En osaa suorastaan sanoa näillä tiedoilla.:thumbfh:Pitäsikö sinun mielestäsi em. kelakorvaus poistaa?
En osaa suorastaan sanoa näillä tiedoilla.:thumbfh:Pitäsikö sinun mielestäsi em. kelakorvaus poistaa?
Näin juuri, siksi koko homma pitäisi uudistaa. Meidän verotulot ei riitä kaikkeen, joten pitäisi miettiä mitkä on tärkeää kaikkien saada yhteiskunnalta ja keskittyä hoitamaan se kunnolla.No ei kyllä totta vie ole häävi nykyinen malli. Kaikki joilla on varaa/työnantaja maksaa/vakuutus käyttää kuitenkin yksityistä. Lapsiahan tuolla näkyy tosi paljon kun nykylapsilla kaikilla on vakuutus melkeen.
Mielestäni ongelma on se, että ne jotka hoitoa oikeasti tarvitsisi, eivät sitä juurikaan saa. Ja kaiken maailman all day-ruikuttajat vievät vastaanottoajat.
Tämä tieto terkkarin hoitajalta kuultuna.
"jos kunta olisi pörssiyhtiö"
1. toimintatapojen uudistamiseen vauhtia.
2. Kuntaliitokset syntyisivät nopeammin.
3. Pomojen palkat nousisivat.
4. Paikallinen sopiminen lisääntyisi.
5. Husin johtamiskriisiä ei olisi ollut.
6. Työpaikkakiusaaminen vähenisi.
7. Irtisanomiset lisääntyisivät...
Näinhän se on.Se olisi melko kylmää kyytiä jos kunta olisi kuin pörssiyhtiö. Pörssiyhtiön tehtävä on tehdä voittoa. Kunnan tehtävä on huolehtia kuntalaisista, myös niistä vähäosaisista, sairaista ja tuottamattomista yksilöistä.
Parjanne väläyttää maksuja kuntien harrastuspalveluille
julkaistu tänään klo 02:47, päivitetty tänään klo 14:14
Kuntaliiton toimitusjohtaja Risto Parjanne haastaa pohtimaan, onko kuntien tehtävä rahoittaa harrastustoimintaa entiseen malliin. Parjanne ennustaa sunnuntain Turun Sanomien haastattelussa, että edessä on keskustelu kuntien tehtävistä.
Kuntien menoista 85 prosenttia on terveys-, koulutus- ja sosiaalimenoja. Parjanteen mukaan terveydenhuolto ja koulu ovat "yhteiskunnan silmäteriä".
- Voi kuitenkin miettiä, onko kaikki harrastustoimintaan liittyvä samalla tavalla kunnan asia vai voisiko ne palvelut laittaa maksullisiksi, Parjanne pohtii.
Parjanne sanoo haastattelussa olleensa pitkään sitä mieltä, että kuntalaisten omavastuuta joudutaan miettimään. Hän ei kuitenkaan halua esittää listaa mahdollisesti karsittavista tehtävistä, koska koepallot on aiemmin ammuttu heti alas.
YLE Uutiset
Niinpä. Ja lainaamassasi tekstissäkin oli, että:Ei jumalauta taas. Perse edellä puuhun mennään. Nämä 'säästöt' tulee moninkertaisina kuluina terveydenhuollon yms. piikkiin. Samalla myös lasten- ja nuorten liikuntaharrastukset kallistuvat huomattavasti. Ainakin osassa kaupungeista lasten urheiluhalli yms. vuorot ovat ilmaisia myös seuralle.
Pitää vissiin ostaa parinsadan euron kausikortti pururadalle ja alkaa maksamaan 15 euroa uimahallistakin.
