Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Kyllä tässä nyt Runar&Kyllikki puhuu asiaa ja ilmeisesti jollakin ei ole oikeen lukutaidossa tai luetun ymmärtämisessä oikeen kehumista.

Peruspointtihan oli se, että tuollainen hanke ei ole oikein Suomen kokoiselle maalle tässä taloudellisessa tilanteessa kuin Suomi nyt on. Ulkomailta otetaan lisää velkaa entisten korkojen maksamiseksi ja tärkeiden hankkeiden kustantamiseksi ja sitten Venäjältä saatavaa velkaa kuitataan niin että kustannetaan avaruushanketta. On se kyllä mielestäni todella järjetöntä.

Valtiovallalla olisi mahdollista neuvotella tuon saatavan velan maksuksi muitakin kansantaloudellisesti hyödyllisempiäkin hankkeita. Mutta, niinkuin todettu, Suomi ei kai vieläkään uskalla esittää omia ajatuksiaan suurelle Venäjälle, vaan mennään sen sanelupolitiikan mukana edelleenkin talutushihnassa.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Kyllä tässä nyt Runar&Kyllikki puhuu asiaa ja ilmeisesti jollakin ei ole oikeen lukutaidossa tai luetun ymmärtämisessä oikeen kehumista.
Kuten sanottu, jos Venäjältä olisi mahdollista saada riihikuivaa rahaa taikka vaikka niitä ladoja tai muuta "rahan arvoista" niin ymmärtäisin teidän marinat.

Suomen ei ole mitään järkeä tai todennäköisesti edes realistisia mahdollisuuksia alkaa vaatimaan pers'aukiselta maalta yhtään mitään.

Mitä sitten tulee R&K:n ja McMiken henkilökohtaisuuksiin menemisellä,niin en oikein pidänyt niistä.. :doubtful: Mutta ilmeisesti teidän argumentit ovat sen verran vähäiset, että oli pakko. ;)
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
R&K:
Venäjä on pers'aukinen, joten se rajaa mahdollisuuksia saada riihikuivaa rahaa.

"Envisaged Future Steps " linkissä http://www.geo.fmi.fi/metnet/IAC_2003_presentation/siframes.html
---> siinä puhutaan Venäjän johtamasta kansainvälisestä Mars-luotain hankkeesta. Ymmärtääkseni varsinainen laukaisu ja siihen liittyvät toimenpiteet kustannuksineen tapahtuu silloin ko. projektissa...kansainvälinen hanke=useita maksajia jne. Ehkä Ilmatieteenlaitos vain toteuttaa tekniikan ja kerää jopa itse hilloa - tuskinpa (!), mutta olisi sekin mahdollista.


Olen aika hämmästynyt tästä lauseesta.
Asiastahan on nimenomaan keskusteltu, mutta itse kieltäydyt uskomasta tai et kerta kaikkiaan ymmärrä "velkakonversiosopimusta".



Miten suhtaudut noihin reikien poraamiseen....oliko sekin rahan käyttämistä vääriin hankkeisiin ?
Ei, kun mä en hyväksy koko velkakonversiosopimusta ja olisi ollut mielekkäämpää keskustella koko homman järkevyydestä kuin alkaa jarnata siitä, että kuka on käytännön lähettäjätaho luotaimessa, kun maksumies kuitenkin on Suomi, alkaa epäillä onko homma ollenkaan totta, haukkua toisia sopiviksi paskatoimittajiksi, alkaa jarnata homman kustannuksista, heitellä tyhmää sarkasmia kaikesta kansainvälisestä yhteistyöstä vetäytymisestä yms. yms. Ei vastaa mun käsitystäni asiakeskustelun tasosta. Mutta ehkä modeille, admineille ja muille on moinen sallittu Asiakeskustelun puolellakin, koskapa rk62:kin postauksessaan lähti vittuilevan sarkasmin tielle. Muidenhan sopii ottaa siitä mallia, koska voidaan olettaa kyseistä tehtävää hoitavien henkilöiden näyttävän esimerkillään, missä rajat kulkevat.

