Örfil
Guest
No nyt mä ymmärrän sen yhden felipen postauksenAiheeseen liittyen, on saatu tästäkin hyvä laatuinen versio nettiin
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=1017&a=9618
No nyt mä ymmärrän sen yhden felipen postauksenAiheeseen liittyen, on saatu tästäkin hyvä laatuinen versio nettiin
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=1017&a=9618
Myöhemmin käytiin myös Pirkkalassa ja siellä ihailin Hornetin simulaattoria. Siihen tosin ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä kokeilemaan. Ei pienintäkään. Ihan eri jätkille tarkoitettu laite.
Australialaisen Qantas-lentoyhtiön matkustajakone on tehnyt jälleen hätälaskun. Boeing 747-400 -tyyppinen matkustajakone laskeutui Singaporen Changin lentokentälle ongelmitta.
Koneessa havaittiin moottorivika heti nousun jälkeen.
Kone on eri tyyppiä kuin eilen Singaporeen laskeutunut Airbus A380. Yhteen Airbusin moottoreista tuli vikaa heti nousun jälkeen ja se teki hätälaskun.
Uijjumalaut, eipä olis uskonut!!!11!Noin:
Australialaisen Qantas-lentoyhtiön matkustajakone on tehnyt jälleen hätälaskun. Boeing 747-400 -tyyppinen matkustajakone laskeutui Singaporen Changin lentokentälle ongelmitta.
Koneessa havaittiin moottorivika heti nousun jälkeen.
Kone on eri tyyppiä kuin eilen Singaporeen laskeutunut Airbus A380. Yhteen Airbusin moottoreista tuli vikaa heti nousun jälkeen ja se teki hätälaskun.
(Iltalehti Perjantai 12.11.2010 klo 12.51)Airbus-lentokoneita valmistava Rolls Royce ilmoitti perjantaina löytäneensä syyn Qantas-lehtoyhtiön superjumbon viimeviikkoiselle pakkolaskulle.
Yhtiö ei kertonut tarkasti, minkälainen löydetty vika oli. Se tyytyi toteamaan, että "tietty osa" moottorin turbiinitilassa petti, ja osan pettäminen aiheutti öljypalon. Yhtiö lupasi korvata viallisen osan toimivalla.
http://www.f1-forum.fi/vb/newreply.php?do=newreply&p=1597786
Rolls Roycen mukaan vika koskee ainoastaan Trent 900 -mallisia moottoreita.
Qantasin Superjumbo A380 joutui tekemään hätälaskun Singaporen kentälle äkillisen moottorivian vuoksi. Onnettomuus herätti suurta huolta jättilentokoneen turvallisuudesta, ja useat lentoyhtiöt määräsivät A380-koneensa lentokieltoon siihen saakka, että vian syy selviää.
STT-AFP
Lisäksi Hesarissa 19.11 luki, että moottorin rikkoutuminen aiheutti ohjaamoon yhteensä 53 eri virheilmoitusta. Siipi siis otti osumaa moottorin kappaleista, minkä johdosta myös polttoainetta vuosi siivestä. Myöskään polttoaineen siirtäminen siivestä toiseen ja takaa eteen ei onnistunut rikon jälkeen, joten kone ilmeisesti laskeutui hieman taka- ja sivupainoisena. Ei siis loppujen lopuksi kuitenkaan ihan tavallinen moottoririkkotapaus.IlmailuTuomas Hyytiä, 19.11.2010, 11:17 Qantas A380 -koneen moottorin räjähdyksestä lentäneet sirpaleet katkoivat kaapeleita
Airbus on julkistanut lisätietoja alkukuussa tapahtuneesta Qantas A380 -koneen moottoririkosta ja sitä seuranneesta hätälaskusta Singaporeen.
Yhtiön julkaiseman raportin mukaan vaikeudet sammuttaa yksi koneen kolmesta moottorista johtuivat koneen siivessä sijainneiden kahden erillisen kaapelin katkeutumisesta. Kaapelit katkesivat yhden koneen moottorin räjähdyksestä lentäneiden sirpaleiden seurauksena, kirjoittaa Reuters.
