avioliiton määritelmä. Jos avioliitto määritellään yhden miehen ja yhden naisen väliseksi liitoksi, on liitoilla varsin keskeinen ero. Kuten yllä sanoin, määritelmäkysymys. Ja kuten myös sanoin, mulle ei intuitiivisesti ole superselvää, mikä avioliitolle olisi oikein määritelmä. Tässä olen ilmeisesti vähemmistössä, tuntuu että tästä on jokaisella kristallinkirkas näkemys.
Nuo oikeudet ilman muuta kuuluvat kaikille, mutta oikeuksia voi antaa muunkinnimisissä liitoissa oleville.
Luulenpa myös että koska "avioliitto" on vanha ja perinteikäs termi, moni kokee sen arvokkaampana kuin "rekisteröitymisen", vaikka sisältö olisi sama. Tämän takia homoparisuhde tultaisiin jatkossakin näkemään kakkosluokan vaihtoehtona. F1-Foorumille piirretty vaaka-akseli ei valitettavasti riitä tilannetta muuttamaan. Edith: Websihän sen sanoi.
Mun mielestäni on aika idealistista ajatella, että homosuhteiden nimen kirjaaminen lakitekstiin nimellä avioliitto muuttaisi suhtautumista homoliittoihin. Homoliittoihin liittyvät asenteet kohdistunevat ennen kaikkea homoseksuaalisuuteen, eivät liiton nimeen.
Edit: Kuten myös yllä kirjoitin, mua tässä ottaa ennen kaikkea kupoliin se, että porukka jankkaa suu vaahdossa tasa-arvoisesta avioliittolaista ymmärtämättä yhtään mistä on kysymys ja mistä ei ole kysymys. Samat tyypit ovat myös kovimmin äänenpainoin nimittämässä persuksi tai homofoobikoksi jokaista, joka ymmärtää huomauttaa mitään ongelmakohtia tai kritisoitavaa lakialoitteessa. Ei koske välttämättä kaikilta osin tätä foorumia.