Huonoin F1-rata?

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Barcelona on kyllä tarjonnut ehdottomasti tylsimmät kisat ja voisikin olla seuraava joka poistuu kalenterista. Indy oli kanssa kyllä paska..vei ehkä voiton jopa barcelonasta. vanhoja pätkiä kun kattelee ni kyllä nordschleife edustaa sitä jotain. Onneksi sentään simuilla pääse sitäkin nykimään ja on kyllä mun ehdoton ykkös suosikki. Ai että ku on maukas rata.

Ei muuta kun lyödään forumin rahat yhteen ja rakennetaan nortille kunnon turva alueet ja parisataa miltsiä hilloa päälle kilpailun järjestämiseen:alppu:

Tilkeä en lähe hulluna moittimaan mutta kyllä rata voi olla haastava ilman että mennään kolmeasataa. Kesken mutkan ku on vähän korkeus eroja ni kyllä huiput erottuu massasta. Eihän noita "parkkipaikkoja" viitti kauheesti katella mutta hyvät unet niistä saa:D
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Imolan kisat on kyllä ollu viime vuosina niin tylsiä ja värittömiä, ettei niitä ole pystyny katsomaan torkahtelematta,toivottavasti muutoksista on jotain apua.

Toinen on sitten barcelona, josta ei oo jääny oikeastaan mitään muistikuvaa, koska siellä ei koskaan oikeastaan tapahdu mitään..
:doubtful:
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Ite äänestäisin kyllä Imolaa. Etenkin pari viimeistä kisaa on ollu ihan uskomattoman tylsiä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Tai no mitkä nyt yleensä on mielestäsi huonoja ratoja. Eli kaikista joilla on joskus ajettu kilpaa Vormula ykkösillä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mediaprofeetta sanoi:
Tai no mitkä nyt yleensä on mielestäsi huonoja ratoja. Eli kaikista joilla on joskus ajettu kilpaa Vormula ykkösillä.
Imolan mainitseminen on sittenkin vähän kummaa. Las Vegasin parkkipaikka ja vain osin asfaltilla ajettu Dallasin kisa, Buenos Aires, jossa F1-auto hyppäsi ilmaan vielä 1990-luvun puolivälissä, Clermont-Ferrand, jossa varikkotilat olivat telttoja ja fasiliteetit täysin puutteellisia...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Se on tietenkin yksilökohtaista mitä kukakin haluaa F1-kisassa nähdä. Itse pidän Tilkedromeilla käydyistä kilpailuista. Shanghaista ehkä vähiten. Toki ohitusten vähyys on autoista kiinni, mutta tässähän keskustellaan F1-radoista, joten sen luokan kautta asioita myös katsotaan.
Hain vähän sitä takaa, että kun ohittamiselle olennaista on päästä ajamaan toisen auton perässä ja tämä on tolkuttoman mahdotonta F1:ssä nykyään, niin koko radan teilaaminen sen perusteella kuinka kiinnostava (=ohitusten määrä?) F1-kisa oli, on absurdia. Toisaalta Tilkedromejen kohdalla tuo toimii, koska ne ovat nyky-F1:stä silmällä pitäen tehdyt keinotekoisine ohitusmutkineen.

En kyllä laskisi 80-luvulla Bernien luonnoksen pohjalta syntynyttä rataa oldschool-radaksi.
Oldschool oli ehkä vähän huono sana, mutta kuitenkin rata on melko vanhaa perua Tilkedromeihin verrattuna ja radan profiili täysin erilainen kuin uudemmissa.

zUsT sanoi:
Ei muuta kun lyödään forumin rahat yhteen ja rakennetaan nortille kunnon turva alueet ja parisataa miltsiä hilloa päälle kilpailun järjestämiseen:alppu:
Ei se sitten enää mikään Nordschleife ole :D
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Hain vähän sitä takaa, että kun ohittamiselle olennaista on päästä ajamaan toisen auton perässä ja tämä on aika mahdotonta F1:ssä nykyään, niin koko radan teilaaminen sen perusteella että montako ohitusta GP:ssä oli on vähän väärin. Toisaalta Tilkedromejen kohdalla tuo toimii, koska ne ovat nyky-F1:stä silmällä pitäen tehdyt keinotekoisine ohitusmutkineen.
Kun kerran uusia ratoja suunnitellaan, niin mielestäni keskeistä on suunnitella niihin myös ohituksen mahdollistavia mutkia. Käytännössä se tarkoittaa juuri sen perässäajon mahdollistamista (edes suorilla). En näe sitä millään tavalla keinotekoisena. Hullumpaa olisi suunnitella ratoja jotka eivät tarjoaisi ohituspaikkoja.

