Japanin MM-ralli 2022

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1033
Siellä on minuutin puskuri todellisen tilanteen ja lähetyksen välissä...
Eikös tämän syynä ole se, että jos sattuu paha onnettomuus kuljettajalle tai osutaan katsojiin, niin kerkiävät reagoida, eikä tilannetta näytetä lähetykseen.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
No kyllä tuota signallitekniikkaa on maailma täynnä ja erinäisiä insinööriratkaisuja on monenlaisia. Lähetetyn signaalin häiriöherkkyys riippuu mm. taajuudesta aika paljon. Sitten sellainen ensimmäinen insinööriratkaisu, joka tälle inssille tulee mieleen on se, että jos lähetyksessä on kerran ongelmia, se voidaan puskuroida sitten erikoiskokeen mukaisella kertoimella. Jos tiedetään, että läehtyshäiriökohtia on paljon, otetaan liveen suosiolla vaikka 20 sekunnin puskurointi. Aina puiden välistä lähetetään viimeiset 10 s videota ja sitten kopterista lähetetään puskuroitua lähetystä sen verran kuin on tarvis. Tai jos se vaatii minuuttia, nin sitten otetaan minuutti, kunhan kaikki data puskuroidaan samalla tavalla, eli viive kaikissa on sama minuutti.

Jos nyt vielä todetaan, että sieltä samasta autosta sa aika hyvin lähetettyä huippuluokan kuvaa ihan sillä taskussa olevalla laitteella jo melko suuressa osassa maapalloa. Vauhti tuo oman haasteensa tähän, mutta kyllä ne signaalien kulut on toisaalta satu ratkaistua vaikka suihkuhävittäjissäkin.

Ei tuo voi tekniikasta jäädä kiinni, jso siihen vain panostettaisiin vähän.
Eikös Suomalainen firma tuota pyöritä? Ei muuta kuin mukaan talkoisiin - jos osaisin vähääkään enempää tekniikkaa niin voisi olla ihan mielenkiintoinenkin työympäristö!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Eikös Suomalainen firma tuota pyöritä? Ei muuta kuin mukaan talkoisiin - jos osaisin vähääkään enempää tekniikkaa niin voisi olla ihan mielenkiintoinenkin työympäristö!
NEP finland...

Mut noin yleisesti... Se on aika kallis produktio ja jos tuo signaali ongelma olisi näillä forumin tietotaidolla ratkaistavissa, niin eiköhän se tieto olisi jo heilläkin. Ei ne tahallaan sitä huonolla kaistalla tee. Ei ne sentään niin amatöörejä ole...
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Ei nyt vielä osunut silmään aiheesta juttua mutta nyt käy jo oikeasti sääliksi Fordia. Breenistä taas… hmm, miten sen nätisti sanois. Mahtaako olla purkupykälää sopparissa?
Ei kyllä käy sääliksi sitten yhtään. Itsepä ovat omalla johtamistavoillaan luoneet talliin paskan ilmapiirin ja kuskien itseluottamus on nollissa. Enemmän sääliksi käy Breeniä ja muita kuskeja.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Olkoot luoneet sitten kuinka paskan ilmapiirin vaan, mutta kyllä suuri osa Breenin tämän vuoden lukuisista ajovirheistä on ollut todella amatöörimäisiä ajovirheitä miehen kokemukseen nähden.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
NEP finland...

Mut noin yleisesti... Se on aika kallis produktio ja jos tuo signaali ongelma olisi näillä forumin tietotaidolla ratkaistavissa, niin eiköhän se tieto olisi jo heilläkin. Ei ne tahallaan sitä huonolla kaistalla tee. Ei ne sentään niin amatöörejä ole...
Tokion Cramolla ei ole ollut tarpeeksi jytkyjä nostimia?
nep_antenni.jpg
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Viimeksi kun olin Jyskälän penkalla niin edes tekstarit ei menneet läpi datasta puhumattakaan. Silti siitä kohdastakin tuli All Live -kuvaa.
No tuossa kyse lienee siitä, että yhtäkkiä penkalla on satoja ihmisiä kun linkkitornin kapasiteetti on laskettu maaseudun kourallisen mukaan.

Pointtina se, että tekniikalla SAA kyllä signaalit kulkemaan "kaikkialle". Kyse on vain panostuksen määrästä ja useimmissa tapauksissa se ei edes vaadi kovin suurta panosta nykytekniikalla.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
187
Siellä on minuutin puskuri todellisen tilanteen ja lähetyksen välissä...
Sitten tarvitaan kaksi ja tehokkaammat lähettumet, jotka saa avoimissa kohdissa lähetettyä nopeammin sen odotukseen jääneen datan.