Ottakaa nyt mallia vaikka Italiasta, miten siellä on lasten liikuntahommat järjestetty.:thumbup:
Takaisipahan ainakin sen, että vastaisuudessakin terveys- ja sosiaalimenot olisivat entistä enemmän "yhteiskunnan silmäteriä". Mun mielestäni Suomen kokoisella maalla ei ole oikein varaa ruveta säästämään ihan kaikesta mahdollisesta ja pistää kaikki mahdollinen raskaimman jälkeen maksulliseksi. Vois kuvitella että tulee helvetin paljon halvemmaksi järjestää ihmisille huokeaa liikuntaa kuin sitten myöhemmin maksaa liikunnan puutteesta johtuvien sairauksien aiheuttamia hoito- ja välillisiä kustannuksia.Kuntien menoista 85 prosenttia on terveys-, koulutus- ja sosiaalimenoja. Parjanteen mukaan terveydenhuolto ja koulu ovat "yhteiskunnan silmäteriä".
Niinpä. Olisipa se hauska nähdä kun Kurikan Ryhdin uimajaos rakentaa jäähallin tai jääjaos jäähallin Kurikkaan.Takaisipahan ainakin sen, että vastaisuudessakin terveys- ja sosiaalimenot olisivat entistä enemmän "yhteiskunnan silmäteriä". Mun mielestäni Suomen kokoisella maalla ei ole oikein varaa ruveta säästämään ihan kaikesta mahdollisesta ja pistää kaikki mahdollinen raskaimman jälkeen maksulliseksi. Vois kuvitella että tulee helvetin paljon halvemmaksi järjestää ihmisille huokeaa liikuntaa kuin sitten myöhemmin maksaa liikunnan puutteesta johtuvien sairauksien aiheuttamia hoito- ja välillisiä kustannuksia.
Osittain tähän liittyen lainaus tän päivän Hesarista.En tiedä onko tää ihan on-topikkia mutta menköön.
Eli mun mielestä sairaaloihin pitäis palkata logistiikkainsinööri hoitamaan töiden järjestelyä ja aikatauluja. Mitä olen sivusta muutaman kerran seurannut niin uskomattoman vaikeaa tuntuu olevan sellaisen (mielestäni) suht perusjutun hoitaminen, että kerrottaisiin aikanaan, että turha odotella. Vituttaa pikkasen kun useamman tunnin odottelun jälkeen kerrotaan, että ei nyt voikaan ottaa jotain näytettä tänään kun laboratorio menee kiinni.
Sehän on kyllä ihan luonnollista, että jos kukaan ei seuraa kokonaistilannetta vaan tehdään vain omia töitä, niin tuollaista tapahtuu. Jossain vaiheessa joku sitten huomaa, että: "Katos perhanaa labra menee kines viiden minuutin päästä ja tuolla on vielä kymmenen ihmistä odottelemassa kokeisiin. Pitäisiköhän niille ehkä ilmoittaa jotain?". Ja juuri siksi pitäisikin palkata se logistiikkainsinööri, että voitaisiin jo hyvissä ajoin ilmoittaa että todennäköisesti tänään ei enää laboratoriokokeisiin pääse.
Tietojärjestelmiä pitäisi kehittää ja muutenkin sairaaloita voisi uudistaa Voisiko tuota meidän julkista terveydenhoitoa oikeasti miettiä, laajemminkin.Nainen vei lapsen lääkäriin helsinkiläiseen terveyskeskukseen. He ilmoittautuivat vastaanottoon ja asettuivat penkille odottamaan vuoroaan. Lääkäri istui vastaanoton viereisessä huoneessa tietokoneen äärellä.
Kului vartti. Lääkärin ovi pysyi raollaan. Asiakas alkoi hermostua. Kului toinen vartti. Tohtori näpräsi yhä päätettään. Nainen päätti kysäistä vastaanotosta, miksi lääkäri ei kutsu heitä sisään, vaikka tällä ei ole asiakkaita. Vastaanottovirkailija käveli lääkärin ovelle kysymään.
"Ai, en huomannutkaan tietokoneeltani, että potilas oli jo tullut", lääkäri pahoitteli ja kutsui potilaan sisään.
