Ihmeellinen ilmiö - TV ja sytkäri

• Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Kokeilin itse samaa! Sytkärin tosin korvasin kaukosäätimellä, mutta toimii se!

Örfil

Guest
HV jakkues.

Olen tässä kuuklaillut erinäisillä hakusanoilla muttei tärppää mitään vastaavaa.

Olisko saateri Suomessa havaittu nyt uusi ilmiö?

Ihan oikeasti, jos ette usko niin tänne kokeilemaan. Osoitteen saa privasta.
Minnuu vituttaa kun ei ymmärrä mistä on kyse :wall:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami

Oli sittenkin pietsosähköinen sytytin.
Siinä tapauksessa ei ongelmaa selittää: Ei ole uusi ilmiö, sähkökipinät ovat kautta aikojen tunnetusti häirinneet tv- ja radiolähetyksiä kuten muutakin radioaalloilla tapahtuvaa kommunikaatiota.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
HV jakkues.

Olen tässä kuuklaillut erinäisillä hakusanoilla muttei tärppää mitään vastaavaa.

Siinä keltases se vain sattuu olemaan sopiva sähkömangneettinen impulssi, kun taas tuossa valkosessa on hituse eri jännitetaso ja erilainen sähköinpulssi, joka taas ei vaikuta tuon television singnaaleihin/komponentteihin.
Näin ymmärtäisin, sen mitä ymmärrän sähkön ja singnaalien päälle.
Ihan sattuman kaupalla tuo keltanen sytkäri sekottaa singnaalia.

Örfil

Guest
Siinä keltases se vain sattuu olemaan sopiva sähkömangneettinen impulssi, kun taas tuossa valkosessa on hituse eri jännitetaso ja erilainen sähköinpulssi, joka taas ei vaikuta tuon television singnaaleihin/komponentteihin.
Näin ymmärtäisin, sen mitä ymmärrän sähkön ja singnaalien päälle.
Ihan sattuman kaupalla tuo keltanen sytkäri sekottaa singnaalia.
Joo, itse tulella ei ole vaikutusta asiaan (ir teoria alasammuttu), koska täytin tuon valkoisen sytkän ja iskee nyt tulta hyvin mutta ei tee mitään vaikka kuinka räpsyttelee.

Keltaisella sytkällä tv menee nurin hetkeksi joko heti tai parin kliksautuksen jälkeen.

SamiJ

Well-known member
Oli sittenkin pietsosähköinen sytytin.
Siinä tapauksessa ei ongelmaa selittää: Ei ole uusi ilmiö, sähkökipinät ovat kautta aikojen tunnetusti häirinneet tv- ja radiolähetyksiä kuten muutakin radioaalloilla tapahtuvaa kommunikaatiota.
Vaan eikös Raaseri Äxällä ollut tuo telsu kytkettynä kaapeliverkkoon? Liekkö se noin herkkä sentään?

Örfil

Guest
Vaan eikös Raaseri Äxällä ollut tuo telsu kytkettynä kaapeliverkkoon?
Joo, kaapelissa on. Mutta jokin tuossa stendarissa nyt heittää signaalia telsuun.

Kuten sanottu jo aiemmin, ihan milloin vaan tänne testaamaan ja koittamaan ilmiötä omin silmin. Minulla ei ole mitään syytä vedätellä tässä mitään höpöjuttuja :(

Ilmiö on mielenkiintoinen ja haluaisin ymmärtää mistä on kyse.

SamiJ

Well-known member
Mulla oli Ugissa kaapelissa ja TV ihan sekasin aina kun määrätty mopo ajoi ohi. :frank::mad_old::mad:
Mulla oli joskus digipoksi kera pöytäantennin ja se otti häiriötä tämän tästä, kun kännykkä haki signaalia tai joku soitti. Nuo kaapeliverkon häiriöt on jännempi ilmiö, mutta varmaan ihan mahdollisia nekin.

Örfil

Guest
Kertokaas nyt tyhmemmälle miten kaukosäädin toimii? Olen aina luullut että se on joku ir-tsydeemi.

Kuinka (tietyn) sytkän pieni pietsoimpulssi sotkee tuon kommunikaation tuolla lailla että tv kyykähtää?

SamiJ

Well-known member
Kertokaas nyt tyhmemmälle miten kaukosäädin toimii? Olen aina luullut että se on joku ir-tsydeemi.