Tuota on tullut itsekkin mietittyä moneenkin kertaan , että millä tuo konsun tulinopeus synkrottiin suhteessa potkurin pyörimisnopeuteen , enkä vieläkään ole perillä siitäAikanaan skidinä rakensin Brewster Buffalo -potkurihävittäjän (Suomenkin armeijan sellaista tiedetään käyttäneen) pienoismallin ja kysyin vaarilta, että miten se konekivääri ei riko potkuria kun kk asennettuna sinne kabiiniin suoraan. Muistaakseni luotisuihku ajoittui juuri potkurin pyörimisväleihin, pidin sitä jo silloin aikamoisena asiana ja pidän vieläkin jos näin tosiaan asia on!:eek!:
Siinä pitää pilotin luottaa tekniikkaan aika pitävästi, sen verran monta kierrosta potkuri pyörii minuutissa ja sen verran monta luotia tuonkin aikakauden kk ampuu minuutissa. Respect.
Kyseessä voisi olla vaikka ihan mekaniikalla toteutettu systeemi. Tai ei voi vaan on. Eipä noina aikoina ollut muuta mahdollisuutta.Tuota on tullut itsekkin mietittyä moneenkin kertaan , että millä tuo konsun tulinopeus synkrottiin suhteessa potkurin pyörimisnopeuteen , enkä vieläkään ole perillä siitä![]()
Täällä on juttua tuosta synkronoinnista ja sen toteuttamisesta.Aikanaan skidinä rakensin Brewster Buffalo -potkurihävittäjän (Suomenkin armeijan sellaista tiedetään käyttäneen) pienoismallin ja kysyin vaarilta, että miten se konekivääri ei riko potkuria kun kk asennettuna sinne kabiiniin suoraan. Muistaakseni luotisuihku ajoittui juuri potkurin pyörimisväleihin, pidin sitä jo silloin aikamoisena asiana ja pidän vieläkin jos näin tosiaan asia on!:eek!:
Siinä pitää pilotin luottaa tekniikkaan aika pitävästi, sen verran monta kierrosta potkuri pyörii minuutissa ja sen verran monta luotia tuonkin aikakauden kk ampuu minuutissa. Respect.
Eli aluksi laitettiin potkuriin karkaistusta (sitä tuo "toughened" kai tarkoittaa) teräksestä tehdyt kiilat, jotka ohjas luodit muualle kuin potkurin läpi. Myöhemmin sitten:In the early months of 1915, the French pilot, Roland Garros, added deflector plates to the blades of the propeller of his Morane-Saulnier. These small wedges of toughened steel diverted the passage of those bullets which struck the blades.
After inspecting the deflector blades on the Morane-Saulnier Fokker and his designers decided to take it one stage further by developing an interrupter mechanism. A cam was attached to the crankshaft of the engine in line with each propeller blade, when the blade reached a position in which it might be struck by bullets from the machine-gun, the relevant cam actuated a pushrod which, by means of a series of linkages, stopped the gun from firing. When the blade was clear, the linkages retracted, allowing the gun to fire.
Onko niin, että Moskovalla on vielä hallussaan mahdolliset ohjaamon äänitallenteet, vai onko niitä luovutettu kansainvälisille tutkintaelimille? Smolenskin kentällä ei ilmeisesti ollut ILS-järjestelmää käytössä.Venäläisraportti: Puolan presidentin henkilökunta painosti turmalentäjiä. IL. Keskiviikko 12.1.2011 klo 12.13
Puolan presidentin henkilökunta painosti lentäjiä laskeutumaan viime kevään turmassa, kertoo venäläisraportti.
Turmassa kuoli presidentti Lech Kaczynskin lisäksi 95 ihmistä.
Tutkijoiden mukaan miehistölle oli useaan kertaan ilmoitettu lennon aikana, että sää Smolenskin lentokentällä on liian huono laskeutumiseen. Kenttä oli hernerokkasumun peitossa.
Tutkijoiden mukaan ohjaamossa oli laskeutumisen alkaessa lentäjien lisäksi muitakin ihmisiä.
STT-REUTERS-AFP