Suomalaisessa terveydenhuollossa on käytössä 4 000 eri tietojärjestelmää. Erikoissairaanhoidon työtunneista yli puolet kuluu tiedonhallintaan – kuten ehkä edellä mainitun lääkärinkin.
Ei siis kannata ihmetellä, jos lääkäri vain näpyttelee tietokonetta sen sijaan, että keskittyisi potilaisiin. Hän saattaa joutua kirjautumaan useisiin eri järjestelmiin yhden ainoan potilaskäynnin vuoksi.
"Samoja tietoja syötetään ja kopioidaan käsin tai ylläpidetään monissa eri tietojärjestelmissä, jolloin virhemahdollisuudet ja riskit lisääntyvät", eduskunnan tarkastusvaliokunta sanoi viimevuotisessa raportissaan.
Mikä pahinta, hoitovirheet voivat johtaa kuolemiin.
Tulevaisuudessa Suomen suurimmaksi ongelmaksi nousee se, kuinka saadaan hoidetuksi ikääntyvä kansa.
Kriittinen kysymys kuuluu, miten julkiselle sektorille houkutellaan ammattitaitoista tietohallintoväkeä.
Nyt talouslamassa tietoalan yrityksistä on irtisanottu satamäärin IT-insinöörejä. Jos haluttaisiin sijoittaa tulevaisuuteen, valtion elvytysrahoilla voitaisiin palkata työttömäksi jääneitä insinöörejä laittamaan terveystietojärjestelmät kerralla kuntoon.
Rahat voitaisiin ottaa alkuun vaikka niistä summista, joilla nyt elvytetään tienpitoa ja suuria liikennehankkeita.
Pohjimmiltaan saattoi olla kyse siitä, että lääkäreiden mielestä lääkäriä ei voi johtaa kuin toinen lääkäri. Silti lääkeyrityksissä lääkäriä johtaa usein muu kuin lääkäri. /quote]
muutenkin pitäisi tarkastella sitä mitä sairaaloissa tehdään. lääkärit on enemmän ja enemmän sihteerejä, sairaanhoitajat tekee hommia joihin lähihoitat pystyis jne. Lopputuloksena meillä on resurssipulasta kärsiviä ja kalliita sairaaloita.
Kukakohan uskaltaisi tätä uudistaa?
No jos vaikka otettais niistä pääomatuloista se kunnallisvero ja sillä rahalla kehtittäis yksi ja yhteinen, hyvä ja toimiva tietohallinta systeemi, joka tuottais joka vuosi sitä kasvavaa tehokkuutta ja säästöä.Osittain tähän liittyen lainaus tän päivän Hesarista.
Tietojärjestelmiä pitäisi kehittää ja muutenkin sairaaloita voisi uudistaa Voisiko tuota meidän julkista terveydenhoitoa oikeasti miettiä, laajemminkin.
Esim. tuolta alta "HUS:n johtamiskriisiä ei olisi ollut"
Pohjimmiltaan saattoi olla kyse siitä, että lääkäreiden mielestä lääkäriä ei voi johtaa kuin toinen lääkäri. Silti lääkeyrityksissä lääkäriä johtaa usein muu kuin lääkäri. /quote]
muutenkin pitäisi tarkastella sitä mitä sairaaloissa tehdään. lääkärit on enemmän ja enemmän sihteerejä, sairaanhoitajat tekee hommia joihin lähihoitat pystyis jne. Lopputuloksena meillä on resurssipulasta kärsiviä ja kalliita sairaaloita.
Kukakohan uskaltaisi tätä uudistaa?
Mitä meinaat, olisko ihan braa idea ??
Ainakin tietojärjestelmiä uudistellaan jatkuvasti, olen ollut itse asiaa vierestä seuraamassa. Ne ovat isoja, kalliita ja hankalia hankkeita. En ole vielä tavannut ketään, joka olisi sitä mieltä, että lääkärin on hyvä naputella asiansa kuuteen eri järjestelmään. Ongelmana hieman on, että kaikkien kuuden (tai niin monen kuin onkin) järjestelmän korvaaminen yhdellä ei useinkaan ole mahdollista. Markkinoilla ei ole sellaisia ohjelmistoja tarjolla ja toteutus räätälöitynä veisi liian kauan ja maksaisi liikaa.Kukakohan uskaltaisi tätä uudistaa?
