Jari Huttunen-Syväjäämies

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Reilu vuosi sittenhän Huttunen oli vielä Hyundailla odottelemassa pääsyä pääluokan autoon. Sitten sinne tuli Suninen ja saman tien Huttunen vaihtoi maisemaa. M-Sport oli siitä ainutlaatuinen vaihtoehto, että sieltä saattaisi saada pääluokan startin, ja tämähän sitten toteutettiin Jyskälässä. Skodalla ei olisi pääluokan autoa, Toyotalla taas ei WRC2-autoa. Kompromissi tässä on vaan se, että M-Sportilla WRC2-auto on vähän kehnompi.
Niin tuottaako se wrc2 projekti hyvin tuloja M-Sportille vai ei? Se jäi tässä epäselväksi. Jos se on oikea rahasampo surkeasta autosta huolimatta, niin tottakai sitä kannattaa jatkaa ja niin pienellä panostuksella kuin suinkin mahdollista. Jos taas ei tuota, niin...

Se että ajaa Fiestalla ei tarkoita automaattisesti wrc1 penkkiä Fordilta. Se että ei aja Fiestaa ei tarkoita, etteikö voisi silti saada penkin wrc1 Pumasta. Kun rahaa on lyödä pöytään, niin auton saa M-Sportilta, vaikka olisi mikä kikkare ollut wrc2 luokassa alla ja on osoittanut edes jonkunlaisia ajajan taitoja. Ei se oman merkin wrc2 autolla menestyminen aina automaattisesti tarkoita ajajan paikkaa samalta merkiltä, vaikka kuinka hyvin menestyt. Toki on totta, että heillä on jo sopimus saman pajan kanssa eli siis Huyndain näin käytännössä. Jos Toitsun wrc2 on totta ensi vuonna, niin silloin siellä on sama juttu. Monella nuorella on mahdollisuus saada jalka tehtaan oven väliin. Harmi vaan, että noita ykkösluokan kuskin paikkoja ei aukea välttämättä edes joka vuosi. Kyllä pitää kärsivällinen olla ja jaksaa suhata kakkosella, kunnes paikka johonkin aukeaa. Ellei sitten tee Rovanperiä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1924
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En sitten tiedä jos kaikki Fiestan kehitykseen käytetty rahamäärä olisikin laitettu Puman kehitykseen kuinka paljon nopeampi se olisi ja kuinka kauan kun muutkin laittaa rahaa testaamiseen suuria summia ihan kokoajan....Eikä ehkä muutenkaan olisi kovin viisasta laittaa kaikkia munia samaan koriin, elämme kuitenkin muuttuvassa maailmassa, kuten olemme saaneet huomata.
Meinaatko, että M-Sportille on kannattavaa pyörittää surkeaa bisnestä ihan siksi, ettei laita munia samaan koriin? Mulla on se käsitys, että ralli kovimmalla tasolla on M-Sortin ja Malcolm Wilsonin elämän tehtävä. Kauanko he jaksaisivat rypistellä ja rakentaa alemman luokan autoja, jos he huipulta tipahtaisivat pois? Kaikki muu toiminta on vain siksi, että he pystyisivät olemaan rallin huipulla tallina. Siinä on heidän focus, enkä tarkoita nyt automallia. Kaikki muu on vähän niin kuin välttämätön paha.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL
Niin tuottaako se wrc2 projekti hyvin tuloja M-Sportille vai ei? Se jäi tässä epäselväksi. Jos se on oikea rahasampo surkeasta autosta huolimatta, niin tottakai sitä kannattaa jatkaa ja niin pienellä panostuksella kuin suinkin mahdollista. Jos taas ei tuota, niin...
Se oli sitä vielä tuossa viisi vuotta takaperin. Silloin Fiesta R5 oli ihan kilpailukykyinen laite. Ja kaikkiaan koko ralli on vain pieni osa MSportin toiminnasta. Ratapuolen hommat taitaa olla tulon lähteenä tuottavampia...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Meinaatko, että M-Sportille on kannattavaa pyörittää surkeaa bisnestä ihan siksi, ettei laita munia samaan koriin? Mulla on se käsitys, että ralli kovimmalla tasolla on M-Sortin ja Malcolm Wilsonin elämän tehtävä. Kauanko he jaksaisivat rypistellä ja rakentaa alemman luokan autoja, jos he huipulta tipahtaisivat pois? Kaikki muu toiminta on vain siksi, että he pystyisivät olemaan rallin huipulla tallina. Siinä on heidän focus, enkä tarkoita nyt automallia. Kaikki muu on vähän niin kuin välttämätön paha.
Väitän, että nykyinen r1 ei ole kovin rahakas bisnes heille, se ei yksin riitä, on pakko olla muutakin toimintaa josta tulee liikevaihtoa. W itse sanoi, että gen2 wrc ei ole ollut heille lähellekkään yhtä hyvä bisnes kuin gen1 wrc oli jolloin he myivät useita autoja yksityisille. R1 on myös oletettavasti bisneksenä huonoa, mutta oletettavasti riittävän kannattavaa, että voivat olla mukana. W itse myös puheista päätellen haluaa kilpailla huipputasolla. Joten sitä rahaa on sitten yritettävä takoa hajautetusti pienempinä puroina useammasta lähteestä. En tiedä onko wrc2 heille voitollista vai tappiollista, mutta oletettavasti heillä oli tarkoitus rakentaa voittava fiesta jota myydään enemmän asiakkaille. Fiesta on nyt rakennettu ja kehitysrahat pitää saada pois, joten mitä muuta vaihtoehtoa on kun pitää se rallipoluilla. Kyllähän noita Fietojakin maailmalla näkee joitain yksittäisiä, rallia ajetaan muuallakin maailmassa....
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
309
Malcom wilsonin päämäärä on ollu tehä aina ekana myös nopeiten ja halvimmalla.
Kaikki sen autot o jääny alemmissa luokissa lopulta 2 viulun soittajiksi ja niin tulee käymään rally3 ja rally 4 on käynyt jo. Mutta hyvin se saa niitä kaupaks ku kukaan muu ei oo markkinoilla, ongelma vaan kun tulee kilpalijoita ni Wilsonin vehkeet ei pärjää siinä.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
416
Katsellaan tovi eteenpäin. Toisella foorumilla postailtiin uutista, jossa huhuttiin, että Fiesta automallina on tulossa tiensä päähän. Joten ei järkeä kehittää sitä sitten sen enempää. Toivottavaa tietysti olisi, että Huttunen pääsisi sitten sitä uutta autoa kehittämään, mutta vähän aikaista spekulointia vielä.

