Jari-Matti Latvala

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Vaikka olen ollut JM:n taidoista ja potentttiaalista erimieltä täälläkin palstalla, niin vilpittömät onnittelut tallin ensimmäisestä MM-voitosta!

Kysymys kuluu että onko Tommi se "valmentaja" joka saa kaivettua kaiken potenttiaalin JM:n taidosta esille? Pientä valoa näyttäisi olevan tunnelin päässä, viikonlopun kommentit "keskity ajamiseen ja älä välitä autosta" on täsmälleen sama vinkki jonka Freddy Loix sai muuan Lasse Lammilta Mitsun ensitesteissä talliin tullessa kun Freddyn mielestä auto oli susipaska eikä sopinut hänen tyyliin viedä autoa.

"Takoiko" Tommi JM:n päähän se järjen joka häneltä jossain määrin on puuttunut ja jota olen kritisoinut? Auton loputonta säätöä...!!

Ralleihin testatataan useita päiviä ja joka kerta (VW:n aikaa) säädöt on olleet enemmän tai vähemmän pielessä ensimmäisinä päivinä ja säätöjä ollaan haettu rallin ensimmäiset päivät ja sitten ajaminen on saatu about raiteilleen. Mutta selityksiä on tästä huolimatta riittänyt, kun vauhtia ei ole ollut vika on ollut aina autossa!

Lassen periaatteen mukaan kuskin tulee sopeutua autoon, olosuhteisiin ja kaivaa tästä paketista kaikki kullakin hetkellä mitattavissa oleva potenttiaali esiin. Ei niin päin että auto sopeutuu kuskin jokaiseen oikkuun sekä sään ja olosuhteitten muutoksiin, pidon muutoksiin, tuulen suunnan muutoksiin jos tälle tielle lähdetään auto ei ole koskaan optimaallisissa säädöissä koska autoa säädetään jo ajetun EK:n mukaan ja uuden pätkän olosuhteet on aina eri kuin menneellä, luottoa ei synny eikä vauhtia löydy.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Joo, hyvältä näyttää. Pitkässä sarjassa tulee vaikeitakin hetkiä. Voi tulla jo Meksikossa. Jos JML niiden jälkeen palaa tälle tasolle, näyttää todella hyvältä!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Kysymys kuluu että onko Tommi se "valmentaja" joka saa kaivettua kaiken potenttiaalin JM:n taidosta esille? Pientä valoa näyttäisi olevan tunnelin päässä, viikonlopun kommentit "keskity ajamiseen ja älä välitä autosta" on täsmälleen sama vinkki jonka Freddy Loix sai muuan Lasse Lammilta Mitsun ensitesteissä talliin tullessa kun Freddyn mielestä auto oli susipaska eikä sopinut hänen tyyliin viedä autoa.

"Takoiko" Tommi JM:n päähän se järjen joka häneltä jossain määrin on puuttunut ja jota olen kritisoinut? Auton loputonta säätöä...!!

Ralleihin testatataan useita päiviä ja joka kerta (VW:n aikaa) säädöt on olleet enemmän tai vähemmän pielessä ensimmäisinä päivinä ja säätöjä ollaan haettu rallin ensimmäiset päivät ja sitten ajaminen on saatu about raiteilleen. Mutta selityksiä on tästä huolimatta riittänyt, kun vauhtia ei ole ollut vika on ollut aina autossa!

Lassen periaatteen mukaan kuskin tulee sopeutua autoon, olosuhteisiin ja kaivaa tästä paketista kaikki kullakin hetkellä mitattavissa oleva potenttiaali esiin. Ei niin päin että auto sopeutuu kuskin jokaiseen oikkuun sekä sään ja olosuhteitten muutoksiin, pidon muutoksiin, tuulen suunnan muutoksiin jos tälle tielle lähdetään auto ei ole koskaan optimaallisissa säädöissä koska autoa säädetään jo ajetun EK:n mukaan ja uuden pätkän olosuhteet on aina eri kuin menneellä, luottoa ei synny eikä vauhtia löydy.
Juu ja miettikääpä Hännisen suorituksia ja kommentteja peilaten tähän, aina vaan auton säätäminen mielessä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Latvala Huomenta Suomen haastattelussa.
Kyllä tulee ikävä luunkovia ässiä kasarilta varsinkin ja ysäriltä myös. Paineet pidetään kopassa ja onnistutaan sen kanssa. No, tämä on tätä päivää. Sankaruutta on monenlaista.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Melko varmasti tuota Twin-Cam B-ryhmäläistä.


