Italian GP 2009, Monza - Kilpailu ja jälkipuinti

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No kyllä noi kevyet lähtee vähän eri tavalla mutkasta kun painavat, että kyllä siinä Hamilton vetänee 10-15 sekkaa eroa Heikkiin niin, että heilahtaa ennen ekaa stoppia. Ja miten noilla painavilla kestää renkaat jos joutuu iskemään kovaa pitempään?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kun muistelen noita Monzan kisoja vuosien varrelta niin on yleensä ollut aika vaikea vetää suuria eroja toisiin autoihin kun radan luonne on sitä että kaasu pohjassa vaan. Jotenkin on vaikea uskoa että Kimi ja Lewis saisivat kurottua niin paljon eroa, ellei se Heikin tahti ole poikkeuksellisen hidas, kun ohi hänestä on muiden vaikea tulla.
Jeps ja kisassa erot tasoittuu muutenkin. Kisassa ei voi ajaa kevyellä autolla niin aggressiivisesti kuin aika-ajoissa verrattuna raskaampiin autoihin.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Oleellista on se mihin kahden stopin kuskit tulevat ekan stoppinsa jälkeen. Jos joutuvat silloin hitaampien yhden stopin kuskien taakse eli sijoille 10/11 +, voi taktiikka ryssiä kunnolla.
Toisaalta siinä vaiheessa kun kahden stopin miehet ovat käyneet varikolla, niin heillä on enemmän bensaa autossaan kuin yhden stopin kavereilla, n. 10 kierrosta eroa.

Toisinsanoen ne yhden stopin miehet tuskin paljoakaan hidastavat siinä edessä. Eroa pitää tehdä siinä vaiheessa rankasti kun yhden pysähdyksen miehet ovat tulleet varikolta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Olipas aika-ajo, Kimin mahdollisuudet voittoon näkisin vähintäänkin kohtuullisina, 8,5 kiloa painavampi auto kun Hamiltonilla ja reilu 5 kiloa enempi kuin Sutililla. Jos Heikki jäisi vaikka tulpaksi siihen muiden 1 stopin autojen eteen niin Kimi ja Hamis voisi painaa maisemaan. Toki radalla voi myös ohittaa, ainakin Kersin avulla.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jeps ja kisassa erot tasoittuu muutenkin. Kisassa ei voi ajaa kevyellä autolla niin aggressiivisesti kuin aika-ajoissa verrattuna raskaampiin autoihin.
Toisaalta yhden stopin miesten pitää katsella hieman enemmän renkaidensa perään mikä rajoittaa heidän menoaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kun muistelen noita Monzan kisoja vuosien varrelta niin on yleensä ollut aika vaikea vetää suuria eroja toisiin autoihin kun radan luonne on sitä että kaasu pohjassa vaan. Jotenkin on vaikea uskoa että Kimi ja Lewis saisivat kurottua niin paljon eroa, ellei se Heikin tahti ole poikkeuksellisen hidas, kun ohi hänestä on muiden vaikea tulla.
Näyttää siltä että Hämy saadaan jotenkin tankattua Heikin eteen. Luultavasi renkaat on siinä vaiheessa huonossa kunnossa eli järkevää tulla ennenaikaisesti varikolle sopivan pitkään.
 

JTS

Well-known member
Liittynyt
8.9.2009
Viestit
94
Sijainti
Helsinki
Vetipä Kimi hyvin ja KOVAlainen!
Jos noita bensamääriä katsoo, niin kyllä Heikki veti hyvän kierrosajan. Saattaa silti päästä lähdössä Sutilin ohi, ja jäädä tulpaksi. Sehän tietysti olisi Hamiltonin ja Räikkösen kannalta hyvä.

Eikä Heikiltäkään tuolloin 4 sijaa huonompaa odottaa voi, kun on samat bensamäärät kuin takana tulevilla. Saattaa silti jäädä Brawnien taakse, jos todella on vain tuo 683 painoa, jolloin tulisi kierrosta paria ennen varikolle.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Toisaalta siinä vaiheessa kun kahden stopin miehet ovat käyneet varikolla, niin heillä on enemmän bensaa autossaan kuin yhden stopin kavereilla, n. 10 kierrosta eroa.
Ja sitten kun kahden stopin miehet tulevat jälkimmäiseltä varikkokäynniltään takaisin radalle on heillä taas enemmän polttoainetta tankeissaan kuin yhden stopin kuskeilla. Tai näin ainakin meidän selostajamme perinteisesti ovat spekuloineet. :)
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Mulla on pieni pelko siitä, että ekassa mutkassa rytisee ihan kärjessäkin, kun se on niin pirun ahdas. Ei muuten ole tainnut tänä viikonloppuna olla paljon eroa pehmeän ja kovan renkaan välillä, vai kuinka? Ainakaan nopeuden puolesta.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Sää voi myös olla yksi ratkaiseva tekijä huomenna jos startissa kuivaa ja sadekuuro tulee kisan alussa ovat kahden stopin miehet vahvoilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Toisaalta yhden stopin miesten pitää katsella hieman enemmän renkaidensa perään mikä rajoittaa heidän menoaan.
Taitaa kovat renkaat kestää pitkänkin stintin ja taitaa yhden stopin taktiikka kumminkin olla se nopeampi taktiikka koska lähes kaikki sen valitsivat.Tosin Kimillä on juuri ja juuri myös mahdollisuus ajaa yhden stopin taktiikalla niin että se kannattaa. Toivottavasti Kimi ja Sutil eivät kolaroi.
 