 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
104
Eipä ole ensimmäinen lahjakas kuski, jonka ura huipullla päättyy ennenkuin kunnolla alkaakaan. Ei ole nimeä ja/tai liitua siihen malliin kuin vaikka Solbergilla eikä Bossestakaan ole apuja riittävässä määrin. EHKÄ Jouhki olisi kyennyt availemaan ovia paremmin jos Huttunen aikanaan olisi hänen talliinsa päässyt.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2923
Sijainti
Lahti
Nyt siellä olisi Japanissa yksi ylimääräinen Puma tarjolla. Pitäisi olla vaan paksu pumaska.
 

ktmike

Member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
22
Sijainti
Tampere
Oisko mangerin vaihto poikaa? Marcus laittaa kaikki paukut sukulaispojan lindholmin menestykseen, sille löytyi kyllä auto ja rahoitus japaniin. Nyt kannattaisi yrittää toyotan suuntaan. Huttunen olisi täydellinen valinta kehittämään wrc2 Toyotaa. Mutta, se Lindholm taitaa olla jonossa eka sinnekin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2923
Sijainti
Lahti
Mitenkäs se sanonta menikään? "Nopeat syövät hitaammat", tai jotain sinne suuntaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4666
Sijainti
Event horizon
Oisko mangerin vaihto poikaa? Marcus laittaa kaikki paukut sukulaispojan lindholmin menestykseen, sille löytyi kyllä auto ja rahoitus japaniin. Nyt kannattaisi yrittää toyotan suuntaan. Huttunen olisi täydellinen valinta kehittämään wrc2 Toyotaa. Mutta, se Lindholm taitaa olla jonossa eka sinnekin.
Eiköhän Jouhki diilaa Sunisen sinne, jos ja kun Lappi ja Breen vievät jakkarat Huihailla Sunisen edestä.
 

