Ison-Britannian GP

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Hakkis sanoi:
Uskomatonta, kuinka vähän tuli kesytyksiä tässäkin kisassa. 19 autoa pääsi maaliin eli 95% lähtijöistä. Kun on entisajoista tottunut vähintäänkin siihen 10:een keskeyttäneeseen. Ärsyttävän luotettavia autoja ja harvoin mokaavia kuskeja tällä kaudella.
Meksikon GP:ssä 1990 tehtiin ennätys kun 19 autoa pääsi maaliin, ja nyt sitä ennätystä sivuttiin. Tuolloin kisaan starttasi 26 autoa.

Hyvä että Schumi jäi taas viidellä pisteellä MM-kärjestä, niin ei ehkä tarvitse taas sietää Schumi maailmanmestaruutta.

Fisichella voisi ottaa enemmän kierroksia varikolta lähtiessään ja antaa takapyörien vaikkapa sutiakin, eipähän kone sammuisi. Viime vuonna Fisichella ajoi Sauberilla viimeisestä ruudusta upeasti kuudenneksi Silvestonessa.
Moe Szyslak sanoi:
Kukas muistaa kun vuosi sitten Montoya oli tulossa Williamsilta McLarenille, niin että menee huonompaan talliin:doubtful:

Ei tainut mennä:D Kyllä on Williams ihan rupuporukkaa tällä hetkellä.
Kyllähän viime vuoden Britannian GP:ssä Kimi ajoi McLarenilla toiseksi, kun Montoya kerkesi Williamsillaan vain viidenneksi.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Jännitystä riitti loppuun saakka, mutta radalla ei toki juurikaan mitään tapahtunut. Huonompiakin kisoja on nähty roppakaupalla.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Moe Szyslak sanoi:
Kukas muistaa kun vuosi sitten Montoya oli tulossa Williamsilta McLarenille, niin että menee huonompaan talliin:doubtful:

Ei tainut mennä:D Kyllä on Williams ihan rupuporukkaa tällä hetkellä.

Montoyalta hieno ajo, Alonsolta hieno ajo, Kimiltä hieno ajo.

Siankallolle (tuolle sympaattiselle italialaiselle:rolleyes: ) helvetin iso kiitos taas kerran. Autokoulu 3 vuotiseksi.:ahem:
Aivan... Kyllähän täällä moni sille nauroi. Taisi olla näitä arvostettuja forumisteja etunenässä.

Luojan kiitos Häkä ei lähtenyt Williamsille itseään nolaamaan. Se talli on nimittäin syvässä suossa, eikä pelastusta ole lähivuosina näkyvissä.
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Jarno Trulli:

"It's very frustrating to miss out on the points after a day that was as hard as that. I made a slow getaway and that meant I lost positions at the first corner. Then we had grip problems during the early part of the race just as we had in France last week. That eventually got better and better with each stint as we went through the race."

"But we made a mistake with our strategy and I lost positions because I was always in traffic or being held up by blue flags. I did my very best and went as quick as I could. Now we have to hope for a better race next time."
Mikäli nyt oikein tulkitsin kisakaaviota niin Jarno menetti ekalla pysähdyksellä sijat just kimille ja schumille. Toisella pysähdyksellä sitten ralfille yhden sijan kun ilmeisesti ajoivat aika peräkkäin. Eli piru vie.. Trulli olis ollut ehkäpä jopa kisan kolmas ellei olis juuttunut hitaampien taakse! Jepjep! ;)
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Valde sanoi:
Alonso menetti kierroksella ohitettavan Trullin kanssa sähläämisessä kaksi sekuntia enemmän kuin normaalisti. Ilman Trulli-tapausta olisi ollut fifty-fifty Montoyan kanssa.

Kimiltä hieno ajo. Ilman rangaistusta Kimi olisi voittanut kisan.
Ero Montyn ja Alonson välillä oli 15,3 sek. ennen Alonson toppia, siihen se pari sekuntia: n, 17-18 sek... ei riitä, ei riitä.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ero oli 19sekuntia. Ja näkihän sen TV-kuvasta, että muutama sekunti olisi todennäköisesti ollut tarpeeksi Alonsolle.
 

