Jari-Matti Latvala

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2507
Sijainti
Lahti
Sama ero sikäli, että joka tapauksessa ammattiauttaja auttoi autettavaa autettavasti. Jos ihmisruumista on hyvästä hoitaa ja jumppauttaa, ei se ihmismieli ole siinä mielessä yhtään vähemmän hoitoa ja jumppauttamista tarvitseva osa kokonaisuutta. Se joka muuta väittää, ei ole ammattiauttajan autettavasti autettavissa. Ja niinkin voi tehdä!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1078
Melkoista tekstiä kyllä. Ei tarvitse todellakaan ihmetellä, miksi mestaruuksia ei tullut. Ilmeisesti hyvä manageri/sopimustekniset asiat esti ammattilaisuran loppumisen jo 2009 Puolaan?
Joitakin vuosia sitten satuin kuulemaan ns.sisäpiiriläisiltä, että Wilson olisi Puolan 2009 jälkeen ollut jo antamassa Latvalalle potkut, mutta Jouhki sai tilanteen vielä pelastettua, niin että sopimusta muutettiin. Palkanmaksu laitettiin ilmeisesti jäihin ja ehtona oli, että vasta kun hyviä sijoituksia olisi riittävä putki kasassa, voitaisiin sopimus palauttaa entiselleen. Ainakin suurinpiirtein tällä kaavalla homma eteni tuolloin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1265
Joitakin vuosia sitten satuin kuulemaan ns.sisäpiiriläisiltä, että Wilson olisi Puolan 2009 jälkeen ollut jo antamassa Latvalalle potkut, mutta Jouhki sai tilanteen vielä pelastettua, niin että sopimusta muutettiin. Palkanmaksu laitettiin ilmeisesti jäihin ja ehtona oli, että vasta kun hyviä sijoituksia olisi riittävä putki kasassa, voitaisiin sopimus palauttaa entiselleen. Ainakin suurinpiirtein tällä kaavalla homma eteni tuolloin.
No niin, jotain tällaista aavistelinkin. Olen myös aina ihmetellyt sitä, millä perusteella Latvala on päässyt Jouhkin talliin. Luulisi, että jonkinlainen psykologinen testi tehdään jo valintavaiheessa.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116
No niin, jotain tällaista aavistelinkin. Olen myös aina ihmetellyt sitä, millä perusteella Latvala on päässyt Jouhkin talliin. Luulisi, että jonkinlainen psykologinen testi tehdään jo valintavaiheessa.
Kyllä se tehtiinkin, asia kävi ilmi jossain Tomin nuoteista -jaksossa
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
65
Eiköhän se latvalaan sijoittaminen ollut Jouhkin kannalta aika plussa voittoinen, vaikka se jackpot jäikin tulematta.
 

sasha

Well-known member
Liittynyt
17.5.2019
Viestit
131
Pitäneepä ottaa kuunteluun tuo kirja. Eipä ole tosiaan noista mielenterveyden ongelmista tällä alalla paljoa puhuttukaan!
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
648
Eiköhän se latvalaan sijoittaminen ollut Jouhkin kannalta aika plussa voittoinen, vaikka se jackpot jäikin tulematta.
Joo, siis tosi hienon uran Latvala ajoi, viimeiset särmät vain jäivät hiomatta mikä esti sen kaikkein kovimman menestyksen. Raakaa vauhtiahan Jari-Matilla riitti, ja varmaan riittäisi edelleenkin, maailmanmestaruuteen asti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6460
Sijainti
Vantaa
Joo, siis tosi hienon uran Latvala ajoi, viimeiset särmät vain jäivät hiomatta mikä esti sen kaikkein kovimman menestyksen. Raakaa vauhtiahan Jari-Matilla riitti, ja varmaan riittäisi edelleenkin, maailmanmestaruuteen asti.
Totta. Latvala on ehkä historian heikkohermoisin kuski ulospäin mitä itse tiedän . Menee hermo helposti. Se oli este mestaruudelle.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
552
Totta että Latvalalla on raakaa nopeutta. Mutta aivan liian virhe herkkä kuljettaja. Ja paineen sietokyky ei paras mahdollinen verraten huippu kuskeihin.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
552
Onko kukaan vielä foorumilla lukenut Latvalan kirjaa? Mielipidettä kirjasta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Muistelkaa nyt kaiken Latvalan mollaamisen välissä (jos kykenette ja kerkiätte) erään Marcus Grönholmin track recordia ennen Peugeot 206 aikaa. Se oli varsin pitkälle tulos tai ulos. Esim. 1992 viidestä SM-rallista 2 voittoa ja 3 ulosajoa.
1998 Toyotan tehdaskuljettajana Ruotsissa 5., Portugalissa ulos, Kataloniassa ulos, Uudessa Seelannissa konerikko, NORFissa 7., RAC:ssa konerikko.
2003 Pösöllä (voittaja-autolla) Montessa 13., Ruotsissa voitto, Turkissa 9., NZL ja ARG 1. Acropolis keskeytys, CYP keskeytys, GER 2. NORF Hukkasi autosta pyörän, AUS keskeytys, Sanremossa hukkasi jälleen pyörän, Corse 4. Katalonia 6. RAC hukkasi pyörän.

