Itsenäisyyspäivä 2006.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Joskus tuollaisten veteraani-ikäisten liikehdintä on jo hieman 'hallitsematonta',
kun ajatukset ovat hetken muualla ja voi huimata jne. Vanhuksia saa varoa
liikenteessä ihan yhtä paljon kuin lapsiakin, vaikka liike ja käänteet ovat hitaampia.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Kuvassa äitini Lotta-tyttönä istumassa silloisen kotitalonsa kuistin kaiteella ja isäni parvekkeella:

Kiitos!

Olette olleet osana maamme itsenäisyyden puolustamista.

Observer

Well-known member
"Jyväskylä. Kutsuvieraana ollut sotaveteraani kuoli keskiviikkona heittäydyttyään panssarivaunun alle valtakunnallisessa itsenäisyyspäivänparaatissa Jyväskylässä.

Silminnäkijöiden mukaan hän istui aluksi Vapaudenkadun varteen laitetuilla irtopenkeillä, nousi sitten ylös, käveli ripeästi ajoradalle, meni polvilleen ja makuulle vaunun alle."

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Veteraani+kuoli+panssarivaunun+alle/1135223486035

Miss Piggy

Schufosa
Rusina sanoi:
Ei riitä sääliä itsemurhan tekijöille, varsinkaan niille jotka tekevät sen erittäin 'sotkevalla' tavalla perheiden silmien edessä..
No juu, onhan sulla tuossa pointti tietty... Itsemurhan tekijä on aina itsekäs, sitä siis ajoit takaa. Mutta tuota, silti, kamalaahan se on, jos todella tahallaan tuon teki.:( Yksinäisten/sairaiden/masentuineiden vanhusten kohdalla myötätunto on musta paikallaan. (Jos siis sellaisesta tässä esim. olis kyse...)

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Rusina sanoi:
Ei riitä sääliä itsemurhan tekijöille, varsinkaan niille jotka tekevät sen erittäin 'sotkevalla' tavalla perheiden silmien edessä..
On se kyllä noinkin, paikallahan oli paljon lapsia.

Jos oli sitä miltä näytti niin paljon on täytynyt katkeruutta olla tuon teon takana.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Olga sanoi:
Joskus tuollaisten veteraani-ikäisten liikehdintä on jo hieman 'hallitsematonta',
kun ajatukset ovat hetken muualla ja voi huimata jne. Vanhuksia saa varoa
liikenteessä ihan yhtä paljon kuin lapsiakin, vaikka liike ja käänteet ovat hitaampia.
Mitä kaupassa ja kaduilla olen heidän liikehdintää seurannut, niin tapana ei ole yhtäkkiä singota 4-5 metrin matka nopeasti eteenpäin ja vielä täysin pystyasennossa.

Knoukka

Well-known member
Miss Piggy sanoi:
No juu, onhan sulla tuossa pointti tietty... Itsemurhan tekijä on aina itsekäs, sitä siis ajoit takaa. Mutta tuota, silti, kamalaahan se on, jos todella tahallaan tuon teki.:( Yksinäisten/sairaiden/masentuineiden vanhusten kohdalla myötätunto on musta paikallaan. (Jos siis sellaisesta tässä esim. olis kyse...)
Niinpä. Peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnalla.

patriot

Foorumin senaattori
Kiitos veteraanien sukupolvelle! Suomi ei olisi tässä ilman teitä!

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
HS:n verkkosivut myös väittävät miehen heittäytyneen tahallaan tankin alle. Hän "käveli ripeästi ajoradalle, meni polvilleen ja makuulle" vaunun eteen, sivuilla kerrotaan.
Tuo voisi olla myös joku sairaskohtaus. Mikä minä tietenkään olen
ketään puolustamaan. Tuntui vain pahalta leimata heti itsariksi.

Miss Piggy

Schufosa
KnowHow sanoi:
Niinpä. Peiliin katsomisen paikka koko yhteiskunnalla.
Sanos muuta. Tosi pahalta tuntuu ajatella, että on ihan tavallista, että vanhus tekee itsemurhan masentuneena ja yksinäisenä. :( Tämähän on valitettavan yleistä nykyjään. Yhteiskunta on kovin kylmä ja laskelmoiva ja nuoruuden ihannoiminen, ikuinen säästöbudjetti vanhustenhoidossa ym. on tässä osallisena. Eikä ihmisistä välitetä vaan yksinkertaisesti samalla tavalla kuin ennen.

