Jari-Matti Latvala

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos Tommilta ei enää löydy jakkaraa Latvalalle, vaan sen vie joku Katsutaja
No Katsuta sitä Latvalan paikkaa ei vie, se on varma. Ahti Karjalaisen paluu Suomen Pankkiin on takuulla todennäköisempää kuin se, että Katsuta ajaisi yhtä TGR:n kolmesta Yariksesta. Nelosautorallattelut on sitten asia erikseen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Latvala on tuottanut suomalaisille (ja varmasti muillekin) rallifaneille sellaisen tunteiden vuoristoradan viimeisen 10+ vuoden aikana, että kaveria tulee takuulla ikävä siinä vaiheessa, kun nimeä ei enää WRC-lähtölistalta löydy.
Se on juuri näin. Ralli on pohjimmiltaan viihdettä ja Latvalan uran seuraaminen ei ole kyllä missään vaiheessa käynyt tylsäksi. Arvostan sitä myös, että vuodesta toiseen Latvalasta on välittynyt 100% intohimo rallia kohtaan + tunteella eläminen omaa tekemistä kohtaan pätkästä ja rallista toiseen. Minkäänlaista välinpitämättömyyttä ei ole kyllä missään vaiheessa ollut nähtävillä ulospäin. Ehkä miehelle itselle olisi joskus ollut parempi vähän toisenlainen ja rennompi lähestymistapa, mutta onhan se katsojan näkökulmasta ollut kyllä viihdyttävä seurata tuollaista välitöntä tunteella elämistä yhdistettynä vuoristoratamaisiin tuloksiin. Kyllä Latvala aika ison aukon jättää siinä kohtaa kun häntä ei enää sarjassa nähdä.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä on itsekin ollut jo viimeiset pari vuotta sitä mieltä, että Latvala voisi jo antaa tilaa nuoremmille, mutta en tiedä. Jotenkin nyt Walesin jälkeen kävi ihan miestä sääliksi. Ensin ne lööpit yksityiselämästä ja heti perään ulosajo Walesissa todella pahaan paikkaan uran jatkoa ajatellen. Vähän kohtuuttomaltahan se tuntuu, jos nyt jää vielä ilman sopimusta ja ura loppuisi kokonaan.
Latvala on kyllä yksi aliarvostetuimmista kuskeista, kun miettii hänen tilastojaan; voitot, podiumsijat, mm-startit jne. Huomio on tupannut keskittymään viime vuosina vain hänen virheisiin ja epäonnistumisiin. Pienenä tilastofaktana täytyy heittää että suhteutettuna mm-starttien määrään Latvalan voittoprosentti on 8,7% ja podiumsijoituksissa 32,5%, kun vastaavat luvut esim. Petter Solbergilla ovat 6,9% ja 27,5%, ja Thierry Neuvillella 10,2% ja 35,2%. Sinänsä turhaa vertailua, mutta näyttää suuntaa että tulostakin on tullut. Nämä edellämainitut herrat ovat kuitenkin ajaneet Latvalan kanssa kilpaa samoihin aikoihin, joten siinä mielessä ainakin vähän vertailukelpoisia keskenään, toisin kuin tilastojen poimiminen jostain B-ryhmän ajoilta. Siitä ei toki pääse yli eikä ympäri, että tämä kausi on mennyt penkin alle, mutta vielä viime vuonna 5 podiumsijaa, joista 1 voitto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen oon vaan huomannut viimeisemmän "yksityiselämään liittyvän "kohun" kohdalla et aika moni oman elämänsä samihedberg tykkää väkisinkin lyödä lyötyä vyön alle ja vitsailla esim. somessa tai essonbaarissa miten "Höhhhöh höö nyt meni tojotan tallipaikka ja torppa alta, reiska, tuuhan kahtoo!".
Ajotaitojen ja suoritusten kritisointi voi olla perusteltua, mutta yksityiselämän kommentointi on kyllä aina alinta pohjasakkaa, ja etenkin Latvalan kohdalla on kyllä tullut ihan täyttä törkyä.

Kun on ajanut kilpaa koko elämänsä niin Latvalalle olisi saattanut tehdä hyvää pitää välivuosi
Minun on taas vaikea nähdä, että välivuosi olisi auttanut mitään. Joka vuosi kuitenkin tekniikka kehittyy ja rallien reitit muuttuu ja kuskit valittaa jos siitäkin että keskeytti jossain rallissa edellisenä vuonna ja jäi myöhemmät pätkät ajamatta ja muut osaa ne paremmin. Lisäksi tallipaikkoja varten pitää aina antaa uudet näytöt loppukaudesta kun tallipäälliköt ei ilmeisesti muista kahta rallia pidemmälle eikä osaa katsoa ewrc-resultsista taustoja.