Kahta MM-titteliä lukuunottamatta hyvin samanlainen track record kuin Latvalalla. Ja ainakin jossain määrin ne kaksi mestaruutta selittyvät kohtuullisen ylivoimaisella kalustolla. Lisäksi Latvalan(kin) kantona kaskessa oli eräs Loeb jolle oikein kukaan ei mahtanut mitään.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6460
Sijainti
Vantaa
No olihan Grönholm Toyota uran jälkeen paljon vakuuttavampi kuin Latvalalla. Fordillakin ihan kelpo ajoa eikä sellaiseen ajoaa Latvala kyennyt ikinä.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
552
No olihan Grönholm Toyota uran jälkeen paljon vakuuttavampi kuin Latvalalla. Fordillakin ihan kelpo ajoa eikä sellaiseen ajoaa Latvala kyennyt ikinä.
Niin, Grönholm voitti kuitenkin ne tittelit kun kalusto oli mestaruus tasoa. Onhan Latvalalla monena ollut mestaruuteen pystyvä auto tulosta ei vaan ole tullut.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116
Grönholmia ja Latvalaa yhdistää se, etteivät mahtaneet Sebastianielle mitään.

Grönholmin urasta taas voi vielä sanoa että Pösö alkoi olla 2003 jo vanhentunut, ja se uusi malli oli sitten ihan susi. Ford-kausillahan oli mestaruudet aika lähelläkin.

Latvalan paras mahdollisuus mestaruuteen olisi voinut olla 2017. Jyskälässä meni voitto ja Puolassa ainakin podium jollei voitto, teknisiin vikoihin. Sai kerrankin ajaa rauhassa tallinsa ykköskuskina.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4075
Sijainti
Event horizon
Bossea ja Jari-Mattia yhdistää myös se, että kaasussa oli yleensä tasan kaksi asentoa. Sellainen rikupalo-tyylinen hyvien sijoitusten varmistelu ja auton varma maalin tuominen ei kummallekaan sopinut. Se oli joko tulos tai ulos ja valitettavasti liian usein ulos.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7116
Bossea ja Jari-Mattia yhdistää myös se, että kaasussa oli yleensä tasan kaksi asentoa. Sellainen rikupalo-tyylinen hyvien sijoitusten varmistelu ja auton varma maalin tuominen ei kummallekaan sopinut. Se oli joko tulos tai ulos ja valitettavasti liian usein ulos.
Väittäisin, että aika usein ajoivat Sebastienien jälkeen kakkossijalle. Katsotaas tilastoista.

Grönholm:
Starts total:153
Retirements:53 (34.6%)*
Total victories:30 (19.6%)

Podiums:
61 (39.9%)

Latvala:
Starts total:209
Retirements:33 (15.8%)
Total victories:18 (8.6%)
Podiums:67 (32.1%)

Hirvonen:
Starts total:163
Retirements:26 (16.0%)
Total victories:15 (9.2%)
Podiums:69 (42.3%)

Ogier:
Starts total:154
Retirements:15 (9.7%)
Total victories:48 (31.2%)
Podiums:82 (53.2%)

Loeb:
Starts total:180
Retirements:22 (12.2%)
Total victories:79 (43.9%)
Podiums:119 (66.1%)

Neuville:

Starts total:115
Retirements:15 (13.0%)
Total victories:13 (11.3%)
Podiums:42 (36.5%)

Tänak:
Starts total:110
Retirements:19 (17.3%)
Total victories:13 (11.8%)
Podiums:29 (26.4%)

Esimerkiksi Hirvoseen tai Tänakiin verrattuna Latvalalla on enemmän podiumeja mutta vähemmän voittoja tai keskeytyksiä. Grönholmilla taas reilusti enemmän voittoja prosentuaalisesti

* = Bossella on reilusti enemmän keskeytyksiä, koska aloitti uransa ennen superrallin aikakautta.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
308
Sijainti
Piilosa
Tuli tuosta Tomin nuoteista alkupuheesta mieleen Colin McRae joka nauttii sillä yhdellä mestaruudellaan hivenen eri statusta, miltä tilastot näyttävät?

Edit: Kysyy kyllä kartturilta kanttia jos menee mielialalääkkeitä nauttineen JML:än samaan WRC-autoon ;)
 
Ylös