Albert Oil
Hippi ja juntti
Hartsa puhuu vähän...no ei kyllä puhu vaan paljon mutta asiaa anyway.
Mulla ei tosin oo vitosta just nyt.
Mulla ei tosin oo vitosta just nyt.
Edit: jätän tarkoituksella uutisen elinkaarikustannuksista kertovan osuuden pois, koska luvut heittävät melkoisesti. Mutta näyttää siltä että F-35 olisi melkoisen kallis hankinta.Esimerkiksi Norja maksaa tilaamistaan 52:sta F35-koneestaan noin 7,6 miljardia euroa, eli 142 miljoonaa euroa per kone. Sveitsi taas teki 22 Gripenistä n. kolmen miljardin euron (3 126 mijardin Sveitsin frangin) sopimuksen, mikä olisi 136 miljoonaa euroa per kone
Jonkinmoista hintaspekulaatiota Ylellä:
Edit: jätän tarkoituksella uutisen elinkaarikustannuksista kertovan osuuden pois, koska luvut heittävät melkoisesti. Mutta näyttää siltä että F-35 olisi melkoisen kallis hankinta.
Radiossa oli juttua aiheesta ja esim. se kotimaisuusaste, mitä on Hornettien huollossa (90%), ei onnistu lähelläkään Lightning II:lla. Huollot pitää teetättää muualla.F-35:n lentotunti taitaa maksaa 4-5 kertaa enemmän kuin Gripenillä ja vaatii muutenkin huomattavasti enemmän huoltoaikaa per lentotunti. Olishan se sääli että olis hienot koneet joilla ei ole varaa eikä aikaa lentää. Kriisitilanteessa olisi ihan kiva että lentäjillä olisi kokemusta ja että koneey olisivat ilmassa eikä huollossa.
Yksi hyvä syy lisää olla hankkimatta F-35:itosta.Radiossa oli juttua aiheesta ja esim. se kotimaisuusaste, mitä on Hornettien huollossa (90%), ei onnistu lähelläkään Lightning II:lla. Huollot pitää teetättää muualla.
Juuri näin.Yksi hyvä syy lisää olla hankkimatta F-35:itosta.
Olisihan NG:n hankinta suuri askel Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyössä. NATO-jäsenyyttä kun ei nyt olla ilmeisesti hakemassa niin Ruotsin suuntaan on pakko katsoa.Vastasin polliin. Ruotsin suuntaan meni ääni.
12 points for Sweden!
Samaa asiaa käytin päätöksen teossa.Olisihan NG:n hankinta suuri askel Suomen ja Ruotsin puolustusyhteistyössä. NATO-jäsenyyttä kun ei nyt olla ilmeisesti hakemassa niin Ruotsin suuntaan on pakko katsoa.
Nykypäivänä kuvioihin astuneet kansainväliset tehtävät antavat oman lisämausteensa hankinnalle.En jaksa kahlata läpi tätä, ehkä jo kysytty aiemmin tätä? Eikös kannattaisi jättää ostamatta kokonaan hävittäjiä, sillä ei niillä oikeasti mitään uskallettaisi tehdä. Päivitetään noita vanhoja silmänlumeeksi. Uutta maalia pintaan kehityksen merkiksi niin kuin Onyxilla aikoinaan JJ:n iloksi.
Hesarin jossakin mielipidekirjoituksessa oli otettu esimerkiksi Itä-Ukraina, johon Ukrainan minkäänlainen lentävä peli ei uskalla mennä. Kaikki uskaliaat on ammuttu alas (myös eräs puolueeton matkustajakone). Eli rahat parhaaseen ilmapuolustusjärjestelmään ja ylijäämillä voisi tehdä jotain hyvääkin.
Toisaalta jos uudet Gripenit eivät ole valmiita siihen mennessä kun Suomi tilaa uusia hävittäjiä voi olla pakko hankkia F-35 hävittäjiä, koska muuten voitaisiin pahimmillaan käyttämään yli-ikäisiä Hornetteja.Yksi hyvä syy lisää olla hankkimatta F-35:itosta.
