Italian GP 2009, Monza - Kilpailu ja jälkipuinti

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Kakkoskierroksesta eteenpäin suoritetut oikaisut shikaaneissa lasketaan, kolmannesta automaattisesti varikon läpiajorangaistus ja sen jälkeen laskuri nollautuu.

Onko tuollainen ollut voimassa aikaisemmissakin kisoissa vai onko tuo ukaasi Monza-special?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No mitenkäs WebSlave uskot, että Kovalainen jää Lewisille nyt?
Hieman vaikeampi kysymys, mutta jos oletetaan, että startissa ei tule mitään ylimääräisiä hässäköitä, niin eroa tullee tuolla painoerolla melkein sekunti per kierros. Sanotaan, että eroa Lewisin tullessa varikolle on 15-18 sekuntia.

Valenciassahan autot olivat jokseenkin samanpainoisia ja eroa tuli about se ennustamani 8 sekuntia Hamiltonin ensimmäiseen stoppiin mennessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kakkoskierroksesta eteenpäin suoritetut oikaisut shikaaneissa lasketaan, kolmannesta automaattisesti varikon läpiajorangaistus ja sen jälkeen laskuri nollautuu.

Onko tuollainen ollut voimassa aikaisemmissakin kisoissa vai onko tuo ukaasi Monza-special?
On ollut aikaisemminkin. Muistanet, kuinka varikolta varoitettiin Massaa Monacossa, että ei parane oikoa enää enempiä. Taisi joku saadakin siitä rangaistuksen kyseisessä kisassa. On pätenyt myös GP2:een.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Spassa ehkä, jossa rata sopi paremmin Ferrarille/Kimille, mutta Monzassa ei. Tuo kuuden sekunnin ero oli varovainen arvio, ja se "yli" voi olla paljon enemmänkin, uskon minä. Tänäänhän se nähdään. Valenciassa ennustin Kovalaisen jäämisen Lewisistä melkoisen tarkasti, joten uskon olevani nytkin kohtalaisesti hajulla. Alle kolmen sekunnin eroon en missään nimessä usko, ellei tule sadetta tai Safety Caria.
Enpä nyt jaksa millään uskoa että radan sopivuus kuskille/autolle tekisi sen että 3-4 kierroksen bensaerolla tekisi millään yli 6 sekunnin eroa, oli kuskina vaikka itse Jesse Jeesus... Asiaan! Ainakin mitä nyt olen säätiedotuksista katellut niin sadetta ei olisi tulossa, ainakaan kisan alussa, mutta mikäänhän ei ole yhtä varmaa kuin epävarma.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Onko tuollainen ollut voimassa aikaisemmissakin kisoissa vai onko tuo ukaasi Monza-special?
Käsittääkseni ihan uusi juttu hillitsemään jatkuvaa kanttareiden yli jyräämistä. Uusilla kanttareilla se ei tosin muutenkaan taida kannattaa. Hajottaa voimansiirron aika helposti.

En olisi odottanut että Hamilton olisi ihan noin keveällä autolla. Toisaalta jos vertaa Heikkiin, niin Lewis on tallin kuskeista se joka pystyy tuollaisen taktiikan käyttämään hyväkseen. Hän osaa ajaa tasaisesti limitillä ja ehkäpä repimään tarpeeksi eroa yhden stopin miehiin. Heikkin kierrosajat kisoissa eivät ole olleet niin tasaisen nopeita. Yhdellä kierroksella pystyy haastamaan Hämiksen, mutta kisapituudessa eroa tulee yleensä liikaa. Voi olla että huomennakin Heikki vetää perässään Brawn-junaa, vaikka aika-ajoissa olikin nopeampi. Toivotaan kuitenkin että pystyy pitämään hyvää vauhtia läpi kisan.

Kimin suoritus jälleen kerran positiivinen yllätys. Varsinkin kisabensoilla Ferrari tuntuu istuvan käteen, ja Kimi osaa myös ajaa tasaisen kovaa, mikä on kisassa kaiken A ja O. En usko kuitenkaan että pysyisi Hamiltonin perässä. Sen verran on eroa jo pelkästään kalustossa McLarenin hyväksi. Tärkeää olisi kuitenkin saada tarpeeksi eroa Heikkiin&Co.

Sutililla on nyt näytön paikka. Aikaisemmin mies on yleensä ajellut keskikastin letkoissa eikä hänen kisavauhdistaan ole mulla selkeää kuvaa. Tärkeää olisi pysyä lähdössä ainakin Heikin edellä, ja päästä Räikkösen ja Hamiltonin kyytiin. Muuten podiumpaikka karkaa.

