Huumeet

Oletko käyttänyt narkoottisia aineita?

  • Ei koskaan mitään enkä aiokaan

    Äänet: 17 47,2%
  • 1 - 2 kertaa pilveä mutta en enää

    Äänet: 6 16,7%
  • Joskus jotain vähän mutta en enää

    Äänet: 2 5,6%
  • Kokeilin rajumpaakin kamaa mutta en enää

    Äänet: 0 0,0%
  • Käytän pilveä

    Äänet: 0 0,0%
  • Käytän joskus jotain

    Äänet: 2 5,6%
  • Käytän rajumpaakin kamaa

    Äänet: 1 2,8%
  • Olen narkomaani

    Äänet: 0 0,0%
  • En ole vielä kokeillut mutta vähän kutkuttaisi

    Äänet: 2 5,6%
  • Kaikki sukulaiseni ovat kuolleet ganjaan

    Äänet: 0 0,0%
  • Olen Il Tempo Gigante

    Äänet: 6 16,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    36

Örfil

Guest
Missä valtiossa näitä "työn orjia" ei ole? Kerro heti, muutan sinne välittömästi. Lisäkysymys: kauanko hippi itse on asunut siinä valtiossa?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kun tuon wikin artikkelin lukee, ihmettelen jos joku voi sanoa rehellisesti sen perusteella, että kannabis on vaaraton aine.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis
Määrittele vaaraton nautintoaine? Kyse on puhtaudesta (=laadusta), määristä ja vahvuuksista. Jos alkoholivalistus toimisi kuten huumevalistus, niin pimeiden pullojen ymv. seuraukset liitettäisiin muitta mutkitta puhtaan alkoholin aiheuttamiin haittoihin. Kenen mielestä tuo olisi järjellistä ja totuudenmukaista toimintaa?
 

Örfil

Guest
Määrittele vaaraton nautintoaine?
Kahvi, laku, hampurilainen jne.

Otetaanpa kriteerinä että lähtisitkö lentokapteenin kyytiin, joka on viikko sitten vetässyt kunnon pössyttelytuokion vai kapteenin, joka söi aamulla lakua ja joi kahavia?
Kun vaikutetaan ihmisen keskushermostoon aineella, joka vie reaktiokyvyn, niin voidaan puhua vaarallisesta nautintoaineesta. Etenkin jos se aiheuttaa riippuvuutta ja voi aiheuttaa trippejä vielä jälkikäteen.

Hyvä kriteeri voisi olla vaikka: pystyykö nautintoaineen nauttimisen jälkeen ajamaan autoa laillisesti?

Jos joku vetoaa siihen että pitää rentoutua huumaavan aineen avulla, kyse on siitä, että ihminen ei osaa rentoutua luonnollisesti. Alkoholi, pilvi, opiaatit yms yms eivät kuulu luonnollisesti ihmisen elimistöön ja ne ovat tarpeettomia aineita ihmisen hyvinvoinnin ja normaalin toiminnan kannalta. No ei kahvi ja lakukaan, mutta ihminen tarvitsee ravintoa muodossa ja toisessa ja voidaan siksi lukea elintarvikkeiksi.

Perustelen väitettäni (joka ei ole vain omani) hyvin pitkällä ja perusteellisella kokemuksella (liki 40 vuotta) erilaisista päänsekoitusmenetelmistä verrattuna nyt elettyyn vuoden ja 4 kuukauden täysraittiuteen.
Yhdessä vuodessa olen elänyt, "kokenut" ja rentoutunut enemmän kuin koskaan aiemmin tuon liki 40 vuoden aikana. Kokemus on toki henkilökohtainen, mutta vastaavia tarinoita olen kuullut hyvin, hyvin useita omakohtaisesti tänä aikana, joten en liene "yksittäistapaus".

Olen tässä asiassa itseni suhteen fundamentalisti, mutta olen siihen olotilaan hyvin tyytyväinen. Muiden tekemiset on sitten muiden tekemisiä, mutta väärään ja jopa suorastaan valheelliseen keskusteluun varaan oikeuden puuttua. Ymmärrän kyllä, että ihmiset pitävät verisesti kiinni oikeudestaan olla taju kankaalla ja toimintakyvytön niin halutessaan ja niin tehkööt, jos siltä tuntuu, mutta ei pidä väittää että se on jotenkin tarpeellista tai pakollista ihmiselle, kun se ei ole.
 
Liittynyt
24.1.2004
Viestit
10131
Sijainti
Oslo
Ihmiseläimeltä ei elo ilman päihteitä tunnu luonnistuvan. Luulen sen johtuvan pohjimmiltaan lajina oman olemassaolonsa ja varsinkin sen rajallisuuden tiedostamisesta. Yksilötasolla syyt löytyvät huomattavasti pinnemmasta.

