Jaahas... Mihin miljooniin se raja nyt sitten vedetään. Kuitenkin vuosien saatossa SATOJA MILJOONIA menee pelkästään noihin.
Olen kai ennenkin tätä fundeeraannut, mutta vielä kerran... En vänkää siitä, etteikö summat ole kohtuuttoman suuria, vaan siitä, miten ne rahoitetaan ja miten media niistä hehkuttaa!
Keneltä se raha loppujen lopuksi menee bonuksiin? Jos bonukset ovat nitä optioita. Onko se yhteisestä kassasta ( "yhteiskunnan varat", valtio, kunnat ) pois vai ei. Vai jopa lisää yhteiseen kassaan??
( jos bonukset ovat silkkaa firman maksamaa palkkaa, niin sitten ei päde))
Mielestäni optiobonukset menee näin?!?
Ymmärtääkseni lähtökohtaisesti firma tekee optiobonusohjelman. Siinä firma lupaa myydä tiettyyn summaan tietyn määrän firman osakkeita tietyn ajan kuluttua johtohenkilöstölle. Lie tavanomaista, että myyntihinta optiobonusohjelman ajankohdan hintaa korkeampi. Firma pyrkii optio-ohjelmalla siihen, että osakkeen arvo kasvaa eli omistajien omaisuuden arvo kasvaa.
( Epäselvää on minulle, onko firma ostanut tai muuten saanut omia osakkeitaan niin paljon, että voi myydä ne vai pitääkö järjestää joku optioanti?? Luulen, ettei antia voi optioiden vuoksi järjestää, koska "ulkona olevien" / pörssissä noteerattujen osakkeiden arvo laskee, jos osakkeiden yhteismäärä kasvaa anneissa )
Tietty aika kuluu, firman johto tekee työtänsä ja /tai yleinen talouskehitys "kehittyy" ja kurssi nousee, johtohenkilöstö ostaa/merkitsee ne osakkeet firmalta, laittavat omaa rahaasa tietyn summan. Oletettavasti firma saa niistä merkinnöistä rahaa enemmän kuin on itse sitouttanut pääomaa niihin? Luulisin näin yleensä olevan, jos kurssit ovat alempana kuin optioohjelman myyntihinta, niin silloin ei optiomerkintöjä tapahdu.
Siis firma saa tuloa enemmän kuin on laittanut pääomaa kiinni! ja firman arvo nousee. Luulisin, että tuollainen "voitollinen myyntikauppa" firman kannalta katsottuna menee tuloslaskelmaan ja lisää voittoa ja sitä kautta lisää firman maksamaa veroa? Voi olla, että menee tasepuolellekin, jolloin tulos ei muutu??
Johto on siis merkinnyt omalla rahallaaan osakkeita alle pörssikurssin, ja saa voittoa ne myydessään pörssissä tms. Eli ostajat tai bonusohjelman rahoittajat ovat "kasvottomia markkinavoimia". Se raha ei siis lähde firman kassasta! Optiovoitot verotetaan ansiotulojen mukaan, eli miljoonista puhuttaessa vero% on luokkaa yli 50. Kyllä kai se johtohenkilö sentään ensin saa vähentää sen oston arvon ja myyntivoito vaan verotetaan.
Media vain kirkuu, että sen ja sen verran sai optiobonusten myynnistä... ostohintaa tuskin on vähennetty...
Verottajalle siis optiobonuksista yli 50%. Lie voittoa yhteiskunnalle?
Meneekö missä väärin?!? :doubtful: