JALKAPALLON MM-KISAT

• Viestiketjun aloittaja Hënkka
  • Aloituspäivämäärä

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kattokaas joskus Serie A:n matseja!

Se on niin tragikoomista että ei mitään rajaa. Mutta siellä sitä harrastaa tasan kaikki. Niistä pelleistä ei ykskään pystyisi pelaamaan Valioliigassa tai Bundesligassa sillä noita filmaajia todella karsastetaan ja väheksytään noissa sarjoissa.

Kiviä taskuun niin pysytte pystyssä, Mamma Mian pojat! :p

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Keuhko:
Misa1:

Erotan. Mutta sä et taida erottaa, milloin taklaus on puhdas ja milloin ei. Kyllä runkoon saa ajaa ihan huoletta kädet kiinni vartalossa pallon ollessa muutaman askeleen päässä, ja palloa saa pelata vaikka jalat sen jälkeen vähän yhteen osuisivatkin.

Kontaktia ei ollut silloin kun Totti aloitti kaatumisen. Sen lisäksi korealainen pelasi ensisijaisesti palloa, ja hän ei tehnyt minkäänlaista virhettä.
Se pallo tais olla aika kaukana sen puolustajan jaloista, eli kyllä se tais pelata pelkästään Totin jaloille!

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
Sitä paitsi olisin ymmärtäny jos siitä olis tullu maalipotku!

Ei ollu mitään järkee sitä keltaista antaa!

tevil

Well-known member
Sijainti
Shipwreck, Soi Bangla Patong Beach, Phuket Thailan
Oli aivan oikein antaa sille Italian Janeckylle kortti siitä rankkarin kalastuksesta. Onhan se tietysti ikävää, että tuomari ei menekkään halpaan vaikka filmaamista on harjoiteltu jo pienestä pitäen ja eri peleissäkin tuhansia kertoja. Vielä kun Turkki tippuu seuraavalla kierroksella on pahimmat ämmäjoukkueet pihalla näistä kisoista. Olis vaan saanut tippua jo alkulohkoihin.

Ferrari 4ever

Well-known member
Sijainti
Saarimaa
Sanottakoon se, että Englantilaiset Lineker, Motson (miten tuo kirjoitetaankaan) ja muut BBC:n miehet olivat M1san puolella Totti jupakassa. Virhe oli selvä, koska palloa Korealainen ei pelannut, vaan pamautti tottia pohkeeseen. Tuonne akillekseen kun läimäyttää, vai mihin kohtaan se tarkalleen osui, niin ei kyllä kivalta tunnu. Rankkarin paikka olisi ollut, mutta tuomari ajaa pelaajan kentältä. En ole ikinä nähnyt arvoturnauksissa näin onnettomia tuomariratkaisuja. Myönnettäköön, että muutamat tuomarit ovat loistaneet, kuten Frisk. Voisivat heittää nuo nykyiset linjamiehet jorpakkoon, ja ottaa asiallisia tilalle. Niin turhauttavaa, kun viisaat paitsioansan rikkomiset puhalletaan paitsioiksi amatöörimiesten takia. mrrr frown

Begemot

Besserwisser
Sijainti
42
Sokeita ollaan näköjään sielläkin päin. Keltaista en olisi antanut, mutta myöskään rankkaria en olisi tuosta viheltänyt.

Mutta nyt juhannuksen viettoon!

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
No en minäkään välttämättä rankkaria mut se keltainen tässä jurppiikin!

Se jos olis ollut selkeä filmaus, niin sitten ok mutta tässä tapauksessa tilanne olis vähintäänkin kyseenalainen ja kyse on kuitenkin jatkoajasta ja jatkamisesta kisassa!

Aika "raaka" ratkaisu, ja täysin väärä! Siksi täytyy ymmärtää Italialaisten tunteet kyseistä tuomaria kohtaan! Varsinkin kun Italiaa mielestäni kohdeltiin jo parissa aikaisemmassakin pelissä väärin!

Frisk on ollut ainut "järkevä" tuomari!

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jokos se erotuomarikerho on saanut kokouksensa täällä päätökseen? :D Kyselin tässä oikeilta tuomareilta asiaa ja 90% oli sitä mieltä että kortin paikka.

