Huonoin F1-rata?

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mikä on mielestäsi huonoin rata jolla on ajettu kilpaa Fykkösillä? Olen myös jo jonkin aikaa miettinyt, että mikä yleensä tekee radasta huonon. Tämä on tietysti mielipidekysymys, mutta kai yleisesti huonoiksi mielletyillä radoilla on joitain yhtäläisyyksiä? Hitaista neulansilmistä ilmeisesti kuskit eivät ainakaan tykkää. Entä nopeiden mutkien ja ohituspaikkojen puute, sekä yleisesti "keinotekoisuus"? Ainakin Bahrainin rataprofiili näyttää maallikon silmiin juurikin tietokoneella tehdyltä muoviradalta, jos sitä vertaa esim. Spa Frankortsämpsiin.
 
Viimeksi muokattu:

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Barcelona ei natsaa yhtään. Radalla on pitkiä suoria mutta silti ohituksia tapahtuu erittäin vähän. Muutenkin rata on aika tylsän oloinen, ei ikinä tapahdu mitään jännää.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onhan se Monaco makee, mutta ei ole pelkoa ohituksista. Aika-ajo, lähtö ja varikkokäynnit ratkasee kaiken.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ground Effect sanoi:
Onhan se Monaco makee, mutta ei ole pelkoa ohituksista. Aika-ajo, lähtö ja varikkokäynnit ratkasee kaiken.
Mutta sitten kun ohitus sattuu niin oi joi... ;)

Monacoa ei voi muutenkaan näihin mukaan laskee ku se on vaan monaco.
Mutta eipä maku asioista kannata kiistellä... Keskustella niistä kyllä voi.. :cool:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13716
Minä en oikein tykkää niistä monista hiljattain tekemällä tehdyistä pitkä suora -> neulansilmä -radoista, aika kulunut kaava jo tehdä "hienoja/hyviä" ohituspaikkoja. Heikommasta päästä olevia ratoja: Barcelona (yleisin testirata ja ohituspaikat vähissä), Hockenheim (perseestä verrattuna vanhaan ja erikoisluonteiseen pienen downforcen rataan), Hungaroring (saakeli taas tänkin radan ekakin mutka), Monzankin profiili huonompi kuin vielä 1999, Fuji ja Shanghai, ihan samanlaiset "hienot" ohituspaikat molemmissa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratana vastaus on yksiselitteisesti Monaco. Eihän sellaisella kapealla rännillä ole mitään tekemistä F1-kilvanajon kanssa. Mutta tapahtumana se on tietenkin korvaamaton ja kuuluu kalenteriin.

Oikeista radoista Catalunya ja Hungaroring ovat tv-katsojan kannalta unettavimmat.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Mistä sitten johtuu että juurikin Hungaroring ja Barcelona ovat ne tylsimmät kisat? Suorien päästä puuttuvat tiukat jarrutukset vai mikä kumma?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Olen juurikin Barcelonan ja Hungaroringin kannalla. Barcelonassa ohittaminen taitaa olla vaikeaa, koska siellä on hankalaa ajaa riittävän lähellä edelläolevaa autoa ennen pitkiä suoria. Shikaanin lisääminen paikkaan ennen viimeistä mutkaa taisi kuitenkin hieman parantaa tilannetta.

Hungaroring taas on niin syheröinen, että kunnollisia suoria ohituksille ei löydy. Tilannetta yritettiin korjata pidentämällä hieman pääsuoraa ja tekemällä ensimmäisestä mutkasta tiukempi, mutta en ole nähnyt tilastoja siitä, miten tämä vaikutti radalla tehtyihin ohituksiin.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Barcelonalle ja Budapestille menee meikäläisenkin äänet. Tylsiä kisoja aina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
lfb sanoi:
Olen juurikin Barcelonan ja Hungaroringin kannalla. Barcelonassa ohittaminen taitaa olla vaikeaa, koska siellä on hankalaa ajaa riittävän lähellä edelläolevaa autoa ennen pitkiä suoria. Shikaanin lisääminen paikkaan ennen viimeistä mutkaa taisi kuitenkin hieman parantaa tilannetta.
Vähemmän kuin toivottiin. Omasta mielestäni shikaani olisi pitänyt sijoittaa lähemmäs viimeistä mutkaa.
Hungaroring taas on niin syheröinen, että kunnollisia suoria ohituksille ei löydy. Tilannetta yritettiin korjata pidentämällä hieman pääsuoraa ja tekemällä ensimmäisestä mutkasta tiukempi, mutta en ole nähnyt tilastoja siitä, miten tämä vaikutti radalla tehtyihin ohituksiin.
Muutoksen jälkeen (2003->) keskimääräinen ohitusmäärä on ollut 12/kisa (2006 sadekisa ei ole mukana keskiarvossa). Ennen uusimista keskiarvo oli 6,8. Uudempaa arvoa nostaa huomattavasti juuri vuoden 2003 kisa, jolloin syystä tai toisesta nähtiin Unkarissa peräti 25 ohitusta. Wikipedian mukaan uudistuksen katsotaan kuitenkin paljolti epäonnistuneen.