Brawnit ovat myös vahvoilla. Kevyellä autolla vauhti oli hyvää, ja jos taktiikka toimii saattavat taistella jopa voitosta. Podium selvästi kiikarissa. Red Bullit tuntuvat olevan hiukan hitaampia, mutta kisa on pitkä ja pistetaistelussa hekin. Buttonin edelle pitäisi vaan päästä koska kisat alkaa käydä vähiin ja Jenson on pitkästä aikaa vauhdissa.

Muusta porukasta Liuzzi ajoi hienosti, eikä antanut kovin mairittelevaa kuvaa esim. Fisichellan suorituksesta, vaikka Badoeriin verrattuna Fisikin ajoi hyvin. Pisteille on ferrarikuskilla kuitenkin huomenna kova työ. Alonso on KERSsillään sekoittamassa pakkaa Brawnien ja Red Bullien seassa. Muilla ei taida olla saumoja edes pistekamppailuun.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
On ollut aikaisemminkin. Muistanet, kuinka varikolta varoitettiin Massaa Monacossa, että ei parane oikoa enää enempiä. Taisi joku saadakin siitä rangaistuksen kyseisessä kisassa. On pätenyt myös GP2:een.
Kisojen seurailu menee monesti pienten lasten kanssa samaan aikaan häslätessä, Monacosta en muista juuri mitään.

Tuon asian maininta ei ole osunut liioin selostajien taholta koskaan korvaan. Kisan alustukset tosin on jäänyt nekin kuulematta käytännössä aina.

Onko tuo siis joka kisassa käytössä vai vain sellaisissa kisoissa joissa on oikaisulle alttiita kohtia radassa? Oletan että jälkimmäinen syystä että tuosta oli erikseen dokumentti laadittu Monzan kisan sivuille FIA:lla. Läpi kauden voimassa oleva määräys varmaankin olisi säännöissä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onko tuo siis joka kisassa käytössä vai vain sellaisissa kisoissa joissa on oikaisulle alttiita kohtia radassa? Oletan että jälkimmäinen syystä että tuosta oli erikseen dokumentti laadittu Monzan kisan sivuille FIA:lla. Läpi kauden voimassa oleva määräys varmaankin olisi säännöissä?
Mun käsityksen mukaan kisatuomaristo haluaa varoittaa kuljettajia omasta linjastaan (siis tuomariston rangaistulinjasta). Eli kyllä tästä oikaisu jutusta on erikseen mainittu, kuten Monacossa ja nyt Monzassa. Normaalisti katotaan perusperssilimällä, mutta nyt siis jokin logiikka tuossa mukana.. Ku tietävät että oikasuja tulee..

Monacossahan haluttiin rajata sen kanttarin ylityksen suuruus, sillä rajattiin se, että milloin kuljettaja oikaisi ja milloin ei. Ja tietysti varotuksia tuli ennenku rapsahti. Täällä ei ole tuohon oikaisuun sääntöö ku pitkäksi menee niin sen näkee myös, mutta "varotuksia" on siis pari ennenku rapsahtaa..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tuo siis joka kisassa käytössä vai vain sellaisissa kisoissa joissa on oikaisulle alttiita kohtia radassa? Oletan että jälkimmäinen syystä että tuosta oli erikseen dokumentti laadittu Monzan kisan sivuille FIA:lla. Läpi kauden voimassa oleva määräys varmaankin olisi säännöissä?
Dokumentista en tiedä, mutta eihän tuollaisella ohjeistuksella ole virkaa kuin radoilla, joilla shikaanien oikaisu yleensäkin on mahdollista. Käytännössä siis vanhoilla radoilla, joille hidastusmutkia on jälkikäteen lisätty (poislukien uusi Nürre, jonne uutena ratana suunniteltiin shikaani, mitä Keke aikoinaan kritisoi).

