Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Juu, samaa mieltä. Ongelmana vain on, jotta melkosta sukupolvien kuprua tässä rakennetaan jos nykyinen nuoriso maksaa koko ajan kasvavia eläkemaksuja ja saa palkkioksi koko ajan pienenevän eläkkeen...
'
Yks ilmiö tästä nykyisestä menosta, kilpailuyhteiskunnista, velkayhteiskunnista tai miksi tätä kohta sisäiseen mahdottomuuteensa romahtavaa systeemiä sanotaankaan, tulee mieleen. Analogia on järjettömyydessään selkeä. Ja se ilmiö oli siis kylmä sota.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Isokallion kolumnista mielenkiintoisia tilastotietoja:

Poliittiset päättäjämme ovat kanssani eri mieltä. Heidän mielestään mistään ei ole varaa karsia. Minun mielestäni on. Otetaan esimerkkinä kunnat. Keskisuurissa kunnissa menot asukasta kohden ovat alimmillaan 4 339 ja korkeimmillaan 8 572 euroa. Kahdeksassa suurimmassa kunnassa alimmat menot ovat 4 894 euroa ja korkeimmat 6 966 euroa. Kuitenkin noissa kunnissa tuotetaan samat palvelut. Toisissa ne tuotetaan tehokkaasti ja toisissa tuhlailevasti. Jos kaikki kunnat tuottaisivat palvelunsa yhtä hyvin kuin paras, julkisen sektorin rahoitustarve putoaisi neljällä miljardilla. Siis neljällä
miljardilla, ilman minkäänlaisia leikkauksia.
Moki tuossa vedetään mutkia suoraksi, kunnilla on erilainen väestörakenne jne. Mutta kahdeksan isointa ei nyt niin paljoa eroa, että tuo ~2000€ säästö selitettäisiin. Tässä esim. hallinnon eroja Helsinki vs. Vantaa.

Olihan tuossa takaperin juttua, jotta Helsingissä kun virkamiesten annettiin keksiä säästölista, niin tuloksena oli ehdotus "Tarvitaan lisää rahaa".

Eilisen Hesarin mielipidekirjoituksissa oli kanssa mielenkiintoinen tilastotieto - tarkempaa lähdettä ei mainittu, mutta:

Pohjoismaissa kaikista työntekijöistä 32,7 prosenttia työskentelee julkisella sektorilla, kun muissa EU-maissa näiden osuus on keskimäärin 18,5 prosenttia. Saksassa, joka on Euroopan suurin talous, julkisen sektorin osuus on vain 12,2 prosenttia. Pohjoismaissa työskentelee siis virkamiehiä yli kaksi kertaa enemmän kuin Saksassa väkilukuun suhteutettuna.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Suomalaisilla on isossa mittakaavassa aika pienet mahdollisuudet säästää isompia summia rahaa eläkepäivien varalle. Tästä pitää huolen mm. progressiivinen tuloverotus (rankaistaan liiasta työnteosta), korkea verotus yleensä ja kalliit asumiskustannukset (.. joita edelleen kasvatetaan hallituksen toimesta).
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Pohjoismaissa kaikista työntekijöistä 32,7 prosenttia työskentelee julkisella sektorilla, kun muissa EU-maissa näiden osuus on keskimäärin 18,5 prosenttia. Saksassa, joka on Euroopan suurin talous, julkisen sektorin osuus on vain 12,2 prosenttia. Pohjoismaissa työskentelee siis virkamiehiä yli kaksi kertaa enemmän kuin Saksassa väkilukuun suhteutettuna.
Mitenhän ne siellä Saksassa pärjää?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Voishan noiden lukujen taaksekin hieman vilkasta, jos ovat edes oikeansuuntaisia. Aika paljon helpompaa on jatkaa samaa iänikuista taivastelua.
Kuten sanoin, itselläni ei ole edes lähteestä tietoa. Mutta kyllähän tuo Helsinki - Vantaa vertailu kertoo jotain. Jos toisessa kunnassa 10% työvoimasta on hallinnossa toisessa 6%, niin kai se kertoo jotta toisessa vois jostain säästää.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Taivastelua tämä kyllä on.

Oikeastaan viime vaalien jälkeen minullekin selvisi (lopulta), että äänestämällä ei voi vaikuttaa. Se on todellakin ihan sama, että ketkä siellä vallankahvassa ovat. Meno jatkuu samanlaisena vuodesta toiseen. Joku voi pitää tätä valituksena, mutta perustelkoon sitten.. ettei asia noin ole.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Voishan noiden lukujen taaksekin hieman vilkasta, jos ovat edes oikeansuuntaisia. Aika paljon helpompaa on jatkaa samaa iänikuista taivastelua.
Tai sitten voisi heittää Ruotsi-kortin pöytään, miten siellä menee Suomea paremmin, kun on vielä enemmän julkisella puolella työntekijöitä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tai sitten voisi heittää Ruotsi-kortin pöytään, miten siellä menee Suomea paremmin, kun on vielä enemmän julkisella puolella työntekijöitä.
Siellä menee yrityspuolella niin paljon paremmin että on varaa pitää suurta määrää virkamiehiä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Siellä menee yrityspuolella niin paljon paremmin että on varaa pitää suurta määrää virkamiehiä.
Tai sitten niiden yrityspuoli kukoistaa, koska niillä on niin paljon virkamiehiä. Jos vielä vähän lisättäisiin, niin avot!
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tai sitten voisi heittää Ruotsi-kortin pöytään, miten siellä menee Suomea paremmin, kun on vielä enemmän julkisella puolella työntekijöitä.
juu, Ruotsista voisi ottaa mallia, tämä 13.5. hesarista. Muistaakseni aikanaan laitoin tännekin.

