Huonoin F1-rata?

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Jos F1 olis pelkkää kilvanajoa, niin ei kai se Monaco paras mahollinen olis, mutta mun mielestä kisat on ehkä jotain 20% koko touhusta, joten Monaco on hyvä, parempi ja paras olla mukana.

Barcelona on aika kuiva kyllä. Suzukakin sitä oli. Indykään ei suosikkeihini kuulu ja Magny-Cours on ruma, joskin sitä on kiva ajella virtuaalisesti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Kyllä mä Barcelonan huonoimmaksi luokittelen. Siellä näkee myös aika harvoin kuskien tekevän virheitä. Monacossa saa kuitenkin aina jännittää sitä, pysyvätkö kaikki kaiteiden välissä, joskin muutama viime vuosi on sen osalta ollut yllättävän tylsä.

Ei Magny-Cours tai Hungaroringkaan suuria tunteita kilpailullisesti herätä, vaikka molemmilla olen käynyt kisoja katsomassa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllä Monaco on yksi niistä kisoista, joissa eniten odottaa näkevänsä formuloita.

Joku Hockenheimring, Sakhir tai Changhai ei paljon haittais vaikka tippuis kalenterista.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Barcelona taitaa olla kuskeille mukava paikka, sieltä löytyy sitä tiettyä flowta niin on helppo ja hauska ajaa. Sen takia se varmaan onkin suosittu testirata, kun tasaisen kierrosaikojen takominen on helpompaa kuin monella muulla radalla.

Sen lisäksi radalta löytyy mutkia vähän joka lähtöön, on hidasta, puolinopeaa ja nopeaa. Mutta kilpailuissa se flow kostautuu, kun radalla on tasan yksi kunnollinen ajolinja lähes joka mutkassa, eikä ohituksia kannata juuri yrittää.

Minä nostaisin tämän kauden radoista tylsyyden huipuksi ehdottomasti Hockenheimin. Yksi tai kaksi realistista ohituspaikkaa, mutta silti rata on niin väritön ja yksitoikkoinen, että sen voisi unhoittaa kokonaan koppiautojen käyttöön.

Eikä Hockenheim ole koskaan oikein toiminut Kimillä. :rolleyes:
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Kaikki Tilken suunnittelemat radat. No, ehkä Turkki menettelee. Mutta jos joku yksittäinen paikka pitää valita, niin ehdottomasti Sakhir. Aivan hanurista koko rata. Ja Tilke myös.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mielestäni koomista verrata ratoja pelkästään ohitusten perusteella, koska sehän ei todista mitään muuta kuin että nyky-F1:n perässä tuleva 100 metrin aerodynaaminen haittavyöhyke toimii. GP2 todistaa ettei vika ole aina radassa.

Enemmän tai vähemmän kaikki Tilkedromet on huonoja ja toistensa kopioita. Istanbul vähiten huonoimpana. Tästä huolimatta sanon huonoimmaksi (uuden) Silverstonen.

En kyllä ymmärrä ainaista Hungaroringin (tai Imolan) parjaamista. Ratanahan se on varsin ns. oldskool kun vanha rata oikeastikin on eikä silloin vielä tarvittu erityisiä ohitusmutkia (tosin eipä se näytä niidenkään kanssa onnistuvan). Ennen tehtiin radat maaston mukaan, nyt tehdään maasto radan mukaan (unohtamatta parin lentokentän kokoisia asfaltoituja ulosajoalueita).

Ja Monacon paikan kalenterissa voisi mielestäni aivan hyvin kyseenalaistaa nykypäivänä. Enemmänhän se on julkkisten kokoontumispaikka - rikkaat istuu terasseilla juoden snapseja ja F1-fanit on multaisen kallion päällä seisomakatsomossa josta hädin tuskin mihinkään näkee.

..
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Dimmu sanoi:
Kaikki Tilken suunnittelemat radat. No, ehkä Turkki menettelee. Mutta jos joku yksittäinen paikka pitää valita, niin ehdottomasti Sakhir. Aivan hanurista koko rata. Ja Tilke myös.
On se niin väärin, kun Tilke on tuonut kalenteriin ratoja, joilla nähdään keskimääräistä enemmän ohituksia. F1-fanithan halusivat FIA:n kyselyn mukaan nähdä niitä vähemmän. Eiku... :D

Bahrain on itse asiassa ratana sieltä paremmasta päästä. Kulttuurin ja ympäristön suhteen sitä toki voi moittia, mutta itse rata tarjoaa hienoja tilanteita.