Itse olen toista mieltä ainakin ensimmäisen mutkan osalta. Unkarissa on nähty tiukkoja taisteluita kahdessa ensimmäisessä mutkassa. Toki nähtiin ennen uudistustakin, mutta ainakaan suoran pidennys ei ole niitä vähentänyt.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
WebSlave sanoi:
Muutoksen jälkeen (2003->) keskimääräinen ohitusmäärä on ollut 12/kisa (2006 sadekisa ei ole mukana keskiarvossa). Ennen uusimista keskiarvo oli 6,8. Uudempaa arvoa nostaa huomattavasti juuri vuoden 2003 kisa, jolloin syystä tai toisesta nähtiin Unkarissa peräti 25 ohitusta. Wikipedian mukaan uudistuksen katsotaan kuitenkin paljolti epäonnistuneen.

Itse olen toista mieltä ainakin ensimmäisen mutkan osalta. Unkarissa on nähty tiukkoja taisteluita kahdessa ensimmäisessä mutkassa. Toki nähtiin ennen uudistustakin, mutta ainakaan suoran pidennys ei ole niitä vähentänyt.
Iso ohitusmäärä on parjatun Ralf Schumacherin ansiota isolta osalta, kun äijä eka kierroksen pyörähdyksen jälkeen nousi huimasti ohitellen neljänneksi. :thumbup:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eiköhän tääl jokainen tiiä millanen legenda Monaco on, mut kun kysytään huonointa F1-rataa, vastaan Monaco. Ilmapiiri ja perinteet on muiden yläpuolella, mut F1 ratana huono kun sitä kysyttiin. Pienemmille luokille on varmasti jo jonkun verran järkevämpi, jos katuradat yleensä on järkeviä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Monaco ja Indianapolis. Vittu Indy on paska. Ihan mikkihiiri se sisäosa, ei pääse ohi millään. Sitten joku ovaali ja suoraa suoraaa.:nope: :thumbfh:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moe Szyslak sanoi:
Monaco ja Indianapolis. Vittu Indy on paska. Ihan mikkihiiri se sisäosa, ei pääse ohi millään. Sitten joku ovaali ja suoraa suoraaa.:nope: :thumbfh:
Indy ei ole "tällä hetkellä sarjassa mukana", jos sillä tarkoitetaan tätä kautta. :D
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2075
Onhan noi Barkkeloona ja Ungaroring unettavii mut radoista mä jotenki pidän.. Mut Manii-Kuurs on mun mielestä ihan perseestä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jos kokonaisuutena (tunnelma, ajettavuus, ohitukset, ulkonäkö) arvioisin, niin huonoin rata on Bahrain. Ohituksia kyllä kohtuullisesti, mutta kaikki muut osa-alueet sukkaa kybällä.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Vaikea sanoa kun en ole kaikkia viime vuosien ratoja ajanut.Toi mun vanha nintendon pelikonsoli kun on Häkkisen ajoilta.No,Monaco.Liian vaikea.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä töllöstä kattomisessa Barcelona on reilusti paskin. Unkarissa on joskus jopa sattunut jotain, mutta Spainissa ei mitää..
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ehdottomasti Monaco. Se ei ole autokilpailu, vaan business-tilaisuus. :yuck: Barcelona ja Hungaroring on myös ihan hanurista.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Mä joudun beesaamaan porukkaa ja vastaamaan samoja vaihtoehtoja kuin muutkin. Meikäläisen mielestä kalenterista saisi jättää pois Monacon, Unkarin ja Espanjan.
 
Ylös