Täällä on teilattu ratoja pitkälti juuri sen perusteella kuinka tylsiä kisoja niillä ajetaan (plus sen perusteella ovatko ne Tilken suunnittelemia).
Oldschool oli ehkä vähän huono sana, mutta kuitenkin rata on melko vanhaa perua Tilkedromeihin verrattuna ja radan profiili täysin erilainen kuin uudemmissa.
Valitettavasti.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Kun miettii mitkä radat viisi Tilken suunnittelemaa rataa on korvannut, niin täytyy todeta, että parempaan suuntaan on menty. Viisi viimeksi poistunutta on Indy, Imola, A1, Buenos Aires ja Jerez. Imola tosin on henkilökohtainen suosikkini ajaa, mutta tapahtumarikkaita kisoja siellä ei yleensä nähty.
Indy ja A1 ovat original rapings by Tilke. Joten huonojen Tilke-ratojen tilalle on tullut vielä huonompia Tilke-ratoja. No, A1 ring oli ihan ok rata, mutta kun tietää, mikä rata tuhottiin tuon virityksen alta, arvostus laskee huomattavasti. Jerez oli ok ratana. Imola tuhottiin 1995 vaikka simuissa uuttakin versiota on mukava ajaa. 1990-luvulla Buenos Aires ajettiin mikkihiiri-radalla vaikka vieressä olisi ollut huippunopea pitempi osuus tarjolla.

Se, että rata-alueella on nykytaiteen museota muistuttava varikkomiljöö, ei tee rata-alueesta mielenkiintoista saatika hyvää.

CamoN sanoi:
Barcelona taitaa olla kuskeille mukava paikka, sieltä löytyy sitä tiettyä flowta niin on helppo ja hauska ajaa. Sen takia se varmaan onkin suosittu testirata, kun tasaisen kierrosaikojen takominen on helpompaa kuin monella muulla radalla.
Ainakin simuissa Barcelona on melko mielenkiintoinen/hankala ajaa.

tsinivuo sanoi:
Mielestäni juuri nopeat mutkat ovat ne paikat, joissa erotellaan ammattilaiset ja massat. Juuri tarvittaisiin ratoihin sellaisia mutkia, jotka menevät jotain viitosvaihteella 260-280 km/h. Kaiholla muistelee raiskattua Estorilin mutkaa, joka juuri oli tuollainen.
Ei vanhallakaan Estorilillä tainnut olla noin nopeaa mutkaa. Vanhassa kakkosmutkassa mentiin ehkä n. 250km/h maksimissaan. Viimeinen mutka on profiililtaan entisellään. Ulostulossa vauhtia on vissiinkin luokkaa 250-260km/h.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
Kun kerran uusia ratoja suunnitellaan, niin mielestäni keskeistä on suunnitella niihin myös ohituksen mahdollistavia mutkia. Käytännössä se tarkoittaa juuri sen perässäajon mahdollistamista (edes suorilla). En näe sitä millään tavalla keinotekoisena. Hullumpaa olisi suunnitella ratoja jotka eivät tarjoaisi ohituspaikkoja.
Toki niin... mutta toisen auton seuraaminen perässä mutkissa on enemmän tai vähemmän mahdotonta radan suunnittelusta huolimatta. Ajettiin Tilkedromella tai Hungagoringilla, niin "jonossa ajelu" on valitettavan kuvaava termi. Sitä ei poista edes se, että selvästi hitaampien edessä olevien ohittaminen Tilkedromeilla on helpompaa kiitos näiden (sinänsä outojen) hitaiden mutkayhdistelmien joissa voi ottaa vähän leveämpää ajolinjaa.