Herää, Suomi!

Ruotsi on toipunut taantumasta täysin, työllisyys kasvaa kohisten ja valtionvelka supistuu. Länsinaapurissa on tehty neljän viime vuoden aikana reippaita rakenteellisia uudistuksia työmarkkinoilla ja tukijärjestelmissä. Suomessa riideltiin sama aika tuloksetta sosiaaliturvasta, työurien pidentämisestä ja eläkeiästä. Kävikö tässä nyt niin, että Ruotsi tekee ja Suomi diskuteeraa?

Harvoin näkee omahyväisempää esitystä kuin Ruotsin valtiovarainministerin Anders Borgin maaliskuussa pitämä tiedotustilaisuus maan taloustilanteesta.

"Politiikan vaikutukset ovat suurempia kuin aiemmin laskettiin. Rakenteellinen työttömyys laskee viiteen prosenttiin, bruttokansantuote on palannut kriisiä edeltävälle tasolle ja tuottavuus on kasvanut odotettua enemmän", Borg hyrisee nettitallenteella.

Borgin mukaan selvä osa kasvusta ja työllisyyden paranemisesta nyt ja tulevina vuosina johtuu porvarihallituksen päätöksistä viiden viime vuoden aikana. "Reformit toimivat", Borg päättelee.

Siis, mitkä reformit? Fredrik Reinfeldtin viisi vuotta sitten valtaan noussut porvarihallitus on muun muassa leikannut työttömyysturvaa ja eläkkeitä sekä muuttanut sairauslomasääntöjä niin, että ensimmäinen sairauspäivä on työntekijän omalla vastuulla.

Verotuksessa otettiin käyttöön ansiotulovähennys ja työn verotusta on muutenkin kevennetty selvästi.

"Ruotsissa on ymmärretty, että talouskasvun määrää resurssien tarjonta, joista tärkein on työvoiman tarjonta. Hallituksen päätökset kannustavat työntekoon sekä kepillä että porkkanalla sen sijaan, että oltaisiin pelkän toimeentulotuen varassa", Juhana Vartiainen, ruotsalaisen Konjunkturinsitutetin tutkimusjohtaja sanoo.

Ansiotulovähennys ja verojen alentaminen tekevät töihin menemisen kannattavaksi jo pienillä tuloilla. Toisaalta tukien ja sairauskorvausten leikkaaminen tekevät töistä poissa olemisen vähemmän houkuttelevaksi.

"Suomessa keskustellaan mieluummin siitä, miten luodaan työpaikkoja, mutta se on väärä tarkastelu. Pitkällä aikavälillä tärkeintä on työvoiman tarjonta. Se luo itsestään kysyntää", Vartiainen väittää.

Jos Ruotsin ja Suomen talouskehitystä katsotaan rinnan kahdenkymmenen viime vuoden aikana, erot ovat pieniä.

"Kehitys on ollut tavattoman samankaltaista ja suotuisaa. Suomen talouden kuoppa oli syvempi vuoden 2008 kriisin jälkeen, mikä johtuu osin tuotantorakenteesta. Esimerkiksi Nokian osuus näkyy selvästi vuonna 2009. Sen vuoksi Ruotsi on myös toipunut vähän nopeammin. Kovin selkeää eroa edes lähiaikojen kasvunäkymissä ei ole", Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen toimitusjohtaja Sixten Korkman sanoo.

Erot tulevat näkyviin, kun katsotaan pidemmälle tulevaisuuteen. Suomen julkisen talouden haasteet ovat suuremmat kuin Ruotsin.

Suomi velkaantuu kovaa vauhtia, Ruotsissa valtiontalous on jo tänä vuonna ylijäämäinen. Suomessa pienempi osa työikäisistä on töissä, ja Ruotsissa jäädään eläkkeelle myöhemmin.

Ruotsin ikärakenteessa ei ole yhtä pahaa suurten ikäluokkien pullistamaa kuin Suomessa, ja suuri maahanmuuttajaväestö paikkaa muutenkin tulevaisuuden heikkenevää huoltosuhdetta.

Siksi Suomen kyvyttömyys tehdä rakenteellisia uudistuksia on huolestuttavaa.

