Jari-Matti Latvala

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3596
En sitten tiedä olenko se minä ja minun lukemisen ymmärtäminen, mutta mielestäni sinä SJ vedät yleensä aina asiat toiseen äärilaitaan ja esität asiat hyvin varmana, siis tavalla jossa sinä olet oikeassa ja muut väärässä.

Tuossa edelläkin väität, ettei yhdelläkään kapiaisella tai metallica-fanilla ole aspergeria, vaikka jokainen jne jne. Niitä ihmisiä on kuitenkin tässä maassa todella paljon, puhumattakaan maailman mittakaavassa. Sä et voi millään tietää tätäkään asiaa oikeaksi. Et sitten mitenkään.
No ainakin yksi autisti löytyi.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
466
Kyllä tässä minustakin SJ saisi katsoa peiliin parin viime sivun osalta. Nähdäkseni Antti--91 esitti vallan asiallisesti perusteltua spekulaatiota aiheuttamatta mitään syytä pillastumiseen ja Freakin havainto viime sivulta oli sekin oikean suuntainen.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8686
Sijainti
Lake City
Latvala pitkähkössä haastattelussa Absolute Rally -podcastissa. Eipä tuossa nyt mitään mullistavaa kerrota kyllä.

 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tommi Mäkinen sanoi mm. 2017 kaudella:

"– Se, että me (Toyota) olemme heti debyyttikaudella pystyneet olemaan näin kilpailukykyisiä, on suurimmaksi osaksi Jari-Matin ansiota."

Noin itsekin asian näin niissä Palsankylän talvitesteissä. Auto ei mennyt ensimmäisissä asfaltti/soratesteissä mihinkään kun itse hidalgo Mäkinen sillä pumppaili. J-M toi kehitykseen sen viimeisen tietotaidon vuosien kokemuksellaan muista talleista. Palsankylässä auto meni lumella jo todella hienosti, täällä ilkuttiin kun sanoin podiumin olevan mahdollisen. Se tuli heti Monte Carlossa ja Ruotsista voitto.

Nyt Mäkinen sanoo, että J-M on nähnyt homman vaan tuulilasin toiselta puolelta ja hommiin pitää tutustua toisesta näkökulmasta.
Niinhän hän itsekin oli nähnyt asiat lähinnä tuulilasin sisäpuolelta aloittaessaan Toyotan tiimin rakentamisen. Toki Subaruja ehti rakennella pienemmässä mittakaavassa, mutta onhan Latvalallakin Historic -pajansa.

Jostain se on aloitettava oli työ mikä tahansa, en epäile hetkeäkään etteikö JM pärjäisi hommassaan. Johtamiskokemusta ei juuri ole, mutta tallissa on kullekin osa-alueelle johtaja, josta vastaavat. Fowler tekninen ja suunnittelupuoli, Lindströmillä urheilullisen puolen langat käsissä ja japanilaiset vastaavat tallin rekrytoinnista. Japanin pääjohto halusi tallin keulakuvaksi Latvalasta tunnetut kasvot median suuntaan jonka kaikki tuntevat rallimaailmassa. Teknisestä puolesta JM:llä on valtava kokemus. Koko paletin johtamisen varmasti oppii, oppihan tuon Lindströmin Kaitsukin lähes nollista.

Onnea Jari-Matille uuteen tehtävään. tuntien palavan intohimon ralliin, nyt on näköalapaikka ja mahdollisuus myös osaltaan vaikuttaa mihin suuntaan ralli lajina menee uuden tekniikan myötä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3202
Kyllähän Latvalan vahvuus on nimenomaan pehmeys, jonka varaan on mahdollista rakentaa terve ja luottamuksellinen henki.

Hänen vain täytyy löytää ympärilleen ihmisiä, jotka pystyvät teräviin, nopeisiin ja rationaalisiin päätöksiin.

Ihan hyvä tuosta voi tulla, jos tiimi toimii, mutta Latvala yksin ei tuohon hommaan sovi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2694
Sijainti
Lahti
Olihan tämä vähän yllättävää, mutta mielenkiintoista!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1270
Kyllähän Latvalan vahvuus on nimenomaan pehmeys, jonka varaan on mahdollista rakentaa terve ja luottamuksellinen henki.

Hänen vain täytyy löytää ympärilleen ihmisiä, jotka pystyvät teräviin, nopeisiin ja rationaalisiin päätöksiin.