Bombay

Well-known member
Liittynyt
21.3.2004
Viestit
139
Ferrari 4ever sanoi:
Ero oli 19sekuntia. Ja näkihän sen TV-kuvasta, että muutama sekunti olisi todennäköisesti ollut tarpeeksi Alonsolle.
Vaikka Alonso olisi päässyt Trullista hieman helpommin ohi, olisi kierros silti ollut hitaampi kuin, että rata olisi ollut aivan tyhjä.
Näitä asioita voi spekuloida vaikka vuoden, mutta kisa on jo ajettu eikä asialle voi enää mitään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ferrari 4ever sanoi:
Ero oli 19sekuntia. Ja näkihän sen TV-kuvasta, että muutama sekunti olisi todennäköisesti ollut tarpeeksi Alonsolle.
Rellun taktiikka oli ensisijaisesti tehty Kimiä vastaan, silläkin ehdolla että häviäisivät Montylle.

Renault'n F1-talli pelasi Britannian GP:ssä taktiikkansa nimenomaan Kimi Räikköstä eikä suinkaan Juan Pablo Montoyaa vastaan. Asiasta kertoi Renault-tallin insinööriosaston johtaja Pat Symonds.

Renault-kuski Fernando Alonso teki ensimmäisen varikkokäyntinsä siten, että palasi radalle Räikkösen edelle. Näin suomalainen ei päässyt takomaan kevyellä autolla ja tyhjällä radalla huippukovia kierrosaikoja. Räikkönen tosin ohitti Alonson kyseisessä tilanteessa radalla juuri ennen omaa varikkokäyntiään.

- Meidän täytyi taktiikallamme peitellä Räikköstä Fernandon varikkokäyntien myötä, vaikka tiesimme tämän tarkoittavan sitä, että altistaisimme itsemme sille, että Montoya voittaa meidät. Ratkaisu oli joka tapauksessa oikea mestaruustaistelun kannalta, Symonds myönsi GP:n jälkeen.

Alonso johtaa MM-sarjaa 26 pisteen erolla toisena olevaan Räikköseen.

(MTV3)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
HÖYNÄ sanoi:
Ero Montyn ja Alonson välillä oli 15,3 sek. ennen Alonson toppia, siihen se pari sekuntia: n, 17-18 sek... ei riitä, ei riitä.
Silmällähän sen näki, että Alonso tuli 1-2 sekuntia Montoyan perään. Toi 15.3 on minulle aika käsittämätön, ellei Saari sitten viitannut siihen kierrokseen, jolla Alonso sai aikansa varikkosuoralla. Trullin takana Alonso ajoi kolme sekuntia normaalia hitaamman kierroksen, koska Jarno peitteli monta mutkaa. Normaalisti Alonso olisi menttänyt 0.5-1.5 sekuntia riippuen siitä missä kohtaa Trulli olisi laskenut ohi.

Symondsin puheita Renaultin taktiikan onnistumisesta en ymmärrä, koska Kimi pääsi Alonsosta melkein välittömästi ohi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Valde sanoi:
Symondsin puheita Renaultin taktiikan onnistumisesta en ymmärrä, koska Kimi pääsi Alonsosta melkein välittömästi ohi.
No, Renu miehet nyt kääntävät vähän turhankin paljon aina kaiken omaksi ansiokseen. Varmaan Fisin varikkoSTOPPIkin oli osa jotain ylevää taktiikkaa...
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Mutku sanoi:
No, Renu miehet nyt kääntävät vähän turhankin paljon aina kaiken omaksi ansiokseen. Varmaan Fisin varikkoSTOPPIkin oli osa jotain ylevää taktiikkaa...
Taisivat ottaa Fisin sisälle ennen aikojaan ja koittivat varmistaa ettei Fisi mee Alonson ohitte ? Meinaa Fisihän oli hinannut itsensä jo miltei Alonson peräkonttiin ja eikä olisi Fisin olisi tarvinnut jatkaa kuin kierros tai kaksi niin olisi ollut Alonson edellä, mikäli Fisi olisi tehnyt stoppinsa (suunnitellusti) Alonson jälkeen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Jr- sanoi:
Taisivat ottaa Fisin sisälle ennen aikojaan ja koittivat varmistaa ettei Fisi mee Alonson ohitte ? Meinaa Fisihän oli hinannut itsensä jo miltei Alonson peräkonttiin ja eikä olisi Fisin olisi tarvinnut jatkaa kuin kierros tai kaksi niin olisi ollut Alonson edellä, mikäli Fisi olisi tehnyt stoppinsa (suunnitellusti) Alonson jälkeen.
Sama kävi ittelläkin mielessä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Ferrari 4ever sanoi:
Ero oli 19sekuntia. Ja näkihän sen TV-kuvasta, että muutama sekunti olisi todennäköisesti ollut tarpeeksi Alonsolle.
Oletpa lähempänä totuutta! Sekosin vähän tuohon Saaren höpötykseen kisan aikana. Tiukoille se olisi joka tapauksessa mennyt.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Jr- sanoi:
Taisivat ottaa Fisin sisälle ennen aikojaan ja koittivat varmistaa ettei Fisi mee Alonson ohitte ? Meinaa Fisihän oli hinannut itsensä jo miltei Alonson peräkonttiin ja eikä olisi Fisin olisi tarvinnut jatkaa kuin kierros tai kaksi niin olisi ollut Alonson edellä, mikäli Fisi olisi tehnyt stoppinsa (suunnitellusti) Alonson jälkeen.
Täysin mahdollinen skenaario. Samaa voisi ehkä hieman epäillä Ferrarin viimeisten pysähdysten ajoituksesta?

Rubens Barrichello (17,32,45)
Michael Schumacher (24,46)

Tuntuisi vaan niin loogiselta että kolmella stopilla jäisi viimeiselle stintille vähemmän kierroksia kuin kahdella stopilla. Toisaalta tilannetta päivitetään kuitenkin aina kilpailun aikana...
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Mulla on aikapaljon vaikeuksia ymmärtää miks rellu haki voittoa räikkösestä, eikä Montoyasta, kun jo etukäteen oli melko helppo uumoilla Montyn olevan edellä, ja eritoten kun pari kierrosta oli ajettu, niin en näe järkeä hikoilla Kimille pärjäämisen kanssa.

Mie kisan aikana laskin että jos Alonso olisi ottanut ekalla stopilla himpan vähemmän pensaa, ja päässyt Montoyan eteen vetämään kovia kierroksia, niin olisi ollut kaikki mahdollisuudet päästä toisen stopin jälkeen Montyn eteen. (tai siis kun montykin on pysähtynyt.... :rolleyes: )

Mutta hyvähkön kisan ajoi J-P, ei siinä mitään. Ei mitään loistokasta, mutta kaikinpuolin tarpeeksi hyvä. Ehkä tarkoituksella ei repinyt eroa Alonsoon mahdollisimman suureksi? Rasittanut konetta enämpi, ja nyt jos Kimi olisi päässyt ohi Alonsosta (ajovirhe, varikkokäynti, keskeytys), olisi saaneet vielä Kimin johtoon kikkailuilla.... (helpompi montyn "hukata" 20sek kuin 50sek.)

Mutta Kimin kisa oli jälleen rautaa. Mikäli muuta hyvää ei Mäkin konerikoista seuraakaan, niin tätä menoa Kimi on väkisin ohitustilastoissa melko korkealla kauden lopussa! (Lämmittää nimittäin ihan v***sti...)
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Noista taktiikan muutoksista eilisessä kisassa repeilytti pahasti nämä Oskarin spekuloinnit, kuinka milloin kukakin kuljettaja saattaa vaihtaa taktiikkaa ensimmäisen stintin aikana. Mitenhän vaikeata se on ymmärtää, että se bensamäärä pysyy jo aika-ajosta lähtien vakiona ja niillä mennään mitä on ekaan stoppiin asti?

(Ainoita poikkeuksia ruuhkan edestä tuleminen 1-2 kiekkaa aiemmin sisään, joka sekin on aika harvinaista. Täydellä tankilla häviää yleensä kuitenkin lähes yhtä paljon kuin ruuhkassa tyhjällä tankilla.)