Pollista ei oikein löydy itselle sopivaa vaihtoehtoa.
Huumeiden käyttö huvin vuoksi ei ole eläinmaailmassa harvinaista: Animal Drug Use
 

Örfil

Guest
Olen ihan varma, ettei meidän koirat vedä mitään. Mutta enhän ole kotona koko aikaa vahtimassa, joten ties mitä täällä touhuavat.

Hmmm...ne puuhaa kyllä jotain usein tuijapensaiden alla, pitääpä mennä katsomaan ettei siellä ole hampputarha itämässä :eek:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kahvi, laku, hampurilainen jne.

Otetaanpa kriteerinä että lähtisitkö lentokapteenin kyytiin, joka on viikko sitten vetässyt kunnon pössyttelytuokion vai kapteenin, joka söi aamulla lakua ja joi kahavia?
Kun vaikutetaan ihmisen keskushermostoon aineella, joka vie reaktiokyvyn, niin voidaan puhua vaarallisesta nautintoaineesta. Etenkin jos se aiheuttaa riippuvuutta ja voi aiheuttaa trippejä vielä jälkikäteen.

Hyvä kriteeri voisi olla vaikka: pystyykö nautintoaineen nauttimisen jälkeen ajamaan autoa laillisesti?
Kofeinistina voin antaa neuvon: ko. aineesta voi hankkia myrkytyksen, mutta suositeltavaa se ei ole. Kofeiiniyliherkkyys vielä pahempi. Lakritsia kun tarpeeksi nauttii, niin verenpaine nousee takuuvarmasti. Hampurilainen nyt on luku sinänsä eikä kuulu tähän.

Eikö lentokapteenin tai muuta huomattavaa erityistarkkuutta työssään vaativan ja erityistä vastuuta kantavan henkilön paikalla olevan sataprosenttinen päihteettömyys ja työtarkkuus ole itsestäänselvyys? Alkoholi, huumeet, väsymys, mielenterveysongelmat, tietyt lääkkeet jne. takaavat kaikki todella suuret riskit ko. paikalla toimiessa. Ok, huumeista puhuttaessa ei toki voi unohtaa sitä, että onhan esim. amfetamiinia ainakin sotilasilmailussa käytetty puolijulkisesti ja avoimesti jo pitkään.

Nikotiini ei muuten vie kenenkään ajotaitoa, mutta silti tupakointia ollaan tekemässä mahdottomaksi tai ainakin mahdollisimman vaikeaksi.

Jos joku vetoaa siihen että pitää rentoutua huumaavan aineen avulla, kyse on siitä, että ihminen ei osaa rentoutua luonnollisesti. Alkoholi, pilvi, opiaatit yms yms eivät kuulu luonnollisesti ihmisen elimistöön ja ne ovat tarpeettomia aineita ihmisen hyvinvoinnin ja normaalin toiminnan kannalta. No ei kahvi ja lakukaan, mutta ihminen tarvitsee ravintoa muodossa ja toisessa ja voidaan siksi lukea elintarvikkeiksi.
Niin, edes pilveä ei saa poltella laillisesti, mutta esim. dopingaineita saa kyllä käyttää täysin oman harkintansa mukaan. Kuka sen määrittelee ja on sopiva määrittelemään mikä on kenellekin hyväksi ja mitä kukakin saa käyttää? Kieltolaki ei ole koskaan aiheuttanut muutakuin ongelmia ja vielä lisää ongelmia.

Kahvia ja lakritsia käytetään täsmälleen samoista syistä kuin alkoholia, pilveä ja opiaatteja - nautinnonhalu ja rentoutumisen tarve.

Perustelen väitettäni (joka ei ole vain omani) hyvin pitkällä ja perusteellisella kokemuksella (liki 40 vuotta) erilaisista päänsekoitusmenetelmistä verrattuna nyt elettyyn vuoden ja 4 kuukauden täysraittiuteen.
Yhdessä vuodessa olen elänyt, "kokenut" ja rentoutunut enemmän kuin koskaan aiemmin tuon liki 40 vuoden aikana. Kokemus on toki henkilökohtainen, mutta vastaavia tarinoita olen kuullut hyvin, hyvin useita omakohtaisesti tänä aikana, joten en liene "yksittäistapaus".

Olen tässä asiassa itseni suhteen fundamentalisti, mutta olen siihen olotilaan hyvin tyytyväinen. Muiden tekemiset on sitten muiden tekemisiä, mutta väärään ja jopa suorastaan valheelliseen keskusteluun varaan oikeuden puuttua. Ymmärrän kyllä, että ihmiset pitävät verisesti kiinni oikeudestaan olla taju kankaalla ja toimintakyvytön niin halutessaan ja niin tehkööt, jos siltä tuntuu, mutta ei pidä väittää että se on jotenkin tarpeellista tai pakollista ihmiselle, kun se ei ole.
Täysraittius on kunnioitettavaa, mutta ihmisen historia on päihteiden historiaa.
 