Silk Cut Jaguar sanoi:
Mielestäni koomista verrata ratoja pelkästään ohitusten perusteella, koska sehän ei todista mitään muuta kuin että nyky-F1:n perässä tuleva 100 metrin aerodynaaminen haittavyöhyke toimii. GP2 todistaa ettei vika ole aina radassa.
Se on tietenkin yksilökohtaista mitä kukakin haluaa F1-kisassa nähdä. Itse pidän Tilkedromeilla käydyistä kilpailuista. Shanghaista ehkä vähiten. Toki ohitusten vähyys on autoista kiinni, mutta tässähän keskustellaan F1-radoista, joten sen luokan kautta asioita myös katsotaan.
En kyllä ymmärrä ainaista Hungaroringin (tai Imolan) parjaamista. Ratanahan se on varsin ns. oldskool kun vanha rata oikeastikin on eikä silloin vielä tarvittu erityisiä ohitusmutkia (tosin eipä se näytä niidenkään kanssa onnistuvan).
En kyllä laskisi 80-luvulla Bernien luonnoksen pohjalta syntynyttä rataa oldschool-radaksi.
Ja Monacon paikan kalenterissa voisi mielestäni aivan hyvin kyseenalaistaa nykypäivänä. Enemmänhän se on julkkisten kokoontumispaikka - rikkaat istuu terasseilla juoden snapseja ja F1-fanit on multaisen kallion päällä seisomakatsomossa josta hädin tuskin mihinkään näkee.
Sitä Monacon on toki ollut aina. Mutta eipä F1 ole koskaan ollutkaan pelkkää autourheilua, vaan myös glamouria ja suihkuseurapiirejä. Ratana Monaco on ollut aikansa elänyt jo viimeistään 70-luvulla, mutta tämä tradition linnake pitää paikkansa kalenterissa siinä kuin Monzakin, vaikka jälkimmäistä Petersonin kuoleman jälkeen pois oltiinkin kampeamassa turvallisuussyistä.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tällä saralla Hungaroring on ylivoimainen voittaja (Imolan pudottua kalenterista). Tosin ei Magny-Cours paljon häviä.

Monacon asema on kiveenhakattu ja niin asian itseasiassa kuuluu ollakin.
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Barcelona on kyllä uber tylsin rata. Tuntuu ettei siellä ole tapahtunut/voi tapahtua mitään.

Monaco on taas on Monaco. Paras kisa omalla tavallaan.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
"Enemmän tai vähemmän kaikki Tilkedromet on huonoja ja toistensa kopioita."

Tässä on nyt se pointti. Huonoimmat radat ovat uudet identittömät muovikyhäelmät kauko-Aasiassa. Kiina on hirvein pohjanoteeraus, Malesia hyvä kakkonen ja Bahrain kolmas. Oksettavaa ajatella, miten köyhä kansa riutuu ja paikallinen diktatuuri pönkittää asemaansa älyttömän kalliilla propaganda-tapahtumalla. "Meillä on maailman paras rata!" Tosin paikallinen juomavesi on samaa tasoa kuin seisova viemärivesi lännessä, lapsikuolleisuus on tyyliä 10 % ja opposition edustajat kidutettavina paikallisissa vankiloissa.

