Pakko aloittaa tämä vastaus syvällä huokauksella, unelmoin ja hehkutin kirjoittaen noin tunnin ajan tänne vastausta, kunnes kone simahti aivan totaalisesti. Ensi kerralla lentää näyttö ikkunasta ulos ja tällä kerralla kirjoitan tämän vastauksen ensin notepadillä ja tallentelen.
Otto Hokkanen sanoi:
Puupakki vois kyllä kirjotella vaikka Jordanista, eikä mistään luuserijoukkueista.
Mutta kaikesta huolimatta kaikki alkoi siitä kun luin yllä olevan Hokkasen vastauksen, tämä lyhyt mutta ytimekäs kärjistys hyppäsi vannoutuneen Minardi fanin silmille kuin paviaani puskasta.
Ensinnäkin tämä osoittaa jo että Bobakin tekstejä arvostetaan, niitä odotetaan ja niistä syntyy tunteita, hienoa sinänsä, tosin tämä ei tullut itselle yllätyksenä. Mutta kun Bobakki (Puupakki?) kirjoittaa Minardista, niin minkä se tekee Jordanista, kenties huonomman tallin tai paremman tallin?
Pysähdyttyäni tätä miettimään heräsi minulle kysymys, että onko osa minun Minardi arvostuksestani peräisin muiden halveksunnasta tallia kohtaan? Mikäli näin olisi, niin mistä tämä johtuisi ja minkä takia?
Tosin tiedän, kuten tässä topicissa olenkin jo aiemmin kertonut, että alkuperäinen kiinnostukseni tallia kohtaan on peräisin urheilullisista syistä. Muistot tallista ja niiden ensin herättämät tunteet ja kiinnostukset loivat pohjan pidemmälle "suhteelle". Tätä kautta ajauduin pakostakin lukemaan, seuraamaan, katselemaan tallia enemmän kuin jopa monia menestyneempiä. Erikoista, koska esim. Jordan kuuluu myös suosikkeihini, sen keltainen väri on jo lähes legendaarinen minulle. Miksi Jordan ei herätä minussa samoja tunteita, vaikka niihin olisi ollut kaikki edellytykset?
Hetken pohdittuani selailin ja tein haun Foorumista, mitä täältä löytyisi Jordanista? Lyhyt tutkiskelu ja selailu päättyi hajanaisiin keyword sanoihin siellä täällä eri topiceissa syyskuulle asti. Missä olivat kaikki Jordanin hehkutus topicit, missä olivat Jordanin jäähyväiset, entä Sauberin? Samalla muistin kiivaat keskustelut Minardista, kaksi kunnianositus topiccia F1 osassa sekä F1-vapaan uusin In Memoria. Sama haku sekä Minadin, Jordanin ja Sauberin osalta tuotti eniten tuloksia Minardille (keywords). Moni muukin oli siis maininnut teksteissään Minardista, se herätti keskustelua, en ole yksin.
Keskustelu Minardin ympärillä on usein negatiivista, säälivää tai erittäin huumori pitoista "eihän se kuitenkaan pääse maalin asti". Tämän tietysti vahvistaa Bobakin teksteistä poimitut luvut, "658 starttia, joista 296 kertaa maaliin". Ei niin hyvä, mutta se ei minulle merkitse tilastoja kummempaa. Olen jo täällä todennut, kuinka oma arvostukseni tulee tallin sisäisestä hengestä ja kulttuurista, joten ei niistä sen enempää. Vaan on palattava alkuperäiseen kysymykseen, onko osa minun Minardi arvostuksestani peräisin muiden halveksunnasta tallia kohtaan?
Vastaus on kyllä, kuten monessa muussakin asiassa tässä elämässä. Oma usko johonkin asiaan ei järky muiden mielipiteistä, vaan se pikemminkin vahvistuu. Ehkä sillä voi yrittää todistaa omaa tietämystään tai paremmuuttaan, mutta totuus on, että muiden sitä kohtaan herättämät tunteet herättävät itsessä voimakkaampia tunteita ja juuri sitä on Minardi, voimakkaita tunteita. Näitä tunteita ei ole Jordanista, eikä Sauberista esiintynyt läheskään yhtä paljon täälläkään. Ehkäpä syynä on Minardin "ainainen peränpitäjä maine" tai viime vuosien suuri julkisuus talousvaikeuksien myötä, yhtäkaikki on Minardissa jotain erikoista. Kuinka muuten voin selittää sarjan viime vuosina huonoimpiin menestyjiin kuuluvan tallin saama kiinnostus.
Toivottavasti kuitenkin näen vielä monta hyvää kirjoitusta hyvistä kuljettajista, talleista, mekaanikoista, tallipääliköistä, koska kaikki he luovat oman osansa sarjaan, olivat he sitten aikanaan onnistuneet tai epäonnistuneet.