Hyväksytkö lentoemäntien lakon

Lentoemäntien lakko on mielestäni


  • Äänestäjiä yhteensä
    26

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lakon hyväksyn, se on laillinen, tavoitteisiin on vaikea ottaa kantaa perehtymättä tarkemmin, ymmärrän kyllä molempia osapuolia.

Mun käsittääkseni mannertenvälisiä lentoja tekevät tienaavat varsin hyvin, kotimaan lennoilla taas ansiot jäävät aika pieniksi.

Polliin vastaus olisi siis jaska.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Vastaisin väärin, mutta eri perusteluin kuin mitä jaska tuonne laittoi. En siis vastaa mitään polliin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Päin vittua kysytty.
Lakko on laillinen ja siten hyväksyttävä. On aivan eriasia sitten taas, mitä sopimukset pitävät sisällään. Se kun on kyseisten työnantajapuolen ja työntetekijäpuolen asia.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Perhepiiriin kuuluu yksi lentoemäntä. Sen perusteella mitä olen "kulissien takana" nähnyt tapahtuvan firman ja työntekijöiden välillä, lakkoilkoon vaikka maailman tappiin asti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Perhepiiriin kuuluu yksi lentoemäntä. Sen perusteella mitä olen "kulissien takana" nähnyt tapahtuvan firman ja työntekijöiden välillä, lakkoilkoon vaikka maailman tappiin asti.
Tämä lakko vaikuttaa kymmenientuhansien ihmisten elämään ja monien yritysten toimintaan ympäri suomea. Jos työnantaja on niin veemäinen, että voidaan lakkoilla vaikka maailman tappiin.. niin vaihtakoon sitten työpaikkaa tai alaa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämä lakko vaikuttaa kymmenientuhansien ihmisten elämään ja monien yritysten toimintaan ympäri suomea. Jos työnantaja on niin veemäinen, että voidaan lakkoilla vaikka maailman tappiin.. niin vaihtakoon sitten työpaikkaa tai alaa.
Lakkoja on kaikenlaisia, yhdet vaikuttavat lähes kaikkiin, osa pienempään määrään ihmisiä, harvemmin sellaisia lakkoja on mitkä kehenkään ei vaikuttaisi.

Ylipäätään lakkoon ajautuminen osoittaa yleensä molempien osapuolten hoitaneen neuvottelut liian myöhässä ja kehnosti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Systeemin ongelma on työantaja vs. työntekijät asettelu. Se on globaaleilla markkinoilla toimiville yrityksille aivan vinksahtanut asetelma. Niissä työnantaja ja työntekijät ovat samassa veneessä, kilpaillen kiinalaisia, unkarilaisia, intialaisia.. yms. vastaan. Kyllä kilpaileville firmoille sopii tällainen lakkoillu, koska se sataa rahaa heidän tuloksiinsa. Minusta vaikuttaa, että työantajapuoli on tämän asian jotenkin ymmärtänyt, mutta työntekijäpuolella ei kellot soi yhtään. Lopulta se johtaa siihen, että Finnairkin myydään jollekin ulkomaiselle yhtiölle. Sen jälkeen ei tarvitse enää suomessa näitä neuvotteluja käydä. Työnantajakin voisi pohtia, että voisiko esim. palkkausta sitoa yrityksen tulokseen.. eli jos tulee hyvä tulos, niin siitä saisi bonusta tai jotain.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vastasin oikein, koska minua ei hevon vittua kiinnosta, selviääkö Finnair vai ei. Valtion olisi pitänyt myydä vuosia sitten, mutta kun ei viitsitty. Finnair on itse soppansa keittänyt ja saa sen nyt myös syödä.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Lakkoja on kaikenlaisia, yhdet vaikuttavat lähes kaikkiin, osa pienempään määrään ihmisiä, harvemmin sellaisia lakkoja on mitkä kehenkään ei vaikuttaisi.