Olin itse juuri tarjouskuviossa, joka oli kilpailutettu. Olen varma, että tarjousten tekemiseen (usealta yritykseltä) meni monta kertaa enempi aikaa kuin itse kohteena olevan hankkeen toteutukseen. Uskoisin että myös asiakkaan aikaa hyvin yksityiskohtaisen tarjouspyynnön muodostamiseen on kulunut selvästi enemmän kuin heidän aikaansa palaa itse hankkeessa.TIVI, blogit:
Jatkuva kilpailutus ei hyödytä ketään
Tietoviikon sivustolla on viime aikoina kovasti kommentoitu tuoretta Hanselin kilpailutusta, joka päätyi isojen toimittajien tappioon pienten kotimaisten eduksi.
Kilpailuttaminen on tietysti hyväksi, koska vain siten voit tilaajana saada käsityksen tarjonnasta ja markkinahinnoista. Mutta toistaiseksi käyty keskustelu ohittaa jokseenkin täysin varsinaisen ydinongelman: jatkuvasta kilpailuttamisesta varsinkin julkisina tarjouskilpailuina ei hyödy useimmiten kukaan.
Tarjouskilvassa haetaan lähes aina ”kokonaistaloudellisesti edullisinta” ratkaisua. Käytännössä kokonaistaloudellisuuden voi määrittää täysin vapaasti painottamaan vain toimittajan osuutta hankkeen toteutuksessa tai siten, että mukana on monen vuoden kaikki ulkoiset ja omasta organisaatiosta syntyvät kustannukset.
Pienellä työmäärällä ja halvoilla päivähinnoilla toteutettu asiantuntijapalvelu ei juuri koskaan tuota asiakkaalle parasta ratkaisua, ja halpa hinta johtaa myös toimittajan bisneksen nopeaan rapautumiseen. Tuloksena on huono ratkaisu, jolle homman tehnyt toimittaja ei pysty käytännössä tarjoamaan pitkäaikaisempaa tukea.
Kansainväliset tutkimukset tukevat käsitystä, jonka mukaan ehdottomasti edullisin ja laadultaan paras hankinta perustuu pitkäaikaiseen asiakkaan ja toimittajan yhteistyöhön.
Tehokkaimmat ostajat vaihtavat toimittajiaan harvoin, mutta seuraavat toimitusten hintoja ja palvelutasoa erittäin tiukasti sekä kehittävät ratkaisuja ja toimitusprosessia yhdessä pitkäaikaisten toimittajiensa kanssa. Yksi parhaista ja tunnetuimmista esimerkeistä tällaisesta työskentelystä on Ikea.
Julkisissa hankinnoissa jatkuva kilpailutus tuhlaa yhteiskunnan resursseja ihan tolkuttomasti. Laskin muutama vuosi sitten erään kuntapuolen tarjouskilvan toimittajien tarjouksiinsa käyttämän työn määrän ja vertaisin sitä lopullisesti valitun hankkeen hintaan. Kuusitoista toimittajaa käytti tarjouksiin yhteensä noin kymmenkertaisen työmäärän verrattuna varsinaisen hankkeen toteutukseen! Olipa omalta kohdaltani varmistus sille, että julkisiin tarjouskilpailuihin silloinen yritykseni ei osallistunut kuin äärimmäisen harkituissa tilanteissa.
Pitkäaikaisen toimittajayhteistyön edut hyväksyvälle hankinta-ammattilaiselle jatkuva kilpailutus joka hankkeessa on täysin hukkaan heitettyä työtä niin ostajan kuin toimittajienkin puolella.
