HS: Jokelan koulussa Tuusulassa ammuskeltu

Törni

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Eric Harris, toinen Columbinen murhaajista: "I am godlike and more highly evolved than every other human being".
Auvinen "Olen jumalan kaltainen ja kehittynyt askeleen ylemmäksi kuin massaihmiset".(Ei sanatarkkoja lainauksia, en ala nyt googlettaa tarkkoja sananmuotoja mutta godlike ja evolved oli ne avainsanat)

Harris käytti Columbinen tekoja tehdessään "Natural Selection"-paitaa. Auvinen käytti nimimerkkiä NaturalSelector.

Harris kertoi, että päätös oli hänen eikä saa syyttää hänen pelaamiaan tietokonepelejä, vanhempia, elokuvia tai musiikkia tapahtuneista. Auvinen ilmoitti lähes sanasta sanaan saman.
jne. jne.

Auvinen käytti videoissaan musiikkia jota Harris oli ilmoittanut rakastavansa ja jonka sanoja siteerasi kirjoitelmissaan Columbineen liittyen.

Yhtäläisyyksiä Columbinen tapaukseen on niin paljon, että voidaan puhua ihan suoraan kopiomurhasta eivätkä tyypin ns. omat ajatukset sisältäneet yhtään ainoaa omaa ajatusta vaan täysin muilta matkittua kamaa.

Oikeesti, ihmettelen niitä joiden mielestä tyyppi noiden kirjoitelmien perusteella olisi jollain lailla älykäs tai viisas. Toisten lauseiden kopioiminen ei vaadi älyä ja sellaisten perusteella toimiminen on ihan silkkaa idiotismia. Ei missään tapauksessa älykkään ihmisen toimintaa. Mut ilmeisesti se on niin, että kun ripotellaan sivistyssanoja sopivasti tekstiin, niin aina löytyy joku joka pitää kirjoittajaa älykkäänä. :nope:
Nämä ovat tuttua kauraa tiedotusvälineistä. Halusin lähinnä tuoda esille sellaisia yhtäläisyyksiä näistä hulluista joita iltapäivälehdet eivät vielä ole huomanneet.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Törni sanoi:
Tästä on ollut julkisuudessa ristiriitaista tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että hänen keskiarvonsa koulussa jollain luokalla oli 10!! En tiedä pitääkö se paikkansa. Luokan priimukseksi harvoin selviää kukaan muu kuin keskimääräistä huomattavsti älykkäämpi ihminen. Tieto voi toki olla myös väärä, koska sitä ei ole käsittääkseni mikään tietolähde varmistanut.

Niin, tieto tosiaan on ristiriitaista, koska toisaalta taas oppilastoverit ovat antaneet lausuntoja, että ei tuo ampuja ollut millään tavalla erityisen menestynyt koulussa. Eikä hän sitä esitettyjen (en tiedä olivatko varmaa tietoa) keskiarvojen valossa olllutkaan. Parhaimmillaankin vain vähän yli kasin keskiarvon oppilas niiden mukaan.

Örfil

Guest
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mut ilmeisesti se on niin, että kun ripotellaan sivistyssanoja sopivasti tekstiin, niin aina löytyy joku joka pitää kirjoittajaa älykkäänä. :nope:
Nimenomaan!!!

Hepun tekstit oli pelkkää siteerausta, natsi-ideologiaa. Sananhelinää vailla mitään todellista merkitystä tai omiin kokemuksiin perustuvaa päättelyä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Jussi sanoi:
Nimenomaan!!!

Hepun tekstit oli pelkkää siteerausta, natsi-ideologiaa. Sananhelinää vailla mitään todellista merkitystä tai omiin kokemuksiin perustuvaa päättelyä.
Mutta onhan se kertakaikkiaan hienoa julistaa omaa ainutlaautista sanomaa. Tosin ideologia ja toiminta tavat on kopioitu muilta.

Vaikka ymmärrän omaisten tuskan tollaiset Auvisen kaltaiset piäisi haudata kaatopaikalle eikä hautausmaille.

abc

DNF
Levisköhän sillä polla noita sivistyssanoja miettiessä

Mangelo

Well-known member
Jussi sanoi:
Nimenomaan!!!