Väitän, että kyse on täysin ratkaistavasta haasteesta. Mutta jos porukka maksaa nykyisedtäkin ja näemmä 95 % heistä vielä innokkaasti puolustaa nykytiöannetta, niin euroakaan enempää noihin ei tietenkään kannata panostaa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Eihän perjantain pätkiltä tullut edes mitään täysjäätymistä. Pätki joo ja palasi, mutta silti jokaiselta pätkältä saatiin kuvaa. Saatiin livekuvaa kun Sordon soihtu paloi. Saatiin livekuvaa kun Enni huutaa, että "Reeta!!! Mene varottaa!" Olin ihan tyytyväinen siinä yönsydämessä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Eikös Suomalainen firma tuota pyöritä? Ei muuta kuin mukaan talkoisiin - jos osaisin vähääkään enempää tekniikkaa niin voisi olla ihan mielenkiintoinenkin työympäristö!
Ehdottomasti tarjoamaan mukaan omaa osaamista. Varmasti tekniikan puolella on kysyntää, kuten myös tuotannon. Aiemmin tänä vuonna hakivat ilmoituksella uusia työntekijöitä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Väitän, että kyse on täysin ratkaistavasta haasteesta....
Eikun yhteyttä NEP finlandiin... Ovat varmasti kiinnostuneita. Tuo lafka on käsittääkseni ihan kärkitasoa maailmassa noin live urheilun saralla joten kyllä niillä on käytössä myös ihan kärkitason tietotaitoa siitä miten signaali kulkee heiluvasta ja tärisevästä max 200km/h kulkevasta autosta telkkariin. Katveet se suurin ongelma on. Ei signaalin teho. Ihan samoja ongelmia on ollut mm. Montessa missä on pari mäkeä plokkaamassa sitä yhteyttä. Ja Japanin mäet näyttää olevan vielä varsin metsäisiä joten varmasti on katvetta...

Siinä suhteessa toki olen samaa mieltä että ongelma on varmasti ratkaistavissa. Teknisesti. Kun on tarpeeksi monta lentokonetta tai helikopteria seuraamassa kilpailijoita, niin ei katkea signaali... Tulee vaan niin saakelin kalliiksi ettei kenenkään perse kestä maksaa siitä lähetyksestä...
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
140
Joo, kyllä ovat nykyihmisen vaatimukset näköjään korkealla. Huomasin sen jo joku vuosi sitten, kun WRC-lähetyksissä oli välillä 10 minuutin tauko ja se oli kuulemma kaverin mielestä ihan turhaa kuvaa, mitä silloin näytettiin. Ja ammattitietoa asiasta täysi nolla, vaikka vähän kaiken kaikesta tietävinään, miten koko rallikin pitäisi järjestää. Ovatko nämä kärsimättömät niitä, jotka eivät kestä oman maamme rallissakaan parin tunnin taukoa?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Sen verran itse ralliin että kevyesti harmittaa kun kauden finaali on paikassa missä ei ole käytännössä yhtään yleisöä. Ehdottomasti kauden viimeinen kisa vaatii sellaisen lopetuksen kun on ansainnut. RAC takaisin. Ensi vuonnakaan ei ole valoa näkyvissä kun viimeinen kisa on aavikolla missä ei katsojia juuri enempää ole...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Sen verran itse ralliin että kevyesti harmittaa kun kauden finaali on paikassa missä ei ole käytännössä yhtään yleisöä. Ehdottomasti kauden viimeinen kisa vaatii sellaisen lopetuksen kun on ansainnut. RAC takaisin. Ensi vuonnakaan ei ole valoa näkyvissä kun viimeinen kisa on aavikolla missä ei katsojia juuri enempää ole...
Pätkillä tosiaan on vähän katsojia, mutta silti erikoiskoeliput ovat loppuunmyytyjä. Siirtymiltä ja huollosta tulee kuvaa, kun väkeä ja innokasta väkeä on vähintään tarpeeksi.

Ensi kaudelta toivoisin, että kaikki mestaruudet olisi ratkottu jo ennen viimeistä rallia.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Joo, kyllä ovat nykyihmisen vaatimukset näköjään korkealla. Huomasin sen jo joku vuosi sitten, kun WRC-lähetyksissä oli välillä 10 minuutin tauko ja se oli kuulemma kaverin mielestä ihan turhaa kuvaa, mitä silloin näytettiin. Ja ammattitietoa asiasta täysi nolla, vaikka vähän kaiken kaikesta tietävinään, miten koko rallikin pitäisi järjestää. Ovatko nämä kärsimättömät niitä, jotka eivät kestä oman maamme rallissakaan parin tunnin taukoa?
Kuulostaa ihan nykyajan ihmiseltä.
 
Ylös