Ilmavoimien uusin hävittäjä

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Mikä hävittäjä Suomelle?

  • Dassault Rafale

    Äänet: 2 6,7%
  • Saab JAS 39E Gripen NG

    Äänet: 10 33,3%
  • Lockheed Martin F-35A Lightning II

    Äänet: 7 23,3%
  • Eurofighter Typhoon

    Äänet: 2 6,7%
  • Suhoi PAK FA (T-50)

    Äänet: 1 3,3%
  • Mikojan MIG-35

    Äänet: 1 3,3%
  • Joku muu?

    Äänet: 7 23,3%

  • Äänestäjiä yhteensä
    30
  • Äänestys suljettu. .

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Jaa ei vai? Uskaltaisin väittää että enämpi hävittäjälentokoneilla on ihmisiä tapettu kuin pelastettu.
Väitä mitä haluat, mutta hävittäjäkoneet tiputtivat siviileitä tappamaan lähetetyt pommikoneet taivaalta jo toisessa maailmansodassa. Ja interceptor on aika miehekäs sana btw.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jaa ei vai? Uskaltaisin väittää että enämpi hävittäjälentokoneilla on ihmisiä tapettu kuin pelastettu.

Onhan meitä tietysti moneen junaan aina juna- ja lentokonebongareista sähköpylväsbongaajiin, joten kai se on ymmärrettävä että näille tappokoneillekin omat faninsa on. Voitasko seuraavaksi perustaa vaikka keskusteluketju liittyen erilaisiin kidutusvälineisiin? Musta ne on teknisesti sangen mielenkiintoisia.
Hävittäjäkoneet on suunniteltu pääasiassa vihollisen ilmahyökkäyksen torjumiseen ja ilmaherruuden saavuttamiseen.

Toki niiden asejärjestelmät on tehty tuhoamaan, mutta ainoastaan lentäviä koneita. Lentäjät ovat vain mahdollisia sivullisia uhreja.


Jos nyt lähdetään hiuksia halkomaan niin suoraan tappamiseen on taidettu suunnitella lähinnä sähkötuolit, giljotiinit ym. härpäkkeet. Ja tietty joku Zyklon B:n hajusteeton versio (sekin käyttöön alunperin tuholaistorjunnan kautta).
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Ja tietty joku Zyklon B:n hajusteeton versio (sekin käyttöön alunperin tuholaistorjunnan kautta).
Sille myrkkyukolle muuten tuli kamalat fiilikset kun tajusi mitä tuholaistorjuntamyrkyllään tehdään. Aiheesta on elokuvakin.

Vaan eipä tuollainen liity tähän nyt mitenkään. Kumma juttu että ylipäätään jollekin tulee mieleen kuinka pelkästään kannonnokassa istumalla vaarat vältetään. Muutetaan kaikki takaisin metsiin ja jätetään kylät autioiksi. Ei tarvita minkäänlaisia puolustuskoneita. Antaa vihollisen viedä asutus, me kyllä pärjätään kaarnaa järsimällä pitkin metsiä niinkuin kunnon pasifistin kuuluu. Paheksuen sotakoneita.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Väitä mitä haluat, mutta hävittäjäkoneet tiputtivat siviileitä tappamaan lähetetyt pommikoneet taivaalta jo toisessa maailmansodassa.
Ensimmäisessä itse asiassa. Jo.

---

Noista häiveominaisuuksista, joiden tarpeellisuutta joku hieman vähätteli. Nehän auttavat konetta pysymään taivaalla ja palaamaan ehjänä tehtävästä kotiin. Tehtävän luonteella ei ole mitään tekemistä niiden ominaisuuksien kanssa. Yhtälailla ilmaherruushävittäjä hyötyy kun se jättää pienempää tutkakuvaa ja lämpöjälkeä.
Ottaen huomioon, ettei näitä vehkeitä (oli mitä mallia hyvänsä) meille tule määrällisesti paljoa, niin olisi perin suotavaa että ne kykenisivät suorittamaan mahdollisimman monta tehtävää per yksilö.

