Jari Huttunen-Syväjäämies

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
469
Sijainti
Peraehikiae
Eihän tuolla Fordilla enää kukaan muu uskottava kuski ole ajanutkaan. Umpisurkea auto ja nyt on siirryttävä eri merkkiin jos vielä urallaan aikoo jotain yrittää saavuttaa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
720
Sijainti
Piilosa
Kun ynnää yleisen taloustilanteen ja autossa olevien teippien määrän, niin välttämättä Rally 1 ei ole ainoa luokka jossa ajellaan jatkossa vähän vähemmän.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
720
Sijainti
Piilosa
M-Sport on siitä hyvä vaihtoehto, että niillä kun ei ole pikkurahasta pulaa, niin voivat ottaa yhden Huttusenkin ajelemaan terveisiä, mikä tuntuu olevan vaatimuksena kuskeille.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2924
Sijainti
Lahti
Olisiko käynyt niin, että Huttunen on löytänyt ns. tasonsa? Rutiinin ja ajomäärän lisääntyessä tulee vielä entistäkin enemmän varmuutta, mutta ei ehkä niin isosti enää sitä nopeutta? En tiedä. Joskus tulee funtsittua, että Huttunen olisi pärjännyt joskus 70-80-luvulla paremmin kuin tänä pänä. Ehkä?
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
309
Olisiko käynyt niin, että Huttunen on löytänyt ns. tasonsa? Rutiinin ja ajomäärän lisääntyessä tulee vielä entistäkin enemmän varmuutta, mutta ei ehkä niin isosti enää sitä nopeutta? En tiedä. Joskus tulee funtsittua, että Huttunen olisi pärjännyt joskus 70-80-luvulla paremmin kuin tänä pänä. Ehkä?
Kyllä mä ennemmin nään että nyt ajaa vaan niin järkyttävän huonolla autolla että ei oo mitään palaa vaan vastata kärkikuskeille. En osaa suoraan sanoo mut veikkaisin jotain 0,5-0,6S/km puhutaan erosta tän hetkiseen Skodaan.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
104
Olisiko käynyt niin, että Huttunen on löytänyt ns. tasonsa? Rutiinin ja ajomäärän lisääntyessä tulee vielä entistäkin enemmän varmuutta, mutta ei ehkä niin isosti enää sitä nopeutta? En tiedä. Joskus tulee funtsittua, että Huttunen olisi pärjännyt joskus 70-80-luvulla paremmin kuin tänä pänä. Ehkä?
Ihan varmasti olisi vedellyt silloin Skoda-kuskeille Escort BDAlla jäljet selkään vaiika 130 R olikin aika kiukkuinen peli.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL
Auton tasosta kertoo myös se että ns. menestyviä kuljettajia Fiestalla ei aja lukuunottamatta Huttusta. Aiemmin sentään assulla joitain kovempia kuskeja Fordilla ajoi mutta nekin on jääneet matkan varrelle. Jos auto on nopea niin kyllä niitä lähtöluettelossa on ihan kovien kuskien alla. Kehitys on mennyt ohi. Ja se on huono asia myös WRC teamille, kun aiemmin R5 autojen myynnillä saatiin tuloja ykkös teamin pyörittämiseen mutta nyt se hana on tukossa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Auto oli vähän kehno jo syntyessään ja kehitystyö on varmasti ollut vähäisempää kuin Skodalla. Nyt siihen tuli joku takasiiven päivitys mutta oikeasti sillä ei ole hirveästi merkitystä suorituskykyyn.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Typerää tuollainen puolivillainen toiminta. Siihen kuluu rahaa, joka on pois Rally1 auton kehityksestä, mutta silti rahaa ei riitä sen auton kehittämiseen, että se edes tuottaisi jotain. Tuottaisi edes mainetta, mutta ei sitäkään. Eikö olisi paras lopettaa koko homma ja keskittyä siihen rally1 autoon? Tai myydä koko rally2/r5 projekti jollekin joka jaksaa siihen panostaa?
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
469
Sijainti
Peraehikiae
Jos Fordin R5 olisi edes lähes kilpailukykyinen niin useampia yrittäjiä ajaisi kyllä kansainvälisissä sarjoissa tuolla kapistuksella. Surkea auto jolla ei aja kukaan tavoitteellinen kuljettaja enää missään.

