Katsoin Espanja-Irlanti pelin videolta uudestaan, etsien samalla perusteita noille mun "kevyille" jupinoille. Mielipiteeni ei oleellisesti muuttunut, tosin Nopeahuoli voisi myös kertoa mikä jutuissani oli niin "kevyttä". Tuollaisia väitöksiä kun on niin vitun helppo esittää ilman minkäälaista kannanottoa itse juttuihin. Tuollaiset perusteettomat toteamukset ovat yhtä tyhjän kanssa. Myönnän, kieltämättä itsekin siihen syyllistyin vastakommentissani, mutta yritän nyt pysyä asiassa.
Mä olen todellakin sitä mieltä, että jos Espanja todella halusi 1-0 tuloksen riittävän, se pelasi varmistelevan puolustuspelaamisensa todella epävarmasti. Irlanti loi maalipaikkoja ja pyöritti peliä, Espanjan varmistelu oli kaikkea muuta kuin varmistelua. Ja Irlannin toinen pilkku oli todellakin aiheellinen, Hierro olisi ehkä saanut vastaavanlaiset rikkeet anteeksi Espanjan liigassa, muttei enää MM-kisoissa. Jos viimeisen minuutin takia olisi pilkku pitänyt jättää viheltämättä, olisi kyseessä ollut täysi oikeusmurha. Naurettavaa edes väittää toista. Ja kypsää pudotuspelifutista? Voitto Espanjalle tuli, mutta kaikella muulla kuin kypsällä pelillä. Jatkoajalla passailun ymmärtää vajaalla pelatessa, mutta ei välttämättä ihan tuon tyylistä hyökkäämättömyyttä, ts. edes kunnon vastaiskupaikassa ei pyritty juurikaan ratkaisuihin. Sä tunnut näkevän vain Espanjan paikat, tosiasiassa Irlannilla oli aivan vastaavanlaisia paikkoja ratkaisuihin. Se ei ole mielipide, se on fakta.
Espanjan tekopaikat:
Morientes alussa, josta tuli maali.
Luis Enrique, hylätty maali.
Morientesin veto vapaasta paikasta Giveniä päin toisen puoliajan alussa.
Raul noin 70 minuutin kohdalla.
Mendieta jatkoajan alussa.
Barajan kaukoveto jatkoajan toisella puoliajalla.
Irlannin tekopaikat:
Keane aivan alussa, veto rankkarialueen rajalta takatolpan ohi.
Keanen paikka ekan puoliajan lopussa Hollandin syötöstä, veto karkeasti ohi vaikeasta pompusta.
Kilbane Casillasin pudottamasta pallosta, Hierron pelastus maaliviivalta.
Harten rankkari (perusteeton, mutta rankkari silti)
Duffin veto 20 metristä hiuksenhienosti ohi maalin.
Keanen ohjaus, joka johti törmäykseen Casillasin kanssa.
Keanen pilkku, josta tuli maali.
Keanen volley jatkoajan toisen puoliajan alussa.
Connollyn kaukoveto vain vähän tolpan ohi jatkoajalla.
Kaiken kaikkiaan, Espanjalla oli vaarallisemmat tekopaikat, mutta Irlannilla niitä oli enemmän. Kaksi rankkaria on tietenkin myös melko vaarallinen yhdistelmä. Mä olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että Irlanti oli lähempänä voittoa. Ensimmäiseen maaliin asti Espanja hallitsi, sitten Irlanti pystyi sulkemaan Espanjan keskikentän. Espanja loi silti nopeita vastahyökkäyksiä ja oli hallitseva. Toisella puoliajalla ote siirtyi Irlannille, ja varsinkin ikijyyrä Niall Quinnin tulo kentälle aiheutti ongelmia Espanjan puolustukselle, vaikkakin Quinnin vahvuudet olivat hyvin tiedossa. Espanja hakkasi päätään Irlannin paitsioansaan koko pelin ajan, varsinkin ekalla puoliajalla. Muutama väärä paitsio oli tietenkin mukana, mutta missä pelissä ei olisi.
Mä olen nyt näkökantani perustellut niin hyvin kuin osaan.
<small>[ 18-06-2002, 02:21: Message edited by: Keuhko ]</small>