Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
arnold sanoi:
Eipä taida olla Venäjän intresseissä kovinkaan korkealla hiisata Suomeen halvalla öljyä ja maakaasua velkojen sovittamiseksi, samasta öljystä ja kaasusta kun saa maailmanmarkkinoilla kylmää käteistä ja vieläpä suhteellisen hyvään hintaan.
Maksakoon sitten rahalla. Mutta kuten sanottu, täällä elää se ryssänpelko ja alistuminen vielä niin vahvana, ettei uskalleta vaatia.
Ei se ole velallisen asia alkaa esittää vaatimuksia, miten velka maksetaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ruunari: Ootsä nähnyt jostain projektin budjettilaskelman? Mua ei tuo ehdottamasi kuvittelu/arvailu kiinnosta yhtään.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
gnz sanoi:
Ruunari: Ootsä nähnyt jostain projektin budjettilaskelman? Mua ei tuo ehdottamasi kuvittelu/arvailu kiinnosta yhtään.
En. Radiouutisissa kerrottiin budjetin liikkuvan vanhassa rahassa miljardeissa markoissa. Mulle se on tajuton summa. samaten kuin tälle maallekin.
Missä näet muuten arvailua? Mätkit olkiukkoa ja alat kommentoida itse keksimääsi väitettä.
Kehotin sua miettimiään, mitä tuollaisen Mars-luotain-projektin hinta mahtas olla.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Analogia tuosta hommasta arnoldille, alleviivatakseni sitä, että ei velallinen ole yleensä se, joka säännöt sanelee.

Oletetaan, että olen sulle jostain syystä velkaa kylmää käteistä 30 000 euroa. Siinä vaiheessa kun velkaa tarttis alkaa maksaa sanonkin sulle "Ei se ole mun intresseissä antaa sulle rahaa. Mutta sähän olet aina ollut kiinnostunut [tähän joku matkailukohde Suomessa]?
Tehdään nyt niin, että mä ostan uuden auton itselleni, kun olen muutenkin lähdössä kesälomareissulle sinne. Otan sieltä sitten valokuvia sulle. Kun tää on tehty, niin velka on kuitattu"
Olisko tämä sun mielestä oikea tapa mun maksaa velkani sulle?

Juuri näin Venäjä nyt nimittäin on tekemässä Suomelle.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Runar ja Kyllikki sanoi:

Missä näet muuten arvailua? Mätkit olkiukkoa ja alat kommentoida itse keksimääsi väitettä.
Kehotin sua miettimiään, mitä tuollaisen Mars-luotain-projektin hinta mahtas olla.
No jos mietin, joudun väkisinkin arvailemaan, koska ei ole tiedossa yhtään kovaa faktaa...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
gnz sanoi:
No jos mietin, joudun väkisinkin arvailemaan, koska ei ole tiedossa yhtään kovaa faktaa...
No mun mielestä järkikin pitäs vähän sanoo jotain tollasen homman kustannuksista+radiouutisten tieto suurinpiirtein siitä tasosta, jolla liikutaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Runar ja Kyllikki sanoi:
No mun mielestä järkikin pitäs vähän sanoo jotain tollasen homman kustannuksista
Selvä :alppu:


+radiouutisten tieto suurinpiirtein siitä tasosta, jolla liikutaan.
Tästä en tiennyt...
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Epäile mitä epäilet. Jos et tuota linkkiä tässä toikissa osaa klikata niin heikosti menee.
Jos et osaa lukea toikissa olevaa tekstiä niin heikosti menee :wink:

Totesin että on olemassa monia avaruusprojekteja joissa Suomi tai ilmatieteen laitos on mukana. Selvitystä kaipasin toikin alustuksessa esittämiisi väitteisiin, joiden mukaan Suomi tai Ilmatieteen laitos olisi ampumassa luotainta Marsiin.

En minä väitä että sinä hullu olet. Kyllä sinä radiosta jotain kuulit. Mutta uutisoitiinko se nyt radiossa niin kuin sen toikin avauksessa esitit? Vai ymmärsitkö mahdollisesti jotain väärin, jätit jotain asian kannalta ratkaisevaa kertomatta tai muotoilit uutisesta hieman "mediaseksikkäämmän" kuin mitä se olikaan?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Ilmari sanoi:
Jos et osaa lukea toikissa olevaa tekstiä niin heikosti menee :wink:

Totesin että on olemassa monia avaruusprojekteja joissa Suomi tai ilmatieteen laitos on mukana. Selvitystä kaipasin toikin alustuksessa esittämiisi väitteisiin, joiden mukaan Suomi tai Ilmatieteen laitos olisi ampumassa luotainta Marsiin.