Pakko? Hävittäjähankintojen suhteen ei Suomi koskaan käytä pakottavaa verbiä.Toisaalta jos uudet Gripenit eivät ole valmiita siihen mennessä kun Suomi tilaa uusia hävittäjiä voi olla pakko hankkia F-35 hävittäjiä, koska muuten voitaisiin pahimmillaan käyttämään yli-ikäisiä Hornetteja.
Vuokralle siksi aikaa Airbusseja.Toisaalta jos uudet Gripenit eivät ole valmiita siihen mennessä kun Suomi tilaa uusia hävittäjiä voi olla pakko hankkia F-35 hävittäjiä, koska muuten voitaisiin pahimmillaan käyttämään yli-ikäisiä Hornetteja.
Gripen toki silti olisi kustannusten puolesta selkeästi parempi vaihtoehto kuin F-35 ja muutenkin heikkouksia ja vahvuuksia listatessa vaaka näyttäisi ainakin tällä hetkellä kallistuvan Gripenin puolelle.
Hornetit vanhenevat 2020-luvulla ja Gripen NG:n pitäisi olla Ruotsilla käytössä 2018 aikana. Vaikka viivästyisi vuoden tai pari niin ehtivät hyvin Suomen tarpeisiin. Toisaalta eipä F-35A ole sekään vielä käytössä ja aivan hitosti tuntuu olevan ongelmia edelleenkin.Toisaalta jos uudet Gripenit eivät ole valmiita siihen mennessä kun Suomi tilaa uusia hävittäjiä voi olla pakko hankkia F-35 hävittäjiä, koska muuten voitaisiin pahimmillaan käyttämään yli-ikäisiä Hornetteja.
Gripen toki silti olisi kustannusten puolesta selkeästi parempi vaihtoehto kuin F-35 ja muutenkin heikkouksia ja vahvuuksia listatessa vaaka näyttäisi ainakin tällä hetkellä kallistuvan Gripenin puolelle.
A 2015 Pentagon report found these issues:
The Joint Program Office is re-categorizing or failing to count aircraft failures to try to boost maintainability and reliability statistics;
Testing is continuing to reveal the need for more tests, but the majority of the fixes and for capability deficiencies being discovered are being deferred to later blocks rather than being resolved;
The F-35 has a significant risk of fire due to extensive fuel tank vulnerability, lightning vulnerability and an OBIGGS system unable to sufficiently reduce fire-sustaining oxygen, despite redesigns;
Wing drop concerns are still not resolved after six years, and may only be mitigated or solved at the expense of combat maneuverability and stealth;
The June engine problems are seriously impeding or preventing the completion of key test points, including ensuring that the F-35B delivered to the Marine Corps for IOC meets critical safety requirements; no redesign, schedule, or cost estimate for a long-term fix has been defined yet, thereby further impeding g testing;
Even in its third iteration, the F-35’s helmet continues to show high false-alarm rates and computer stability concerns, seriously reducing pilots’ situational awareness and endangering their lives in combat;
The number of Block 2B’s already limited combat capabilities being deferred to later blocks means that the Marine Corps’ FY2015 IOC squadron will be even less combat capable than originally planned;
ALIS software failures continue to impede operation, mission planning, and maintenance of the F-35, forcing the Services to be overly reliant on contractors and “unacceptable workarounds”;
Deficiencies in Block 2B software, and deferring those capabilities to later blocks, is undermining combat suitability for all three variants of the F-35;
The program’s attempts to save money now by reducing test points and deferring crucial combat capabilities will result in costly retrofits and fixes later down the line, creating a future unaffordable bow wave that, based on F-22 experience, will add at least an additional $67 billion in acquisition costs; and
Low availability and reliability of the F-35 is driven by inherent design problems that are only becoming more obvious and difficult to fix.