Avoin kilpailutus sopii minusta oikeastaan vain tilanteeseen, jossa yritys on hankkimassa jotain sellaista teknologiaa tai osaamista, jota yrityksessä ei ole ennestään ollenkaan käytetty. Kun teknologia tai osaamisen toimittaja on valittu, on syytä pitäytyä valitussa toimittajassa vuosikaudet ilman, että uusia soveltamiskohteita kilpailutetaan ollenkaan.
Tätä juuri tarkoitan. Kukaan ei halua muutosta, jonka takia muutosta ei tehdä, jonka takia verotulot ei riitä ja sitten valitetaan kun kunta on konkurssikypsä. Näm on juuri niitä rakenteellisia uudistuksia joita pitäisi pakolla ajaa läpi, mutta kun ei onnistu koska silloin romutettaisiin "hyvinvointivaltiota".Asiaa ei helpota sekään, että varsinkin pienet kunnat ovat haluttomia siirtymään esim. yhteen järjestelmään. Korjaan.. ovat halukkaita, jos uuden yhteisen järjestelmän pohjaksi otetaan heidän nyt käytössä oleva järjestelmä.
Ei tässä ole kyse halusta vaan siitä, että ei ole osaamista eikä varaa tarvittaviin muutoksiin. Jo nyt mennään siten, että rahat eivät riitä ja velat on tapissa. Ilman ulkopuolisen tahon apua ei tuo asia parane. Suomessa ainoa sellainen taho voisi olla valtio, joka voisi ottaa asiakseen hoitaa tietojärjestelmäasiat kuntoon kuntien kanssa.Tätä juuri tarkoitan. Kukaan ei halua muutosta, jonka takia muutosta ei tehdä, jonka takia verotulot ei riitä ja sitten valitetaan kun kunta on konkurssikypsä. Näm on juuri niitä rakenteellisia uudistuksia joita pitäisi pakolla ajaa läpi, mutta kun ei onnistu koska silloin romutettaisiin "hyvinvointivaltiota".
Mun korvaan kuulostaa järjettömältä idealta. Liikunnan puute, tupakointi tai alkoholismi ei käsittääkseni ole Suomessa laitonta, joten miten siitä pitäisi voida rangaista? Röökiä ja alkoholiakin voi ostaa ruokakaupasta. Rangaistushan tuo nimenomaan olisi. Oikeastaan jo syrjintää: "Sä oot ylipainoinen (painon mukaan tota liikkumattomuutta vissiin seurattaisiin?), sä röökaat ja sä oot juoppo, menkääs tonne jonon hännille". Ei taida oikein sopia lääkärin etiikkaankaan tommonen kauheen hyvin? Eikös potilaita pitäisi hoitaa kiireellisyyden mukaan? Joskus noi jonon hännilläkin olevat on hoidettava. Vai jätetäänkö juopot, tupakoijat ja läskit hoitamatta kokonaan? Tulee mieleen, että noita vaihtoehtoja äänestäneet eivät tietenkään itse kuulu ym. ryhmiin ja kokevat olevansa itse ns. "parempia ihmisiä", ja siten heidän kuuluu päästä etuilemaan jonossa. Minäminäminä.Mitäs mieltä forumistit?
-25% olisi valmis pistämään alkoholistit jonojen hännille.
-24% olisi valmis pistämään tupakoijat jonojen hännille.
-10% olisi valmis pistämään liikuntaa harrastamattomat jonojen hännille.
Jos tuohon suuntaan mentäisiin, niin listaa olisi syytä pidentää. Toivottavasti näin ei koskaan käy. Parempi olisi, että em. asioihin pyrittäisiin vaikuttamaan muilla tavoin (esim. verotuksella, ilmaisilla liikuntamahdollisuuksilla, yms.).Luin tossa aamulla juttua suomalaisten suhtautumisesta terveydenhuoltoon monelta kantilta.
Mitäs mieltä forumistit?
-25% olisi valmis pistämään alkoholistit jonojen hännille.
-24% olisi valmis pistämään tupakoijat jonojen hännille.
-10% olisi valmis pistämään liikuntaa harrastamattomat jonojen hännille.