En minä väitä että sinä hullu olet. Kyllä sinä radiosta jotain kuulit. Mutta uutisoitiinko se nyt radiossa niin kuin sen toikin avauksessa esitit? Vai ymmärsitkö mahdollisesti jotain väärin, jätit jotain asian kannalta ratkaisevaa kertomatta tai muotoilit uutisesta hieman "mediaseksikkäämmän" kuin mitä se olikaan?
Se uutisoitiin juuri noin. Jos ei olisi uutisoitu, niin mitä järkeä olisi ollut moista toikkiakaan perustaa. Eihän siinä olisi mitään uutta, että Suomi olisi yhtenä (pienenä) osallisena jossain kansainvälisessä projektissa. Mutta tämä on siis nimeonomaan suomalaisten projekti, radiouutisten mukaan. Jos kuuntelit aamulla radiota, niin tämä oli pääuutinen. Mutta siis sinäkin pidät hulluna ideaa, että Suomi kustantaa ja Venäjä hoitaa käytännön toteutuksen Mars-luotaimen laukaisussa?
Ja kyllä nämä asiat ilmenevät tuolta linkistäkin.

Ja tosta lisää:
http://www.fmi.fi/uutiset/index_3.h...=998997860.html
.....
Ilmatieteen laitos vastaa Metlander-hankkeen tieteellisestä suunnittelusta, määrittelee ja suunnittelee laskeutujan hyötykuorman, ja tilaa Babakin Centeriltä laskeutumisjärjestelmät sekä aluksen rungon ja rakenneosat. Tilaus rahoitetaan Suomen ja Venäjän välisen velkakonversiosopimuksen mukaisesti Venäjän velasta Suomen valtiolle
Mikä tuossa on epäselvää kun nämä tiedot yhdistetään tuohon toiseen linkkiin? Kyseessä on siis Ilmatieteen laitoksen projekti, ja kun Suomella ei ole rakettitekniikkaa, projektin tekniikka ostetaan Venäjältä antamalla velkoja anteeksi.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Maksakoon sitten rahalla. Mutta kuten sanottu, täällä elää se ryssänpelko ja alistuminen vielä niin vahvana, ettei uskalleta vaatia.
Ei se ole velallisen asia alkaa esittää vaatimuksia, miten velka maksetaan.
Mikä onkaan taloudellinen tilanne Venäjällä. Ei välttämättä kovin hyvä, eikös? Todennäköisesti ei kannata edes yrittää saada Venäjältä velkojen maksua (niitä on todennäköisesti muuallekin kuin Suomeen) kovalla valuutalla. (tai esim. öljyllä/maakaasulla)

Uskoisin myös - olen jossakin vaiheessa lukenut jostain - että ko. hanke auttaa myös Venäjää ylläpitämään aikaisemmin rakennettua avaruustutkimus/laiteinfrastruktuuria.
Ala on kuitenkin sellainen, missä minun mielestäni kannattaa olla mukana - varsinkin jos nyt kerran saa ns. "halvalla". Samalla hinataan hightech:iä ylös...ei mielestäni ollenkaan huono asia. (tietoa siirtyy Venäjältä Suomelle jne.)

Eikä minusta muutenkaan ole mitään järkeä kiristää Venäjää liikaa - siinä voisi mennä ko. vallan into maksaa jatkossa yhtään mitään. Tämä ei ole nöyristelyä - ei kannata tappaa lypsävää lehmää....;)

Minusta tästä hankkeesta on liian vähän tietoa, jotta sitä kannattaisi arvostella päätä pahkaa. Miten suurista summista on kyse - tuossa vuodelta 2001 kirjoituksessa on maininta Tilauksen kokonaissumma on noin 2,3 miljoonaa USD. Hanke kestää joulukuuhun 2003.. Hankkeen nimikin on matkanvarrella muuttunut. Enkä oikein luota tuohon lukuun....