Ei Suomessakaan ihan toimettomana ole oltu. Ansiotulovähennys otettiin Suomessa käyttöön jo vuonna 1992, ja ansiotuloverotusta on kevennetty tuntuvasti viidentoista viime vuoden aikana.

"Ruotsissa tehtiin kerralla iso ansiotulovähennys ja se on voinut vaikuttaa tehokkaammin työvoiman tarjontaan kuin Suomen pikku hiljaa kasvatettu malli", sanoo Veronmaksajien keskusliiton pääekonomisti Minna Punakallio.

Suomessa istui viime hallituskaudella lukuisia työryhmiä pohtimassa työurien pidentämistä, sosiaaliturvan uudistamista ja eläkeikää. Tulokset väin jäivät olemattomiksi.

Kaikki työhön, palkkoihin tai tukiin liittyvät muutokset kierrätetään vanhasta sopimuksesta valtion ja työmarkkinajärjestöjen yhteisissä pöydissä. Eläkkeistä päättämään tarvitaan mukaan vielä eläkeyhtiöt.

Kun kaikki osapuolet vaalivat saavutettuja etuja tulevaisuuteen katsomatta, mihinkään ei lopulta puututa.

"Suomen korporatistisesta järjestelmästä on tullut itsensä irvikuva. Se pystyy päättämään ainoastaan siitä, ettei päätetä mitään", Korkman sanoo.

Ruotsissa päätöksenteko on selkeämmin vallassa olevan hallituksen näpeissä. Ja hallitus on yleensä vielä selkeästi yhden puolueen hallitsema, jolloin poliittisten lehmänkauppojen tekeminen vähenee.

"Porvarillinen koalitio nosti ennen vaaleja keskusteluun tarvittavat uudistukset ja sai vaaleissa äänestäjiltä luvan toteuttaa ne", Vartiainen sanoo.

Sen jälkeen on toimittu eikä kyselty.

"Ruotsissa keskustellaan jo eläkeiän nostamisesta 65:stä 67 vuoteen. Suomessa ei tehdä mitään. Edelleen Suomessa on myös tämä erittäin vahingollinen työttömyyseläkeputki", Vartiainen sanoo.

Ja sitten on se vaikeammin mitattava puoli eli asenteet. Moni yritysjohtaja on viime aikoina ihmetellyt, mihin Suomesta on kadonnut tekemisen meininki.

Ruotsinhan piti olla maa, jossa diskuteerataan ja vatuloidaan. Mutta nyt näyttääkin siltä, että Suomi on se saamaton vetelehtijä.

Jotain vikaa on muutenkin korvien välissä. Siihen nähden, että maiden talouskehityksessä ei ole viime vuosina ollut juuri eroa, julkinen keskustelu on kummallista.

"Suomessa voivotellaan tuloeroja ja kurjuutta. Ruotsissa eletään euforiassa ja verrataan itseä Kiinaan, vaikka tilanne on lähes sama", Korkman ihmettelee.

Hän nostaa esiin pohjoismaisen vertailun, josta käy ilmi, että suomalaiset nuoret viettävät vähemmän aikaa vanhempiensa kanssa, pitävät vähemmän vanhemmista ihmisistä ja ovat tyytymättömämpiä ulkonäköönsä.

"Jotenkin koti ja työelämäkin koetaan meillä kovemmiksi."

Suomessa ei kuulu hehkua itsetyytyväisyyttä niin kuin Anders Borg. Se vaikuttaa myös siihen, mitä ja miten asioita hoidetaan.
Samaan aikaan Ruotsiin sataa ulkomaisia sijoituksia (oisko suhde USA:sta tulevista sijoituksista ollut 10:1 Ruottin hyväksi) jne.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ja jos jatketaan listaa, niin eikös Ruotsi ole jo toteuttanut kuntauudistuksen?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Suomalaisilla on isossa mittakaavassa aika pienet mahdollisuudet säästää isompia summia rahaa eläkepäivien varalle. Tästä pitää huolen mm. progressiivinen tuloverotus (rankaistaan liiasta työnteosta), korkea verotus yleensä ja kalliit asumiskustannukset (.. joita edelleen kasvatetaan hallituksen toimesta).
Pienituloisilla se säästäminen onkin järjettömän helppoa.:ahem:
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Viestintäministeri Krista Kiuru (sd.) haluaa rajoittaa kännykkäliittymien puhelinmyyntiä lainsäädännön avulla.

Ministerin mukaan kilpailu matkapuhelinmarkkinoilla on voimakasta, ja teleyritykset sortuvat uusien asiakkaiden hankkimisessa ylilyönteihin.

Viestintäministerin mukaan teleoperaattorit ovat yhtä mieltä siitä, että liittymien puhelinmyynnistä aiheutuu runsaasti ongelmia. Puhelinmyyntiä säätelevää lakimuutosta ryhdytään valmistelemaan, koska asiasta ei ole onnistuttu sopimaan alan sisällä.
Hyvä, hyvä... työllisyysvaikutus byrokraateille taattu!
 
Ylös