Tuskin kiinnostaa joku A-ryhmäläinen vessa, jos mahdollisuus (lue=rahaa) on rakentaa tuommoinen auto jolla on arvoa myös tulevaisuudessa + on erittäin hauska ajaa. 370 hevosvoimaa ja takaveto. :thumbup:
Joo tuohan se kiinnostavin olisi. Toki voi olla myös tämmönen

 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Melko varmasti tuota Twin-Cam B-ryhmäläistä.


Tuskin kiinnostaa joku A-ryhmäläinen vessa, jos mahdollisuus (lue=rahaa) on rakentaa tuommoinen auto jolla on arvoa myös tulevaisuudessa + on erittäin hauska ajaa. 370 hevosvoimaa ja takaveto. :thumbup:
Saahan ST205:sta A-ryhmän mukaisilla kuristimillakin tuon 370 hp ulos yhdellä "hyväksi havaitulla" kikalla... :wink:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
TOIVOISIN sen olevan TwinCam Turbo, mutta tietäen kuinka vähän maailmalla niitä on ja millaisesta pitsimisusta MAT (Mäkelä Auto Tuning, Kannus) rakensi Kankku-Jussille sen kokoelmissa olevan TCT:n niin pistän roponi likoon joko tuon Mikkola-mallisen ST:n puolesta. Tai sitten kyseeseen voi tulla myös jokin näistä:

http://tech-racingcars.wikidot.com/toyota-celica-ra40-gt2000
http://tech-racingcars.wikidot.com/toyota-celica-ra45-gt2000
http://tech-racingcars.wikidot.com/toyota-celica-ra63-gt2000

RA63:t on myös kohtuullisen vaikeita löydettäviä edes jollain lailla säädyllisessä kunnossa olevina aihioina.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Muutaman päivän päästä ajetaan Rally Alpi Orientali Historic, mutta ainakaan siellä ei Latvalan poijan nimeä näytä lähtölistalla olevan. Suomalaisia kuitenkin on mukana:

#304 Ville Silvasti - Reeta Hämäläinen Porsche 911 Carrera RS 3.0 C4
#322 Pentti Veikkanen - Timo Jaakkola Porsche 911 SC D4
#356 Lauri Heikkilä - Janne Mäntylä Lancia Fulvia 1.6 HF C2
#359 Jari Hyvärinen - Risto Hyvärinen Ford Escort 1300 GT C1

Fransmanni Eric Comas mukana Stratoksella ja Svedu Mats Myrsell vastaavalla kalustolla kuin Silvasti. Kaksi paikallista kuskia myös Lancia 037:lla. Jos JM tosiaan on jostain kehittänyt TwinCam Turbon, niin olisi ainakin eksoottinen peli.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
https://twitter.com/HartusvuoriWRC/status/900021009369239552

Kuulemma Latvala Pohjanmaa-rallissa Celica ST165:llä.
No niinpä tietysti...:( Kyllähän tuokin noin teknisesti täyttää Historic-celican määritelmän, mutta itse en ainakaan vielä jaksa isommin innostua näistä A-ryhmäläisistä.

TwinCam Turbo olisi ollut ilman muuta seksikkäin vaihtoehto hisse-toitsuksi ja sen viistokeulainen edeltäjä hyvä kakkonen. Sitten RA-45 ja TA-40 ja TA-22 kokolailla tasoissa. Ennen GT-fyyria olis vielä ollut Mk.2 ja Mk.3 Suprat
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
On tottunut hissekisoissakin ajamaan voittovauhtia RäSällä ja quattrolla. Sen jäljiltä nuo vanhat, kaksivetoiset Toyotat, olisivat varmaan melkoisilta mopoilta sorakisoissa tuntuneet.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän tolla Twin Cam Turbolla olisi voittovauhtiin päässyt kun on rattimies paikallaan. No ainakin mulle toi ST165 on nostalginen auto kun se on juuri siltä ajalta kun itse rallista kiinnostuin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Täytynee muistaa, että nuo vanhemmat Celicat on todella harvinaisia verrattuna vaikka quattroon.
Ei mikään hittituote euroopan markkinoilla.
 
Ylös