Toisekseen oli puhetta huippunopeuksista. Se taas on toissijainen suorituskykyarvo meillä. Ilmataistelut käydään kuitenkin edelleen aliääninopeuksissa, sillä yliääninopeudessa nopeiden suunnanmuutosten tekeminen repii kappaleiksi ensin lentäjän ja sitten koneen. Toisaalta sitä hävittäjän pahinta vihollista, ohjusta, ei mikään kikotin pääse karkuun painamalla talla pohjassa Mach 2. Jopa 50-lukulainen AIM-9 Sidewinder ilmataisteluohjus painelee Mach 2,5 matkanopeutta ja uudempi (NASAMS-järjestelmässäkin käytettävä) AIM-120 AMRAAMin nopeus on Mach 4.
Kovista huippunopeuksista on hyötyä lähinnä siirryttäessä pitkiä matkoja operaatioalueelle.

Kolmatteiks F/A-18 Hornetin roolista. F-18 kehitettiin alunperin laivaston monitoimihävittäjäksi. Se ei ole erikoistunut mihinkään tehtävään, kuten vaikkapa A-10 rynnäkkökoneena tai F-15 ilmaherruushävittäjänä, vaan se on yleiskone. Suoriutuu kaikista tehtävistä hyvin, muttei mistään erinomaisesti.
Suomessa Horneteja on toki käytetty vain torjuntaroolissa, mutta se ei muuta koneen perimää.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Vaikka lentokoneet kiinnostaa, niin en kyllä ihan ole ns. viivalla siitä mitkä eri laitteiden ominaisuudet ovat. Periaatteessa se Gripen uusin versio vois olla ihan hyvä. Paitsi, kuten Raceri kertoi, se yksimoottorisuus hiukan arveluttaa, mutta sekin lienee enemmän vaan "tottumista" Hornetin kaksimoottorisuuteen.

Onhan meitä tietysti moneen junaan aina juna- ja lentokonebongareista sähköpylväsbongaajiin, joten kai se on ymmärrettävä että näille tappokoneillekin omat faninsa on. Voitasko seuraavaksi perustaa vaikka keskusteluketju liittyen erilaisiin kidutusvälineisiin? Musta ne on teknisesti sangen mielenkiintoisia.
Paskaaks tommosista, mutta kun jotkut kahelit tykkää seurata jotain ihme Formula-ykkösiä ja sit on vielä jotain nettisivustoja, joilla ne tappelee siitä kuka kuski on kuskein ja haukkuu toisia kirjoittajia fanipojiksi, koska ne kannattaa vääriä kuskeja.

Sinänsä kidutusvälineet on aika mielenkiintoisia, mutta vielä mielenkiintoisempaa niihin liittyen on se, mitä ihmiset aikojen kuluessa on olleet valmiita toisilleen tekemään. Multa löytyy hyllystä opus nimeltään "A History of Torture" ja sielläpä on kyllä kaikenlaista äärivittumaista systeemiä kuvailtuna.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vaikka lentokoneet kiinnostaa, niin en kyllä ihan ole ns. viivalla siitä mitkä eri laitteiden ominaisuudet ovat. Periaatteessa se Gripen uusin versio vois olla ihan hyvä. Paitsi, kuten Raceri kertoi, se yksimoottorisuus hiukan arveluttaa, mutta sekin lienee enemmän vaan "tottumista" Hornetin kaksimoottorisuuteen.
Suurin osa hävittäjistä on yksimoottorisia. Jos kaksimoottorisuus toisi huomattavia etuja, niin eiköhän valtaosa niistä sellaisia sitten olisi.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Vaikka lentokoneet kiinnostaa, niin en kyllä ihan ole ns. viivalla siitä mitkä eri laitteiden ominaisuudet ovat. Periaatteessa se Gripen uusin versio vois olla ihan hyvä. Paitsi, kuten Raceri kertoi, se yksimoottorisuus hiukan arveluttaa, mutta sekin lienee enemmän vaan "tottumista" Hornetin kaksimoottorisuuteen.
Eikös Hornetin kaksimoottorikehittämisessä 1970-luvulla ollut ideana merijalkaväen kone, joka nousee kantotukialuksen lyhyeltä kiitoradalta. Sama ajatusmalli sopi myös Suomeen, jossa pitää kätkeä koneet pikateiden varsiin kuusikkoon.

Gripen lähtee samoin lentoon pikkupätkältä ja laskeutuu myös. Moottori on vain tehokkaampi massaa kohti kuin vanhojen koneiden kaksi. Jos se Volvo leikkaa kiinni, mitä ei vielä ole tapahtunut, niin lentäjälle on kumminkin heittoistuin.