Sukeltamisesta oli jo ennen kisoja varoitettu joukkueita ja että siitä tulee automaattisesti kortti. Kuitenkin näitä sukeltajia on, joten niitä tulee myös rangaista. Ja itsehän se on maineensa luonut. Tuomari katsoo tosi tarkkaan näitten "potenttiaalisten" pitkätukkien perään. :cool:

Begemot

Besserwisser
Sijainti
42
Vielä täytyy kommentoida, eihän täältä pois pääse millään...

Tilanteen olen nähnyt vain pari kertaa hidastettuna, jolloin kyllä seurasin palloa ja omasta mielestäni korealaisen liuku osui palloon. Se ihmetyttää, että netistä ei löydy tilanteeseen minkäänlaista kannanottoa, muuta kuin Trapattonin valitus maailman kurjuudesta. Missään lukemassani kolumnissa ei spekuloida, oliko taklaus puhdas vai alkoiko Totti kaatua ennen kontaktia. Aika paljon jätetty katsojien tulkinnan varaan.

Mun mielestä Totti hieman "ylireagoi". Keltainen oli liikaa, mutta helppohan se on jälkeenpäin sanoa kun hidastuksistakaan ei ota oikein selvää. Suurempi virhe tuomaristolta oli kuitenkin väärä paitsio jatkoajalla. Ja aikaisemmissa peleissä Italiaa kohdeltiin tuomariston osalta väärin, sen myönnän minäkin.

Pitää kyllä rauhoittua hieman, tätä menoa kaikki tänne kirjoittavat on mun kanssa vihamiehiä. Pitää vielä katsoa tilanne kun on aikaa, pallo muutti kyllä mun mielestä suuntaa korealaisen jalasta. Eipä tuosta varma voi olla, mutta jos näin ei olekaan, niin pyydän sulta Misa1 anteeksi mun puusilmä-syytöksiäni, sillä suurempi puusilmä taitaakin katsoa mua peilistä joka aamu. Ei sinänsä mikään yllätys, erotuomarikortti mulla on ollut taskussa jo kolmisen vuotta...viimeisestä tuomaroinnistakin on tosin yli vuosi.

Frisk, Collina ja useat muut eurooppalaiset tuomarit ovan ihan ok-tasoa. Nämä aasian&afrikan kiintiötuomarit eivät ole aina vakuuttaneet, vaikka toki heidänkin joukosta kunnon pillimiehiä löytyy.

Hyvät jussit kaikille!

<small>[ 19-06-2002, 15:48: Message edited by: Keuhko ]</small>

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Misa1:
kyse on kuitenkin jatkoajasta ja jatkamisesta kisassa!
Oletko sitä mieltä että samasta rikkeestä joka tehdään ekalla minuutilla pitää tuomita eri tavalla viimeisellä minuutilla? eek!

Nimittäin tuskin toinen joukkue edes pääsee hengissä kentältä jos viimeiset viisi minuuttia ei ole olemassa muita lakeja kuin se kuuluisa "Luonnon armoton" doubtful

Sitähän Espanjakin teki, luuli ettei tuomari kehtaa viheltää viimeisellä minuutilla vaikka kuinka repisi rensseleistä. Tee siinä sitten maali, kun vastustaja pitää kiinni.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Noita "läheltä piti" paitsioita ja "osuiko vaiko eikö osunut jalkaan" tilanteita on ihan turha dtsziigailla videolta hidastettuna ja kuva kuvalta. Tai kivaahan se on, mutta niin kauan kun siellä kentällä juoksee ihminen tuomarina ja tilanteet tapahtuu nopeassa tahdissa niin täytyy tajuta, että virheitäkin sattuu. Se on sekunnin murto-osassa tehtävä se päätös ja otettava sekin riski, että joku kelaa himassa sitä samaa tilannetta kymmenen kertaa edes takaisin ja päättää, että tuomari on sokea ja paska.

Näin wink

Begemot

Besserwisser
Sijainti
42
Vielä roikun täällä, kun bussi lähtee viideltä ja odotan vastakommentteja...