Millään muulla luokallahan tai sarjalla ei ole samanlaista, varsinaista ongelmaa ohittamisen kanssa, joillain radoilla se on vain vaikeampaa ja joillain helpompaa, ja jollei muuten niin sitten mennään väkisin ohi. F1:ssä sitä ohittamiselle otollista tilannetta ei pääse edes syntymään, kun ei ensin päästä peräänkään.

Täällä on teilattu ratoja pitkälti juuri sen perusteella kuinka tylsiä kisoja niillä ajetaan (plus sen perusteella ovatko ne Tilken suunnittelemia).
Mutta tässä haettiin huonointa F1-rataa, eikä keskimääräisesti tylsintä GP:tä.


Loppukevennys: modernisoitu versio legendaarisesta AVUS -radasta olisi melko lähellä ihanteellista F1:lle; kaksi pari kilsaa pitkää suoraa joiden päässä olisi peräjälkeen kaksi vasemmalle kääntyvää hyvin hidasta lähes 90 asteen mutkaa. Aerodynaamiset turvavälit ei haittaa, kun ajo-ominaisuuksia ei suoralla tarvitse.
:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Silk Cut Jaguar sanoi:
Loppukevennys: modernisoitu versio legendaarisesta AVUS -radasta olisi melko lähellä ihanteellista F1:lle; kaksi pari kilsaa pitkää suoraa joiden päässä olisi peräjälkeen kaksi vasemmalle kääntyvää hyvin hidasta lähes 90 asteen mutkaa. Aerodynaamiset turvavälit ei haittaa, kun ajo-ominaisuuksia ei suoralla tarvitse.
:alppu:
Eikös sama hoidu kun pistetään Hämeenlinnanväylältä parin kilsan pätkä kilpailukäyttöön? Muina aikoina se olisi normaalina moottoritienä. Saataisiin Suomeenkin vanhan ajan maantierata. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Indy ja A1 ovat original rapings by Tilke. Joten huonojen Tilke-ratojen tilalle on tullut vielä huonompia Tilke-ratoja.
Ei Indy ole Tilken suunnittelema, se on ymmärtääkseni paikallista työtä. Noita vanhojen ratojen modifiointeja on hankala arvostella tietämättä mitkä lähtökohdat Tilkelle on annettu. Radan muuttaminenhan ei tietenkään ole Tilken vika. Esim. Hockessa Tilke onnistui luomaan radan, jossa nähdään tapahtumarikkaampia kisoja kuin vanhalla pitkällä radalla. Vanhan radan persoona tietysti menetettiin, mutta se olisi toki menetetty olisi uuden radan suunnitellut kuka tahansa. Metsälenkin poistaminenhan koko uudistustarpeen alunperin aiheutti.
Se, että rata-alueella on nykytaiteen museota muistuttava varikkomiljöö, ei tee rata-alueesta mielenkiintoista saatika hyvää.
Eikä kukaan ole ennen sinua tässä ketjussa arkkitehtuuriin millään lailla puuttunutkaan.
Silk Cut Jaguar sanoi:
Toki niin... mutta toisen auton seuraaminen perässä mutkissa on enemmän tai vähemmän mahdotonta radan suunnittelusta huolimatta. Ajettiin Tilkedromella tai Hungagoringilla, niin "jonossa ajelu" on valitettavan kuvaava termi. Sitä ei poista edes se, että selvästi hitaampien edessä olevien ohittaminen Tilkedromeilla on helpompaa kiitos näiden (sinänsä outojen) hitaiden mutkayhdistelmien joissa voi ottaa vähän leveämpää ajolinjaa.
Nopeissa mutkissa. Jos ohitusmahdollisuuksia halutaan luoda, suorien alkuun on sijoitettava hitaita mutkia. Mielestäni Tilke on varsin onnistuneesti luonut ratoja, joilla jonossa-ajelu ei ole kovin suuri ongelma. Nopeampi auto pääsee niillä yleensä ohi. Ongelma on keskimäärin suurempi ei-tilkeradoilla. Miksi hitaat mutkayhdistelmät ovat outoja?
Millään muulla luokallahan tai sarjalla ei ole samanlaista, varsinaista ongelmaa ohittamisen kanssa, joillain radoilla se on vain vaikeampaa ja joillain helpompaa, ja jollei muuten niin sitten mennään väkisin ohi. F1:ssä sitä ohittamiselle otollista tilannetta ei pääse edes syntymään, kun ei ensin päästä peräänkään.
No, F1-autojen desingnin aiheuttama ongelma on toinen asia. Mielestäni tässä ketjussa on tarkoitus keskustella nimenomaan ratojen huonoudesta F1:n näkökulmasta. Käytännön syistä erityisesti tämänhetkisen F1:n.
Mutta tässä haettiin huonointa F1-rataa, eikä keskimääräisesti tylsintä GP:tä.
Jokainen voi tietenkin arvioida huonoutta haluamillaan kriteereillä, mutta se, että rata tuottaa nyky-F1:llä tylsiä kisoja on varsin ymmärrettävä kriteeri. Sopivien kriteerien valinnalla varmaan jokaisesta radasta saisi huonoimman.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Ei Indy ole Tilken suunnittelema, se on ymmärtääkseni paikallista työtä. Noita vanhojen ratojen modifiointeja on hankala arvostella tietämättä mitkä lähtökohdat Tilkelle on annettu. Radan muuttaminenhan ei tietenkään ole Tilken vika. Esim. Hockessa Tilke onnistui luomaan radan, jossa nähdään tapahtumarikkaampia kisoja kuin vanhalla pitkällä radalla. Vanhan radan persoona tietysti menetettiin, mutta se olisi toki menetetty olisi uuden radan suunnitellut kuka tahansa. Metsälenkin poistaminenhan koko uudistustarpeen alunperin aiheutti.
Kun Indy oli niin huono, ajattelin että vain Tilken kynästä voi moista moskaa tulla. Ainoa plussa on että ei ole asvalttiparkkipaikkoja. Se ilmeisesti erottaa Tilken ja jonkun muun suunnitteleman radan tänä päivänä.