Treenikäytössä Ilmavoimilla on menetetty kaksi Hornettia. Palveluksessa samoin olleita Gripeneitä Ruotsi ei ole menettänyt yhtään.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Jeps. Veikkaan, että enemmän on kyse siitä, että kun Hornetissa on kaksi nuijaa, niin jotenkin se tiputus puoleen on äkkiseltään olevinaan ison tuntuinen juttu vaikkei sitä käytännössä olekaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Noista häiveominaisuuksista, joiden tarpeellisuutta joku hieman vähätteli. Nehän auttavat konetta pysymään taivaalla ja palaamaan ehjänä tehtävästä kotiin. Tehtävän luonteella ei ole mitään tekemistä niiden ominaisuuksien kanssa. Yhtälailla ilmaherruushävittäjä hyötyy kun se jättää pienempää tutkakuvaa ja lämpöjälkeä.
Ottaen huomioon, ettei näitä vehkeitä (oli mitä mallia hyvänsä) meille tule määrällisesti paljoa, niin olisi perin suotavaa että ne kykenisivät suorittamaan mahdollisimman monta tehtävää per yksilö.
Tosin eihän noi häiveominaisuudet rajoitu vain viidennen sukupolven hävittäjiin. Onhan noi uudemmat neljännen sukupolven hävittäjät vaikeammin havaittavia kuin ensimmäiset neljännen sukupolven hävittäjät, eikä toisaalta viidennen sukupolven hävittäjät ole täysin näkymättömiä.


Toisekseen oli puhetta huippunopeuksista. Se taas on toissijainen suorituskykyarvo meillä. Ilmataistelut käydään kuitenkin edelleen aliääninopeuksissa, sillä yliääninopeudessa nopeiden suunnanmuutosten tekeminen repii kappaleiksi ensin lentäjän ja sitten koneen. Toisaalta sitä hävittäjän pahinta vihollista, ohjusta, ei mikään kikotin pääse karkuun painamalla talla pohjassa Mach 2. Jopa 50-lukulainen AIM-9 Sidewinder ilmataisteluohjus painelee Mach 2,5 matkanopeutta ja uudempi (NASAMS-järjestelmässäkin käytettävä) AIM-120 AMRAAMin nopeus on Mach 4.
Kovista huippunopeuksista on hyötyä lähinnä siirryttäessä pitkiä matkoja operaatioalueelle.
Eikös Suomessa ole rauhanajan aikana aika harvassa noita lentotukikohtia, jolloin esim tunnistuslennoille voi tulla kiire?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Näin o. Mitään häivehömpötyksiä tarvita, tärkeintä on miten nopeesti pääsee Rissalasta Suomenlahdelle kattoo kekä siä o.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikös Suomessa ole rauhanajan aikana aika harvassa noita lentotukikohtia, jolloin esim tunnistuslennoille voi tulla kiire?
Puolustusvoimilla tuppaa olemaan sellainen tilanne, että ne käyttää ihan mitä tahansa kenttää tai maantienpätkää Suomessa jos vaan haluavat. Kyllä siitä, joku voi mussuttaa, mutta entäs sitten? Jos jostain syystä katsotaan tarpeelliseksi sijoittaa koneita jonnekin muualle kuin vakituisiin tukikohtiin, niin sitten sijoitetaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Puolustusvoimilla tuppaa olemaan sellainen tilanne, että ne käyttää ihan mitä tahansa kenttää tai maantienpätkää Suomessa jos vaan haluavat. Kyllä siitä, joku voi mussuttaa, mutta entäs sitten? Jos jostain syystä katsotaan tarpeelliseksi sijoittaa koneita jonnekin muualle kuin vakituisiin tukikohtiin, niin sitten sijoitetaan.
Puhuinkin rauhanajasta. Ei ne laskeudu Länsiväylälle vaan sen vuoksi että siitä on sitten kätevä lähteä tunnistuslennoille jos tarve tulee.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Puhuinkin rauhanajasta. Ei ne laskeudu Länsiväylälle vaan sen vuoksi että siitä on sitten kätevä lähteä tunnistuslennoille jos tarve tulee.
Ei niin, mutta jokunen kuukausi sitten majailivat Seutulassa. Siinä sitten siviliikoneille tulee toki viivästystä, armeijan halutessa kiiruusti liikkeelle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Eikös Hornetin kaksimoottorikehittämisessä 1970-luvulla ollut ideana merijalkaväen kone, joka nousee kantotukialuksen lyhyeltä kiitoradalta. Sama ajatusmalli sopi myös Suomeen, jossa pitää kätkeä koneet pikateiden varsiin kuusikkoon.