Oman mummoni hoitoa vanhainkodissa seurasin vuosia ja todella, paha fiilis jäi, vaikka ei varmasti huonoimmasta päästä vanhainkoti ollutkaan se, jossa mummoni viimeiset vuotensa vietti...

Vaikea yhtälöhän se kyllä on, miten vanhusten asemaa voi parantaa lähivuosina, kun meidän pienet ikäluokat koittaa hoitaa suuria ikäluokkia...

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Hah sanon minä! Itsekin ollut erittäin alhaalla joskus todella tuntunut, että joka puolelta puristaa eikä ihmiset ympärillä osanneet auttaa enkä välttämättä itse osannut hakea apua, mutta ei käynyt mielessäkään itsari vaan nostin itseni tuosta asemasta. Itsemurha on aina perusteeton ja itsekäs teko, mitä ei tee yhtään hyväksyttävämmäksi se, että sille tempulle löytyisi motiivi.

Knoukka

Well-known member
Rusina sanoi:
Hah sanon minä! Itsekin ollut erittäin alhaalla joskus todella tuntunut, että joka puolelta puristaa eikä ihmiset ympärillä osanneet auttaa enkä välttämättä itse osannut hakea apua, mutta ei käynyt mielessäkään itsari vaan nostin itseni tuosta asemasta. Itsemurha on aina perusteeton ja itsekäs teko, mitä ei tee yhtään hyväksyttävämmäksi se, että sille tempulle löytyisi motiivi.
Tuosta kommentistasi päätellen et ole kovin korkealla vieläkään.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
toleranssisiipi sanoi:
Säälittää havaita että ainoa, mitä jotkut tuollaisessa tapauksessa näkevät, on "sehän sotkee asfaltin verellään" -tyyppiset vikinät.
Ei, minä olen lähinnä vain vihainen tuosta tapauksesta, lähinnä siitä, että ihmiset ympärillä näkivät paljon muutakin kuin pelkästään verta asfaltilla; perheet näkivät kuinka ihminen murskaantuu telaketjun alle. Koita siinä selitellä tapausta 5-vuotiaalle pikku Petterille..

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Rusina sanoi:
Ai, no sitten! Kyllähän sun pikku murheitas voi ihan huoletta verrata sotaveteraanien asioihin, ilman muuta.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
KnowHow sanoi:
Tuosta kommentistasi päätellen et ole kovin korkealla vieläkään.
Miten niin? Senkö takia etten tunne sääliä kyseistä itsemurhan tekijää kohtaan, joka teki teon mikä ei ollut välttämätön, oli itsekäs ja mahdollisesti aiheutti traumoja monille

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Aika nihkeätä on mun mielestä lähtee perustelemaan miksi ei itse tee itsemurhaa, vahva ihminen kun on ja nostaa itsensä suosta, kun joku toinen on tehnyt - ja on vielä häpyä alkaa arvostelemaan.

:thumbdown

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Miss Piggy sanoi:
Eikös ne vasta kudelta illalla ihan oikeaoppisesti sytytetä? Ei siis sillä, että saapihan noita polttaa koska vaan, mutta näin muistelisin, että "virallisesti" kuudelta sytytettäis itsenäisyyspäivän kynttilät.:)
Juu, näin varmasti on, mutta tarkoituksenani on polttaa ne loppuun illan aikana. Ja hetki sitten itse asiassa sammutin ne, sillä kohtsillään lähden haudoille. Eli nyt. =>

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Rusina sanoi:
Ei, minä olen lähinnä vain vihainen tuosta tapauksesta, lähinnä siitä, että ihmiset ympärillä näkivät paljon muutakin kuin pelkästään verta asfaltilla; perheet näkivät kuinka ihminen murskaantuu telaketjun alle. Koita siinä selitellä tapausta 5-vuotiaalle pikku Petterille..
Jospa sen pikku Petterin vanhemmat sitten miettisivät edes hetken aikaa, että miksi tuollaista tapahtui, ja voisko ehkä asialle tehdä jotain, ettei jatkossa tuollaista tapahtuisi.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
toleranssisiipi sanoi:
Ai, no sitten! Kyllähän sun pikku murheitas voi ihan huoletta verrata sotaveteraanien asioihin, ilman muuta.
Ei niillä murheilla ole mitään väliä kun mietitään sääliäkkö vai ei.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.