Mutta kyllä minä nuo tuomarien ongelmat ymmärrän hyvin. Se on huomattu, että pelissä pelaajat vittuilee, valmentajat vittuilee ja katsojat vittuilee. Ja kun pelin jälkeen luulee kaiken olevan ohi, tulee erotuomaritarkkailija joka vittuilee siitä, että pitäisi liikkua laajemmalla alueella ja yhdessä tilanteessa olisi voinut jättää paitsion viheltämättä (avustavat erotuomarithan eivät vihellä paitsioita, vaan liputtavat) koska paitsiossa ollut pelaaja ei osallistunut peliin ja siinäkin tilanteessa olisit voinut noudattaa hyötynäkökohtaa ja pari kulmaa meni täysin ansiotta ja muuri oli liiaan lähellä ja mene sinä nyt vittuun siitä ja vihellyksetkin voisivat olla kovempia, paitsi kerran maalin jälkeen unohtui viheltää peli poikki ja pari kertaa sijoituit pelaajan taakse, että ihan vituiksi se peli meni.

Ja omasta mielestään on tuominnut ihan hyvän pelin.

Kyllä mä ymmärrän aivan täysin sen, että rajallisessa ajassa tehtävissä tuomioissa tulee myös virheitä. Been there, done that. Varmaankin paremmin kuin kukaan muu tästä porukasta, joten turha mun asennetta tuomareihin on käydä oikomaan.

Taisi se muuten osua palloon. Jos spekuloidaan, oliko tuomio oikea vai ei, täytyy tilanne myös katsoa muutamaan kertaan. Turhaa se ei missään nimessä ole. Vaikka tuomari on ihminen, ei se ole mikään syy sille, ettei hänen tekemiään virheitä voisi arvostella. Virhe on virhe, peli on pelattu mutta jälkispekulointi on todella antoisaa puuhaa. MM-kisojen tasolla tuomareiden virheisiin pitääkin puuttua.
Vielä loppuun voisi sanoa, että jos tuomariksi vapaaehtoisesti suostuu, niin ei kaikki ruuvit voi olla kovin tiukalla päässä.

<small>[ 19-06-2002, 16:35: Message edited by: Keuhko ]</small>

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Perugialle voittomaali oli näköjään aika kova paikka.

Italialainen jalkapalloseura Perugia on katkaissut sopimuksensa Etelä-Korean maajoukkuepelaajaan Ahn Jung-hwanin kanssa.

Ahn teki voittomaalin jatkoajalla, kun Etelä-Korea kukisti Italian MM-kisojen neljännesvälieräottelussa tiistaina. -Tuo herra ei enää ikinä astu jalallaan Perugiaan, seuran puheenjohtaja Luciano Gaucci totesi Gazzetta dello Sport -lehden mukaan.

Ahn nousi maalillaan Etelä-Koreassa kansallissankarin asemaan. Italiassa maali sai aikaan maansurun, eikä keski-Italiassa sijaitsevassa Perugiassakaan "oman" miehen suoritusta katseltu tyytyväisyydellä. Ahnin esityksiä Perugian paidassakaan ei kovin paljon parin viime kauden aikana kehuttu.
-Hän onnistui vain pelatessaan Italiaa vastaan. Olen isänmaanystävä, ja pidän tuollaista käytöstä ei vain häväistyksenä Italian ylpeydelle, vaan myös loukkauksena hänelle ovensa kaksi vuotta sitten avannutta maata kohtaan, Gaucci päästeli.

-Minulla ei ole aikomusta maksaa palkkaa sellaiselle, joka on tuhonnut Italian jalkapallon, mies jatkoi.

Ahn tuli Perugiaan kesällä 2000 lainasopimuksella eteläkorealaisesta Pusan-seurasta. Hän pelasi seurassa 29 ottelua ja teki 5 maalia. Perugian edustaja totesi keskiviikkona, että seura oli käytännössä päättänyt luopua pelaajasta jo ennen tiistain peliä.