Eikö hän jossain vaiheessa liputtanut kommunismin puolesta, mutta lopulta vihasi kommunisteja yli kaiken? Vaikuttaisi, ettei hän ole teesejään hirveän älykkäästi itse ajatellut, on vain ollut kova tarve imeä radikaaleja ajatuksia.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Zaikom sanoi:
Eikö hän jossain vaiheessa liputtanut kommunismin puolesta, mutta lopulta vihasi kommunisteja yli kaiken? Vaikuttaisi, ettei hän ole teesejään hirveän älykkäästi itse ajatellut, on vain ollut kova tarve imeä radikaaleja ajatuksia.
Pekka-Eric sanoi ihailleensa sekä Stalinia että Hitleriä. Sinänsä ristiriitaista koska nämä ko henkilöt vihasivat toistensa ideologioita.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jason Voorhees sanoi:
Pekka-Eric sanoi ihailleensa sekä Stalinia että Hitleriä. Sinänsä ristiriitaista koska nämä ko henkilöt vihasivat toistensa ideologioita.
Käytännössä kuitenkin hallitsivat maataan hyvin pitkälti samankaltaista periaatetta noudattaen, joten en mä tuossa loppujenlopuksi kovinkaan kummoista ristiriitaa näe.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
OoPee sanoi:
Käytännössä kuitenkin hallitsivat maataan hyvin pitkälti samankaltaista periaatetta noudattaen, joten en mä tuossa loppujenlopuksi kovinkaan kummoista ristiriitaa näe.
Samaa mieltä.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
OoPee sanoi:
<offtopic>Niin, mä vaan viittasin siihen että nämä hallitsijat eivät pitäneet toistensa ideologioista. Esim. Hitler syytti kommareita Valtiopäivätalon palosta 1933 - vaikka se olikin todennäköisesti vain natsien propagandaa. Stalin puolestaan kävi Kolmatta valtakuntaa vastaan sotaa toisen maailmansodan aikana, sen jälkeen kun Iso-Aatun joukot hyökkäsivät hänen maillensa Molotov-Ribbentropin sopimuksesta huolimatta.</offtopic>

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sekä Staalinen että Hitleerin hallintaan kuului vastustavien ainesten likvidointi. Varovaisesti arvioiden 'Isä Aurinkoinen' pisti moninkertaisesti viileeksi 'epäilyttäviä' aineksia. Myös intellektuelleja.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jason Voorhees sanoi:
<offtopic>Niin, mä vaan viittasin siihen että nämä hallitsijat eivät pitäneet toistensa ideologioista. Esim. Hitler syytti kommareita Valtiopäivätalon palosta 1933 - vaikka se olikin todennäköisesti vain natsien propagandaa. Stalin puolestaan kävi Kolmatta valtakuntaa vastaan sotaa toisen maailmansodan aikana, sen jälkeen kun Iso-Aatun joukot hyökkäsivät hänen maillensa Molotov-Ribbentropin sopimuksesta huolimatta.</offtopic>
Kyllä mä ymmärsin, mitä sä tarkoitit, mutta tuo ei siitäkään huolimatta ole kovin oleellinen yksityiskohta tässä nimenomaisessa tapauksessa. Auvinen ihaili käsittääkseni kumpaakin nimenomaan johtajana/diktaattorina ja tässä tapauksessa kumpikin toimi hyvin samankaltaisesti.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
OoPee sanoi:
Kyllä mä ymmärsin, mitä sä tarkoitit, mutta tuo ei siitäkään huolimatta ole kovin oleellinen yksityiskohta tässä nimenomaisessa tapauksessa.
Ei niin. Siksi en perustanutkaan kokonaista toikkia tätä asiaa varten.