Eikä tämä ole ainoa "samantapainen hanke". (jossa siis hyödynnetään Venäjällä olevaa tietotaitoa ja laitteistoa. http://www.gsf.fi/domestic/lehtiin/2004/lt040204.htm
Maksu Venäjän velan lyhennyksenä
Kairaushankkeen takana on maaliskuussa 2003 tehty Suomen ja Venäjän hallitusten välinen sopimus entisen Neuvostoliiton aikaisten valtionvelkojen osittaisesta kuittaamisesta Suomeen toimitettavilla tieteellisillä laitteilla ja tutkimuspalveluilla. Outokumpuun kairattavan reiän teko vähentää Venäjän velkaa noin 7 milj. EUR. Vuosina 2001-2003 venäläinen mittausryhmä teki Suomessa edellisen velkakonversiosopimuksen perusteella seismisiä syväluotauksia yli 2000 linjakilometriä. ”Kokemus Venäjän velan käytöstä tieteellisiin mittauspalveluihin on ollut erittäin positiivinen, ja tällä tavalla saimme Suomeen pitkään kaivattuja heijastusseismisiä mittauksia GTK:n ja yliopistojen käyttöön. Velkakonversiona toteutettava syväreikä tulee olemaan lähivuosina eräs näkyvimmistä GTK:n hankkeista”, kertoo ylijohtaja Elias Ekdahl Geologian tutkimuskeskuksesta.
Tällekin 7 meur:lle olisi varmaan löytynyt muitakin rahareikiä.

Täältä löytyy lisää velkakonversiosopimuksesta. (hassu nimi)
http://www.compiler.fi/idankaupan/uutisia/uutisarkisto/uutisarkisto 2003/04huhtikuu/04-04-03.html
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:

Minusta tästä hankkeesta on liian vähän tietoa, jotta sitä kannattaisi arvostella päätä pahkaa. Miten suurista summista on kyse - tuossa vuodelta 2001 kirjoituksessa on maininta Tilauksen kokonaissumma on noin 2,3 miljoonaa USD. Hanke kestää joulukuuhun 2003.. Hankkeen nimikin on matkanvarrella muuttunut.
Tuo 2,3 miljoonaa USD oli vuonna 2003 päättynyt Metlander projekti, joka oli vasta alustusta tämän luotaimen lähettämiselle. Tämä on jatkoprojekti, joka pohjaa tuohon. Kustannuksia alkaa tulla siinä vaiheessa kun luotainta ja kaikkea siihen liittyvää aletaan oikeasti tehdä ja lähettää Marsiin.

Mutta tuon tarkka hinta ei ole ollenkaan asian pointti. Vaan se, että miten järkevää Suomen on suoraansanoen antaa velkojaan anteeksi Venäjälle saaden siitä palkaksi "'valokuvia Marsista'.

Jos jotakin hinta oikeasti kiinnostaa, niin tyypillisen GPS-satelliitin hinta on noin 40-50 miljoonaa dollaria. Tämä ei sisällä kiertoradalle lähettämistä, joka sekin on kallista. Ja kiertorata on ehkä hieman lähempänä kuin Mars...
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Nyt siitä luotaimesta muuten tuli tv-uutisissakin...Ilmarille tiedoksi. Tai ehkä mä vain kuvittelin tämänkin.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tuo 2,3 miljoonaa USD oli vuonna 2003 päättynyt Metlander projekti, joka oli vasta alustusta tämän luotaimen lähettämiselle. Tämä on jatkoprojekti, joka pohjaa tuohon. Kustannuksia alkaa tulla siinä vaiheessa kun luotainta ja kaikkea siihen liittyvää aletaan oikeasti tehdä ja lähettää Marsiin.

"Share of Responsibilities" ao. linkissa viittaa kuitenkin meneillään olevaan Metlander -projektiin.
http://www.geo.fmi.fi/metnet/IAC_2003_presentation/siframes.html

Mutta tuon tarkka hinta ei ole ollenkaan asian pointti. Vaan se, että miten järkevää Suomen on suoraansanoen antaa velkojaan anteeksi Venäjälle saaden siitä palkaksi "'valokuvia Marsista'.
Eiköhän se ole paljon enemmän kuin valokuvia. ;) Kirjoitin jo "velkakonversiosta." - lue se ensin....
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Mikä tuossa on epäselvää kun nämä tiedot yhdistetään tuohon toiseen linkkiin? Kyseessä on siis Ilmatieteen laitoksen projekti, ja kun Suomella ei ole rakettitekniikkaa, projektin tekniikka ostetaan Venäjältä antamalla velkoja anteeksi.
No nyt löytyi tietoa projektista. Kyllä sinä sen melko harhaanjohtavasti ja osittain jopa väärin osasit esitellä. Sinulla olisi loistava tulevaisuus sensaatiolehden paskatoimittajana.

Kyseessä on hanke joka on jatkoa jo vuonna -96 alkaneelle Suomen ja Venäjän avaruusyhteistyölle. Suomella on tietty osuus hankkeesta ja oman osuutensa Suomi rahoittaa Suomen ja Venäjän velkakonversiosopimuksen mukaisesti.

Oikaistaan heti muutama toikin avauksessa syntynyt väärinkäsitys:

1. Ei ole olemassa mitään miljardeja, jotka olisivat hankkeen vuoksi pois keskoskaapeista tai leikkausjonojen lyhentämisestä.