Ihan hyvä tuosta voi tulla, jos tiimi toimii, mutta Latvala yksin ei tuohon hommaan sovi.
Latvalan vahvuus on kyllä ehdottomasti se, että hän osaa ottaa muut ihmiset huomioon. Hän on varmasti sellainen positiivinen hengennostattaja, jonka kanssa on helppo työskennellä ja joka kuuntelee jokaisen mielipiteet ja on reilu kaikkia kohtaan. Toinen vahvuus on ehdottomasti edustaminen medialle. Sujuvasanainen, kielitaitoinen ja osaa tuoda positiivisessa valossa työnantajaansa esille ja hoitaa kaikki PR-hommat tyylikkäästi ja työnantajaa kunnioittaen. Ja kolmas vahvuus toki pitkä kokemus ratin takaa, josta on iso apu auton kehitystyössä.
Luulen, että yksi heikko piirre voi olla kaikki työsuhteisiin liittyvät päätökset. Jossain kohtaa on varmasti tarvetta muuttaa tallissa kokoonpanoa, niin kuljettajien kuin muunkin henkilökunnan osalta. J-M on luonteeltaan sen verran kiltti, "kaikkien kaveri", että voi olla erittäin vaikea tehdä päätöksiä laittaa väkeä pihalle. Kaiken aikaa ei kuitenkaan voi olla vaan hyvä meininki ja positiivinen tsemppi päällä, vaan niitä koviakin päätöksiä on välillä pystyttävä tekemään. En usko, että tallimääräykset olisi niin suuri haaste hänelle, koska kuljettajana ymmärtää pelin hengen ja osaa kertoa asiat kuskeille niin myötätuntoiseen sävyyn, ettei kukaan vedä hernettä nenään.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
791
Jari-Matti menee Ogierin juttusille kolme kilpailua ennen MM-sarjan päätöstä, että Evansilla on paremmat mahdollisuudet kuljettajien mestaruuteen, sinun tehtävä on auttaa häntä siinä. Ogier kahtoo Jari-Mattia ja sanoo, sinä olet minun kakkoskuski. Jari-Matin ilme :geek:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4343
Sijainti
Event horizon
Jari-Matti menee Ogierin juttusille kolme kilpailua ennen MM-sarjan päätöstä, että Evansilla on paremmat mahdollisuudet kuljettajien mestaruuteen, sinun tehtävä on auttaa häntä siinä. Ogier kahtoo Jari-Mattia ja sanoo, sinä olet minun kakkoskuski. Jari-Matin ilme :geek:
Ei tällaista keskustelua käydä. Siellä käy vaan Toiotan mekaanikko ajamassa Ogierin auton taikalaatikkoon uuden ohjelman ja siinä se. Niihän Citroenillakin tehtiin kun Mr.Hollywood oli liian nopea vs. tehdastiimin kuljettajat.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2694
Sijainti
Lahti
Sikäli mikäli nämä psykologiset maalailut joita täälläkin on piirrelty JM:sta pitävät paikkansa, voi edessä olla raskas vuosi. Paljon raskaampi kuin ajajana. Eikä siinä auta edes nämä viimeisimpien kuukausien ihmissuhde- ja talouspyöritykset. Nyt mua alkoi kovin epäilyttämään. Toisaalta, elä ja opi-metodi pätee meistä jokaiseen. Kuka voi tietää näin etukäteen minkälainen tallipäällikkövelho sieltä saattaa kuoriutua? Ties vaikka olisi jopa hänen se varsinainen kutsumuksensa? Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden!
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3596
Onhan noita ex-kilpa-ajajia nähty tallipäällikköinä F1-sarjassakin, mitä pidän kaikilta osin suurempana ja vaikeammin hallittavana lajina kuin jotain rallia, joka on edelleen lähinnä verstaalla puuhastelua. Latvala on kuitenkin ulkoa päin tarkasteltuna outo valinta. Jo hänen kisakuljettajan uraansa varjosti jatkuvat henkiset ongelmat ja henkisen kantin puute. Paineensietokyvyn luulisi olevan ensimmäinen asia, mitä minkä tahansa organisaation de facto johtajalta vaaditaan.

Mäkisen antamissa lausunnoissa en näe mitään ihmeellistä; se vaan on niin, että kun toteaa pelkät faktat ilman ylimääräisiä sosiaalisia pehmouksia, niin monille ihmisille se kuulostaa kylmältä ja jopa vihapitoiselta.