Ohitukset riippuu autoista, radat on sekundaa siltä kantilta.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ennen radat olivat parempia. IMHO. Imolakin oli ennen niitä surullisenkuuluisia tapahtumia minusta muikea rata. Simuissa Tamburello oli hieno kohta. Hungaroring on aina ollut aika tylsä. Sinne tarvitaan sadetta, sitten kyllä tapahtuu, kuten Monacossakin. Barcelonan tietää aina ratana, jossa paras auto menee muilta horisonttiin. Kivojahan ne Mikan voitot siellä olivat, mutta eivät mitään jännittäviä tapahtumia.
Nuo Tilken radat taas jakaa fiiliksiä. Tapahtumia saattaa olla, mutta jotenkin tuntuu, etteivät ne kysy kuskilta mitään. Kaikista radoista Spata ja Stonen Copsea lukuunottamatta on raiskattu nopeat mutkat. Tilke nyt jo varmaan säälistä sellaisen sisällytti Turkin rataan.
Mielestäni juuri nopeat mutkat ovat ne paikat, joissa erotellaan ammattilaiset ja massat. Juuri tarvittaisiin ratoihin sellaisia mutkia, jotka menevät jotain viitosvaihteella 260-280 km/h. Kaiholla muistelee raiskattua Estorilin mutkaa, joka juuri oli tuollainen. :(
Tai sitten juuri ja juuri limitillä menevä kutosen täysillä ajettava, kuten Fujin radasta raiskattu loppu. Näihin olisi mieluummin niitä turva-alueita voinut kyllä rakentaa, kun raiskata noita. Kyllä siinä aikaa palaa kun nopeassa paikassa kämmää. :jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tsinivuo sanoi:
Kaikista radoista Spata ja Stonen Copsea lukuunottamatta on raiskattu nopeat mutkat. Tilke nyt jo varmaan säälistä sellaisen sisällytti Turkin rataan. [--] Juuri tarvittaisiin ratoihin sellaisia mutkia, jotka menevät jotain viitosvaihteella 260-280 km/h.
Jokaisella Tilken (alusta alkaen) suunnittelemalla radalla on vähintään yksi kuutosella ajettava mutka, nopeuksiltaan 232-271.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Herman Tilken "hoviarkkitehti" radat voisi sisällyttää helvettiin Formula Ykkösistä. Ehkä ainoa onnistunut rata häneltä on Istanbulparkin rata. Chinese Sinopec-GP:n rata Shanghaissa on kyllä sitä itteään... Suon päälle kyhätty rakennelma, jossa ei edes ole kaivonkannet paikoillaan. Lisäksi rata on umpitylsää pitkiä suoria ja sitäkin tylsempiä mutkia.


Edelleen, vaadin Nordschleifea takaisin, edes testimielessä. Mutta ei, kaikki halutaan pitää kukkahattumielessä liian turvallisena. Lajista katoaa kaikki jännitys jos kaikki onnettomuudet latistetaan. Minä ainakin haluan nähdä näyttäviä ulosajoja joissa ei kuitenkaan käy pahasti. Ja niitähän nähdään Monacossa, toivottavasti Singaporessa, sadekisoissa ja Nordschleifella. Tilken steriileillä radoilla ei ole mitään arvoa ja ne ovat niin muovisia kaiken lisäksi. Kiroan sen päivän, kun kalenterissa ovat Dubain, Delhin, Pekingin, Istanbulin, Tyynenmeren, Turkin, Irakin, Pietarin, Moskovan ja New Yorkin GP:t desinged by tuppimuna-Tilke:jaska:
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Mitä tässä nyt haetaan, riippuu siitä. Eli Barcelonen kisahan on perinteisesti kauheen tylsä. Toisaalta Monacon "rata" on kapea, ohittaminen tosi vaikeeta ja varikolla tilat olemattomat, eli monen kuskin/tallin henkilökunnan mielestä varmaan se on huonoin "rata". Sitten taas tunnelman puolesta varmaan joku Kiina, missä ei laji herätä mitään tunteiden paloa voi olla huono sekin. Että miten tätä ny tarkastelee tätä asiaa...

Mutta Barcelonen kisaa en itse odota koskaan innolla, koska se tosiaan on yleensä tylsä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun miettii mitkä radat viisi Tilken suunnittelemaa rataa on korvannut, niin täytyy todeta, että parempaan suuntaan on menty. Viisi viimeksi poistunutta on Indy, Imola, A1, Buenos Aires ja Jerez. Imola tosin on henkilökohtainen suosikkini ajaa, mutta tapahtumarikkaita kisoja siellä ei yleensä nähty.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Nyt kun Imola ei ole enää onneksi mukana niin tämä palkinto menee Barcelonalle, Hungaroring "hyvänä" kakkosena.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Barcelona. Uskomattoman tylsä ja mielikuvitukseton häkkyrä seurata.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taattua laatua jo vuodesta 1986: Hungaroring!

Enää ei sentään autot jää pohjistaan kiinni kanttareihin...
 
Ylös