Örfil

Guest
Täysraittius on kunnioitettavaa, mutta ihmisen historia on päihteiden historiaa.
Niin on tappaminenkin, muttei se silti tee siitä sen hyväksyttävämpää.

Ymmärrän toki, että ihmisen tarve sekoittaa päänsä on ikiaikainen, mutta en henkkoht hyväksy lainkaan sen puolustamista. Jos joku käyttää, on se oma asiansa, mutta asian puolestapuhujia en voi sietää.
Pitäkööt mölyt mahassaan aineidensa kanssa.

Tuokaa minulle onnellinen alkoholisti, huumeriippuvainen, pilleristi jne, joka on toimiva yhteiskunnan jäsen, täysin tyytyväinen elämäänsä ja kaikki läheisensäkin ovat asian kanssa myös sinut, niin maksan miljoona euroa käteisellä, ilman kuittia. Menen sitä odotellessa itse taas kutsuttuna perjantaina tuonne, kas noin, jossa juhlistamme kolmen tyypin osalta ensimmäisen päihteettömän vuoden täyttymistä. Erävoitto loputtomassa taistelussa, mutta erävoitto siltikin.

Toivoin kovasti ettei kofeiinin yliannosta sotketa tähän keskusteluun. Kyllähän ihminen voi kuolla jo pelkästään juomalla vettä liikaa, jolloin mineraalipitoisuus elimistössä menee liian alhaiseksi = kuolo.
Tai ylensyöntiä. Ei nyt mennä saivarteluun, kun kaikki tiedämme, mitkä ovat päihteitä ja mitkä ei. Montako avioeroa on otettu kahvin takia? Entäpä alkoholin tai muiden päihteiden?

Nikotiinin osalta puhumme suorasta terveysvaikutuksesta, tupakoinnin sosiaaliset seuraukset ovat huomattavasti lievemmät kuin päänsekoittajien. Tässäkään ei sovi sekoittaa puuroja ja vellejä.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Kannabis.

Kerran kasarilla, kerran ysärillä, kerran 2K-luvulla. Viimeisestä kerrasta tulee kohtsillään 11 vuotta.
Nikotiini tai etanoli tappaa minut satavarmasti ennen ensimmäiseksi mainittua nautintoainetta. Mutta - väitelkää toki vaaroista.

Kahvi on perseestä.Sen olen vaihtanut vihreään (tai valkoiseen) teehen. Jonkun tuplaespresson saatan vetää ravintelissa muutaman kuukauden välein. Siinä kaikki.
Yksilöitähän tässä kaikki ollaan - absoluuttista kaikkia sitovaa totuutta on turha etsiä. Puhdas puritanismi minkään asian suhteen on ehkä maailman naurettavin laji.

T:Nimim. narkkisko?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin on tappaminenkin, muttei se silti tee siitä sen hyväksyttävämpää.
Nyt kyllä mennään turhan absurdille tasolle vertausten suhteen. Jos joku polttelee pilveä, juo viskiä tai poimii lähimetsästä oikeita sieniä nautittavaksi, niin mikä tuossa on väärin? Kenen oikeuksia loukataan? Siis kysymyshän on lopultakin siitä, että henkilö käyttää päihteitä eivätkä päihteet käytä henkilöä. Riippuvuuksiahan ihminen voi kehittää lähes mihin tahansa ja laittaa niillä elämänsä pahasti sekaisin vaikka olisi absolutisti tai päihteiden kohtuukäyttäjä.

Ymmärrän toki, että ihmisen tarve sekoittaa päänsä on ikiaikainen, mutta en henkkoht hyväksy lainkaan sen puolustamista. Jos joku käyttää, on se oma asiansa, mutta asian puolestapuhujia en voi sietää.
Pitäkööt mölyt mahassaan aineidensa kanssa.

Tuokaa minulle onnellinen alkoholisti, huumeriippuvainen, pilleristi jne, joka on toimiva yhteiskunnan jäsen, täysin tyytyväinen elämäänsä ja kaikki läheisensäkin ovat asian kanssa myös sinut, niin maksan miljoona euroa käteisellä, ilman kuittia. Menen sitä odotellessa itse taas kutsuttuna perjantaina tuonne, kas noin, jossa juhlistamme kolmen tyypin osalta ensimmäisen päihteettömän vuoden täyttymistä. Erävoitto loputtomassa taistelussa, mutta erävoitto siltikin.
Päihteistä ja päihdepolitiikasta pitäisi voida keskustella järkevästi. Nykyinen politiikka on pahasti epäonnistunut ja keskustelu kulkee lähes täydellisesti faktat sivuuttaen.