2. Suomi tai ilmatieteenlaitos ei lähetä luotainta Marsiin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Ilmari sanoi:
No nyt löytyi tietoa projektista. Kyllä sinä sen melko harhaanjohtavasti ja osittain jopa väärin osasit esitellä. Sinulla olisi loistava tulevaisuus sensaatiolehden paskatoimittajana.

Kyseessä on hanke joka on jatkoa jo vuonna -96 alkaneelle Suomen ja Venäjän avaruusyhteistyölle. Suomella on tietty osuus hankkeesta ja oman osuutensa Suomi rahoittaa Suomen ja Venäjän velkakonversiosopimuksen mukaisesti.

Oikaistaan heti muutama toikin avauksessa syntynyt väärinkäsitys:

1. Ei ole olemassa mitään miljardeja, jotka olisivat hankkeen vuoksi pois keskoskaapeista tai leikkausjonojen lyhentämisestä.

2. Suomi tai ilmatieteenlaitos ei lähetä luotainta Marsiin.
Minä ehkä luotan enemmän radiouutisiin kuin sinun mainitsemattomiin tietolähteisiisi. Sinun on turha alkaa minua nimitellä radion uutisoinnista. Joka on varmaankin oikeellisempaa kuin sinun tietosi. Ainoa mihin suhtaudun varauksella, on uutisten esittämät kustannukset. Mutta jo maalaisjärjellä ymmärtää, että luotaimen lähettäminen Marsiin on huomattavan kallista.

Kyseessä on nimenomaan Ilmatieteen laitos. Ilmatieteen laitos maksaa lystin ja Venäjä toteuttaa. Tämä raha on pois Suomelta, koska Venäjä lyhentää sillä velkaansa Suomelle. Se on pois muualta, verrattuna siihen, että Venäjä maksaisi reilusti rahalla velkansa.
Sanaa 'yhteistyöhanke' tästä käytetään siksi, että Suomi maksaa ja Venäjä toteuttaa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Minä ehkä luotan enemmän radiouutisiin kuin sinun mainitsemattomiin tietolähteisiisi. Sinun on turha alkaa minua nimitellä radion uutisoinnista. Joka on varmaankin oikeellisempaa kuin sinun tietosi. Ainoa mihin suhtaudun varauksella, on uutisten esittämät kustannukset. Mutta jo maalaisjärjellä ymmärtää, että luotaimen lähettäminen Marsiin on huomattavan kallista.

Kyseessä on nimenomaan Ilmatieteen laitos. Ilmatieteen laitos maksaa lystin ja Venäjä toteuttaa. Tämä raha on pois Suomelta, koska Venäjä lyhentää sillä velkaansa Suomelle. Se on pois muualta, verrattuna siihen, että Venäjä maksaisi reilusti rahalla velkansa.
Sanaa 'yhteistyöhanke' tästä käytetään siksi, että Suomi maksaa ja Venäjä toteuttaa.
Kuten Ilmari kirjoitti Ilmatieteenlaitos tai Suomi ei LÄHETÄ mitään minnekään. (Löytyy RK:n postaamasta linkistäkin...)

Minä ymmärtäisin sinun ja muutaman muun porun paremmin ,jos tässä olisi käytössä riihikuivaa rahaa tai jos sitä rahaa olisi siirrettävissä esim. jostain muusta. (energian maksuista jne. jos saataisiin öljyä...jne.)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Runar ja Kyllikki sanoi:
Ilmatieteen laitos maksaa lystin ja Venäjä toteuttaa.
Ilmatieteen laitos maksaa luotaimen Marsiin lähettämisestä aiheutuvat kustannukset :eek!:

Ilmatieteen laitos ilmeisesti päättää myös Suomen valtion rahoista vai? Mahtaako eduskunta tietää projektista? Vai onko luotaimen lähettäminen Marsiin niin jokapäiväistä kauraa, että eduskunnan päätös asiasta ei ylitä kunnolla kaikkien valtakunnallisten medioiden uutiskynnystä?

Niin tai näin. Jäämme jännityksellä odottamaan laukaisua :thumbup:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Formulanomi sanoi:
Kuten Ilmari kirjoitti Ilmatieteenlaitos tai Suomi ei LÄHETÄ mitään minnekään. (Löytyy RK:n postaamasta linkistäkin...)