hoogenband

Well-known member
Liittynyt
29.8.2014
Viestit
72
Ois pitäny iskee muutama vuos sitten jyskälässä hundailla kortit pöytään wrceellä. Tais päästä ajaa muutama sm kisan tehtaan autolla. Nyt jotenkin kuva että on monta vuotta ajellu altavastaaja autolla jotain tuloksia. Bossekin jääny aika köykäseks manageriks ku verrokkina taas aika guru Jouhki. Harmi homma.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
684
Bossekin jääny aika köykäseks manageriks ku verrokkina taas aika guru Jouhki. Harmi homma.
Bossella ei ole ehkä kykyä ei ehkä haluakaan laittaa riskirahaa Huttusen uraan sitä määrää mitä Jouhkilla on laittaa omille suojateille ja Juohki tietty maineensa vuoksi vie kaikki parhaat kuskit. Jouhki kun on synnytyslaitoksella saanut oikean sukunimen....niitä pelimerkkejä nimittäin suvussa riittää....
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
75
Eiköhän Jouhki diilaa Sunisen sinne, jos ja kun Lappi ja Breen vievät jakkarat Huihailla Sunisen edestä.
Kävin myös mielessäni ajatusleikkiä tilanteesta, että Suninen palkattaisi toyotalle jakamaan autoa Ogierin kanssa/kehittämään rally2 autoa. Mikään esiin tullu asia tätä "teoriaa" ei kyllä taida tukea, esim testit hyundain rally1 autolla
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2464
Sijainti
JKL
Kävin myös mielessäni ajatusleikkiä tilanteesta, että Suninen palkattaisi toyotalle jakamaan autoa Ogierin kanssa/kehittämään rally2 autoa. Mikään esiin tullu asia tätä "teoriaa" ei kyllä taida tukea, esim testit hyundain rally1 autolla
Jep. Jos Sunisella ei olisi ensi kaudeksi sopimusta Hyundaille, hän ei olisi ajanut metriäkään Rally1 autolla. Se että ajaako koko kauden Rally2 autolla vai mahtuuko sekaan myös Rally1 startteja on sitten toinen asia...

Mutta ketjun aiheeseen. Huttunen on yksi omia ehdottomia suosikkeja ollut tässä vuosien ajan. Nopea mutta ehkä liian hiljainen siihen eturiviin. Kohta alkaa olla ikäkin jo vastaan mutta jos joku olisi hyvä valinta tuohon Toyotan Rally2 auto projektiin niin Huttunen. On kokemusta kaikista valta merkeistä ja sai myös testaamalla Huyndain R5:n kulkemaan paremmin kuin kukaan aikaisemmin. Osaa myös tekniikan ja tietää miten vehkeet toimii, joten sitäkin tietotaitoa on.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4666
Sijainti
Event horizon
Sunisella on kuitenkin Jouhki takanaan siinä missä Huttunen kärvistelee Bossen "manageroinnin" alaisena. Lappi ja Breen ovat vahvojen huhujen mukaan menossa Hundaille - tuskin kumpikaan ajamaan mitään tynkä ohjelmaa saati R2:a vaan ihan taistelemaan mestaruudesta siinä kuin Neuvillekin. Siispä Toyota tarvinnee yhen kuskin paikkaamaan niissä kisoissa, mitkä ei Ogieria napostele. Tänak se tuskin on ja mitään 4mauxia tai vast. sinne tuskin huolitaan. Joonalle/Pajarille tilaisuus tulisi liian aikaisin joten Hännisenkö meinaavat siihen istuttaa jos Suninenkaan ei ole saatavissa?
 
Ylös