Gripen lähtee samoin lentoon pikkupätkältä ja laskeutuu myös. Moottori on vain tehokkaampi massaa kohti kuin vanhojen koneiden kaksi. Jos se Volvo leikkaa kiinni, mitä ei vielä ole tapahtunut, niin lentäjälle on kumminkin heittoistuin.

Treenikäytössä Ilmavoimilla on menetetty kaksi Hornettia. Palveluksessa samoin olleita Gripeneitä Ruotsi ei ole menettänyt yhtään.
Ei kun laivasto ei luottanut ilmavoimien yksimoottoriseen F-16:een vaan halusi kaksimoottorisen koneen. Samaa halusivat myös JSF-ohjelmalta, mutta kun kaikille (ilmavoimille, merijalkaväelle ja laivastolle) piti saada sama tai hyvin pitkälti samanlainen kone piti tehdä kompromissi. Ilmavoimat ei tarvinnut kahta moottoria ja merijalkaväki tarvitsi kevyen VTOL-koneen Harrierin tilalle. Niinpä laivaston piti taipua F-35:n kohdalla

Vanhassa Gripenissä (ei NG) on sama kone kuin Hornetissa. Ne hornetin kaksi moottoria vaan lisää painoa, lisäpaino tarvitsee lisää siipeä ja sitten onkin jo aika iso kone kyseessä. Uudessa Gripenissä on taas sama kone kuin Super-Hornetissa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Vanhassa Gripenissä (ei NG) on sama kone kuin Hornetissa. Ne hornetin kaksi moottoria vaan lisää painoa, lisäpaino tarvitsee lisää siipeä ja sitten onkin jo aika iso kone kyseessä. Uudessa Gripenissä on taas sama kone kuin Super-Hornetissa.
Ihan totta puhut, mutta moottorien osalta kyse lienee saman General Eletrics perheen koneesta, mikä Ruotsissa on edelleenkehitetty ja siten saanut nimen Volvo.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
No jumalauta. Superhornet! Ostetaan niitä! Siinä vasta nimi.
Superhornetteja ei kai koskaan ollut kaupan kansainvälisesti. Viimeinen kehitysversio omille joukoille. Tietenkin pitää olla hävittäjällä ehtoolennoille joku superlatiivinen nimi. Automaailmassa kun malli siirtyy pois tuotannosta niin siitä tulee viimeiselle myyntivuodelleen joku Classic ja vieläpä muoviinpainettuihin kromikirjaimin. Superi taitaa olla sisäpiirin vitsi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Sille myrkkyukolle muuten tuli kamalat fiilikset kun tajusi mitä tuholaistorjuntamyrkyllään tehdään. Aiheesta on elokuvakin.
Fritz Haberhan kannatti kemiallisten aseiden käyttöä ensimmäisessä maailmansodassa. Vähän hankala kuvitella, että heppu tuntisi tunnontuskia Zyklon B:n käytöstä ihmisten tappamiseen. Paitsi ehkä juutalaisten kohdalla, kun oli itsekin.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Fritz Haberhan kannatti kemiallisten aseiden käyttöä ensimmäisessä maailmansodassa. Vähän hankala kuvitella, että heppu tuntisi tunnontuskia Zyklon B:n käytöstä ihmisten tappamiseen.
Kurt Gerstein oli se teknisen työn opettajatason tyyppi (luutnantti) jota kannustettiin kemikaalihommaan teknikkona. Mutta moraali oli vahvempi. Siitä elokuva. Ihan linkistä olisi voinut lukea.

Ei liity edelleenkään tähän aiheeseen mitenkään.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Puolustusvoimilla tuppaa olemaan sellainen tilanne, että ne käyttää ihan mitä tahansa kenttää tai maantienpätkää Suomessa jos vaan haluavat. Kyllä siitä, joku voi mussuttaa, mutta entäs sitten? Jos jostain syystä katsotaan tarpeelliseksi sijoittaa koneita jonnekin muualle kuin vakituisiin tukikohtiin, niin sitten sijoitetaan.
Mitä noita teitä rassaa tässä työkseen kikottimilla eessuntaas, niin asvaltoida kannattasi käytettävä pätkä ensin, ettei kumit puhkee ja pilotilta tipu legot suusta.
 
Ylös