Ylipäätään lakkoon ajautuminen osoittaa yleensä molempien osapuolten hoitaneen neuvottelut liian myöhässä ja kehnosti.
Sepä lakkoilussa onkin se vinksahtanein puoli. Tuntuu, että alat, joilla on suurin lakkoase eli isoin vaikutus yhtiöiden kannattavuuteen, sekä suurin yhteiskunnallinen vaikutus, ovat sitä oikeuttaan hanakkaimmin aina käytännössä käyttämässä. Ymmärrän toki, että se johtuu nimenomaan aseen vahvuudesta, mutta eihän siinä mitään järkeä ole. On vaikea käsittää, että juuri tällä tavalla kriittiset alat olisivat tesseissään ja muissa soppareissan ja neuvotteluissaan niitä paskimmin hoidettuja. Siis sekä työnantaja, että työntekijäpuolelta.

Joku tässä mättää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Perhepiiriin kuuluu yksi lentoemäntä. Sen perusteella mitä olen "kulissien takana" nähnyt tapahtuvan firman ja työntekijöiden välillä, lakkoilkoon vaikka maailman tappiin asti.
Vähän samaa olen Finnairin kanssa tekemisissä olevilta kuullut. Yhtiötä johdetaan huonosti ja jos jossain sitä monopoliaikojen jäännettä on, niin keskijohdossa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vähän samaa olen Finnairin kanssa tekemisissä olevilta kuullut. Yhtiötä johdetaan huonosti ja jos jossain sitä monopoliaikojen jäännettä on, niin keskijohdossa.
Ei se välttämättä ihan noin ole. Monopoliaikoina kertyy kaikenlaisia kummallisia tapoja, käytäntöjä ja etuja. Sitten kun niitä yrittää muuttaa niin vastarinta on kova. Tavat ovat juurtuneet aika syvälle sekä suorittavassa portaassa, että johdossa ei ihmisten käyttäytyminen hetkessä muutu.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ei se välttämättä ihan noin ole. Monopoliaikoina kertyy kaikenlaisia kummallisia tapoja, käytäntöjä ja etuja. Sitten kun niitä yrittää muuttaa niin vastarinta on kova. Tavat ovat juurtuneet aika syvälle sekä suorittavassa portaassa, että johdossa ei ihmisten käyttäytyminen hetkessä muutu.
Kyllä se vaan niin on, että Finnairin ylemmässä johdossa (ns. ammattijohtajat ovat olleet toista toistaan huonompia alkaen siis jo Potilan, Suilan ja Hienosen ajoista) ja nimenomaan ylemmässä keskijohdossa on sellaisia jääräpäitä, jotka ovat ajanneet Finskiä tuhon partaalle. Nämä ns. ammattijohtajat eivät ole ymmärtäneet lentobisnestä ja "ylin keskijohto" mm. vetää omien osastojensa etuja ihan kaikessa. Kokonaisuus unohtunut. Mitä ilmeisemmin Bobakilla on sisäpiirintietoa....

Lentäjät ja muu lentävä henkilökunta on ollut aina muuhun Finskin henkilökuntaan nähden erilaisessa asemassa. Ovat saaneet lävitse yleensä sen minkä haluavat. Eikä se liity siihen, että lentoliikenne vapautettiiin...tätä kait monopoliaikoihin viittauksilla tarkoitetaan?! Tai no pahempihan se oikeastaan on, kun ei voi kiristää erolla, kun varteenotettavia kilpailevia työnantajia Suomessa ei ole oikeastaan ollut. (toki suomesta operoidaan muilla lentoyhtiöillä ja nyt entistä enemmän) No oli miten oli minusta ne monopoliajat ovat vaikuttaneet enemmän Finnairin kannattavuuteen, kuin työntekijöiden asemaan Finnairissa. Kovinakin aikoina lentäjät + muu lentävä henkilökunta on hyvin usein kiristänyt itselleen sen minkä haluaa...jos ei muuten niin lakkoilemalla.

Se on selvä, että jossakin vaiheessa lentäjien ja muun lentävän henkilökunnan on osasta saavutuista eduista luovuttava. Nämä lakkoilut ilmeiseisesti vain lopulta jouduttavat isojen herrojen päätöksiä esim. Finnairin muuttamiseksi holding-yhtiöksi, joka ostaa mm. cabin-palvelut ulkoistetuilta tai erillisiltä yhtiöiltä.

Lakkoiluun suhtaudun siis kuten yleensäkin olen suhtautunut. Negatiivisesti, vaikka tässä yhteydessä tiedänkin, että yhtiön johdossa on....ööh...mitä on.

Polli oli niin pahasti jaskattu, että en vastanut. :thumbdown
 
Ylös