Ilmailutoikki

Örfil

Guest
Myöhemmin käytiin myös Pirkkalassa ja siellä ihailin Hornetin simulaattoria. Siihen tosin ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä kokeilemaan. Ei pienintäkään. Ihan eri jätkille tarkoitettu laite.

Vaimon isosiskon vanhin tytär on tällä hetkellä Hallissa Ilmavoimien Teknillisessä koulussa alikessuna ja se pääsi tässä päivänä yhtenä lentämään Pirkkalasta Halliin Hornetin kyydissä.

Oli kuulemma aikamoinen kokemus! Samantein kun nousi oli jo Näsinneula viistosti alla. Koneen nopeutta oli kuulemma vaikea hahmottaa.
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Ikinä en ole lentokoneella matkustanut. Nuo lento-onnettomuudet on sen sijaan hirmuisen mielenkiintoisia, ja liimaudun aina ruudun ääreen, jos sieltä tulee dokumentti jostakin onnettomuudesta.

Tuossa on myös yksi mielenkiintoinen keissi. JIMiltä taisi tulla joskus aihetta koskeva dokkari.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24403
Sijainti
lappeen Ranta
Kun nyt lento-onnettomuusosastolle mentiin niin tässä on melkoisen karu tapaus: Teneriffan lento-onnettomuus. Muistan kun tuosta uutisoitiin. On kyllä sellainen mielikuva, että asiaa ei sen kummemmin jääty viikkokausiksi märehtimään kuten nykyään tehdään paljon pienempienkin asioiden kohdalla.
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42724
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Noin:

Australialaisen Qantas-lentoyhtiön matkustajakone on tehnyt jälleen hätälaskun. Boeing 747-400 -tyyppinen matkustajakone laskeutui Singaporen Changin lentokentälle ongelmitta.

Koneessa havaittiin moottorivika heti nousun jälkeen.

Kone on eri tyyppiä kuin eilen Singaporeen laskeutunut Airbus A380. Yhteen Airbusin moottoreista tuli vikaa heti nousun jälkeen ja se teki hätälaskun.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24403
Sijainti
lappeen Ranta
Noin:

Australialaisen Qantas-lentoyhtiön matkustajakone on tehnyt jälleen hätälaskun. Boeing 747-400 -tyyppinen matkustajakone laskeutui Singaporen Changin lentokentälle ongelmitta.

Koneessa havaittiin moottorivika heti nousun jälkeen.

Kone on eri tyyppiä kuin eilen Singaporeen laskeutunut Airbus A380. Yhteen Airbusin moottoreista tuli vikaa heti nousun jälkeen ja se teki hätälaskun.
Uijjumalaut, eipä olis uskonut!!!11! :eek: :eek!:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Airbus-lentokoneita valmistava Rolls Royce ilmoitti perjantaina löytäneensä syyn Qantas-lehtoyhtiön superjumbon viimeviikkoiselle pakkolaskulle.

Yhtiö ei kertonut tarkasti, minkälainen löydetty vika oli. Se tyytyi toteamaan, että "tietty osa" moottorin turbiinitilassa petti, ja osan pettäminen aiheutti öljypalon. Yhtiö lupasi korvata viallisen osan toimivalla.
http://www.f1-forum.fi/vb/newreply.php?do=newreply&p=1597786
Rolls Roycen mukaan vika koskee ainoastaan Trent 900 -mallisia moottoreita.

Qantasin Superjumbo A380 joutui tekemään hätälaskun Singaporen kentälle äkillisen moottorivian vuoksi. Onnettomuus herätti suurta huolta jättilentokoneen turvallisuudesta, ja useat lentoyhtiöt määräsivät A380-koneensa lentokieltoon siihen saakka, että vian syy selviää.