Reiän poraaminen nyt vähän riippuu. En ole tutustunut juuri kyseiseen asiaan. Sanottakoon näin, että jos kyseessä on asia, joka joka tapauksessa täytyy tehdä, en näe estettä velkakonversiolle. Mutta jos aletaan kehittää projekteja ihan sitä varten, että ois jotain, johon käyttää velkakonversiota, ollaan väärillä jäljillä. Sillä tiellä ollaan Mars-prjekteissa.

Mutta kun sopimus kuitenkin nyt on olemassa, niin jos vaikkapa silmäleikkausjonot ovat pitkät ja kun tiedetään Venäjän korkea taso silmäkirurgiassa, mielestäni erittäin sopiva velkakonversion kohde olisi vaikkapa kyseisten leikkausten ostaminen Venäjältä, yhtenä pienenä esimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:


Mitä sitten tulee R&K:n ja McMiken henkilökohtaisuuksiin menemisellä,niin en oikein pidänyt niistä.. :doubtful: Mutta ilmeisesti teidän argumentit ovat sen verran vähäiset, että oli pakko. ;)
:confused: En ole mennyt henkilökohtaisuuksiin sinun suhteesi. Totesin faktan, että asiasta tässä toikissa on pystynyt keskustelemaan hyvin harva. Asian vierestä sitäkin useampi.
On jokaisen oma asia päätellä itse, kumpaan ryhmään mielestään kuuluu.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmarin seuraavat lauseet pitivät paikkaansa.
1. Ei ole olemassa mitään miljardeja, jotka olisivat hankkeen vuoksi pois keskoskaapeista tai leikkausjonojen lyhentämisestä.

2. Suomi tai ilmatieteenlaitos ei lähetä luotainta Marsiin.
Jälkimmäinen on tärkeä sen takia, koska todennäköisesti kustannukset tulevat olemaan kokonaan toista luokkaa. (kuin mitä ko. teknologian kehittämiseen tarvitaan.)

Ensimmäinen on myös totta. Velkakonversiosopimuksesta on kysymys. Todennäköisesti Suomi olisi halunut riihikuivaa rahaa, mutta kun sitä ei saa - niin parempi hyödyntää "velkaa" teknologian muodossa esim. reijät ja tämä hanke. Minusta velkakonversiosopimuksen ymmärtäminen - tai hyväksyminen - on oleellista.

Tämä kannattaa tosiaan lukea. http://www.compiler.fi/idankaupan/uutisia/uutisarkisto/uutisarkisto 2003/04huhtikuu/04-04-03.html
(saa paremmin käsityksen minkälaisista summista on kyse )
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
:confused: En ole mennyt henkilökohtaisuuksiin sinun suhteesi. Totesin faktan, että asiasta tässä toikissa on pystynyt keskustelemaan hyvin harva. Asian vierestä sitäkin useampi.
On jokaisen oma asia päätellä itse, kumpaan ryhmään mielestään kuuluu.
Asiasta keskusteltiin.....siitä hyväksyykö ko. hanketta vai ei. Ilmarin summaamat kohdat olivat/ovat oleellisia. Ainakin omalta osaltani ratkaisevia.

Niistä myös keskusteltiin....minä myös - ja innokkaasti. Mutta todennäköisesti viittasit tuolla lauseellasi, että "harva on pystynyt keskustelemaan aiheesta" aivan muihin keskustelijoihin...todennäköisesti niihin jotka sattumalta olivat samaa mieltä. Kyllähän se sapettaa...tuntuu kuin aikaa olisi mennyt hukkaan.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Kun Suomi ja nimenomaan Ilmatieteen laitos maksaa Mars-luotaimen lähettämisen kustannukset ja on koko projektin alullepanija, (kuten Ilmatieteen laitoksen omilla sivuillakin mainitaan) voidaan ihan hyvin sanoa Suomen ja Ilmatieteen laitoksen lähettävän luotaimen Marsiin. Muun väittäminen on turhaa sanamuotoihin tartumista ja saivartelua, joka ei itse asiaa muuta mihinkään.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Ihan vaan pointtina niistä summista:

1 euro on noin 5,94573 vanhaa markkaa

1 miljoona sekuntia on noin 11,5 vrk

1 miljardi sekuntia on noin 31 vuotta
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Jep, ja yli 160 miljoonaa euroa (jotka käsittääkseni ovat hankkeen kokonaiskustannus, jälleen radiouutisiin vedoten, mutta silti pienellä varauksella) on noin miljardi markkaa. Hankkeen kokonaiskestohan mitataan paremminkin kymmenissä vuosissa kuin vuosissa.