Sen jälkeen taktiikoita voidaan luonnollisesti käydä muuttelemaan, mutta Saari yritti jotenkin käskeä mm. Kimiä ajamaan ekalla stintillä vielä muutamia kierroksia pitempään, kun se olisi niin hieno taktinen muutos. :D Ilmeisesti Oskarilla on käytössään joku teleporttaussysteemi, jolla McLarenia saadaan tankattua muutamalla litralla lennosta kisan aikana. :thumbup:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Selostustiimi pystyy kyllä ihmeellisiin "joustoihin" taktiikoiden suhteen. Ihmettelen kovasti myös sitä, miten 20 kierroksen stintillä pystyy säästämään bensaa "useiden" kierrosten verran jos joutuu ajamaan hitaamman takana. Prosentuaalisesti kyseessä on niin isosta määrästä, että en millään usko sen olevan mahdollista. Vaikka ajelisi kierroksia jonkun perässä sekuntia normaalia hitaammin, ei siinä niin paljon energiaa säästy, että voisi ajaa paljon pidempään radalla.

Joku voisi tosiaan kertoa selostajille, että tankit ajetaan lähes poikkeuksetta aina tyhjiksi. Ei ole mitään järkeä jättää sinne "pohjia", ellei edessä ole todella kova ruuhka tai muu erityistaktiikkaa vaativa tilanne. Myöskään ilman bensaa ei voi ajaa, joten varikolle on pakko tulla kun se loppuu. Tätä ei näytä kaikki selostuskopissakaan tajuavan.

"Taikatemppuja" ei myöskään ole olemassa. Jos sinulla on nopea auto, voit ajaa suuremmalla bensamäärällä samaa vauhtia kuin muut keveämmällä ja kuitata heidät varikkokäynneillä. Usein tätä kutsutaan "hyväksi" taktiikaksi. Onhan se tavallaan sitä, mutta ei mitään suurenmoista, sitä kun ei voi tehdä jos sitä perusvauhtia ei ole. Toisin sanoen "hyvät" taktiikat ovat aina niillä talleilla jotka ovat oikeasti nopeimpia. Moni muukin taktiikka voisi antaa aivan saman lopputuloksen, joten taktiikoita ylistetään monesti aivan liikaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joku voisi tosiaan kertoa selostajille, että tankit ajetaan lähes poikkeuksetta aina tyhjiksi. Ei ole mitään järkeä jättää sinne "pohjia", ellei edessä ole todella kova ruuhka tai muu erityistaktiikkaa vaativa tilanne. Myöskään ilman bensaa ei voi ajaa, joten varikolle on pakko tulla kun se loppuu. Tätä ei näytä kaikki selostuskopissakaan tajuavan.
No Salo oli se joka mainitsi tai ainakin ymmärtääkseni oli samaa mieltä että tankkiin jätetään muutaman kiekan löpöt, kaiken varalta. Siis teamikaverin taktiikan muutosta varten jne. Onhan se pikku määrä löpöö pois stoppiajasta, tosin hyvin pieni määrä. Ei varmaan merkitystä siis silläkään.
Mutta Salo sanoi näin ja eiköhän kaverilla ole kuitenkin pikkukäsitys asiasta, itekin toki ihmettelin että aijaa, mutta saattaapihan se näin olla että löpöö jää muuan kierroksen verran tankkiin. Tästä johtuen ei voida tietää että milloin kaveri tulee toiselle stopille vaikka tiedettäisiinkin että monen kiekan verran bensaa pirssiin on stopilla pistetty. Ja TÄMÄN takia on selvää että selostajat joutuu joustamaan taktiikka jutuissaan. Miten he voisivat tietää tarkkaan, kun ei tiedä vastustajatkaan?

Mun mielestä ei ollu mitään surkeeta spekulaatiota taktiikasta, Salo oli tosin se osapuoli joka tietää jotain muustakin kuin taktiikasta. Esim havainnollisti aika hyvin sitä miten Kimi ei pääse Schumin perseeseen takasuoralle. Toki meistä moni tietää tämän mutta kisaa kahtovista suurinosa ei kuitenkaan ole niin asiantuntijoita kuin me innokkaat seuraajat.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Kuinka oikeassa sitä voikaan Trullin suhteen olla. Suoranopeuttakin taitaa Toyotasta löytyä, niin veikataanpa Trullista tulppaa Saksaankin... :rolleyes:
 
Ylös