Nyt ainoa vaihtoehto Huttusella on kerätä jostain rahat 2023 täyteen MM-sarjaan esimerkiksi Skodalla, tai mikä nyt ensi vuonna kärkiauto onkaan, ja ajaa tietysti kaikille jäljet selkään. Uskoisin että aika kova luu Jari voisi olla jos kalusto vain olisi tasaväkinen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL
Harmi kun Erik Cais ei ajanut enää loppukaudella MM-sarjaa. Se oli ihan näyttävä kuljettaja ja varsin nopea ja Huttusen ohella ainoa nopeampi Fiesta kuski tällä kaudella. Siinä olisi ollut mittaria myös Huttuselle...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Eikö olisi paras lopettaa koko homma ja keskittyä siihen rally1 autoon? Tai myydä koko rally2/r5 projekti jollekin joka jaksaa siihen panostaa?
R1 auton kehittäminen olisi kun pohjaton kaivo johon uppoaisi tähtitieteellinen määra rahaa ja jolla ei saavutettaisi mitään kaupallista/ urheilullista arvoa kun kenelläkään ns normaalilla yksityiskuljettajalla ei ole varaa ajaa näillä r1 autoilla ns asiakasautoina. Ainut keino pitää homma kasassa on ajattaa pisteitä ajavina kuskeina maksukuskeja. M-sportin yhtälö on tällähetkellä vaikea, koska ns asiakasauto bisnes ei vedä edes wrc2 ssa.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
R1 auton kehittäminen olisi kun pohjaton kaivo johon uppoaisi tähtitieteellinen määra rahaa ja jolla ei saavutettaisi mitään kaupallista/ urheilullista arvoa kun kenelläkään ns normaalilla yksityiskuljettajalla ei ole varaa ajaa näillä r1 autoilla ns asiakasautoina. Ainut keino pitää homma kasassa on ajattaa pisteitä ajavina kuskeina maksukuskeja. M-sportin yhtälö on tällähetkellä vaikea, koska ns asiakasauto bisnes ei vedä edes wrc2 ssa.
Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.

Ajaahan siellä nytkin kolme kuljettajaa asiakasautoilla. Tilanne ei poikkeaisi mitenkään, vaikka rally2 tekemiseen käytetyt rahat olisi käytetty rally1 autoon tai parempaan kuljettajaan. Nyt kolme maksukuskia eivät saa kuin romua aikaan eikä se yksi palkallinenkaan ole mitään hyvää tulosta tehnyt. Ainut tulosta tekevä on keikkatyöläinen, jolle M-sport ehkä maksaa pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.

Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan. Vaarana on, että maine menee paskan auton takia eikä ole ikinä mahdollisuuksia kunnon autoon, koska kaikki ajattelee Huttusen olevan paska kuljettaja vain paskan auton takia. Jos M-sport haluaisi Fiestan romunsa menevän kaupaksi, siihen pitäisi panostaa niin paljon, että auto on vertailukelpoinen muiden kärkiautojen kanssa. Tämä panostus olisi taas pois rally1 auton kehityksestä, koska eihän köyhällä M-Sportilla ole ylimääräistä rahaa.