Se on myös aika ihmeellistä, että JML valittiin pestiin noin nuorena. Hän on käytännössä ajanut näitä samoja kuljettajia vastaan kilpaa, joita nyt joutuu paimentamaan tallipäällikön roolissa. Tallipäällikkö kun joutuu tekemään sellaisiakin päätöksiä, jotka eivät ole aina kuljettajien mieleen, eikä toisaalta ole hyvä jos joku kuljettaja saa henkisen yliotteen tallin pomosta samalla tavalla kuin miesten jaetun aktiiviuran aikaan kisoissa teki.
 

IntriguingMan

Matinkylän Mimmo Schiattarella
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3362
Sijainti
Lohja
Onhan noita ex-kilpa-ajajia nähty tallipäällikköinä F1-sarjassakin, mitä pidän kaikilta osin suurempana ja vaikeammin hallittavana lajina kuin jotain rallia, joka on edelleen lähinnä verstaalla puuhastelua. Latvala on kuitenkin ulkoa päin tarkasteltuna outo valinta. Jo hänen kisakuljettajan uraansa varjosti jatkuvat henkiset ongelmat ja henkisen kantin puute. Paineensietokyvyn luulisi olevan ensimmäinen asia, mitä minkä tahansa organisaation de facto johtajalta vaaditaan
Juu, Latvala ei ole mikään Reinhold Joest tai Cesare Fiorio, sen voisin jo ennakkoon veikata. Katsotaan ajan kansaa, mitä hommasta tulee vai tuleeko mitään.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8686
Sijainti
Lake City
Ei tällaista keskustelua käydä. Siellä käy vaan Toiotan mekaanikko ajamassa Ogierin auton taikalaatikkoon uuden ohjelman ja siinä se. Niihän Citroenillakin tehtiin kun Mr.Hollywood oli liian nopea vs. tehdastiimin kuljettajat.
Hohhoijaa...mitäs sitten kun Hyundait ajaa Ogierin hidastetusta autosta ohi ja valmistajien mestaruus menee?
 

DC

Hylkää Huikka
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3317
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Mäkisen antamissa lausunnoissa en näe mitään ihmeellistä; se vaan on niin, että kun toteaa pelkät faktat ilman ylimääräisiä sosiaalisia pehmouksia, niin monille ihmisille se kuulostaa kylmältä ja jopa vihapitoiselta.
Tässä on nyt hieman eri asetelmasta kyse. Mäkinen on viralliselta asemaltaan Toyotan moottoriurheilupuolen neuvonantaja, joten on erikoista, että hän julkisesti laukoo nyt nähdyn kaltaisia kommentteja ("minulta ei kysytty", "en osaa sanoa onko oikea valinta" jne.). Se, miten asiat ovat todellisuudessa menneet, on tässä kontekstissa jopa sivuseikka.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4143
Sijainti
Parc Fermé
Hohhoijaa...mitäs sitten kun Hyundait ajaa Ogierin hidastetusta autosta ohi ja valmistajien mestaruus menee?
Eipä kannata kovin tosissaan ottaa henkilöoletettua joka saa ujutettua jokaiseen viestiinsä jonkun enemmänvähemmän mairittelevan lempinimen.

Oli sitten kyseessä auton valmistaja, auton malli, kuski tai kartanlukija.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1334
Onhan noita ex-kilpa-ajajia nähty tallipäällikköinä F1-sarjassakin, mitä pidän kaikilta osin suurempana ja vaikeammin hallittavana lajina kuin jotain rallia, joka on edelleen lähinnä verstaalla puuhastelua. Latvala on kuitenkin ulkoa päin tarkasteltuna outo valinta. Jo hänen kisakuljettajan uraansa varjosti jatkuvat henkiset ongelmat ja henkisen kantin puute. Paineensietokyvyn luulisi olevan ensimmäinen asia, mitä minkä tahansa organisaation de facto johtajalta vaaditaan.