James_Hunt

New member
Liittynyt
12.9.2009
Viestit
3
Räkällä on kyllä hyvät optiot kisaan. 1. Jos sataa niin 2-stoppinen on voittaja. 2. Jos pääsee ekalle stopille iskupaikkaan niin pystyy ottamaan kisan haltuun siirtyessään kärkeen. 3. Jos jää liikaa niin voidaan tankata taas pidemmälle kuin Lewis, tai jopa vaihtaa yhdelle stopille. Viimeinen on mielenkiintoinen jos löytyy sopiva paikka ajaa liikenteessä.

Varmaan kaikki yhden stopin miehet lähtevät pehmeämmällä kumilla ekalle stintille. Ferrarilla on tietenkin treenien jälkeen kuva miten kovempi kestää 30+ stintin, en ihmettelis jos Fisi olis kovemmalla liikkeellä ja siitä saataisiin lisätietoa kovemman kestävyydestä,

Tulee taas tylsä kisa katsoa, ratkaisut varikolla.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Nyt kun miettii, niin Kimin autoon olisi kannattanut vetää myös painava 1 stopin taktiikka. Jos olisi ollut vaikka sijalla 8 startissa, niin sieltä olisi potentiaali nousta kerssillä kaikkien muiden raskaiden ohi ja ajella helppoon voittoon. Nyt voi jäädä melko todennäköisesti palkintojenkin ulkopuolelle.

EDIT: Kato, James Hunt!!!

EDIT2: Jotenkin tuo Barrichellon tilanne ei yllätä.:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Näin suomalaisittain ajateltuna pullat ovat hyvin uunissa: Jos 1. pysähdyksen taktiikka on oikea niin ensimmäinen sellainen auto on Kovalainen, jos taas 2 pysähdyksen taktiikka on parempi, Räikkösellä on todella hyvät mahdollisuudet jos auto on jotakuinkin Mclarenin veroinen.:thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
On mun mielestä hyvin outo taktiikka ajaa melkein 40 kierrosta ennen stoppia 53 kierroksen kisassa. Epäilen vahvasti ettei nuo kierrosmäärät pidä aivan paikkaansa, vaan että tuo kulutus on hiukan alakanttiin. Olettaisin että raskaimmatkin autot tulee varikolle viimeistään kierroksella 35.

Joka tapauksessa, hyvin on pullat uunissa niin Kimillä kuin Heikilläkin. Sutilin kisa saattaa mennä piloille jo lähdössä jos juuttuu Kovalaisen tai muiden raskaiden autojen taakse. Forcella on kylläkin suoravauhdit kunnossa, mutta KERSillä lähtee mutkasta niin kovaa ettei sekään välttämättä auta. Lisäksi veikkaan ettei Kimi pysty ajamaan 3 kierrosta Hamiltonia pidemmälle. Viekö se Ferrari tosiaan niin paljon bensaa? Jos huomennakin käy näin, niin sitten se alkaa jo olla ihan selkeä fakta. Spassa turva-auto sekoitti vähän tilannetta.

Suoravauhdeissa ei ainakaan näy mitään mersun ylivoimaa. FI on koko kauden ollut nopea suorilla. Toisaalta jos myllystä löytyy muutama ylimääräinen heppa niin silloin voi aina pistää isompaa siipeä auttamaan nopeissa mutkissa, eikä silti anneta tasoitusta suorilla. KERSin vaikutus näkyy muuten selkeästi maalilinjalla mitatuista nopeuksista. McLarenit, Ferrarit ja Renaultit noin 5km/h nopeampia kuin muut. 80 heppaa on paljon. Suorien päissä tilanne on jo tasoittunut.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
Ja sitten kun kahden stopin miehet tulevat jälkimmäiseltä varikkokäynniltään takaisin radalle on heillä taas enemmän polttoainetta tankeissaan kuin yhden stopin kuskeilla. Tai näin ainakin meidän selostajamme perinteisesti ovat spekuloineet. :)
Tämä on pistänyt omaan korvaanikin:D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja sitten kun kahden stopin miehet tulevat jälkimmäiseltä varikkokäynniltään takaisin radalle on heillä taas enemmän polttoainetta tankeissaan kuin yhden stopin kuskeilla. Tai näin ainakin meidän selostajamme perinteisesti ovat spekuloineet. :)
Ei kyllä ainakaan joka kerta. Ainakin toisinaan JJ on puhunut nimenomaan siitä, että autot ovat painavampia kuin ennen varikkostoppia, viitaten erilaiseen käyttäytymiseen, kierrosaikoihin jne. Ei siis ole verrattu muihin autoihin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ei kyllä ainakaan joka kerta. Ainakin toisinaan JJ on puhunut nimenomaan siitä, että autot ovat painavampia kuin ennen varikkostoppia, viitaten erilaiseen käyttäytymiseen, kierrosaikoihin jne. Ei siis ole verrattu muihin autoihin.
Joo, enemmänkin Kyllösen ja Mustakarin heiniä on ollut tuo.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Lisäksi veikkaan ettei Kimi pysty ajamaan 3 kierrosta Hamiltonia pidemmälle. Viekö se Ferrari tosiaan niin paljon bensaa? Jos huomennakin käy näin, niin sitten se alkaa jo olla ihan selkeä fakta. Spassa turva-auto sekoitti vähän tilannetta.
Paljonko tuo KERS vaikuttanee siihen bensan syöntiin? Syö se ainakin enemmän kuin KERSsitön auto.
Kun Kimi spassa lämmitti Fisiä agressiivisemmin renkaita JJ sanoi että tuollainen ajo kuluttaa paljon enemmän bensaa Fisiin verrattuna.
Eli onkohan McLarenin ja Ferrarin bensan syönnissä juurikaan eroja.
 
Ylös