Ihan hyvä, että oikaisuihin puututaan. Lewisin Span oikaisun jälkeen tarkennettiin paljonko pitää antaa periksi (kolme mutkaa ennen uutta hyökkäystä), tämä kolmen oikaisun sääntö ja Monzan kanttareiden korotus.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Enpä nyt jaksa millään uskoa että radan sopivuus kuskille/autolle tekisi sen että 3-4 kierroksen bensaerolla tekisi millään yli 6 sekunnin eroa, oli kuskina vaikka itse Jesse Jeesus... Asiaan! Ainakin mitä nyt olen säätiedotuksista katellut niin sadetta ei olisi tulossa, ainakaan kisan alussa, mutta mikäänhän ei ole yhtä varmaa kuin epävarma.
McLarenilla pystyy parhaiten ajamaan Monzan korotettujen kanttarien päältä. Korkeat kanttarit taas ei Ferrarille sovi. Polttoaine-ero tuo jonkin kymmenyksen, kanttarit vähän lisää. Noin 0,3 sekunnin tappio per kierros tekee tuon 6 sekuntia. Lisäksi Hamilton on todistetusti hyvä ajamaan paalulta karkuun. (Kimi on loistava Spassa avauskierroksilla, mutta se ei näy muilla radoilla samalla tavalla.)

-Edit- Laitoin nuo ennustukseni sitten siguun, kun se Badoer-juttu vähän vanheni.
 
Viimeksi muokattu:

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
McLarenilla pystyy parhaiten ajamaan Monzan korotettujen kanttarien päältä. Korkeat kanttarit taas ei Ferrarille sovi. Polttoaine-ero tuo jonkin kymmenyksen, kanttarit vähän lisää. Noin 0,3 sekunnin tappio per kierros tekee tuon 6 sekuntia. Lisäksi Hamilton on todistetusti hyvä ajamaan paalulta karkuun. (Kimi on loistava Spassa avauskierroksilla, mutta se ei näy muilla radoilla samalla tavalla.)

-Edit- Laitoin nuo ennustukseni sitten siguun, kun se Badoer-juttu vähän vanheni.
Täytyy ottaa huomioon että niiden korokkeiden yli ei kannata eikä voi ajaa joka kierros ihan hulluna repien, auto menee vaan palasiksi sitä myötä. Hamilton hyvä ajamaan paalulta karkuun, joo, onhan se mikäli auto vain sattuu olemaan muita parempi, kuten kuka tahansa muukin. Mutta katsellaan mitä tapahtuu, Kimi voittoon :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Hamilton hyvä ajamaan paalulta karkuun, joo, onhan se mikäli auto vain sattuu olemaan muita parempi...
Lewis on osa sitä tiimiä, joka saa silloin tällöin säädettyä auton muita nopeammaksi. Tuskin pelkkää sattumaa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyllä nyt niin on näppylät että Suomeen tulee todnäk. kaksoisvoitto. Järjestystä en tiedä, mutta se on joko Räikkönen-Kovalainen tai Kovalainen-Räikkönen. Kristallipallosta näin myös että Hamilton ja Sutil jäävät jalkoihin pienen polttoainekuormansa vuoksi, ja taistelevat sijoituksista Brawnien kanssa. Suomipoikien kanssa palkintopallilla lienee Sutil, Hamiltonilla ei mee nyt putkeen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kimillä voi olla erittäin hyvä mahdollisuus voittoon, riippuu täysin pysyykö hamiltonin vauhdissa, toivotaan parasta. :thumbup:
En näe mitään syytä, miksei Hamilton ajaisi Kiiltä karkuun 5 kymmenystä/kierros kuten aika-ajossa. Tai no jos Kimi taas kuluttaa enemmän bensaa ennen lähtöä, ero voi olla pienempi. Kuivalla kelillä voittaminen on hyvin vaikeeta, ellei taas pääse lähdössä kärkeen. Sade taas on omiaan suosimaan McLarenia, Heikin taktiikka vois olla vahvoilla sateella.
 

vender

Well-known member
Liittynyt
29.5.2000
Viestit
191
Sijainti
Loimaa
En näe mitään syytä, miksei Hamilton ajaisi Kiiltä karkuun 5 kymmenystä/kierros kuten aika-ajossa. Tai no jos Kimi taas kuluttaa enemmän bensaa ennen lähtöä, ero voi olla pienempi. Kuivalla kelillä voittaminen on hyvin vaikeeta, ellei taas pääse lähdössä kärkeen. Sade taas on omiaan suosimaan McLarenia, Heikin taktiikka vois olla vahvoilla sateella.
Sopivasti kun sattuu kinkku jäämään ruuhkaan varikolta tullessaan niin Kimi pääsee oman stopin jälkeen edelle ja siitä vielä Heikki ohi niin huomenna nähdään Suomen kaksoisvoitto!:thumbup:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Lewis on osa sitä tiimiä, joka saa silloin tällöin säädettyä auton muita nopeammaksi. Tuskin pelkkää sattumaa.