Minä ymmärtäisin sinun ja muutaman muun porun paremmin ,jos tässä olisi käytössä riihikuivaa rahaa tai jos sitä rahaa olisi siirrettävissä esim. jostain muusta. (energian maksuista jne. jos saataisiin öljyä...jne.)
No siis jos pilkkuja nussitaan, niin ei, ei Suomi lähetä, ei omalta maaperältään.
Mutta radiouutisten mukaan Ilmatieteen laitos lähettää siten, että maksaa homman ja Venäjä toteuttaa sen ja varsinainen laukaisu tapahtunee Kazakstanista.
Oisko radiouutisten pitänyt siis uutisoida tämä "Kazakstan lähettää Mars-luotaimen"? Kun esim. Brasilia lähettää tietoliikennesatelliitin radalleen käyttämllä vaikkapa kiinalaisia varsinaisena lähettäjänä, mutta maksaen koko lystin, onko siis oikea muoto uutisoida "Kiina lähetti tietoliikennesatelliitin avaruuteen" vai "Brasilia lähetti tietoliikennesatelliitin avaruuteen"?
Jos sitä mieltä, että ensimmäinen, niin tämä meni taas kerran sananmuotojen ja pilkkujen nussinnaksi. Kysehän ei ole ollenkaan siitä, että kuka käytännön homman toteuttaa vaan kuka on lähettäjä ja maksumies. Mutta eipä ole ihan eka kerta, kun täällä mennään niin syvälle pilkunnussintaan, että varsinainen asia jää useimmilla taka-alalle. Kinastelunhalu on niin kova, etä kun ei muuta keksitä, niin aletaan kistelemään kustannuksista, kuka oikeesti lähettää yms. yms.
Tässäkin se varsinainen asia oli, kuten ekasta postauksesta kävi ilmi, se, että onko Suomella mitään järkeä suostua tuollaisiin velkakonversioihin, kun järkevämpiäkin kohteita olisi. Paljon.
Mutta varsinaisesta asiasta tässäkin toikissa näemmä kykeni keskustelemaan hyvin harva.

Ja sitä riihikuivaa rahaa olisi kunhan ryssänpelko hälvenisi ja sitä uskallettaisiin vaatia.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Ilmari sanoi:
Ilmatieteen laitos maksaa luotaimen Marsiin lähettämisestä aiheutuvat kustannukset :eek!:

Ilmatieteen laitos ilmeisesti päättää myös Suomen valtion rahoista vai? Mahtaako eduskunta tietää projektista? Vai onko luotaimen lähettäminen Marsiin niin jokapäiväistä kauraa, että eduskunnan päätös asiasta ei ylitä kunnolla kaikkien valtakunnallisten medioiden uutiskynnystä?

Niin tai näin. Jäämme jännityksellä odottamaan laukaisua :thumbup:
Vuonna 2006 aikaisintaan, kertoivat televisiouutiset. Ja ilmatieteen laitos maksaa kustannukset. Kertoivat radiouutiset. Kustannusten käytännön puoli hoidetaan velkakonversiolla. Kertoivat sekä radio- että televisiouutiset.
Edelleen uskon uutisointiin ja ilmatieteen laitoksen sivuihin enemmän kuin sinuun: "A new type of atmospheric science mission to Mars (METNET), initiated and defined by he Finnish Meteorological Institute (FMI)" (is being put together by the consortium including the FMI, the Babakin Space Center (BSC) and the Russian Space Research Institute (IKI).)
Näistä FMI on se joka maksaa lystin, muut ne, jotka toteuttaa. Kaiken uutisoinnin mukaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
R&K:
Venäjä on pers'aukinen, joten se rajaa mahdollisuuksia saada riihikuivaa rahaa.

"Envisaged Future Steps " linkissä http://www.geo.fmi.fi/metnet/IAC_2003_presentation/siframes.html
---> siinä puhutaan Venäjän johtamasta kansainvälisestä Mars-luotain hankkeesta. Ymmärtääkseni varsinainen laukaisu ja siihen liittyvät toimenpiteet kustannuksineen tapahtuu silloin ko. projektissa...kansainvälinen hanke=useita maksajia jne. Ehkä Ilmatieteenlaitos vain toteuttaa tekniikan ja kerää jopa itse hilloa - tuskinpa (!), mutta olisi sekin mahdollista.

Mutta varsinaisesta asiasta tässäkin toikissa näemmä kykeni keskustelemaan hyvin harva.
Olen aika hämmästynyt tästä lauseesta.
Asiastahan on nimenomaan keskusteltu, mutta itse kieltäydyt uskomasta tai et kerta kaikkiaan ymmärrä "velkakonversiosopimusta".

Miten suhtaudut noihin reikien poraamiseen....oliko sekin rahan käyttämistä vääriin hankkeisiin ?
 
Ylös