Huonoin F1-rata?

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ongelma uusissa radoissa on se, että ne ovat persoonattomia toistensa kopioita ja tehty jonkun saman tylsän(pitkä suora-tiukka jarrutus) kaavan mukaan.

Kyllä esimerkiksi joku vanhan Imolan kaltainen mäkinen maasto ja pomppuinen rata oli maailmankuulu. Sama koskee myös esimerkiksi vanhaa Hockea ja Monacoa.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
mn97 sanoi:
Ongelma uusissa radoissa on se, että ne ovat persoonattomia toistensa kopioita ja tehty jonkun saman tylsän(pitkä suora-tiukka jarrutus) kaavan mukaan.

Kyllä esimerkiksi joku vanhan Imolan kaltainen mäkinen maasto ja pomppuinen rata oli maailmankuulu. Sama koskee myös esimerkiksi vanhaa Hockea ja Monacoa.
Pakko rakentaa sellasia ratoja että saa edes jonkinnäköistä kilpailua nykyautoilla aikaan, noilla vanhoilla radoilla ajetaan aikalailla tiukassa jonomuodostelmassa, tosin niin kyllä monilla uusilla radoilla on sama ongelma..

On se kumma kun Fia ei saa ton ohittamisen suhteen mitään aikaan.. Nytkin mennään vaan huonompaan suuntaan kun kehitetään vaan aerodynamiikkaa joka sitten estää ne loputkin ohitukset.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lisko sanoi:
On se kumma kun Fia ei saa ton ohittamisen suhteen mitään aikaan.. Nytkin mennään vaan huonompaan suuntaan kun kehitetään vaan aerodynamiikkaa joka sitten estää ne loputkin ohitukset.
Mikä luulet olevan Overtaking Working Groupin tehtävä? Näkyviä tuloksia (sääntömuutoksia) tulee kaudelle 2009 tai 2101.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
WebSlave sanoi:
Mikä luulet olevan Overtaking Working Groupin tehtävä? Näkyviä tuloksia (sääntömuutoksia) tulee kaudelle 2009 tai 2101.
Kyllähän se tiedetään mutta ois saanu perustaa ton Overtaking Groupin jo ainakin 10 vuotta sitten..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
Mitä tämä ryhmä on saanut aikaan?
Keskustelujen, tutkimusten, tuulitunnelitestien ja simulointien lisäksi pari suositusta uusiksi säännöiksi. Se perustettiin vuosi sitten tammikuussa ja tulokset oli tähdätty kauden 2010 sääntöihin. Aikataulua saatetaan kuitenkin kiristää ja osa suosituksista voi olla sääntökirjassa jo 2009. Härpäkkeiden kieltäminen ja säädettävä etusiipi mm. ovat OWG:n suosituksia.

Se on totta, että kyseinen poppoo olisi pitänyt muodostaa paljon aikaisemmin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Keskustelujen, tutkimusten, tuulitunnelitestien ja simulointien lisäksi pari suositusta uusiksi säännöiksi. Se perustettiin vuosi sitten tammikuussa ja tulokset oli tähdätty kauden 2010 sääntöihin. Aikataulua saatetaan kuitenkin kiristää ja osa suosituksista voi olla sääntökirjassa jo 2009. Härpäkkeiden kieltäminen ja säädettävä etusiipi mm. ovat OWG:n suosituksia.

Se on totta, että kyseinen poppoo olisi pitänyt muodostaa paljon aikaisemmin.
Kuulostaa aika vaisulta. Tarvittiinko tuulitunneleita ja simulointeja jotta hoksattiin nuinkin yksinkertaisia asioita mitä ehdotuksissa oli listattu. Nytkun moottorien kehitys jäädytettiin, härpäkkeet lisääntyivät jälleen ainakin vielä tämän vuoden. Maalikon mielestä oltaisiin voitu rajoittaa joitain muita asioita kuin moottoreita FIA:n toimesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Hunt sanoi:
Kuulostaa aika vaisulta. Tarvittiinko tuulitunneleita ja simulointeja jotta hoksattiin nuinkin yksinkertaisia asioita mitä ehdotuksissa oli listattu.
Tarvittiin. Ne listatut asiat on selostettu "hieman" yksityiskohtaisemmin, koska OWG rustaa ne sääntöehdotuksiksi. Et kai odota FIA:n asettaman tutkimusryhmän latelevan ehdotuksia kokeilematta niiden vaikutusta käytännössä?
 
Viimeksi muokattu:

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Monaco on ollut aina tylsä paska mitä en jäisi kaipaamaan. Kuskit ilmeisesti tykkää silti ajaa tuolla.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
WebSlave sanoi:
Et kai odota FIA:n asettaman tutkimusryhmän latelevan ehdotuksia kokeilematta niiden vaikutusta käytännössä?
Kieltämättä tulee muutama välähdys mieleen, mikä ei toiminut lainkaan sitten itse kisoissa.

Ehkä ne simuloinnit ja tunneliajot on sittenkin hyvä idea jotta saadaan tarkat pykälät kirjoitettua. Outoja sääntötulkintojahan nähtiin muutenkin useampi kauden mittaan.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
WOW, ei missään nimessä Monacoa pois. Se on nautittavaa katseltavaa, kun äijät puristavat rattia niin perkeleen tosissaan, ettei jysähdä!
Ja pari kertaa onkin sitten rysähtänyt. Monacossa ollaan nähty poikkeuksellisen maukkaita kilpailuja. Ja hassu juttu, juuri Monacon kilpailu 1998 on kilpailu, jonka muistan ulkoa viimeistä piirtoa myöten.