Uusi Hocke on persoonaton, mutta hyvä ajaa. Vanhan Hocken tunnelmaa se ei tule ikänä saavuttamaan.

WebSlave sanoi:
Eikä kukaan ole ennen sinua tässä ketjussa arkkitehtuuriin millään lailla puuttunutkaan.
Totesinpahan vaan asian laidan: Rataan suunnittelussa pitäisi panostaa eikä öky-fasiliteetteihin. Se, että rullataan saatanan asvalttia joka ikiseen, hitaankin rataosuuden ulosajoalueelle, ei ole mitään ratasuunnittelua. Se on kädettömyyttä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Totesinpahan vaan asian laidan: Rataan suunnittelussa pitäisi panostaa eikä öky-fasiliteetteihin. Se, että rullataan saatanan asvalttia joka ikiseen, hitaankin rataosuuden ulosajoalueelle, ei ole mitään ratasuunnittelua. Se on kädettömyyttä.
Radan ja fasiliteettien suunnittelu eivät ole toisensa poissulkevia. On varsin hölmöä ajatella, että itse rata olisi Tilken suunnitelmissa jotenkin vähempiarvoisessa asemassa. Asfalttiset turva-alueet eivät varmastikaan ole Tilken idea, vaan yleinen turvallisuustrendi. Tilkeä voi moneksi haukkua, mutta kädetön ratasuunnittelija hän ei missään tapauksessa ole. Siihen miksi hän on saavuttanut monopoliaseman F1-ratojen suunnittelussa on syynsä.

Vastenmielisyys asfalttialueita, uusia ratoja ja kalenterin laajentamista uusiin maihin kohtaan henkilöityy Tilkeen, vaikkei Tilke ole niistä vastuussa. Haluaisin nähdä jonkun muun suunnittelemia uusia ratoja, jotta olisi jonkinlaista vertailukohtaa kritisoida. Monteblanco on tietysti yksi F1-mitat täyttävä, mutta se on lähtökohtaisesti suunniteltu testitarkoituksiin.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Sue_me sanoi:
Uusi Hocke on persoonaton, mutta hyvä ajaa. Vanhan Hocken tunnelmaa se ei tule ikänä saavuttamaan.
Tämä on juuri ongelma Tilken suunnittelemissa radoissa, keskinopeudet on about samaa luokkaa ja radan persoona puuttuu tyystin. Vanha Hocke oli tyystin erillainen muihin verrattuna ja huonollakin autolla täällä pärjäsi jos oli voimaa selän takana.
 