Kulkeehan se kun on uusimmat kilkkeet aina kiinni ja tallin 110% tuki takanaan...ei sillä ettei osaisi myös ajaa,mutta osaa Heikkikin jos sais aina tasan samat eväät!!!
 

moukka

Member
Liittynyt
2.9.2009
Viestit
24
Veikkaampa että Lewis menee alussa kärkeen ja kimi kakkosena, sitten Lewis repii muutaman sekunnin kaulan, kunnes kuluttaa renkaansa jolloin Kimi taas saavuttaa Lewiksen, sitten varikkokäynnillä mennää ohi. heikki on tässä vaiheessa kolmantena noin 12 sekuntia perässä.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
1. Hamilton
2. Räikkönen
3. Sutil

Eiköhän se näin mennä jos muistetaan Heikin tyypillinen kisavauhti ja se seikka, ettei Brawnit ja Red Bullit tule pääsemään Heikistä ohi
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Sopivasti kun sattuu kinkku jäämään ruuhkaan varikolta tullessaan niin Kimi pääsee oman stopin jälkeen edelle ja siitä vielä Heikki ohi niin huomenna nähdään Suomen kaksoisvoitto!:thumbup:
Tietty kinkku on tuossa vaiheessa liikenteessä raskaammalla autolla kuin muut. Suomeksi sanottuna todennäköisesti aiheuttaa itse ruuhkaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
McLarenilla pystyy parhaiten ajamaan Monzan korotettujen kanttarien päältä. Korkeat kanttarit taas ei Ferrarille sovi. Polttoaine-ero tuo jonkin kymmenyksen, kanttarit vähän lisää. Noin 0,3 sekunnin tappio per kierros tekee tuon 6 sekuntia. Lisäksi Hamilton on todistetusti hyvä ajamaan paalulta karkuun. (Kimi on loistava Spassa avauskierroksilla, mutta se ei näy muilla radoilla samalla tavalla.)

-Edit- Laitoin nuo ennustukseni sitten siguun, kun se Badoer-juttu vähän vanheni.
Siis täh?

Ne kanttarit korotettiin juuri siksi, ettei KUKAAN pysty ajamaan niiden ylitse. Eikä pystykään, hajoittamatta etusiipeä.

Viime vuonna vielä Mäkkäri veti niistä kevyesti yli, nyt on korkeammat kanttarit ja erilaiset 'kannonkerääjät' eli etusiivet.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Toivottavasti Button ei kuitenkaan ratkaise mestaruuttaan haastajiensa ongelmien avulla jo Monzassa. Jos erot takana tuleviin kasvaa useammalla pisteella alkaa sen kiinni kurominen olemaan liki mahdotonta. Ainakin Red Bullien tilanne näyttää jatkuvien moottorihuolien takia lähes toivottomalta ja Buttonin voittaminen täydellistä onnistumsista.

Maailmanmestaruustaistelun "lopullisen" ratkeamisen ohella kilpailussa riittää paljon jännitettävää. Räikkönen ja Kovalainen ovat hyvissäa asemissa ja sellaisilla taktiikoilla, joilla voi parhaassa tapauksessa taistella ainakin 2 tilasta (Lewiksen vauhti saattaa olla muille liikaa). Myös Force Indioiden suorituksessa riittää jännitettävää ja pistetila molemmille autoille olisi fantastinen suoritus. Liuzzi pääsisi samalla todistamaan sen, että uusien sääntöjen mukaiseen F1-autoon pystyy sopeutumaan nopeastikin, jos kuljettaja vain tekee kaiken oikein.

Fisichellan taistelu jäännöspisteistä on myös kiinnostavaa seurattavaa. Aika-ajoissa kokemattomuus Ferrarista maksoi liikaa, mutta kilpailun aikana KERS:llä saatavat kymmenykset ja ohitusmahdollisuudet auttavat kilpailussa paljon, jos vain ensimmäisten mutkien ruuhkista pääsee läpi ilman ongelmia.

Yllättävä sade saattaa myös tuoda kilpailuun lisäväriä. Todennäköistä se ei ennusteiden mukaan ole, mutta eipä ennusteiden mukaan sadetta pitänyt tulla GP2 kisankaan aikana. Tällä kertaa asetelmat ovat kiinnostavat ilman sadettakin ja olen tapojeni vastaisesti kuivan kilpailun kannalla. Sade tuhoaisi todennäköisesti 1 stopilla ajavien taktiikan, ellei ajoitus sateen alun suhteen olisi tarkkaan kilpailun puolivälissä.
 
Ylös