Juhis sanoi:
Mistähän kohtaa sääntökirjaa nämä esittämäsi sääntökohdat ilmenevät? Artiklat ja mielellään suoraa linkkiä niihin sääntöihin näkyville, kiitos.
Kun nyt varta vasten pyysit niin kävimpä oikein kattomassa sääntökirjaa. Mutta ensin vähän taustaa: suoritin ns. rataleiman 80-luvulla jolloin ajoin siis myös kilpaa. Silloin mielestäni edellä ajava lähes yksiselitteisesti sai valita ajolinjat (sääntökirjan tekstiä en muista, mutta näin oli todellakin käytäntö). 90-luvun loppupuolella suoritin ratatuomaritutkinnon ja tällöin minulle oli suuri yllätys että että tämä ns. klassikko-sääntö oli heitetty romukoppaan. Uuden säännön mukaan "ohittajalle on annattava tilaa" (täähän on todella vaikea tulkita)
Asiani vakuudeksi ohessa muutamia lainauksia sääntökirjoista.
ns. F1 -säännöthän ovat puhtaasti administratiivisia ja teknisiä, ajamiseen liittyvä säännöstö löytyy yleisesti rata-autoilun säännöstöstä
Kyseinen pykälä on: FIA -General sporting regulations; appendix L; Chapter IV; code of driving...; 2. Overtaking (
http://www.fia.com/resources/documents/1797101136__Appendix_L_a.pdf )
koska tämä sääntökirja pdf-muodossa, en voi sitä kopioida tähän, joten laitan tähän saman kohdan suomalaisesta laitoksesta:
13.6.1 Ohittaminen
a) Kilpailun aikana, kun auto on yksin radalla, se saa käyttää hyväkseen koko radan leveyttä. Kuitenkin heti, kun hetkellisesti tai pysyvästi nopeampi auto on saavuttanut suoralla, on edelläajavan ohjaajan annettava tietä takana tulevalle siirtymällä radan sivuun ja sallittava ohittaminen toiselta puolelta.
b) Jos edellä ajavan auton ohjaaja ei näytä seuraavan huolellisesti taustapeilejä, on ratatuomareiden varoitettava häntä heiluttamalla sinistä lippua ja siten välitettävä hänelle tieto, että toinen kilpailija haluaa ohittaa.
Kilpailijaa, joka ei noudata sinistä lippua, voidaan rangaista. Jatkuva sinisen lipun määräyksen noudattamatta jättäminen voi aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.
c) Kaarteissa sekä niiden lähestymis- ja jättövaiheessa voivat kilpailijat ajaa haluamallaan tavalla ottaen kuitenkin huomioon radan reunamerkinnät. Kaarteessa ohittaminen voidaan tilanteesta riippuen suorittaa oikealta tai vasemmalta puolelta.
Kuitenkin toimenpiteet, joilla on tarkoitus estää toista kilpailijaa, kuten esimerkiksi ennenaikaiset suunnanmuutokset, tahallinen autojen kiilaaminen kaarteen sisä- tai ulkoreunaa kohti tai muut sääntöjenvastaiset suunnanmuutokset ovat ankarasti kiellettyjä ja rangaistaan tahallisuudesta ja virheen toistamisesta kilpailusta sulkemisella. Vaarallisen ajon toistaminen, tahattomastikin, voi aiheuttaa kilpailusta sulkemisen.
d) Jokainen estämistoimenpide yhden tai useamman kilpailijan suorittamana, olipa se tahallinen tai tahaton, on kielletty. Jatkuva useiden autojen rinnakkain ajaminen, samoin kuin muodostelmassa ajo, on sallittua vain silloin, kun toista autoa ei ole yrittämässä ohitusta. Muulloin sinistä lippua on heilutettava.
e) Seuraamus, joka aiheutuu sinisen lipun merkityksen noudattamatta jättämisestä, voidaan määrätä kilpailijoille, jotka sulkevat osan rataa ja vakavampana järjestelmällisestä sulkemisesta kilpailusta sulkemisella. Sama seuraamus määrätään kilpailijoille, jotka mutkittelevat puolelta toiselle radalla tarkoituksena estää muiden kilpailijoiden ohitusyritykset.
f) Vakavien virheiden toistaminen ja auton hallinnan puutteen esilletulo (esim. ulosajo radalta) voi aiheuttaa näihin syyllistyneen kilpailijan sulkemisen kilpailusta.
g) Kilpailijat saavat käyttää vain kilparataa ajon aikana.
SITTEN VIELÄ ns. SCHUMI-säännöstä.
yllä, kohdassa e) Sama seuraamus määrätään kilpailijoille, jotka mutkittelevat puolelta toiselle radalla tarkoituksena estää muiden kilpailijoiden ohitusyritykset.
Alkuperäisessä laitoksessa viimeinen lause kohdassa e) kuuluu: "The same penalty shall be applied to drivers who swing FROM ONE SIDE OF THE TRACK TO OTHER SIDE IN ORDER TO PREVENT OTHER COMPETITORS FROM OVERTAKING"
Eli sääntökirja ei todellakaan tunne, ei ole koskaan tuntenutkaan tätä Schumi-pykälää, jonka mukaan hän saa " yhden kerran peipata eteen"