(MTV3-STT)

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Keuhko:
Varmaankin paremmin kuin kukaan muu tästä porukasta, joten turha mun asennetta tuomareihin on käydä oikomaan.
Aika kovaa tekstiä kun ei oo hajua keitä nikkien takan oikeasti kirjoittelee... Mutta alleviivaa vaan sitä besser-wisser-ajatusta entistä enemmän. "Kyllä minä perkele tiedän enemmän kun te kaikki muut yhteensä!"

Begemot

Besserwisser
Sijainti
42
Huomaa sana ´varmaankin´. En ole väittänyt mitään, tein oletuksen. Eli todennäköisesti, kukaan muu ei ole sanonut olevansa jalkapallotuomari. Uskoisin ainakin tietäväni enemmän tuomaroinnista kuin suurin osa tänne kirjoittaneista.

Samanlaista besser-wisser-ideologiaa viljelit itsekin edellisessä kommentissa. "Turha niitä on videolta katsoa, blaablaa, ei se mitään muuta ja ihmisiä ne ovat, kyllähän minä sen elämänkokemuksellani tiedän". Sä et ilmeisesti ole päässyt vieläkään siitä "kaikilla kakskymppisillä olevasta" besser-wisser-vaiheesta vieläkään yli.

Nyt tuli kiire!!! Maanantaina nähdään seuraavan kerran, tämä on ehdottomasti viimeinen kommentti tällä viikolla.

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Juuri tätä tarkoitin kakskymppisen ja yli kolmikymppisen keskusteluilla. Luulis, että jos itse tuomaroi tajuaa edes ton "hidastan ja haukun" -teorian olevan lapsellista ja turhaa.

<small>[ 20-06-2002, 09:52: Message edited by: Nopeahuoli ]</small>

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Itse tulee joskus palloiltua 5 ja 6-divarin matseissa pelaajana, toisinaan myös rajatuomarina.
Aina kun on tuomarina vituttaa se että kaikki itkee jokaisesta paitsiosta jonka liputtaa tai sitten jättää liputtamatta.
Sitten kun taas on itse kentällä tulee aina valitettua tuomareille samoista asioista.
Jostain muualta, kuin itsestään, se syy on aina löydyttävä!

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Sijainti
PDX, OR
Joo hyvä huomio!

Autoilijat valittavat pyöräilijöistä, pyöräilijät kävelijöistä, kävelijät autoilijoista ja kaikilla meillä on jalat, fillari ja auto. Ihmeellistä eek!

Misa1

Flying finns
Sijainti
Helsinki
jones:
Misa1:
kyse on kuitenkin jatkoajasta ja jatkamisesta kisassa!
Oletko sitä mieltä että samasta rikkeestä joka tehdään ekalla minuutilla pitää tuomita eri tavalla viimeisellä minuutilla? eek!

Nimittäin tuskin toinen joukkue edes pääsee hengissä kentältä jos viimeiset viisi minuuttia ei ole olemassa muita lakeja kuin se kuuluisa "Luonnon armoton" doubtful

Sitähän Espanjakin teki, luuli ettei tuomari kehtaa viheltää viimeisellä minuutilla vaikka kuinka repisi rensseleistä. Tee siinä sitten maali, kun vastustaja pitää kiinni.
Jatkoaika on hieman eriasia kuin varsinainen peliaika!

Joten turha edes verrata Espanjan/Irlanti ja Italia/Korea pelejä!

Mun mielestä jatkoajalla on yleensä hieman "kevyempää" tuomarointia juuri siksi ettei peliä ratkaise tuomari! Näin tapahtui kaikissa näkemissäni muissa otteluissa, paitsi tässä Italia/Korea pelissä!

Ne "tuomaritoverit" keneltä minä olen kysynyt ovat olleet 90% päinvastaista mieltä kuin sinun tuomarisi!

Näkemyksiä varmasti riittää, olen edelleen sitä mieltä että keltainen tuli liian herkästi. Ja kyllä siellä selvät paitsio tilanteet näkee jos on kokemusta tuomaroinnista! Näin montaa "erhettä" ei ole käynyt kellekkään muulle joukkueelle! Kai se on vaan sitte inhimillistä!

Mut se siitä, puusilmä juttuja pyydän anteeksi, ja lopetan omalta osaltani tähän.