MALESIA. Jestas. Tyhjän katsomon kuvaamista. Petronasmerkin kuvaamista. Ferraria. Takuma Satoa. Sauberia, jos se olisi messissä. Sitten joku voittaa.
Kuvaajat ovat aina ihan hukassa. Kuljettajat näyttävät puristetuilta rypäleiltä autosta noustessaan. Mitään ei tapahdu koko kisan aikana, vaikka toivon, että tulisi sieltä vaikka se perhanan monsuunisade. Vaan ei. Katsojan kannalta todella tylsä kilpailu.

Ja Mika Salon sanoin: "En voi ymmärtää, miksi Unkarissa ajetaan kilpaa." Että se kuljettajien kantilta sitten.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
Anteeksi, mutta mihin viittaat tällä?
Viittaan siihen, että Tuomisen mukaan täydellinen kierros on se, missä körötellään viittäkymppiä ideaaliajolinjalla läpi kierroksen. Heti jos auto vähänkin heilahtaa tms. niin Tuominen osaa siihen mainita "Aijjai siinä tuli pieni ajovirhe -mutta jatketaan jonninjoutavien puhumista".

Esim. Häkkisen Imola2000 aika-ajokierros olisi Tuomisen näkemyksen mukaan ihan surkea, vaikka kyseessä lienee eräs kierrosten kierroksista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
arzipuppy sanoi:
WOW, ei missään nimessä Monacoa pois. Se on nautittavaa katseltavaa, kun äijät puristavat rattia niin perkeleen tosissaan, ettei jysähdä!
Ja pari kertaa onkin sitten rysähtänyt. Monacossa ollaan nähty poikkeuksellisen maukkaita kilpailuja. Ja hassu juttu, juuri Monacon kilpailu 1998 on kilpailu, jonka muistan ulkoa viimeistä piirtoa myöten.

MALESIA. Jestas. Tyhjän katsomon kuvaamista. Petronasmerkin kuvaamista. Ferraria. Takuma Satoa. Sauberia, jos se olisi messissä. Sitten joku voittaa.
Kuvaajat ovat aina ihan hukassa. Kuljettajat näyttävät puristetuilta rypäleiltä autosta noustessaan. Mitään ei tapahdu koko kisan aikana, vaikka toivon, että tulisi sieltä vaikka se perhanan monsuunisade. Vaan ei. Katsojan kannalta todella tylsä kilpailu.

Ja Mika Salon sanoin: "En voi ymmärtää, miksi Unkarissa ajetaan kilpaa." Että se kuljettajien kantilta sitten.
Joo Malesiassa ei kyllä koskaan tapahdu mitään. Vaikka kyseessä pitäisi olla ns. ohituskelpoinen areena. Poistoon moinen rata. Eihän siinä profiilissakaan ole minkäänlaista luonnetta tai rytmiä. Muka-haastavia kirraavia ja varmaan kuljettajistakin turhauttavia mutkia löytyy. Ja staattisen näköiset puitteet, jipii!
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Joo Malesiassa ei kyllä koskaan tapahdu mitään. Vaikka kyseessä pitäisi olla ns. ohituskelpoinen areena. Poistoon moinen rata. Eihän siinä profiilissakaan ole minkäänlaista luonnetta tai rytmiä. Muka-haastavia kirraavia ja varmaan kuljettajistakin turhauttavia mutkia löytyy. Ja staattisen näköiset puitteet, jipii!
Ja sitä tylsyyttä pitää sitten herätä katselemaan puoli kahdeksalta aamulla.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Viittaan siihen, että Tuomisen mukaan täydellinen kierros on se, missä körötellään viittäkymppiä ideaaliajolinjalla läpi kierroksen. Heti jos auto vähänkin heilahtaa tms. niin Tuominen osaa siihen mainita "Aijjai siinä tuli pieni ajovirhe -mutta jatketaan jonninjoutavien puhumista".

Esim. Häkkisen Imola2000 aika-ajokierros olisi Tuomisen näkemyksen mukaan ihan surkea, vaikka kyseessä lienee eräs kierrosten kierroksista.
Nyt kun viittasit tähän legendaariseen kierrokseen niin aijai kun sydämessä hypähti :').

OT
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Bobakki sanoi:
Imolan mainitseminen on sittenkin vähän kummaa. Las Vegasin parkkipaikka ja vain osin asfaltilla ajettu Dallasin kisa, Buenos Aires, jossa F1-auto hyppäsi ilmaan vielä 1990-luvun puolivälissä, Clermont-Ferrand, jossa varikkotilat olivat telttoja ja fasiliteetit täysin puutteellisia...
Jo tuon ansiosta Parhaimpiin F1-ratoihin.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ehkä nykyään voisi luetella ne radat jotka ei ole tylsiä näin katsojan kannalta kun niitä ei ole kuin kaksi. Spa ja Monza. Tai no nykyautoilla kaikki on tylsiä mutta radoista vähiten nuo kaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Porttilan Laki sanoi:
Jo tuon ansiosta Parhaimpiin F1-ratoihin.
Pelkkä hyppy tekee syheröstä parhaimpiin kuuluvan radan?

Hypyt eivät kuulu nyky-ykkösiin. Ne toimivat aikana, jolloin autoissa vielä oli kunnon jousitus, eikä juurikaan aerodynamiikkaa. Nykyään ne ovat liian vaarallisia.
 
Ylös