Latvalalla on ollut edelleen hyvää tasaista vauhtia ja esim pohja-aikojen tilastoissa tällä kaudella on melko korkealla. Toisaalta on sitten ollut omia tyhmiä virheitä (Sardinia, Jyskälä ja Wales) ja vähän tekniikkamurheitakin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Ottamatta nyt sen enempää kantaa noihin yksityiselämän kuvioihin, panin kyllä merkille sen, että Latvala vaikutti olevan taas vaihteeksi todella hermo kireällä rallissa. Mielestäni Jyskälän lauantaista Turkkiin asti Latvalalla oli hyvä rauhallinen "manufacturer points are very important" moodi päällä. Ja tämä näkyi tuloksissakin, Suomesta Turkkiin ainoastaan Ogier ja Tänäk keräsivät enemmän pisteitä. Mutta jo heti Walesin avauspätkän maalissa mies veti taas alkukauden tapaan isoja raivareita parin sekunnin aikatappion takia. Toivottavasti tuo zenimäisempi Latvala palaa taas kehiin kahteen viimeiseen ralliin.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Walesissa tuli viime vuonna voitto ja muutoinkin se on yksi Jari-Matin lemppariralleja ja kun vielä Maisa säätää mitä(ketä) sattuu heti kun silmä välttää, niin vähemmästäkin on Maximum Attack moodi päällä. Ja ilmeisesti Meekestä poiketen JML ei vain osaa työntää sitä voitontahtoaan taustalle pysyvästi ja asennoitua olemaan aisankannattaja (myös rallipolulla). Jari-Matin mestaruusikkuna sulkeutui siinä vaiheessa kun Hänninen korvattiin Etelä-Helsingin miehellä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Oli muuten JM:n haastattelu tuossa YLEllä ennen Walesia ja puhe näistä nuorista nousevista(Kalle ja Oliver) sekä ohjeistä mitä antaisi junnuille tms... Siinä JM totesi että nuotin teko on vaikea vanhempana korjata jos sen aloittaa tekemään väärin. Vähän haiskahti siltä että olisi itsekin tajunnut ettei tuo hänen käyttämä nuotti ole ehkä sittenkään se paras kaikista...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Oli muuten JM:n haastattelu tuossa YLEllä ennen Walesia ja puhe näistä nuorista nousevista(Kalle ja Oliver) sekä ohjeistä mitä antaisi junnuille tms... Siinä JM totesi että nuotin teko on vaikea vanhempana korjata jos sen aloittaa tekemään väärin. Vähän haiskahti siltä että olisi itsekin tajunnut ettei tuo hänen käyttämä nuotti ole ehkä sittenkään se paras kaikista...
Latvalan tapauksessa veikkaisin, että systeemin sijaan nuottienkin kanssa on vuosien varrella aiheuttanut enemmän ongelmia niiden ylianalysointi. Tähän liittyen on jäänyt mieleen mm. 2013 Jyskälä jossa Latvala täräytti heti rallin alussa Toritussa kohtalokkaasti kiveen. Latvala kertoili jälkeenpäin, että laittoi auton parkkiin nuotituksessa juuri siinä kyseisessä paikassa ja jäi hartaudella pohtimaan sopivaa nuottia. Latvalan mukaan juuri tämä pysähtyminen ja yliajattelu olisi ollut osasyyllinen virheeseen rallissa. Toki varmasti tuo äärimmäisyyksiin viety analyyttisyys on myös tuottanut välillä tulostakin.

Ja joitain erikoisempiakin ja vähemmän analyyttisiä ratkaisuja kyllä muistuu mieleen kuten jonkun tämän vuoden Korsikan pätkän ajaminen vuoden 2015 nuoteilla, jotka ei sitten osoittautunetkaan enää hyviksi 2019 autolla.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Latvala taisi sättiä itseään liian yksityiskohtaisista nuoteista.

Harva kuski myöskään korjaa yhtä paljon nuottia pätkillä kuin Latvala.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
751
Latvala on varmasti eniten morkattu suomalainen urheilija, välillä kommentointi on mennyt täysin yli ja ollut todella törkeää. Itse en ymmärrä yhtään sitä paskaa mitä Latvala on saanut koko uransa suomalaisilta, toivottavasti ei ole enää vuosiin lukenut kommentteja. Vaikka kyllähän jotkut urpot niitä laittaa myös Latvalan facebookkiin.