Kun konversiosopimus on olemassa, tuollakin rahalla olisi voinut hankkia monenlaista järkevämpää, kuten aiemmin mainitsemiani lääketieteellisiä palveluja. Jos lähdetään siitä, että rahaa ei saada. Mutta monennäköistä muuta, hyödyllistäkin, voitaisiin saada.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jep, ja yli 160 miljoonaa euroa (jotka käsittääkseni ovat hankkeen kokonaiskustannus, jälleen radiouutisiin vedoten, mutta silti pienellä varauksella) on noin miljardi markkaa. Hankkeen kokonaiskestohan mitataan paremminkin kymmenissä vuosissa kuin vuosissa.

Kun konversiosopimus on olemassa, tuollakin rahalla olisi voinut hankkia monenlaista järkevämpää, kuten aiemmin mainitsemiani lääketieteellisiä palveluja. Jos lähdetään siitä, että rahaa ei saada. Mutta monennäköistä muuta, hyödyllistäkin, voitaisiin saada.
Ja nyt ollaankin takaisin lähtöpisteessä....ja tämän toikin kokemuksella tuosta ei päästä eteenpäin ilman, että mennään täysin sivuraiteille.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ja nyt ollaankin takaisin lähtöpisteessä....ja tämän toikin kokemuksella tuosta ei päästä eteenpäin ilman, että mennään täysin sivuraiteille.
Samaa mieltä, mutta ainahan voit keskustella itsesi kanssa niin ei tarvitse väitellä. ;)
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
Samaa mieltä, mutta ainahan voit keskustella itsesi kanssa niin ei tarvitse väitellä. ;)
Kyllä mä osaan välillä olla itsenikin kanssa eri mieltä. Useinkin. Esim. siitä, miten järkevää on laittaa auton ostamiseen edes 20 000 euroa. Olen tuosta mielessäni monta kertaa kiistellyt itseni kanssa. Olen voitolla. ;) Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että jopa moinen summa jokapäiväisestä käyttöesineestä, jonka arvo romahtaa välittömästi kun se ajetaan liikkeestä ulos, on aivan liikaa.

Mutta täällä on yleistynyt sama kuin nyysseissä. Jos tänne perustaa toikin "Täällä keskustellaan aidoista" niin viimeistään kolmas postaus sisältää jonkinasteista vittuilua ja keskustelun vääntämistä aidanseipäisiin.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Re: Re: Re: Ilmatiteteen laitos lähettää luotaimen Marsiin.

Empä jaksa jarnaa lukea - mutta ei taida Venäjältä noin vain onnistua tuon maakaasun antaminen....

Eikös ne ole yksityisten hallussa suurelta osin sielläkin jo!
Ett silleen!!!!!!!!!1
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Runar ja Kyllikki sanoi:
Kyllä mä osaan välillä olla itsenikin kanssa eri mieltä. Useinkin. Esim. siitä, miten järkevää on laittaa auton ostamiseen edes 20 000 euroa. Olen tuosta mielessäni monta kertaa kiistellyt itseni kanssa. Olen voitolla. ;) Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että jopa moinen summa jokapäiväisestä käyttöesineestä, jonka arvo romahtaa välittömästi kun se ajetaan liikkeestä ulos, on aivan liikaa.
Outoa....:D