Ei pahasti riippuvainen ihminen voi olla tyytyväinen - käyttöään hallitseva voi. Täysraittius on hyvä valinta, mutta se ei sovi kaikille.

Toivoin kovasti ettei kofeiinin yliannosta sotketa tähän keskusteluun. Kyllähän ihminen voi kuolla jo pelkästään juomalla vettä liikaa, jolloin mineraalipitoisuus elimistössä menee liian alhaiseksi = kuolo.
Tai ylensyöntiä. Ei nyt mennä saivarteluun, kun kaikki tiedämme, mitkä ovat päihteitä ja mitkä ei. Montako avioeroa on otettu kahvin takia? Entäpä alkoholin tai muiden päihteiden?

Nikotiinin osalta puhumme suorasta terveysvaikutuksesta, tupakoinnin sosiaaliset seuraukset ovat huomattavasti lievemmät kuin päänsekoittajien. Tässäkään ei sovi sekoittaa puuroja ja vellejä.
Kahvi nousi keskusteluun kun puhe oli vaarattomista nautintoaineista. Ei niitä ole. Tupakka ei ole terveellistä, mutta ei toisaalta nykyisen ajojahdin arvoinenkaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Unkarissa tupakoivat kaikessa rauhassa istumakatsomossa. Ahvenistolla käydessäni vieressä seisonut rouva häipyi välillä yleisön taakse metsikön reunaan. Huomasin et tupakoimaanhan se meni. Vaikkei missään kieltomerkkiä ollut, ois se eturivissäkin saanu polttaa, koska ei mikään virallinen katsomo ollut. Tupakoinnin "ajojahdin" seurauksia Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eikös 2030 pitäisi Suomen olla savuton?

Vesikin tappaa. Jos ei hukkumalla, niin liikaa juomalla huuhtelee suolot kehosta ja se on soromnoo.
 

Örfil

Guest
Hänellä on selvästi niin iso issue kyseisen asian kanssa, että sama agenda pitää tunkea jokaiseen säikeeseen. Postauksessani yksi ainoa lause kiinnitti huomion? Voimia bro.
Tämä on huumehista kertova säie. Muistaakseni en ole tuota "agendaani" kovin monessa muussa toikissa aktiivisesti tuputtanut. Turhaahan se olisi.

Ja kyllä, on se iso issue minulle, kun on osaltaan vastuussa kanssaihmisistä ja sitten joku porukasta päättää että "en ole puhdas puritanisti" ja kahden viikon päästä tulee kuolinilmoitus. Siinä vaiheessa ei edes parhaalla tahdolla jaksa laskea leikkiä asiasta.

Nähdäkseni omaan riittävästi kokemuspohjaa, koulutusta ja käytännön tuntemusta tämän asian kanssa toimimisesta. Forumilla lienee pari, kolme muuta jotka voivat sanoa saman.

Bläkkiksen kanssa olen ihan samaa mieltä päihdepolitiikasta. Ruotsissa ja Norjassa on paljon paremmin toimivammat hoitokeinot kunnallisessa käytössä ja tulokset ovatkin ihan eri luokkaa kuin Suomessa esim. A-klinikoiden höpö- ja sormenheristelyhoidossa. Tai katkohoidoissa, joissa Jeppe hoidetaan siihen kuntoon, että pääsee taas Lasolpullon ääreen.

Ennen kaikkea sormenheristelyn sijaan riippuvuuksien mekaniikan ja psykologian opetus jo hyvin varhaisessa vaiheessa esim. peruskoulussa/lukiossa olisi tarpeen. Vain harvassa peruskoulussa/lukiossa tähän on tartuttu.

Näiden asioiden kansantaloudellinen nettovaikutus on aika perkeleellinen summa. Puhumattakaan henkisen puolen asioista, joita ei voi rahassa laskea.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Nysse si tapahtus. Haluan AMK:hon. Alakin sopisi, saisi ammattipätevyydetkin ylläpidettyä.

"VARO HIRVI!!! Heh, ei vaineskaan. Ole hyvä ja käynnistä ajoneuvo uudelleen."

Olihan oikia toikki?
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2195
Nysse si tapahtus. Haluan AMK:hon. Alakin sopisi, saisi ammattipätevyydetkin ylläpidettyä.

"VARO HIRVI!!! Heh, ei vaineskaan. Ole hyvä ja käynnistä ajoneuvo uudelleen."

Olihan oikia toikki?
Ihan tuli oikeaan paikkaan tämä. Apu on tulossa.
 
Ylös