Auvinen ihaili käsittääkseni kumpaakin nimenomaan johtajana/diktaattorina ja tässä tapauksessa kumpikin toimi hyvin samankaltaisesti.
Niin, hän tarkoittani ihailleensa heidän kykyään johtaa maata (eli jokainen toisinajattelija kaasukammioon/Siperiaan), mutta sen lisäksi hänen oma ideologiansa on peräisin näiltä kahdelta (tuossa Vämpylän viestissä useampi viesti taka-perin jossa kertoo omasta ihannevaltiostaan tai R&K:n viesti jotka kertovat paljon hänen matkineen Columbinen murhaajia). Eli käytännössä hänen pitäisi luopua toisesta suuntauksesta että pystyisi olemaan seuraaja näille ihmiskunnan julmureille (mitä todennäköisesti yritti). Tosin mitä hänen tekojaan on seurannut niin hän on tainnut jo tehdä näin, valinnut natsismin ideologiansa esikuvaksi.

patriot

Foorumin senaattori
Runar!

Sä kun oot vanha raumalainen, niin millaista tietoa sulla on tosta Raumanmeren koulun tragediasta vuodelta 1989?

Jjusban

Newbie
Sijainti
(
Runar ja Kyllikki sanoi:
Semmonen sivujuonne ja offtopikki asiaan, että tämä tapaus vaikutti omalta pieneltä osaltaan mun elämäänkin.
Olen noihin kakskakkosiin kajahtanut, tykkään niillä ampua paljon enemmän kuin isommilla aseilla, ja olen jo pidempään suunnitellut, että tossa ens vuoden puolella vois olla kiva hankkia sellanen palvelusaseen näköinen harjoitteluase. Olin ajatellut nimenomaan Sig Sauerin Mosquitoa, mutta jotenkin nyt tuntuu tosi vahvasti että tämän tapauksen vuoksi en sittenkään halua sellaista. Sellanenkin yhtymäkohta vielä, että tuo tyyppi näyttää olleen justiinsa sen saman clubin jäsen jonka radalla mäkin käyn muiden paikkojen ohella ampumassa ja olen jopa jäsen....sekin jotenkin vaikuttaa siihen, että ei Sig enää kiinnosta.
Jos meinaat sellaista pyssyä hommata, millä ei ole ketään satutettu, tai edes voi satuttaa, niin suosittelen nallipyssyä. Toki sen kanssakin voi vahinkoja sattua, että ole sitten varovainen.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Törni sanoi:
Tästä on ollut julkisuudessa ristiriitaista tietoa. Jostain muistan lukeneeni, että hänen keskiarvonsa koulussa jollain luokalla oli 10!! En tiedä pitääkö se paikkansa.
Joo. Ihan varmasti oli keskiarvo 10.

Tässäkin toikissa on monesti jo sanottu että tuota on pidetty älykkäänä ihmisenä. En ole asiaa niin hirveästi seurannut mutta minä en ole moisia viittauksia nähnyt missään muualla. Joten mistä moinen luulo että psykopaatti olisi ollut mitenkään erityisen älykäs?

SamiJ

Well-known member
Kyllä mä luin iltapäivälehtien uutisista että ka. olisi ollut 10.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kävi tuossa mielessä, että kun ottaa nyky-yhteiskunnan huomioon, miten koneistettuja kaikki mallit ovat, eikä kukaan diktaattorihaluinen pääse sillä tavalla enää kansaan sivistysmaissa vaikuttamaan, niin mitä tapahtuisi, jos Adolf Hitler syntyisi uudestaan esimerkiksi Suomeen? Pärähtäisikö hänellä myös jossain vaiheessa ja lahtaisi jotain satunnaista porukkaa, kun muuten ei pääse vaikuttamaan?

Nykyään ihmiset ovat viisaampia kuin ennen muinoin ja ehkä ennen muinoin pystyi helpommin vaikuttamaan kansalaisiin...

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
Radiohaastattelussa asiantuntija (en muista oliko sedän ammattia), joka oli tutustunut noihin ampujan teksteihin sanoi, että niistä puuttuu täysin johdonmukaisuus ja että asiat ja mielipiteet vaihtelevat jatkuvasti.
Eli oliko hänellä loppujen lopuksi sen kummempia "radikaaleja äärimielipiteitä", vai oliko yksinkertaisesti vain vintti pimeänä?