Kuinka (tietyn) sytkän pieni pietsoimpulssi sotkee tuon kommunikaation tuolla lailla että tv kyykähtää?
Eikös toi IR-hommeli oo helpointa testata siten, että laitat käden televiission "infrapunasilmän" päälle (sijaitsee todnäk. jossain siinä logon lähistöllä alapaneelissa) ja sen jälkeen naksuttelet sytkäriä. Jos ei enää pätki, niin we have a winner.

Örfil

Guest
Eikös toi IR-hommeli oo helpointa testata siten, että laitat käden televiission "infrapunasilmän" päälle (sijaitsee todnäk. jossain siinä logon lähistöllä alapaneelissa) ja sen jälkeen naksuttelet sytkäriä. Jos ei enää pätki, niin we have a winner.
No itse asiassa tässä on jo testattu kaikki mahdolliset ja laitettu kaikkea muuta telsun ja sytkän väliin paitsi asbestia.

Homma siis lankeaa radioaaltojen puolelle.

Piezo (sytkä on jykevää mallia?) kenties täräyttää jonkun impulssin mutta miten ihmeessä sen telsu ottaa vastaan ja reagoi?

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kaukosäädin lähettää pienen digitaalisen koodin infrapunasäteilynä, jonka television vastaanotin tulkitsee erilaisiksi valmiiksi määrätyiksi toiminnoiksi.
Jokainen koodi on erilainen.

Sopiva sähkömagneettinen impulssi häiritsee tiettyä osaa television komponenteista, sekoittaen singnaalin tarpeeksi, niin että kuva katoaa pariksi sekunniksi.
Syy voi myös olla että television kuvansuodatin reagoi häiriösingnaaliin, eikä päästä sitä läpi pimentäen ruudun siksiaikaa.
Käytännössä voi sanoa että sulla kävi nyt sellanen tuuri että osu sellanen sytkäri kohdillensa, että lähettää sopivantaajuuksisen mangneettipulssin.

SamiJ

Well-known member
No itse asiassa tässä on jo testattu kaikki mahdolliset ja laitettu kaikkea muuta telsun ja sytkän väliin paitsi asbestia.

Homma siis lankeaa radioaaltojen puolelle.

Piezo (sytkä on jykevää mallia?) kenties täräyttää jonkun impulssin mutta miten ihmeessä sen telsu ottaa vastaan ja reagoi?
Onko telkussa ns. hybridiviritin, eli siinä on sekä kaapeli- että antenniviritin? Tuolloinhan tuo antenniviritin voisi jollain tapaa häiriintyä myöskin noista sytkärin aiheuttamista impulsseista, vaikka siinä ei varsinaista antennia olekaan. Tietysti vähän oudolta vaikuttaisi, että jos kuva tulee kaapelivirittimestä, ja antenniviritin kuitenkin vaikuttaisi kuvan näkymiseen, mutta mistä näitä tietää.

Joskus olen saanut tuollaisen antenniviritteisen digi-tv:n toimimaan moitteetta pelkällä ohuella alle puolen metrin johdonpätkällä. Sijainti tosin oli aika lähellä lähetintä, mutta kuitenkin. Herkkiä ovatten nuo digivirittimet.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Onko telkussa ns. hybridiviritin, eli siinä on sekä kaapeli- että antenniviritin? Tuolloinhan tuo antenniviritin voisi jollain tapaa häiriintyä myöskin noista sytkärin aiheuttamista impulsseista, vaikka siinä ei varsinaista antennia olekaan. Tietysti vähän oudolta vaikuttaisi, että jos kuva tulee kaapelivirittimestä, ja antenniviritin kuitenkin vaikuttaisi kuvan näkymiseen, mutta mistä näitä tietää.

Joskus olen saanut tuollaisen antenniviritteisen digi-tv:n toimimaan moitteetta pelkällä ohuella alle puolen metrin johdonpätkällä. Sijainti tosin oli aika lähellä lähetintä, mutta kuitenkin. Herkkiä ovatten nuo digivirittimet.
Antennihan vastaanottaa aina singnaaleja, oli se päällä tai ei.
Käsittääkseni antenniviritin on kokonaan pois päältä, tai ei ainakaan vastaanota singnaaleja kun kaapeliviritin on käytössä.