Siksi puolivillainen toimiminen on pahin mahdollinen vaihtoehto. Rahaa kuluu, mutta hyötyä ei saa ja maine menee kuljettajilta, autolta ja tallilta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11412
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.
Minusta kannattaa erottaa tässä tehtaan sponsoroima markkinointivälineenä toimiva rallin ajattaminen (Toyotan ja Hyundain tehdastallit) ja asiakkaiden rahoihin perustuva rallibisnes (M-Sport, Skoda Motorsport, TGS, Printsport jne). Toyotalta on tulossa Rally2-auto, mutta sitä ei olla tuomassa ensisijaisesti markkinointivälineeksi, vaan tekemään rahaa sillä että asiakkaat voivat ostaa ja vuokrata niitä. Toki sekään ei ole huono juttu, että oma automalli näkyy tässäkin sarjassa. M-Sport on siitä erikoinen tapaus, että myös Rally1-sarja saa rahoituksensa asiakastoiminnasta, ja koko bisnes rakentuu monen eri luokan asiakasautoista. Täten siis Rally1-menestys voi auttaa pienempien luokkien myyntiä ja taas pienempien luokkien tuloilla voidaan rahoittaa Rally1-toimintaa.
Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Reilu vuosi sittenhän Huttunen oli vielä Hyundailla odottelemassa pääsyä pääluokan autoon. Sitten sinne tuli Suninen ja saman tien Huttunen vaihtoi maisemaa. M-Sport oli siitä ainutlaatuinen vaihtoehto, että sieltä saattaisi saada pääluokan startin, ja tämähän sitten toteutettiin Jyskälässä. Skodalla ei olisi pääluokan autoa, Toyotalla taas ei WRC2-autoa. Kompromissi tässä on vaan se, että M-Sportilla WRC2-auto on vähän kehnompi.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.

Ajaahan siellä nytkin kolme kuljettajaa asiakasautoilla. Tilanne ei poikkeaisi mitenkään, vaikka rally2 tekemiseen käytetyt rahat olisi käytetty rally1 autoon tai parempaan kuljettajaan. Nyt kolme maksukuskia eivät saa kuin romua aikaan eikä se yksi palkallinenkaan ole mitään hyvää tulosta tehnyt. Ainut tulosta tekevä on keikkatyöläinen, jolle M-sport ehkä maksaa pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.

Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan. Vaarana on, että maine menee paskan auton takia eikä ole ikinä mahdollisuuksia kunnon autoon, koska kaikki ajattelee Huttusen olevan paska kuljettaja vain paskan auton takia. Jos M-sport haluaisi Fiestan romunsa menevän kaupaksi, siihen pitäisi panostaa niin paljon, että auto on vertailukelpoinen muiden kärkiautojen kanssa. Tämä panostus olisi taas pois rally1 auton kehityksestä, koska eihän köyhällä M-Sportilla ole ylimääräistä rahaa.

Siksi puolivillainen toimiminen on pahin mahdollinen vaihtoehto. Rahaa kuluu, mutta hyötyä ei saa ja maine menee kuljettajilta, autolta ja tallilta.
Totta joka sana. Kilpailukyvytön Wrc2 on hankala yhtälö, koska sitä pitäisi myydä ja tehdä sillä rahaa, mutta eihän sitä kukaan osta jos sillä ei pärjää. Ja nyt kun Toyota tulee mukaan ja laittaa siihen projektiin rahaa, niin Fiesta on lopullisesti antiikkia.

Toisaalta jos he laittaisivat kaikki paukut Pumaan ja tekisivät siitä voittaja auton, niin mitä sitten. Ei mitään. Tilanne olis sama kun nyt. Ei sillä olisi varaa ajaa kun Fx, Gus, Loubet, Serde ja Loeb jos häntä sattuu kiinnostamaan. Ja veikkaampa, että kauaa ei aja enää Fx ja Loubetkaan, taustalta loppuu pian rahoitus tällä romumäärällä.

Puheet siitä, että jos Puma olisi voittaja auto, niin he saisivat sponsoreita voidaan myös unohtaa, ei heillä ole ollut pääsponssia sitten v.2013 ja katsojamäärät rallilla on laskusuunnassa nykyään. Ei löydy enään tahoa joka laittaisi miljoonia rallin spossaamiseen. RBn sponssit on ollu kuskien omia sponsseja Seb, Breen. Kuskin tuoma sponssi on ainut mahdollisuus.