Mitäs mieltä olet muuten ekokonversiosta ?
Venäjän viranomaisten kanssa neuvotellaan vielä noin 35 miljoonan dollarin suuruisesta ekokonversiosta. Suunnitellussa järjestelyssä velkaa voitaisiin osittain kuitata sellaisilla Venäjällä toteutettavilla ympäristöhankkeilla, jotka parantavat myös Suomen ympäristön tilaa ja joihin tulisi merkittävässä määrin suomalaisia toimituksia.
Kirjoitit, että et hyväksy velkakonversiosopimusta tai siis velan maksamista em. keinoin. Jotkut kuitenkin hyväksyvät ja minusta se on realismia. Siperia on varmaan opettanut. ;)

Jos sinä et hyväksy velkakonversiota tai rahanlaittamista omasta mielestäsi turhuuksiin onko silti pakko tuomita muut lukutaidottomiksi typeryksiksi. *lievää liioittelua yep* (Miksi muuten tuhlaat aikaasi netissä voisithan olla vaihtamassa vanhusten tai vammaisten vaippoja laitoksissa?)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mutta kun nuo naapurit nyt valtaa tuon Valioliigan, niin eikös me voitaisi pyytää velkojen korvauksena yksi valioliiga-jengi ? :ahem: :D
Lontoo. Venäläinen liikemies Boris Zingarevitsh on ostamassa jalkapallon Englannin valioliigassa pelaavasta Evertonista 40 prosentin osuuden, jolla hän saisi päätösvallan seuran asioissa. Asiasta kertoi sunnuntaina ilmestynyt Sunday Times -lehti.

Sunday Timesin mukaan Zingarevitsh on suostunut maksamaan 20 miljoonaa puntaa (n. 30 miljoonaa euroa) talousvaikeuksissa olevan seuran osakkeista.

Boris Zingarevitsh omistaa veljensä Mihailin kanssa paperi- ja selluloosayrityksen Ilimin. Veljesten yritys kilpailee Chelsean viime vuonna ostaneen venäläismiljardööri Roman Abramovitshin kanssa samalla alalla. Sunday Timesin mukaan Zingarevitshin omaisuus on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin Abramovitshin. Abramovitshin omaisuus on arvioitu 11 miljardiksi euroksi.
Tosin tuossa uutisessa lienee väärää tuo, että Abramovits on kyllä öljy-alalla...
Ett silleen!!!!!!!!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Formulanomi sanoi:
(Miksi muuten tuhlaat aikaasi netissä voisithan olla vaihtamassa vanhusten tai vammaisten vaippoja laitoksissa?)
Niihin ei oteta vapaaehtoistyöntekijöitä. Toki olen niin paljon tehnytkin, että tuskinpa se on tarpeellistakaan. Olen mm. lukenut näkövammaisille äänilehtiä, ollut SPR:n vapaaehtoistoiminnassa, palokuntatoiminnassa (ensivasteessa) yms.
Mitä hyvää sinä olet tehnyt muiden hyväksi? (Tippejä pubissa ei lasketa)

Mutta en ymmärrä miten helvetissä se, että en hyväksy velkakonversiosopimusta, velvoittaisi minut yhtään mihinkään vapaaehtoistoimintaan? Tai miten ylipäätään vanhusten vaipat liittyvät koko tähän asiaan. (Vastaus: Ei mitenkään, kunhan halusit purkaa jotain ihmeellisiä kaunojasi ja vittuilla päin näköä)

Mitä itse teet netissä? Eikö xxxxxxx xxxxxx xxxxx xxxxx xxxx xxx xxx xxxxx xxx xxxxxxx? (Joo, ei ois saanut provosoitua...siksi sensuroin tuon. En lähde sun kanssa samalle tasolle typerään ja turhanpäiväiseen päänaukomiseen. Et saa mua provosoitumaan vaikka yritätkin ilmeisesti parhaasi. Mitäs muuten forumin säännöt sanoo tuosta riidan tahallisesta provosoinnista?)