Sympaattinen ihminen kuitenkin kyseessä, ei todellakaan ansaitsisi saada sellaista vihaa niskaansa, vaikka onkin välillä lepikko kutsunut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Harva kuski myöskään korjaa yhtä paljon nuottia pätkillä kuin Latvala.
Tämä on itsellänikin osunut korvaan. Ero muihin suomalaiskuskeihin, joiden osalta otantaa voi pitää riittävän kattavana (Hänninen, Lappi, Suninen), on valtava. Välillä tuntuu että vähintään joka toista merkkiä korjataan tai tarkennetaan - hämmästyttävää miten Anttila voi ylipäänsä saada kaikki edes kiinni. Lähtökohtaisesti luulisi, että se kokenein kaveri korjaa nuottia kaikista vähiten.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Tämä on itsellänikin osunut korvaan. Ero muihin suomalaiskuskeihin, joiden osalta otantaa voi pitää riittävän kattavana (Hänninen, Lappi, Suninen), on valtava. Välillä tuntuu että vähintään joka toista merkkiä korjataan tai tarkennetaan - hämmästyttävää miten Anttila voi ylipäänsä saada kaikki edes kiinni. Lähtökohtaisesti luulisi, että se kokenein kaveri korjaa nuottia kaikista vähiten.
Mielestäni Loeb aikanaan lanseerasi tuon nuotin ahkeran korjaamisen kesken pätkän, josta Latvalakin saattanut ottaa sittemmin mallia omalle uralleen. Ennen Loebin aikakautta kuskit korjaili nuottia äärimmäisen harvoin onboardien perusteella. Loeb sitten korjasikin nuottia joka pätkällä ja todella tiheään tahtiin. Hassu juttu, mutta mielestäni Ogierilla on täysin päinvastainen lähestymistapa tähän asiaan ja hän ei ikinä korjaa nuottia kesken pätkän, oli nuotti kuinka huono tahansa tai tapahtui pätkällä mitä hyvänsä. Ainakaan yhtään tällaista tapausta ei tule mieleen ja aikaisemminkin olen kiinnittänyt tuohon huomiota.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mielestäni Loeb aikanaan lanseerasi tuon nuotin ahkeran korjaamisen kesken pätkän, josta Latvalakin saattanut ottaa sittemmin mallia omalle uralleen. Ennen Loebin aikakautta kuskit korjaili nuottia äärimmäisen harvoin onboardien perusteella. Loeb sitten korjasikin nuottia joka pätkällä ja todella tiheään tahtiin. Hassu juttu, mutta mielestäni Ogierilla on täysin päinvastainen lähestymistapa tähän asiaan ja hän ei ikinä korjaa nuottia kesken pätkän, oli nuotti kuinka huono tahansa tai tapahtui pätkällä mitä hyvänsä. Ainakaan yhtään tällaista tapausta ei tule mieleen ja aikaisemminkin olen kiinnittänyt tuohon huomiota.
Mielenkiintoinen havainto. Ennen Loebin aikaa nuotin korjaaminen ei varmaan ollut myöskään yhtään niin välttämätöntä (tai onko se sitä vieläkään jos kuuden mestaruuden mies ei sitä harrasta?), kun pätkät ajettiin pääsääntöisesti kertaalleen, kisat olivat pidempiä ja aikaakin otetiin vain tasasekunnein. Mutta ehkä tämäkin on niitä, että hyviä tapoja on yhtä monta kuin on kuljettajia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Grönholm puolestaan keksi 2000-luvun alussa kuvata pätkät nuotituksessa ja kerrata niistä lisähuomioita.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4351
No kyllä Jari-Mattia ja hänen asioitaan ruodetaan lehdistössä. Antakee nyt miehen ja lähipiirin olla.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Jos JM nyt viitsis malttaa mielensä ja rauhoittuis vähän. Ei siellä tarvii koko ajan yrittää paahtaa kärjessä yliyrittäen. Sitä varmuutta peliin, niin johan alkaa kulkemaan :)
Em. lainaus huhtikuulta 2009.

Maapallomme ihmisistä JM varmasti se, joka eniten, nassikkaikäisenä jo alkaen, on ajatellut / toivonut / himoinnut ralliautoilun MM-titteliä.

Sympaattisuus ei auta huippu-urheilussa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Maapallomme ihmisistä JM varmasti se, joka eniten, nassikkaikäisenä jo alkaen, on ajatellut / toivonut / himoinnut ralliautoilun MM-titteliä.

Sympaattisuus ei auta huippu-urheilussa.
Ei se auta, joskaan se ei mielestäni ole - automaattisesti - mikään pahekaan. Mutta niinhän sitä sanotaan, että nice guys finish last ja kun puhutaan huippu-urheilun absoluuttisesta huipusta, niin joku perä tuossa sanonnassa on. Henkisellä puolella voitontavoittelussa on kuitenkin kyse samoista asioista, oli laji mikä tahansa. Joskus Volkkari-ajanjakson alussa Latvala muistaakseni kertoi jossain haastattelussa, miten Ogier haluaa aina pyörä- tai juoksulenkeillä olla ensimmäisenä mäen päällä. Se on mielestäni hyvin kuvaavaa juuri tässä kontekstissa.

Tuossa aiemmin päivällä pyöriteltiin erään foorumin raskassarjalaisen kanssa hieman humoristiseen sävyyn Latvalan ympärillä viime aikoina ollutta otsikointia, mutta hieman vakavammin täytyy todeta, että kyllä se aika paljon vaatii, ja aika kylmähermoista kaveria kysyy, että tuollaisen voi kokonaan sivuuttaa. Nuo on kuitenkin sellaisia juttuja (oli kyse sitten puolisosi väitetyistä tekemisistä tai julkisesta arvuuttelusta työsuhteesi tulevaisuudesta), että aika helposti ne menee ihon alle, jos yhtään antaa niille sitä mahdollisuutta.

Toivottavasti Jari-Matti saa käännettyä tämän kaiken kuran positiiviseksi ja laittaa Kataloniassa kaikille jauhot suuhun. Kyllähän urheiluhistoria tuntee paljonkin tilanteita, jossa sinänsä masentava nothing to lose tilanne on kääntynyt uran suurimmaksi voitoksi.
 
Ylös