Yhtälö on hankala, mutta täytyy nostaa heille hattua, että ovat edes mukana, nykyisillä älyvapailla säännöillä ja kalenterilla se on jo kova suoritus.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Minusta kannattaa erottaa tässä tehtaan sponsoroima markkinointivälineenä toimiva rallin ajattaminen (Toyotan ja Hyundain tehdastallit) ja asiakkaiden rahoihin perustuva rallibisnes (M-Sport, Skoda Motorsport, TGS, Printsport jne). Toyotalta on tulossa Rally2-auto, mutta sitä ei olla tuomassa ensisijaisesti markkinointivälineeksi, vaan tekemään rahaa sillä että asiakkaat voivat ostaa ja vuokrata niitä. Toki sekään ei ole huono juttu, että oma automalli näkyy tässäkin sarjassa. M-Sport on siitä erikoinen tapaus, että myös Rally1-sarja saa rahoituksensa asiakastoiminnasta, ja koko bisnes rakentuu monen eri luokan asiakasautoista. Täten siis Rally1-menestys voi auttaa pienempien luokkien myyntiä ja taas pienempien luokkien tuloilla voidaan rahoittaa Rally1-toimintaa.

Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Reilu vuosi sittenhän Huttunen oli vielä Hyundailla odottelemassa pääsyä pääluokan autoon. Sitten sinne tuli Suninen ja saman tien Huttunen vaihtoi maisemaa. M-Sport oli siitä ainutlaatuinen vaihtoehto, että sieltä saattaisi saada pääluokan startin, ja tämähän sitten toteutettiin Jyskälässä. Skodalla ei olisi pääluokan autoa, Toyotalla taas ei WRC2-autoa. Kompromissi tässä on vaan se, että M-Sportilla WRC2-auto on vähän kehnompi.
Olis ihan mielenkiintoista kuulla jonkun asiantuntijan analyysia miksi fiesta ei ole kilpailukykyinen.

Onhan tuossa heidän konseptissaan hyvänä akatuksena se, että askel askeleenta voi edetä luokassa ylöspäin vaikka aloittaen etuveto fiestalla ensin ja siinä välissä onkin sitten 3 vai 4 porrasta nousta ihan ykkösiin asti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.

Ajaahan siellä nytkin kolme kuljettajaa asiakasautoilla. Tilanne ei poikkeaisi mitenkään, vaikka rally2 tekemiseen käytetyt rahat olisi käytetty rally1 autoon tai parempaan kuljettajaan. Nyt kolme maksukuskia eivät saa kuin romua aikaan eikä se yksi palkallinenkaan ole mitään hyvää tulosta tehnyt. Ainut tulosta tekevä on keikkatyöläinen, jolle M-sport ehkä maksaa pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.

Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan. Vaarana on, että maine menee paskan auton takia eikä ole ikinä mahdollisuuksia kunnon autoon, koska kaikki ajattelee Huttusen olevan paska kuljettaja vain paskan auton takia. Jos M-sport haluaisi Fiestan romunsa menevän kaupaksi, siihen pitäisi panostaa niin paljon, että auto on vertailukelpoinen muiden kärkiautojen kanssa. Tämä panostus olisi taas pois rally1 auton kehityksestä, koska eihän köyhällä M-Sportilla ole ylimääräistä rahaa.

Siksi puolivillainen toimiminen on pahin mahdollinen vaihtoehto. Rahaa kuluu, mutta hyötyä ei saa ja maine menee kuljettajilta, autolta ja tallilta.
En sitten tiedä jos kaikki Fiestan kehitykseen käytetty rahamäärä olisikin laitettu Puman kehitykseen kuinka paljon nopeampi se olisi ja kuinka kauan kun muutkin laittaa rahaa testaamiseen suuria summia ihan kokoajan....Eikä ehkä muutenkaan olisi kovin viisasta laittaa kaikkia munia samaan koriin, elämme kuitenkin muuttuvassa maailmassa, kuten olemme saaneet huomata.
 
Ylös