Jos sinä et hyväksy velkakonversiota tai rahanlaittamista omasta mielestäsi turhuuksiin onko silti pakko tuomita muut lukutaidottomiksi typeryksiksi. *lievää liioittelua yep*
Eikä edes lievää liioittelua vaan ihan selkeää valehtelua, loanheittoa, provoa ja riidanhaastoa, johon en tartu.
Todistat vain, että täällä ei nykyään pysty asiasta puhumaan ollenkaan. Nytkin ainoa 'mokani' _sinun_ suhteesi oli olla eri mieltä kanssasi, ja siihen sinä katsot aiheelliseksi vastata turhanpäiväisellä päänaukomisella ja provoilulla.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Suomen valtion varoista päättää eduskunta. Valtio rahoittaa monia kehitysyhteistyö- ja avustushankkeita. Myös teknologiaan panostetaan. Kansan valitsemat edustajat puntaroivat mikä on järkevää ja viisasta. Yksittäiset kansalaiset voivat toki esittää oman mielipiteensä kansalaiskeskustelussa. Jos Suomen yhteistyö avaruustutkimuksessa Venäjän kanssa ei jonkun mielestä ole järkevää, niin se on aivan OK.

Keskustelun lähtökohta on kuitenkin äärimmäisen huono jos ei hahmoteta hankkeiden kokonaisuuksia ja niiden tarkkoja mittasuhteita. Hanke ja sen kustannukset pitäisi myös kyetä asettamaan suurempaan kehykseen. Niitä pitäisi ensin tarkastella osana kokonaisuutta.

Keskustelun avaus oli minusta nyt liian populistinen. Mielipide tuli kyllä selväksi, mutta hankkeen mittasuhteet jäivät nyt inttämisen asteelle. Jatkuva hokeminen siitä, että Ilmatieteenlaitos maksaa ja Venäjä toteuttaa, on melko huono lähtökohta puntaroida miten järkevästä hankkeesta loppujen lopuksi on kysymys.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Yksi asia muuten on jäänyt täällä täysin huomiotta.

Jos Suomi haluaa tuommoisen hankkeen toteuttaa, niin kun Venäjänkin intresseissä on pitää tuo infra toimintakuntoisena ja vähentää velkoja. Niin todennäköisesti Suomi on saanut tämän palvelun halvemmalla, kuin jos olisi kävellyt suoraan sisään satelliitin kanssa ja iskenyt sen tiskille "Laitatteko tän marssiin, kiits"
Ett silleen!!!!!!!!!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Ilmari sanoi:
Suomen valtion varoista päättää eduskunta. Valtio rahoittaa monia kehitysyhteistyö- ja avustushankkeita. Myös teknologiaan panostetaan. Kansan valitsemat edustajat puntaroivat mikä on järkevää ja viisasta. Yksittäiset kansalaiset voivat toki esittää oman mielipiteensä kansalaiskeskustelussa. Jos Suomen yhteistyö avaruustutkimuksessa Venäjän kanssa ei jonkun mielestä ole järkevää, niin se on aivan OK.

Keskustelun lähtökohta on kuitenkin äärimmäisen huono jos ei hahmoteta hankkeiden kokonaisuuksia ja niiden tarkkoja mittasuhteita. Hanke ja sen kustannukset pitäisi myös kyetä asettamaan suurempaan kehykseen. Niitä pitäisi ensin tarkastella osana kokonaisuutta.

Keskustelun avaus oli minusta nyt liian populistinen. Mielipide tuli kyllä selväksi, mutta hankkeen mittasuhteet jäivät nyt inttämisen asteelle. Jatkuva hokeminen siitä, että Ilmatieteenlaitos maksaa ja Venäjä toteuttaa, on melko huono lähtökohta puntaroida miten järkevästä hankkeesta loppujen lopuksi on kysymys.
Mutta tuo on ainoa lähtökohta joka mulla tämänhetkisen uutisoinnin perusteella on. Topikin aloitus oli uutisosaltaan asiasisällöltään ja informaatioltaan täysin sama kuin radion uutinen, jonka ensimmäinen lause oli "Ilmatieteen laitos lähettää Mars-luotaimen". Populistista tai ei, sitä on turha vierittää mun harteilleni.
Ehkä siihen tulee tarkennusta myöhemmin, mutta tähänastisen uutsoinnin perusteella tuo on ainoa lähtökohta joka mulla asiaan voi olla.
 
Ylös