kik
Well-known member
Eihän tuolla Fordilla enää kukaan muu uskottava kuski ole ajanutkaan. Umpisurkea auto ja nyt on siirryttävä eri merkkiin jos vielä urallaan aikoo jotain yrittää saavuttaa.
Kyllä mä ennemmin nään että nyt ajaa vaan niin järkyttävän huonolla autolla että ei oo mitään palaa vaan vastata kärkikuskeille. En osaa suoraan sanoo mut veikkaisin jotain 0,5-0,6S/km puhutaan erosta tän hetkiseen Skodaan.Olisiko käynyt niin, että Huttunen on löytänyt ns. tasonsa? Rutiinin ja ajomäärän lisääntyessä tulee vielä entistäkin enemmän varmuutta, mutta ei ehkä niin isosti enää sitä nopeutta? En tiedä. Joskus tulee funtsittua, että Huttunen olisi pärjännyt joskus 70-80-luvulla paremmin kuin tänä pänä. Ehkä?
Ihan varmasti olisi vedellyt silloin Skoda-kuskeille Escort BDAlla jäljet selkään vaiika 130 R olikin aika kiukkuinen peli.Olisiko käynyt niin, että Huttunen on löytänyt ns. tasonsa? Rutiinin ja ajomäärän lisääntyessä tulee vielä entistäkin enemmän varmuutta, mutta ei ehkä niin isosti enää sitä nopeutta? En tiedä. Joskus tulee funtsittua, että Huttunen olisi pärjännyt joskus 70-80-luvulla paremmin kuin tänä pänä. Ehkä?
Toki lähinnä assullaHarmi kun Erik Cais ei ajanut enää loppukaudella MM-sarjaa. Se oli ihan näyttävä kuljettaja ja varsin nopea ja Huttusen ohella ainoa nopeampi Fiesta kuski tällä kaudella. Siinä olisi ollut mittaria myös Huttuselle...
R1 auton kehittäminen olisi kun pohjaton kaivo johon uppoaisi tähtitieteellinen määra rahaa ja jolla ei saavutettaisi mitään kaupallista/ urheilullista arvoa kun kenelläkään ns normaalilla yksityiskuljettajalla ei ole varaa ajaa näillä r1 autoilla ns asiakasautoina. Ainut keino pitää homma kasassa on ajattaa pisteitä ajavina kuskeina maksukuskeja. M-sportin yhtälö on tällähetkellä vaikea, koska ns asiakasauto bisnes ei vedä edes wrc2 ssa.Eikö olisi paras lopettaa koko homma ja keskittyä siihen rally1 autoon? Tai myydä koko rally2/r5 projekti jollekin joka jaksaa siihen panostaa?
Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.R1 auton kehittäminen olisi kun pohjaton kaivo johon uppoaisi tähtitieteellinen määra rahaa ja jolla ei saavutettaisi mitään kaupallista/ urheilullista arvoa kun kenelläkään ns normaalilla yksityiskuljettajalla ei ole varaa ajaa näillä r1 autoilla ns asiakasautoina. Ainut keino pitää homma kasassa on ajattaa pisteitä ajavina kuskeina maksukuskeja. M-sportin yhtälö on tällähetkellä vaikea, koska ns asiakasauto bisnes ei vedä edes wrc2 ssa.
Minusta kannattaa erottaa tässä tehtaan sponsoroima markkinointivälineenä toimiva rallin ajattaminen (Toyotan ja Hyundain tehdastallit) ja asiakkaiden rahoihin perustuva rallibisnes (M-Sport, Skoda Motorsport, TGS, Printsport jne). Toyotalta on tulossa Rally2-auto, mutta sitä ei olla tuomassa ensisijaisesti markkinointivälineeksi, vaan tekemään rahaa sillä että asiakkaat voivat ostaa ja vuokrata niitä. Toki sekään ei ole huono juttu, että oma automalli näkyy tässäkin sarjassa. M-Sport on siitä erikoinen tapaus, että myös Rally1-sarja saa rahoituksensa asiakastoiminnasta, ja koko bisnes rakentuu monen eri luokan asiakasautoista. Täten siis Rally1-menestys voi auttaa pienempien luokkien myyntiä ja taas pienempien luokkien tuloilla voidaan rahoittaa Rally1-toimintaa.Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Reilu vuosi sittenhän Huttunen oli vielä Hyundailla odottelemassa pääsyä pääluokan autoon. Sitten sinne tuli Suninen ja saman tien Huttunen vaihtoi maisemaa. M-Sport oli siitä ainutlaatuinen vaihtoehto, että sieltä saattaisi saada pääluokan startin, ja tämähän sitten toteutettiin Jyskälässä. Skodalla ei olisi pääluokan autoa, Toyotalla taas ei WRC2-autoa. Kompromissi tässä on vaan se, että M-Sportilla WRC2-auto on vähän kehnompi.Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan.
Totta joka sana. Kilpailukyvytön Wrc2 on hankala yhtälö, koska sitä pitäisi myydä ja tehdä sillä rahaa, mutta eihän sitä kukaan osta jos sillä ei pärjää. Ja nyt kun Toyota tulee mukaan ja laittaa siihen projektiin rahaa, niin Fiesta on lopullisesti antiikkia.Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.