STT-AFP
(Iltalehti Perjantai 12.11.2010 klo 12.51)

Harmi että konetyypin maine kärsii moottoritoimittajan osan takia. Tekniikkamurheet, joita lehdistössä paisutellaan esim. termein "hätälasku" eivät tee hyvää yrityksen, joka uskalsi tehdä vaikuttavan ja edistyksellisen tuotteen, imagolle. Superjumbon markkinointi nykyisessä taloustilanteessa ei liene muutenkaan ihan helppoa. Kuitenkin, juuri innovaatiot ja tuotekehitys ovat ne tekijät, jotka auttavat saamaan taas talouden nousuun. Toivottavasti muutkin yritykset, muillakin aloilla uskaltavat kehittää jotain uutta, isompaa ja erilaista.
 

Örfil

Guest
Niin, toi A380 vikahan oli tuossa Rolssin Trent mallissa. Muitakin malleja on tuotannossa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
IlmailuTuomas Hyytiä, 19.11.2010, 11:17 Qantas A380 -koneen moottorin räjähdyksestä lentäneet sirpaleet katkoivat kaapeleita

Airbus on julkistanut lisätietoja alkukuussa tapahtuneesta Qantas A380 -koneen moottoririkosta ja sitä seuranneesta hätälaskusta Singaporeen.

Yhtiön julkaiseman raportin mukaan vaikeudet sammuttaa yksi koneen kolmesta moottorista johtuivat koneen siivessä sijainneiden kahden erillisen kaapelin katkeutumisesta. Kaapelit katkesivat yhden koneen moottorin räjähdyksestä lentäneiden sirpaleiden seurauksena, kirjoittaa Reuters.
Lisäksi Hesarissa 19.11 luki, että moottorin rikkoutuminen aiheutti ohjaamoon yhteensä 53 eri virheilmoitusta. Siipi siis otti osumaa moottorin kappaleista, minkä johdosta myös polttoainetta vuosi siivestä. Myöskään polttoaineen siirtäminen siivestä toiseen ja takaa eteen ei onnistunut rikon jälkeen, joten kone ilmeisesti laskeutui hieman taka- ja sivupainoisena. Ei siis loppujen lopuksi kuitenkaan ihan tavallinen moottoririkkotapaus.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Aikanaan skidinä rakensin Brewster Buffalo -potkurihävittäjän (Suomenkin armeijan sellaista tiedetään käyttäneen) pienoismallin ja kysyin vaarilta, että miten se konekivääri ei riko potkuria kun kk asennettuna sinne kabiiniin suoraan. Muistaakseni luotisuihku ajoittui juuri potkurin pyörimisväleihin, pidin sitä jo silloin aikamoisena asiana ja pidän vieläkin jos näin tosiaan asia on!:eek!:

Siinä pitää pilotin luottaa tekniikkaan aika pitävästi, sen verran monta kierrosta potkuri pyörii minuutissa ja sen verran monta luotia tuonkin aikakauden kk ampuu minuutissa. Respect.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6870
Sijainti
Täällähä mä
Aikanaan skidinä rakensin Brewster Buffalo -potkurihävittäjän (Suomenkin armeijan sellaista tiedetään käyttäneen) pienoismallin ja kysyin vaarilta, että miten se konekivääri ei riko potkuria kun kk asennettuna sinne kabiiniin suoraan. Muistaakseni luotisuihku ajoittui juuri potkurin pyörimisväleihin, pidin sitä jo silloin aikamoisena asiana ja pidän vieläkin jos näin tosiaan asia on!:eek!:

Siinä pitää pilotin luottaa tekniikkaan aika pitävästi, sen verran monta kierrosta potkuri pyörii minuutissa ja sen verran monta luotia tuonkin aikakauden kk ampuu minuutissa. Respect.
Tuota on tullut itsekkin mietittyä moneenkin kertaan , että millä tuo konsun tulinopeus synkrottiin suhteessa potkurin pyörimisnopeuteen , enkä vieläkään ole perillä siitä :confused:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24403
Sijainti
lappeen Ranta
Aikanaan skidinä rakensin Brewster Buffalo -potkurihävittäjän (Suomenkin armeijan sellaista tiedetään käyttäneen) pienoismallin ja kysyin vaarilta, että miten se konekivääri ei riko potkuria kun kk asennettuna sinne kabiiniin suoraan. Muistaakseni luotisuihku ajoittui juuri potkurin pyörimisväleihin, pidin sitä jo silloin aikamoisena asiana ja pidän vieläkin jos näin tosiaan asia on!:eek!:

Siinä pitää pilotin luottaa tekniikkaan aika pitävästi, sen verran monta kierrosta potkuri pyörii minuutissa ja sen verran monta luotia tuonkin aikakauden kk ampuu minuutissa. Respect.
Täällä on juttua tuosta synkronoinnista ja sen toteuttamisesta.

In the early months of 1915, the French pilot, Roland Garros, added deflector plates to the blades of the propeller of his Morane-Saulnier. These small wedges of toughened steel diverted the passage of those bullets which struck the blades.
Eli aluksi laitettiin potkuriin karkaistusta (sitä tuo "toughened" kai tarkoittaa) teräksestä tehdyt kiilat, jotka ohjas luodit muualle kuin potkurin läpi. Myöhemmin sitten:
After inspecting the deflector blades on the Morane-Saulnier Fokker and his designers decided to take it one stage further by developing an interrupter mechanism. A cam was attached to the crankshaft of the engine in line with each propeller blade, when the blade reached a position in which it might be struck by bullets from the machine-gun, the relevant cam actuated a pushrod which, by means of a series of linkages, stopped the gun from firing. When the blade was clear, the linkages retracted, allowing the gun to fire.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6870
Sijainti
Täällähä mä
kiitoksia näistä infoista =) sen kyllä tiesin , että systeemin täytyi tuohon aikaan olla mekaaninen , mutta mietin että mihin se perustui.
 

Örfil

Guest
Eihän nuo aina pelaa. Luin tässä hiljakkoin yhden mersulentäjän tarinan ja muisteli kun oli ekan kerran kokeilemassa uusia tykkejä johonkin mersun kehitysversioon, niin ihmetteli että onpa tehokas tykki kun leiskuu nokilla niin pirusti ammuttaessa.

Maassa selvisi että tahdistin ei ollut ihan kohdillaan ja kaikki 20mm räjähtävät olivat pamahtaneet heti kun olivat osuneet lapoihin. Lavoista oli juuresta enää puolet ainevahvuudesta jäljellä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Venäläisraportti: Puolan presidentin henkilökunta painosti turmalentäjiä. IL. Keskiviikko 12.1.2011 klo 12.13

Puolan presidentin henkilökunta painosti lentäjiä laskeutumaan viime kevään turmassa, kertoo venäläisraportti.

Turmassa kuoli presidentti Lech Kaczynskin lisäksi 95 ihmistä.
Tutkijoiden mukaan miehistölle oli useaan kertaan ilmoitettu lennon aikana, että sää Smolenskin lentokentällä on liian huono laskeutumiseen. Kenttä oli hernerokkasumun peitossa.
Tutkijoiden mukaan ohjaamossa oli laskeutumisen alkaessa lentäjien lisäksi muitakin ihmisiä.
STT-REUTERS-AFP
Onko niin, että Moskovalla on vielä hallussaan mahdolliset ohjaamon äänitallenteet, vai onko niitä luovutettu kansainvälisille tutkintaelimille? Smolenskin kentällä ei ilmeisesti ollut ILS-järjestelmää käytössä.
 

Örfil

Guest
Pirkkalassa saa moottorilentokoulutusta ja tuossa pihalla käviessäni havaitsin taas että mittari/yölentokoulutus on meneillään. Tuttu Cessna pörisee tuossa päällä ympyrää.

Voi kun joskus pääsis tuohon hommaan mukaan!
 
Ylös