Se on myös aika ihmeellistä, että JML valittiin pestiin noin nuorena. Hän on käytännössä ajanut näitä samoja kuljettajia vastaan kilpaa, joita nyt joutuu paimentamaan tallipäällikön roolissa. Tallipäällikkö kun joutuu tekemään sellaisiakin päätöksiä, jotka eivät ole aina kuljettajien mieleen, eikä toisaalta ole hyvä jos joku kuljettaja saa henkisen yliotteen tallin pomosta samalla tavalla kuin miesten jaetun aktiiviuran aikaan kisoissa teki.
Tosiaan tallipäälliköllä pitäisi olla edes jotain auktoriteettiä ollakseen uskottava. Toisekseen paineensietokykyä ja taktista ymmärrystäkin pitäisi löytyä, vaikka kuinka olisi vain keulakuvana. Mitenkään järkevänä toimijana Latvala ei ajajaurallaan näyttäytynyt ja vaikea kuvitella että nyt yhtäkkiä olisi kasetti vaihtunut. Japanilainen kulttuuri ja sen tuottamat päätökset ovat toki erikoisia, mutta nyt todella ollaan omituisen kuvion äärellä. No, vyöt kireälle, silmät kiinni ja katsotaan. :D
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
1925
Aika raju ratkaisu tosiaan heittää keltanokka harjoittelemaan WRC-tiimin pomoksi, mutta oudolta se kuulosti myös perustaa WRC-tiimi Puuppolaan ja antaa se silloin todellisen supliikkimiehen Mäkisen vedettäväksi. No toki Tommilla oli näyttöjä jo TMR:n toiminnasta mutta silti voi huomata että aika rohkeita ja erilaisia ratkaisuja on tehty Toyotalla aiemminkin.

Älyä Jari-Matilla varmasti riittää oppia nämäkin kiemurat, paineensietokyky on toki ralliuran perusteella arvoitus mutta sen kasetin kestämiseen vaikuttaa varmasti millainen tiimi ympärillä on tukemassa. Kaikesta epäloogisuudesta huolimatta nyt on sellainen kutina että tästä voisi tulla jotain. Saa nähdä mitä aika tuo tullessaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3596
Tässä on nyt hieman eri asetelmasta kyse. Mäkinen on viralliselta asemaltaan Toyotan moottoriurheilupuolen neuvonantaja, joten on erikoista, että hän julkisesti laukoo nyt nähdyn kaltaisia kommentteja ("minulta ei kysytty", "en osaa sanoa onko oikea valinta" jne.). Se, miten asiat ovat todellisuudessa menneet, on tässä kontekstissa jopa sivuseikka.
Haastattelija voi ohjata helposti vastauksia esittämällä kysymykset provosoivaan tyyliin tai valmiiksi ladattuina. Kun haastattelija lataa suoraan ja vihjailevasti, että eikös Jari-Matti palkattu sen takia, että hän on Japanin-pään pomon kavereita, niin ei kai tuohon sitten voi vastata kuin että "emmä tiedä". Jos jotain nyt haluaa päätellä, niin kun Tommi vastasi kysymykseen "onko Jari-Matti oikea mies tehtävään" että ei osaa sanoa, ei ole miettinyt asiaa, niin sen voi joko ymmärtää niin, että hän ei ole miettinyt asiaa, tai sitten niin että hän ei halua kertoa kantaansa.

Itse näen asian niin, että Mäkiseltä ei paitsi kysytty asiasta, niin hänelle ei ilmeisesti myöskään kerrottu asiasta. Ja sitten hän joutui kylmiltään median eteen vastailemaan kysymyksiin sellaisessa asiassa, joka hänelle itselleenkin oli tullut yllätyksenä.
 

DC

Hylkää Huikka
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3317
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Haastattelija voi ohjata helposti vastauksia esittämällä kysymykset provosoivaan tyyliin tai valmiiksi ladattuina. Kun haastattelija lataa suoraan ja vihjailevasti, että eikös Jari-Matti palkattu sen takia, että hän on Japanin-pään pomon kavereita, niin ei kai tuohon sitten voi vastata kuin että "emmä tiedä". Jos jotain nyt haluaa päätellä, niin kun Tommi vastasi kysymykseen "onko Jari-Matti oikea mies tehtävään" että ei osaa sanoa, ei ole miettinyt asiaa, niin sen voi joko ymmärtää niin, että hän ei ole miettinyt asiaa, tai sitten niin että hän ei halua kertoa kantaansa.
Edelleen, jos kommentit antaisi siviilihenkilö Tommi Mäkinen, niin asia olisi varmasti juuri näin. Mutta kun ne kommentit antaa Toyotan moottoriurheilupuolen neuvonantaja Tommi Mäkinen, asia on tyystin eri.
 
Ylös