Ajaahan siellä nytkin kolme kuljettajaa asiakasautoilla. Tilanne ei poikkeaisi mitenkään, vaikka rally2 tekemiseen käytetyt rahat olisi käytetty rally1 autoon tai parempaan kuljettajaan. Nyt kolme maksukuskia eivät saa kuin romua aikaan eikä se yksi palkallinenkaan ole mitään hyvää tulosta tehnyt. Ainut tulosta tekevä on keikkatyöläinen, jolle M-sport ehkä maksaa pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan. Vaarana on, että maine menee paskan auton takia eikä ole ikinä mahdollisuuksia kunnon autoon, koska kaikki ajattelee Huttusen olevan paska kuljettaja vain paskan auton takia. Jos M-sport haluaisi Fiestan romunsa menevän kaupaksi, siihen pitäisi panostaa niin paljon, että auto on vertailukelpoinen muiden kärkiautojen kanssa. Tämä panostus olisi taas pois rally1 auton kehityksestä, koska eihän köyhällä M-Sportilla ole ylimääräistä rahaa.
Siksi puolivillainen toimiminen on pahin mahdollinen vaihtoehto. Rahaa kuluu, mutta hyötyä ei saa ja maine menee kuljettajilta, autolta ja tallilta.
Olis ihan mielenkiintoista kuulla jonkun asiantuntijan analyysia miksi fiesta ei ole kilpailukykyinen.Minusta kannattaa erottaa tässä tehtaan sponsoroima markkinointivälineenä toimiva rallin ajattaminen (Toyotan ja Hyundain tehdastallit) ja asiakkaiden rahoihin perustuva rallibisnes (M-Sport, Skoda Motorsport, TGS, Printsport jne). Toyotalta on tulossa Rally2-auto, mutta sitä ei olla tuomassa ensisijaisesti markkinointivälineeksi, vaan tekemään rahaa sillä että asiakkaat voivat ostaa ja vuokrata niitä. Toki sekään ei ole huono juttu, että oma automalli näkyy tässäkin sarjassa. M-Sport on siitä erikoinen tapaus, että myös Rally1-sarja saa rahoituksensa asiakastoiminnasta, ja koko bisnes rakentuu monen eri luokan asiakasautoista. Täten siis Rally1-menestys voi auttaa pienempien luokkien myyntiä ja taas pienempien luokkien tuloilla voidaan rahoittaa Rally1-toimintaa.
Asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Reilu vuosi sittenhän Huttunen oli vielä Hyundailla odottelemassa pääsyä pääluokan autoon. Sitten sinne tuli Suninen ja saman tien Huttunen vaihtoi maisemaa. M-Sport oli siitä ainutlaatuinen vaihtoehto, että sieltä saattaisi saada pääluokan startin, ja tämähän sitten toteutettiin Jyskälässä. Skodalla ei olisi pääluokan autoa, Toyotalla taas ei WRC2-autoa. Kompromissi tässä on vaan se, että M-Sportilla WRC2-auto on vähän kehnompi.
En sitten tiedä jos kaikki Fiestan kehitykseen käytetty rahamäärä olisikin laitettu Puman kehitykseen kuinka paljon nopeampi se olisi ja kuinka kauan kun muutkin laittaa rahaa testaamiseen suuria summia ihan kokoajan....Eikä ehkä muutenkaan olisi kovin viisasta laittaa kaikkia munia samaan koriin, elämme kuitenkin muuttuvassa maailmassa, kuten olemme saaneet huomata.Niin, kannattaako silloin edes pyörittää wrc2 autoa, kun se ei vedä asiakkaita? Mun mielestä ei. Pohjattomassa kaivossa on kuitenkin raja mitä sinne laitetaan. Toyota laittaa eniten ja M-Sport vähiten. Rallissa pätee ihan sama laki kuin muussakin kilpa-autoilussa. Mitä korkeammalle tasolle mennään niin sitä enemmän joudutaan panostamaan yhä pienempien tulosten aikaan saamiseksi. Se raha mitä on hakattu turhanpäiväiseksi osoittautuneeseen wrc2 projektiin olisi tuonut jonkun hyödyn wrc1 luokassa. Tämä hyöty oikein käytettynä olisi poikinut parempia sponsorisopimuksia ja se taas tietää rahaa ja se taas tietää parempia kuljettajia tai parempaa autoa jne.
Ajaahan siellä nytkin kolme kuljettajaa asiakasautoilla. Tilanne ei poikkeaisi mitenkään, vaikka rally2 tekemiseen käytetyt rahat olisi käytetty rally1 autoon tai parempaan kuljettajaan. Nyt kolme maksukuskia eivät saa kuin romua aikaan eikä se yksi palkallinenkaan ole mitään hyvää tulosta tehnyt. Ainut tulosta tekevä on keikkatyöläinen, jolle M-sport ehkä maksaa pientä korvausta menetetystä vapaa-ajasta.
Bisnes ei vedä wrc2 luokassa ihan puhtaasti siitä syystä, että auto on paska. Kuka hemmetti haluaa paskalla vapaaehtoisesti ajaa, jos parempiakin on tarjolla. Huttunen ajaa, kun ei ole rahaa parempaan. Vaarana on, että maine menee paskan auton takia eikä ole ikinä mahdollisuuksia kunnon autoon, koska kaikki ajattelee Huttusen olevan paska kuljettaja vain paskan auton takia. Jos M-sport haluaisi Fiestan romunsa menevän kaupaksi, siihen pitäisi panostaa niin paljon, että auto on vertailukelpoinen muiden kärkiautojen kanssa. Tämä panostus olisi taas pois rally1 auton kehityksestä, koska eihän köyhällä M-Sportilla ole ylimääräistä rahaa.
Siksi puolivillainen toimiminen on pahin mahdollinen vaihtoehto. Rahaa kuluu, mutta hyötyä ei saa ja maine menee kuljettajilta, autolta ja tallilta.