Ronzo

Sir
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
247
Ehdottomasti tylsimmät ovat Barcelona ja Hungaroring, kuten on jo sanottu monta kertaa. Tosin eri simulaattoreilla kun on näitä ratoja ajellut niin kyllä Barcelona on sentään mukava kuskille toisin kuin Hungaroring jossa saa jatkuvasti olla kepittämässä vaihdetta ylös ja alas kuin pieni eläin.

Tilken radat ovat vähän hajuttomia ja mauttomia, tosin Turkkiin on sentään saatu vähän luonnetta. Ja kyllä minäkin kaipaan vanhaa Hockenheimia, siinä oli munaa vaikka rata sinänsä olikin aika älytön yhdistelmä stadionsyheröä ja minimi-downforcen "lentokenttäsuoraa metsässä".
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Sue_me sanoi:
Ei vanhallakaan Estorilillä tainnut olla noin nopeaa mutkaa. Vanhassa kakkosmutkassa mentiin ehkä n. 250km/h maksimissaan. Viimeinen mutka on profiililtaan entisellään. Ulostulossa vauhtia on vissiinkin luokkaa 250-260km/h.
Nykyisen korkkiruuvin paikalla oli vitosen kaasu pohjassa/kutosella pintakaasulla ajettava mutka. Seinä ihan siinä radan vieressä. Nuo ekat mutkat olivat myös mukavia, jotka sitten pilattiin vasta myöhemmin. :jaska:

Vanhasta Hockesta olen samaa mieltä. Ainutlaatuinen rata se oli. Enemmän sitä pidin vauhtiratana kuin Monzaa, vaikka siellä onkin kovemmat keskituntinopeudet kuin vanhalla Hockella. Yksi parhaita ratoja oli myös simuissa.
 
Viimeksi muokattu:

Japp

Master
Liittynyt
2.9.2000
Viestit
268
Sijainti
ES Asia
Yuri Borzenokóv sanoi:
" Oksettavaa ajatella, miten köyhä kansa riutuu ja paikallinen diktatuuri pönkittää asemaansa älyttömän kalliilla propaganda-tapahtumalla. "Meillä on maailman paras rata!" Tosin paikallinen juomavesi on samaa tasoa kuin seisova viemärivesi lännessä, lapsikuolleisuus on tyyliä 10 % ja opposition edustajat kidutettavina paikallisissa vankiloissa. .
**Off-Topic**

Et ole tainut käydä paikalla kun noin virheellistä tietoa levittelet! :eek!:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
tsinivuo sanoi:
Nykyisen korkkiruuvin paikalla oli vitosen kaasu pohjassa/kutosella pintakaasulla ajettava mutka. Seinä ihan siinä radan vieressä. Nuo ekat mutkat olivat myös mukavia, jotka sitten pilattiin vasta myöhemmin. :jaska:
Michael Schumacher, Estoril 1991
http://www.youtube.com/watch?v=ZGSeP8ImHOs

Nuo loppuosan mutkat ovat todella vaativia kun suunta muuttuu koko ajan. Pomppuisuus ei ainakaan helpota tilannetta. Itse näkisin kuitenkin kakkosmutkan radan nopeimpana.

Kaikenkaikkiaan hieno ajajan rata verrattuna nykyisiin parkkipaikkoihin, joissa liki kaikki virheet saa anteeksi. Eikä edes erityisen vaarallinen F1-kuskeille kaiteiden läheisyydestä huolimatta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minusta tilanteessa on jotain mätää. Kaikkia wanhoja "on board"-kierroksia leimaa kuljettajien epäinhimilliseltä näyttävä toiminta.

Luulisin, että suttuinen kuva ja tärisevä kamera saa tilanteen näyttämään paljon kaoottisemmalta kuin se onkaan. Nykyformuloiden meno on-boardinahan näyttää aivan tietokonepelimäisen helpolta noihin verrattuna, jota kamerakulman ylhäälläoleminen vielä korostaa.

Jotain rajaa kuitenkin, hieno kierros Sumilta, joskin täynnä virheitä ainakin jonkun idioottiTuomisen mukaan.
 
Ylös